راه ترقی

آخرين مطالب

حذف ملاکِ سوء شهرت، خوب یا بد؟/ اعضای سابق شورای شهر پاسخ می دهند اجتماعی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- شورای شهر تهران در تصمیم اخیر خود، ملاک حُسن شهرت و یا نداشتن سوء شهرت را برای کاندیداتوری شورایاری های محلات شهر تهران حذف کرد، که این تصمیم با انتقادات و ارزیابی های مثبت و منفی همراه بود.
افرادی که نظر مثبت به این تصمیم دارند، معتقدند که با این اقدام می توان تمام اقشار جامعه را در تصمیم گیری های شورای اسلامی شهر تهران مشارکت داد و با حذف و اصلاح این گونه پارامترها مردم را در بطن تصمیم گیری ها قرار داد.
در این راستا رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نخبگان، تحصیل‌کرده‌ها، دانشجویان، زنان و افراد از صنوف مختلف می توانند به عنوان داوطلب در این انتخابات مشارکت کنند ابراز امیدواری کرد که با این تصمیم می توان به کمک فضای مجازی و سایر ابزار های تبلیغاتی، میزان شرکت در انتخابات شورایاری ها را مانند انتخابات شورای شهر تا 3 برابر افزایش داد.
در این بین مخالفان اصلاح چنین فیلتری در انتخاب داوطلبین شورایاری ها، معتقدند زیرساخت های لازم برای چنین اقدامی فراهم نشده و علاوه بر امکان سوء استفاده های جناحی و حزبی از این مسئله، این تصمیم منجر به آسیب های جدیدی در این نهاد می شود.
در همین راستا واکنش های جمعی از منتقدین به این اقدام شورای شهر را که خود از اعضای فعلی و اسبق شورای اسلامی شهر تهران می باشند را مورد بررسی قرار می دهیم.

رضا تقی پور:
تصمیم شورای شهر بر خلاف مسئله شفافیت است

عضو و سخنگوی سابق شورای شهر تهران در واکنش به تصمیم شورای شهر ضمن انتقاد از این اقدام به خبرنگار آریا افزود: با این حرکت ارتباط مردم با محله شان را قطع کرده ایم و در واقع امکان این که مردم می توانستند با شناخت اجتماعی خود به افراد مورد نظرشان رای بدهند را از آن ها سلب می کنیم.
تقی پور ادامه داد: این تصمیم از نظر اجتماعی و فرهنگ عامه مورد پسند نیست و نگاه افراد را نسبت به کسانی که در محلات همواره به خوشنامی و خوش سابقه ای شهرت داشتند خدشه دار می کند. بعضا گفته می شود خود حرکت شورای شهر و شورایاری ها به صورت مبنایی یک حرکت اجتماعی و سرمایه اجتماعی می باشد، اما پیام اتخاذ چنین تصمیم هایی این است که مردم به افرادی که نمی شناسند باید رای دهند. این تصمیم از نظر اجتماعی و فرهنگ عامه مورد پسند نیست و نگاه افراد را نسبت به کسانی که در محلات همواره به خوشنامی و خوش سابقه ای شهرت داشتند خدشه دار می کند.

احمد حکیمی پور: تصمیم شورای شهر منفعلانه است و مشکلی را حل نمی کند
عضو سابق شورای شهر تهران نیز ضمن انتقاد از تصمیم شورای شهر افزود: تصمیم شورای شهر تهران یک عمل منفعلانه است و مشکلی را حل نمی کند. در شهر تهران بسیاری از مردم تفاوت شورای شهر و شورایاری را نمی دانند و اشکال کار به دلیل آن است که شورای شهر تهران هنوز نتوانسته است پیوندی عمیق بین خود و متن جامعه تهران برقرار کند؛ افزون بر این، شورایاری ها هم نتوانسته اند این نقیصه را برطرف کنند. بنابراین شورای شهر باید در تصمیم خود بازنگری کند و با این اصلاحات به نظر نمی رسد که اتفاق خاصی بیافتد.
حکیمی پود ادامه داد: نیتی که از تشکیل شورایاری ها بود و اهدافی که برای آن مقرر شده بود محقق نشده است و اکنون اهداف شورایاری ها بعد از گذشت چند دوره نیازمند اصلاح و بازنگری می باشد.


عبدالرضا عزیزی:
شرکت افراد دارای سوء شهرت در انتخابات شورایاری ها مردم را بدبین می کند

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز یکی از منتقدین تصمیم شورای شهر تهران بود که در گفتگو با خبرگزاری آریا در خصوص حذف ملاک حسن شهرت و سوء شهرت کاندیداهای شورایاری ها اظهار داشت: وجود ملاک حسن شهرت برای انتخاب کاندیداهای شورایاری ها یک اصل بسیار خوب است که مردم به واسطه آن افراد مورد اطمینان و معتبر را انتخاب می کنند و باید به این نکته نیز توجه کنیم که شرکت افرادی که دارای سوء پیشینه و سوء شهرت می باشند مردم را بدبین می کند.

در این میان برخی از اعضای اسبق شورای شهر نیز مانند عبدالحسین مختاباد با این تصمیم موافقت کردند.

عبدالحسین مختاباد:
تصمیم شورای شهر تهران مبنی بر حذف ملاک حسن شهرت برای کاندیداتوری شورایاری شهر تهران تصمیم خوبی است

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با استقبال از اقدام شورای شهر گفت: تصمیم شورای شهر تهران مبنی بر حذف ملاک حسن شهرت برای کاندیداتوری شورایاری شهر تهران تصمیم خوبی است. ممکن است مردم فردی را در یک محیط بنا به هر دلیلی دوست نداشته باشند اما مایل باشند به وی رای بدهند، درست مانند زمانی که در مدارس وظیفه مبصر بودن را به تنبل ترین دانش آموز می دادند تا تاثیر مثبتی داشته باشد.
مختاباد افزود: باید سیستم گزینشی بودن انتخابات از بین برود و مردم به بلوغی برسند تا خودشان تصمیم بگیرند که چه کسی را انتخاب کنند. اینکه در یک سیستمی چندین نفر بخواهند یک نفر را تایید یا رد کنند برای چند قرن گذشته است. بنابراین باید تصمیمی جدی گرفته شود تا همه مردم جامعه در این مناصب وارد شوند و احساس مسئولیت کنند. در جامعه امروز که کثرت گرایی وجود دارد و چندین جناح و گروه وجود دارند، هشتاد میلیون ایرانی باید احساس وظیفه کنند و با هر نوع طرز تفکر، نگاه، اعتقاد و حتی مذهبی باید برای ایران کار کنند و اقتصادی که چهل سال است مردم را تحت فشار قرار داده است را ترمیم کند. وجود چنین سیستمی در مملکت و عدم اصلاح آن نتیجه اش وضعیت نامطلوب در اقتصاد، فرهنگ، مجلس و دولتمردان ما می شود.


با این تفاسیر باید نتایج مثبت و منفی این تصمیم را به زمان واگذار کنیم و ببینیم که اقدام رئیس شورای شهرتهران و یارانش در پارلمان شهری مفید واقع می شود یا نظرات منتقدین و مخالفان می توانست موثرتر باشد.
لازم به ذکر است مهلت ثبت نام در انتخابات شورایاری ها تا ساعت 24 روز شنبه ( 15تیر) انجام می شود و زمان شرکت در انتخابات نیز (4 مرداد) می باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/69514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: استقلال و پرسپولیس بی‌صاحب هستند

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!

خوانندگی اختصاصی محسن یگانه برای طرفدار کوچکش

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران