راه ترقی

آخرين مطالب

ماموریت آبه در تهران/ آیا ژاپن مذاکره میان ایران و آمریکا را کلید می زند؟ سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- یک رسانه چینی نوشت ایران همیشه مشتاق گفت و گو برای حل بحران های بین المللی بوده است و از پیوستن ژاپن و هر کشور دیگری به این فرایند، استقبال و حمایت می کند.
چاینا ارگ روز دوشنبه در مطلب خود آورده است که "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن بزودی عازم ایران می شود تا درباره تحولات منطقه ای از جمله توافق هسته ای سال 2015 میلادی و موضوع تنش ها میان ایران و آمریکا با مقام های آن کشور گفت و گو کند.
این رسانه چینی آبه را یک مقام بلند پایه دارای روابط بسیار خوب با رهبران ایران معرفی کرده است که می تواند تلاش های موفقی در راستای کاستن از تنش ها داشته باشد.
گزارش تاکید می کند که مسلماً گفت و گو هیچ وقت زیانبار نبوده است بخصوص اینکه طرف های دیگر هم به این فرایند ملحق شوند.
رسانه چینی می افزاید که اگر راه حلی برای مسایل حساس پیدا شود که بتواند باعث برون رفت از یک وضعیت بحرانی شود، طبیعتاً باید مورد استقبال و پشتیبانی قرار گیرد برای آمریکا و ایران هم این موضوع منتفی نیست و مصداق دارد.
چاینا ارگ تصریح کرد که آبه شخصاً اعلام کرده است هر چه در توان دارد برای حل مسایل موجود بکار خواهد گرفت خصوصاً اینکه کشورش دارای روابط گسترده اقتصادی با ایران است و در زمینه انرژی خریدهای نفتی زیادی از ایران انجام می دهد و منافعش ایجاب می کند تا به صلح و ثبات منطقه کمک کند.
این رسانه چینی اشتباهات دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا را در خروج از پیمان های بین المللی از جمله توافق هسته ای مورد توجه قرار داده و او را مسبب شکل گیری یک بحران خود ساخته دانسته و آورده است که ایران یک بازیگر مهم منطقه ای و بین المللی است ایران به تعهداتش در قبال برجام با دقت عمل کرده است.
چاینا ارگ اضافه کرد که ترامپ اصولاً به بحران سازی در دنیا شهرت پیدا کرده است او یک مشکل نبوده را ایجاد می کند و سپس با فشار و تحریم می خواهد طرف دیگر را وادار کند که بر سر میز مذاکره بیاید اما حالا که نتوانسته است از این حربه برای تسلیم ایران استفاده کند، اظهاراتی مسالمت آمیز بر زبان رانده است ولی به هر شکل ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است و اگر قرار باشد با گفت و گو و تلاش دیگران در این فرایند و با میانجیگری کشورها راهی برای برون رفت از مساله پیدا شود، آن زمان ایران هم نباید چنین راه حلی را رد کند.
در پایان این مطلب آمده است: به هر صورت گفت و گویی که بتواند برای برون رفت از بحران و حل مشکل همه جوانب مفید باشد، می تواند برای رسیدن به یک مرحله از توافقات تازه، کارساز باشد.

آبه در ایران بر اهمیت برجام تاکید خواهد کرد
روزنامه ژاپن تایمز می نویسد که «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور در جریان سفر قریب الوقوع خود به ایران بر اهمیت توافق هسته ای سال 2015 میلادی تاکید خواهد کرد.
این نشریه در مطلبی با اشاره به نقش آبه برای کاستن از تنش ها خاطر نشان می کند که سفر در اواسط ماه جاری میلادی انجام می شود و اولین بار است یک نخست وزیر ژاپن پس از چهار دهه راهی ایران می شود.
روزنامه ادامه می دهد که در دستور کار وی گفت و گو با مقام های ارشد ایران قرار دارد و در ضمن او بار دیگر در این سفر بر اهمیت این توافق هسته ای که البته ژاپن عضوی از آن نیست تاکید خواهد کرد.
نشریه این سفر را برای شخص آبه نیز مهم دانسته و آورده است که در ماه های آینده انتخابات مجلس در ژاپن برگزار می شود و برای همین دستاوردهای سفر برای نخست وزیر با اهمیت خواهد بود.
به نوشته این روزنامه ژاپنی، خاورمیانه منبع مهم تامین کننده نفت برای ژاپن است این منطقه و تنگه هرمز و ثبات آن برای توکیو بسیار با اهمیت می نماید و طبیعی است ژاپن تلاش کند تا ثبات و امنیت منطقه مورد حراست قرار گیرد و از رویارویی نظامی پرهیز شود.
این نشریه با اشاره به برگزاری انتخابات در ماه های آینده در ژاپن تاکید می کند که روز 14 ژوئن (24 خرداد) پس از بازگشت آبه از تهران دیدار مهمی میان اعضای مجلس نمایندگان با نخست وزیر صورت خواهد گرفت که به همین انتخابات مربوط است و برای همین سفر در شرایطی حساس در منطقه و در داخل ژاپن انجام می شود.
روزنامه دیدار نخست وزیر با مقام های ارشد و رهبران ایران را مورد اهتمام قرار داده و آورده است که طیف وسیعی از مسایل دوجانبه و منطقه ای و بین المللی در جریان این سفر میان طرفین مورد رایزنی قرار خواهدگرفت.

تلویزیون ژاپن: ایران زیر بار مذاکره همراه با تحریم نمی رود
تلویزیون دولتی ژاپن در آستانه سفر "شینزو آبه" نخست وزیر این کشور به تهران در گزارشی اعلام کرد ایران زیر بار مذاکره توام با فشار و تحریم نخواهد رفت.
"ان. اچ.کی" روز یکشنبه در گزارشی افزود: آمریکا در حالی به ایران پیشنهاد مذاکره می دهد که از طرف دیگر این کشور را تحریم می کند چنین سیاستی از دیدگاه ایران پذیرفتنی نیست.
این گزارش با اشاره به بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد تحریم های تازه آمریکا علیه ایران می افزاید: ایران به این تحریم ها که بخش پتروشیمی را در بر گرفته است واکنش نشان داده است.
گزارش با استناد به سخنان سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران می گوید اعمال تحریم ها علیه ایران نشان داد که ادعای مذاکره آمریکا توخالی است، آمریکا مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است و نتیجه نخواهد رسید.
تلویزیون ژاپن در ادامه به دیدگاه مقامات جمهوری اسلامی ایران در مورد مذاکره با آمریکا پرداخته و آورده است: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران هفته پیش مذاکره باآامریکا را رد و تاکید کرده است ایران با این نوع ترفندهای سیاسی فریب نخواهد خورد.

ایران زیر فشار حاضر به مذاکره نیست
خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در تهران گفت: ایران در سایه فشار به هیچ وجه حاضر به مذاکره با آمریکا نیست.
عدنان بورینی در گفتگو با این شبکه تلویزیونی گفت: تهران معتقد است تحریم هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده حاکی از آن است که تمامی ادعاهای آمریکایی در خصوص آمادگی برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران ادعاهایی واهی است.
تهران موضع ثابتی در قبال آمریکا دارد و وزارت خارجه ایران امروز تاکید کرد هرگونه درخواستی که برای گفتگو با ایران داده می شود اگر از رهگذر اعمال تحریم علیه ایران و وارد کردن فشار‏ ارائه شود پذیرفتنی نیست و این سیاستی که واشنگتن در پیش گرفته است نتیجه ای در بر نخواهد داشت و ناکام خواهد ماند.
تهران اینگونه درخواست ها برای مذاکره را نوعی دیکتاتوری و زورگویی می داند که منجر به امتیازدهی یکجانبه می شود. ایران تاکید کرده است تا سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران ادامه دارد و تا زمانی که واشنگتن به برجام بازنگشته است از مذاکره خبری نیست و فشارهای آمریکا بر ایران نتیجه ای نخواهد داشت. شورای امنیت ملی ایران نیز حامی این موضع است.
ایران اقدام آمریکا به اعمال فشار بر خود را تروریسم اقتصادی و نقض حقوق بین الملل عمومی خوانده است.
تهران در آستانه آغاز تحرک دیپلماتیک فعالی در این هفته، قرار دارد. قرار است پس فردا هایکو ماس وزیر خارجه آلمان به تهران بیاید و پس از وی نیز شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران سفر خواهد کرد. گفته می شود که شینزو آبه قصد میانجی گیری میان واشنگتن و تهران را دارد.
در اظهاراتی که امروز از زبان مسئولان ایرانی بیان شد موضعی قطعی و روشن درباره پیشنهاد میانجی گیری ای که احتمالاً شینزو آبه حامل آن است وجود نداشت.

شرط موفقیت سفر آبه به تهران
سخنگوی شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: بازگشت آمریکا به برجام و جبران خسارت‌های وارد شده به ایران می‌تواند تضمینی برای موفقیت سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران باشد.
کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در صفحه توئیتر خود با اشاره به سفر برنامه‌ریزی شده روز چهارشنبه شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به تهران نوشت: تلاش برای "بازگشت آمریکا به برجام و جبران خسارت‌های وارد شده به ایران" و "رفع تحریم‌های فرا سرزمینی واشنگتن علیه کشورمان" که هر دو از اصول مورد پذیرش و تاکید جامعه بین‌المللی است می‌تواند تضمینی برای موفقیت سفر نخست‌وزیر ژاپن باشد.
درباره اهداف سفر آبه به تهران گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد اما گفته می‌شود که تلاش برای مجاب کردن ایران برای نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا یکی از اهداف سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/66195/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان