راه ترقی

آخرين مطالب

تلاش می کنیم به شرایط قبل از برجام برگردیم گفتگو

تلاش می کنیم به شرایط قبل از برجام برگردیم
  بزرگنمايي:

راه ترقی- «ابوالفضل حسن بیگی» امروز- دوشنبه- در گفت و گویی در خصوص گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی و افزایش غنی سازی از 3.67 درصد اظهار داشت: این معاهده بین المللی (برجام) در همه زمینه ها پیش بینی های لازم را انجام داده است.

وی افزود: از جمله این پیش بینی ها این است که هرگاه یکی از کشورهای طرف توافق بدعهدی کرد و از برجام خارج شد جمهوری اسلامی هم مجاز است که از این معاهده (برجام) خارج شود اما تاکنون جمهوری اسلامی به دلیل وعده های اروپایی ها و نیز برای اینکه بتواند اینستکس را فعال کند، در این خصوص خویشتن داری کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نکته دوم پیش بینی شده در این معاهده نیز بیان کرد: در صورتی که یکی از این کشورها از معاهده برجام خارج شد و دوباره به آن بازگشت، اگر منافع ایران تامین شود، جمهوری اسلامی نیز به مقطع برجام برمی گردد و در حقیقت این سند بین المللی مجدداً حیات می گیرد.

حسن بیگی با اشاره به نکته سوم پیش بینی شده در این توافق نیز عنوان داشت: در برجام، هرگاه یکی از کشورها از برجام خارج شود، جمهوری اسلامی هم می تواند پس از یک مهلت مشخص، تعهدات خود را بر مبنای توافق برجام کاهش داده و یا از این توافق خارج شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس بیان کرد: در راستای کاهش تعهدات جمهوری اسلامی گام اول را که افزایش اورانیوم به بالای 300 کیلوگرم بود را برداشته است و گام دوم را نیز که افزایش سطح غنی سازی به بالای 3.67 است با توجه به مواضع اخیر دستگاه دیپلماسی و سازمان انرژی اتمی از روز گذشته در حال انجام آن هستیم.

وی افزود: طبیعی است که مقامات جمهوری اسلامی در جهت تامین منافع، امنیت ملی اقدامات لازم را انجام می دهند. صبر استراتژیک ایران درخصوص بدعهدی های طرف های برجام به سر آمده است و در عین حال تلاش می کنیم که به شرایط قبل از برجام برگردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای شفافیت داخلی و بین المللی باید گفت به تناسب اقداماتی که آقای ترامپ انجام می دهد ما نیز اقدامات متقابل را با فاصله زمانی انجام می دهیم و اگر ایالات متحده آمریکا به برجام برگردد جمهوری اسلامی هم نسبت به تعهدات خود در برجام اقدام می کند.

حسن بیگی یادآور شد: در صورتی که اروپایی ها فواید برجام و منافع ایران را در نظر نگرفته و وقت کشی کنند، قطعاً جمهوری اسلامی نیز چنین رفتاری را با آنها اتخاذ خواهد کرد.

وی درخصوص اینستکس هم اظهار داشت: آن چیزی که به طور کلی در این خصوص نوشته شده مورد تایید جمهوری اسلامی نیست چرا که این ابزار منافع ایران را به طور کامل تامین نمی کند، ولیکن طی مذاکراتی که با اروپا انجام شده آنها قول داده اند که در بعد اجرایی نیز اصلاحاتی را انجام دهند که هم اجرایی تر بوده و منافع ما نیز تامین شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس تصریح کرد: تاکنون اروپایی ها در اجرایی شدن ساز و کار مالی (اینستکس) اقدام عملی خاصی انجام نداده اند و اگر هم اقدامی انجام شده خیلی محدود و ضعیف بوده است.

حسن بیگی تاکید کرد: با توجه به منافع برجامی جمهوری اسلامی در فروش نفت و تامین فواید برجام، اقدامات اروپایی ها منافع ایران را تامین نمی کند. لذا اقدامات اعضای باقی مانده در برجام باید تامین کننده منافع ایران باشد.

وی افزود: البته اتحادیه اروپایی شاهد هستند که ما راه ها و ابزارهای زیادی برای فروش نفت در اختیار داریم و هیچ کشوری نمی تواند بیش از 10-15 روز جایگزینی برای نفت ایران تامین کند. ضمن اینکه کاهش تولید نفت در سطح بین المللی باعث افزایش قیمت هم خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: مباحثی هم درخصوص مراودات مالی و کیفیت کشتیرانی در برجام مطرح شده که باید اجرایی شود.

حسن بیگی افزود: لذا اگر هر کدام از این بندهای نوشته در برجام با مشکل و اجرایی نشدن مواجه شوند ایران می تواند اقدام مناسب و متناسب را انجام دهد. به خصوص اینکه اگر ایران بخواهد گام سوم را نیز بردارد برای برگشت بسیار مشکل بوده حتی امکانپذیر نخواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/69620/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد