راه ترقی

آخرين مطالب

سرنوشت گذرنامه‌های سفید مسافران خارجی فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- گزارش‌های برخی راهنمایان گردشگری از ممانعت و مقاومت در برخی هتل‌ها از پذیرش گذرنامه‌ی سفید مسافران خارجی خبر می‌دهد. این مشکل را برخی مسافران خارجی در ایستگاه‌های راه‌آهن و با پلیس راهنمایی و رانندگی در بین راه نیز تجربه کرده‌اند. این درحالی است که وزارت امور خارجه بیشتر از یک سال قبل صدرو ویزای الکترونیکی را آغاز کرده است. ویزایی که مثل گذشته روی گذرنامه برچسب نمی‌شود. از مِهرماه سال 97 نیز این وزارتخانه به شکلی سراسری ثبت مُهر ورود و خروج ایران را از گذرنامه‌های اتباع خارجی حذف کرد.

در برخی مبادی ورودی کشور، این مُهر را روی برگه‌ی پرینت شده از تصویر ویزای الکترونیکی مسافر، ثبت می‌کنند.   برخی هم واکنش سلیقه‌ای نسبت به آن نشان داده‌اند و با این‌که پاسپورت را مُهر نمی‌زنند اما با خودکار روی برگه‌ای از گذرنامه، کُد یا اعداد شناسه را به انگلیسی و یا فارسی نوشته‌اند. بخش‌هایی هم هنوز نسبت به کلیت طرح توجیه نشده‌اند و گذرنامه‌ی بدون برچسب ویزا و مُهر را قبول ندارند.

این تصویر توسط یک راهنمای گردشگری گرفته شده؛ گذرنامه بدون برچسب و مُهر ورود اما کدگذاری‌شده

یک راهنمای تور از مشکلی که برای یک گروه از گردشگران فرانسوی در ایستگاه راه آهن تهران پیش آمده بود، گفت: ما بلیت قطار را اینترنتی خریده بودیم و مدارک لازم را هم ارائه دادیم اما هنگام کنترل بلیت وقتی گذرنامه‌ی سفید و بدون برچسب ویزای این گردشگران خارجی را دیدند اجازه ندادند سوار قطار شویم و به دفتر ایستگاه و مسؤول مربوط به امور مسافران و پلیس ارجاع دادند. آن‌ها هم از دیدن برگه‌ی ویزا که خارج از گذرنامه بود متعجب شدند و خواستند که استعلام بگیرند. نزدیک بود مسافران از حرکت قطار جا بمانند که بعد از پرس‌وجوی مسؤول مربوطه، سرانجام اجازه سوار شدن به مسافران داده شد.

راهنمای دیگری که همراه گروهی از گردشگران اروپایی به تبریز سفر کرده بود نیز گفت:‌ این ماجرا حدود دو ماه پیش اتفاق افتاد. قرار بود در تبریز اقامت داشته باشیم که مسؤول رزرواسیون هتل با دیدن گذرنامه‌های سفید بدون برچسب ویزا و مُهر ورود به ایران این گردشگران، مشکوک شد و خواست که جریان را با پلیس اماکن در میان بگذارد و بعد از تماس و توضیح مکرر ما، در نهایت گذرنامه‌ها را نگه داشت و اتاق‌ها را تحویل داد. این برخورد و بی‌اطلاعی از سوی یک هتل 4 ستاره در شهر بزرگی مثل تبریز جای سؤال و تعجب دارد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که مقامات آن در یک سال گذشته بارها از صدور ویزای الکترونیکی و حذف مُهر ورود و خروج ایران از گذرنامه مسافران خارجی خبر داده‌اند، از بروز چنین مشکلی برای گردشگران خارجی اطلاعی ندارند. ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ‌ اما  گفت: تا کنون گزاشی از عدم پذیرش گذرنامه‌ی سفید که برچسب ویزا و یا مُهر ورود به کشور ندارد، دریافت نکرده‌ایم. نه راهنماهای تور چنین موردی را به معاونت گردشگری گزارش داده‌اند و نه مدیران آژانس‌های مسافرتی و هتلدارها و یا حتی خود مسافران.

وی افزود: این طرح اکنون از سوی رییس‌جمهور مصوب شده و انتظار می‌رود با دستور و مصوبه‌ی اخیر موضوع حل شود. همه‌ی بخش‌های مرتبط نیز موظفند این مصوبه را اجرا کنند.

تیموری درباره اینکه آیا پیش از مصوبه هیات دولت، طرح ویزای الکترونیکی یا حذف برچسب ویزا و مهر ورود و خروج از گذرنامه اتباع خارجی به دستگاه‌های ذی‌ربط و بخش‌های خدماتی مرتبط با موضوع گردشگری، بخشنامه و یا اطلاع‌رسانی شده بود؟ گفت: وقتی طرح به صورت عمومی بارها اعلام شده بود و سراسری در کشور اجرا می‌شد، دیگر این کار لزومی نداشت، اما اگر مشکلی به وجود آمده و برخی هنوز نسبت به گذرنامه‌ی سفیدِ بدون مُهر و برچسب ویزا توجیه نشده‌اند، این دستور و مصوبه را بخشنامه خواهیم کرد.

جمشید حمزه‌زاده ـ رییس هیات مدیره جامعه هتلداران ایران ـ نیز درباره کوتاهی برخی هتلداران در پذیرش مسافرانی که ویزای الکترونیکی و یا به عبارتی گذرنامه‌ی سفید بدون برچسب ویزا و مُهر ورود به ایران داشته‌اند، نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: هنوز گزارشی در این‌باره دریافت نکرده‌ایم و گمان هم نمی‌کنم هتلداران از این نظر مشکل توجیهی داشته باشند.

نمونه‌ای از روادید الکترونیکی ایران

وزارت امور خارجه بستر سامانه صدور روادید الکترونیک را از سال 1393 آماده کرد. در سال 1394 این سامانه را محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه رونمایی کرد که دسترس محدودی داشت. در سال 1395 همزمان با صدور عمومی‌تر ویزای الکترونیکی ایران، طرح حذف مُهر ورود و خروج از گذرنامه اتباع خارجی در فرودگاه بین‌المللی مشهد اجرا شد. در بهمن ماه سال 1396 این طرح در فرودگاه‌ بین‌المللی تهران و پس از آن شیراز نیز به اجرا گذاشته شد و در مهرماه سال 1397 شکلی فراگیر پیدا کرد. از آن تاریخ به بعد، امکان صدور ویزای الکترونیکی ایران در 110 نقطه در خارج از کشور، فراهم شده است که در حین ورود و خروج مسافر، مُهری در گذرنامه ثبت نمی‌شود.

با این حال در اول آذرماه سال 1397 علی‌اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ بار دیگر بر اجرای این طرح در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور تاکید کرد و گفت که «با هماهنگی‌های انجام‌شده با وزارت امورخارجه و نیروی انتظامی، این طرح از امروز (اول آذرماه 1397) در مقاصد فرودگاهی به اجرا درآمد و برای گردشگران ورودی روادید الکترونیک بدون برچسب صادر می‌شود. »

اواخر خردادماه امسال (1398) هم علی ربیعی ـ سخنگوی دولت ـ از تصویب این طرح در هیات دولت خبر داد و گفت که با دستور رییس جمهور از این پس گردشگران خارجی بدون مُهر فیزیکی و ثبت در پاسپورت می‌توانند به ایران سفر کنند.

ربیعی، یکی از دلایل این دستور ریاست جمهوری را درحالی‌که حدود یک سال از اجرای آن در مبادی ورودی می‌گذرد،   مقابله با جو ایران‌هراسی توسط سیاستمداران و رسانه‌های خارجی دانسته و گفته بود: «دلیل دیگر این دستور تلاش برای خنثی کردن برنامه ایالات متحده امریکا در جلوگیری از ورود گردشگران خارجی به ایران با ابزارهای غیرقانونی و مغایر عرف بین‌المللی است. دلیل سوم این تصمیم بهره‌مندی از مزایای اقتصادی حضور گردشگران خارجی است، چنانکه کمبود ناشی از سهم ناچیز ایران از گردش مالی توریسم بین‌المللی را به میزانی جبران کند و آثار مثبت این اقدام در حوزه اشتغالزایی و رونق کسب‌وکار آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری و صنعت حمل‌ونقل به بهبود شرایط اقتصادی کشور نیز می‌انجامد. قطعاً این یک تصمیم آگاهانه علیه تحریم امریکا و در راستای نشان دادن فرهنگ ایران و مقابله با ایران‌هراسی است. »

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/69568/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن