راه ترقی

آخرين مطالب

بی نظمی در بی نظمی نوشتارها

بی نظمی در بی نظمی
  بزرگنمايي:

راه ترقی- فردی به خاطر گرما کفش‌هایش را درآورده تا پاهایش هوا بخورد و اصرار دارد جوراب‌هایش هرگز بو نداده و بو نمی‌دهد، بغل دستی او وعده میوه روزانه‌اش و دوستش هم ساندویچ با بوی تند را با طیب خاطر می‌خورند و دیگری ناگهان اسپری از کیفش درمی آورد و وسط جمعیت خودش را عطرباران می‌کند. اما شخص دیگری مطمئن است که آزاری برای کسی ندارد، هندزفری در گوشش گذاشته و صدای ویز ویز آن تا پایان سفر، همراه بغل دستی اش است و کودکی با کفش روی صندلی بالا و پایین می پرد. در این بین همهمه دستفروشان، تمرکز دانشجویی را برهم می‌زند و اعتراض می‌کند که همه باهم به دفاع از دستفروش برمی خیزند که بیچاره در این شرایط اقتصادی چه کار کند. جوان است و جویای کار. در همین حین، متکدیان از کوچک و بزرگ سر و کله شأن پیدا می‌شود. مردم بی توجه به این مساله که نباید به کودکان کار کمک نقدی کرد، از روی ترحم و دلسوزی پول می‌دهند. بین این همه بی نظمی، ایستگاه بعدی نیز مأموران مترو برای پاک کردن مساله دستفروشان، آنان را به زور به میان جمعیت داخل قطار می‌فرستند تا در ایستگاه نباشند.

بی نظمی به اوج خود رسیده و دو پسرجوان در واگن ویژه زنان گیتار می‌زنند و می‌خوانند و مرد دیگری فلوت های ساخته دست خودش را امتحان می‌کند، این همه بی نظمی بس نیست که دو مرد در واگن بغل دستی با هم گلاویز می‌شوند. البته بسیاری، بی نظمی را در برخی برهه‌های زندگی اجتناب ناپذیر می‌دانند و یک تئوری در علم فیزیک و ریاضی نشان می‌دهد که در نظم نیز بی نظمی وجود دارد و بی نظمی منجر به نظم و نظم منجر به بی نظمی می‌شود اما معلوم نیست در شرایط فعلی اجتماعی که بی نظمی در بی نظمی پیچیده شده، پیامد آن چیست.

منظور البته بی نظمی اجتماعی است، بی نظمی اجتماعی عبارت از وضعیتی است که مردم بین عموم، رفتاری کنترل نشده، پرسر و صدا، آزاردهنده، غیرمعمول یا خطرناک یا خشونت آمیز دارند. توصیف بی نظمی در قطارهای مترو فقط مثالی از برخی بی نظمی‌های حاکم بر فرهنگ جامعه است، به طورمثال این بی نظمی را در قوانین راهنمایی و رانندگی نیز می‌توان دید، بی نظمی قبلی در فرهنگ تردد با خودرو، شاید فقط منجر به سبقت‌های غیرمجاز می‌شد اما اکنون بی نظمی‌های دیگری مانند حرکت خودروها کنار یکدیگر دقیقاً به فاصله یک تار مو نیز به آن افزوده شده است و با بی نظمی‌های چندلایه ای مواجه شدیم. این بی نظمی‌ها همه جا دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان فرهنگ آپارتمان نشینی از دویدن و توپ بازی کودکان در حیاط مشترک تا مبهم بودن هزینه‌های شارژ آپارتمان اشاره کرد؛ همچنین این بی نظمی‌ها حتی در نظم‌های اداری رخنه کرده است؛ همایش‌هایی که با دقیقه‌ها و ساعت‌ها تاخیر برگزار می‌شوند و ارباب رجوعانی که با ایجاد یک بی نظمی مانند خراب شدن دستگاه فیش نوبت دهی بانک، خودشان بی نظمی دیگری را در صف‌ها رقم می‌زنند.

نکته تاسف برانگیز اینجاست که بسیاری از مردم نیز مدافع بی نظمی شده‌اند و با زبان بی زبانی فریاد می‌زنند زنده باد بی نظمی! از روی ترحم به حمایت از موتورسواری برمی خیزند که تخلف کرده و در مسیر بی. آر. تی حرکت می‌کند، از روی دلسوزی به حمایت از دستفروشی برمی خیزند که عرصه را بر مسافران تنگ کرده است، با نیت خیرخواهی پول نقدی به کودک کار می‌دهند تا پدیده کودک کار گسترش یابد، با رقت قلب مدافع بازی کردن کودکان در حیاط مشترک آپارتمان هستند اما دلشان برای بیماران و شاغلان خسته ای که در همان آپارتمان می‌خواهند استراحت کنند، نمی سوزد. با شفقت از سالمندان می‌خواهند پاهایشان را با کفش روی صندلی‌های قطار دراز کنند و خودشان هم با صمیمیت و گفت و گوهای پر سر و صدا می‌خواهند محیط خانه را در اماکن عمومی بازسازی کنند. از دست رانندگانی که قوانین را رعایت می‌کنند و به طورمثال با سرعت مطمئنه حرکت می‌کنند، عصبانی می‌شوند و بر سرآنان فریاد می‌زنند چون به «رانندگی باعجله» و بی نظمی عادت کرده‌اند. حتی اخیراً دیده شد برخی افراد جامعه با مهرورزی از یک قاتل حمایت کردند و سبقه پاک او را مثال زدند.

بلبشو و بی نظمی در این اماکن و رویدادهای اجتماعی منجر به ایجاد اختلال در زندگی اجتماعی می‌شود و با این همه به آن بی توجهیم. ایجاد هرج و مرج، پایمال شدن حقوق دیگران و از دست رفتن فرصت‌ها فقط گوشه‌ای از پیامدهای بی نظمی است. بی نظمی‌هایی که شاید برخی از آنها موجد شرایط باشند اما بسیاری از آنها را خود ما مردمانی ایجاد کرده‌ایم که مدعی داشتن برترین تمدن جهانی هستیم. نباید فراموش کرد که این بی نظمی‌ها رفتار اجتماعی ما را شکل می‌دهند و زندگی اجتماعی آینده را تهدید می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/69185/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

آنچلوتی 22 رئالی را برای ال‌کلاسیکو به خط کرد

بدترین خبر برای تراکتور در آستانه جام حذفی

هت تریک بدبیاری برای کشتی ایران در دبی!

گل اول بحرین به ایران توسط عدالله سلمان احمد

گل اول ایران به بحرین توسط علیرضا رفیعی‌پور

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پرویز داوودی

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به‌طور علنی صحبت نکنید

تصاویری از لاریجانی، سعید جلیلی و محسن رضایی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد

یک نماینده مجلس سِمت گرفت

محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری کاندیدای انتخابات 1404 می‌شوند؟

تا قیامت منتظرت میمونم

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

درس بزرگ معادی به پسرش در «افعی تهران»

اجرایی تاثیرگذار از علیرضا قربانی در کنسرت

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

اینجا، یک میلیارد کیلومتر دورتر از زمین، حیات زنده می‌ماند!

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

درگذشت یار محمودها و پایداری

سیستان و بلوچستان فراموش شده

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد از اهمیت بالایی برخوردار است