راه ترقی

آخرين مطالب

سرپرست وزارت آموزش و پرورش نگاه علمی و توان عملیاتی بالایی دارد گفتگو

  بزرگنمايي:

راه ترقی- «رضوان حکیم زاده» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش به طرح دیدگاه و نظر خود درباره وزیر آینده وزارت آموزش و پرورش پرداخت و از حسینی به عنوان فردی نام برد که استفاده از خرد جمعی و مشورت پذیری از ویژگی‌های بارز او است.

 سوال: تغییرات متعدد چه تأثیری بر نظام تعلیم و تربیت دارد؟
حکیم زاده: آموزش و پرورش با تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه به عنوان دانش آموز و والدین آنها به صورت مستقیم تماس دارد. 14 میلیون دانش آموز به علاوه خانواده آنها جمعیتی حدود 42 میلیون نفر از افراد جامعه هستند که آموزش و پرورش در زندگی روزانه آنها حضور دارد. لذا با هر گونه تصمیمی آنها نیز تحت تأثیر خواهند بود.

البته سایر افراد جامعه نیز غیر مستقیم تحت تأثیر نظام آموزشی هستند. از این رو بحث استقرار وزیر برای وزارتخانه‌ای مانند آموزش و پرورش بسیار مهم است. هر چند به واسطه زحمات معلمان و مدیران مدارس با وجود تغییر و تحولات و آمدوشدها در فرایندهای تعلیم و تربیت خللی ایجاد نمی‌شود، اما نمی‌توان گفت فقدان استقرار وزیر در، نظام آموزشی و به تبع آن جامعه تأثیری ندارد. درست است که در تلاش فرهنگیان خللی ایجاد نمی‌شود و آنها مانند گذشته تلاش خود را خواهند داشت اما یک نظام مستقر تصمیمات مؤثر و مطلوب‌تری می‌گیرد.از این رو معرفی حتی یک روز زودتر وزیر پیشنهادی به نفع کل جامعه است.

 سوال: نظر شما در رابطه با گزینه پیشنهادی دولت تدبیر و امید چیست؟

حکیم زاده: اول این را بگویم که من خیلی امیدوار و خوشبین هستم که در رابطه با گزینه پیشنهادی قطعاً‌ً دولت شخصی را انتخاب و به عنوان سرپرست معرفی کرده است که گزینه وزارت نیز هست، بر اساس رویه‌های موجود اگر قرار بود سید جواد حسینی گزینه نهایی دولت نباشد باید یکی از افراد حاضر در وزارتخانه سرپرستی را برعهده می‌گرفت تا گزینه نهایی به مجلس معرفی شود.
اما قبل از اینکه نظرم را به صورت خاص در خصوص حسینی بیان کنم اجازه دهید به بیان ویژگی‌هایی بپردازم که هر شخصی که می‌خواهد سکان وزارتخانه‌ای مانند آموزش و پرورش را بر عهده بگیرد باید دارا باشد.
فردی که می‌خواهد وزیر آموزش و پرورش باشد باید واجد دانش و دیدگاه تربیتی باشد زیرا رسالت اصلی و کار تخصصی وزارت آموزش و پرورش تربیت است.نمی‌شود به عنوان مثال با دانش و دید علم مکانیک و یا پزشکی و غیره هدایت جریان تربیت را برعهده گرفت. این موضوع واقعاً مهم است.
ویژگی دوم تجربه کار عملی در عرصه عمل تربیتی است، هر چقدر تجربه کار عملی از سطوح پایین به بالا باشد به نحوه مدیریت صحیح کمک می‌کند.
ویژگی سوم خرد و هنر مدیریتی است. شخص باید تجربه مدیریت کلان داشته باشد و نشان دهد که شیوه‌های صحیح مدیریت را می‌داند. قائل به استفاده از خرد جمعی در تصمیم گیری است خودش را دانای کل نمی‌داند و البته قدرت و قاطعیت تصمیم گیری هم دارد. این ویژگی‌ها واقعاً مهم هستند.
برداشت من این است که در گزینه پیشنهادی دولت هر سه این ویژگی‌ها وجود دارد. من یک مثال بیاورم. در اولین هفته کاری وی اعلام کرد که علاقه مند است برای کار تخصصی تعلیم و تربیت با اساتید و صاحبنظران این حوزه ارتباط بگیرد و اولین نشست عمومی خود را با استادان علوم تربیتی و روانشناسی کشور برگزار کردد. وی که هم از اساتید دانشگاه فرهنگیان است اعلام کرد قصد دارد بین وزارت آموزش و پرورش و بدنه علمی تعلیم و تربیت ارتباط نظام مند برقرار کند تا تصمیمات وزارتخانه، بیش از پیش پشتوانه علمی داشته باشد و از طرفی اساتید ما نیز شناخت بهتری نسبت به میدان عمل تعلیم و تربیت یعنی مدرسه پیدا کنند. در جلسه‌ای که بدین منظور تشکیل شد مقرر شد به صورت نظام‌مند این نوع همکاری تعریف شود.این جلسه و صحبت‌های حسینی در جمع تخصصی بین اساتید علوم تربیتی بازخورد خیلی خوبی داشت.
نکته دیگر اینکه سید جواد حسینی در سطوح مختلف آموزشی تجارب زیسته خوبی دارد و از معلمی و مدیری به این سطح وارد شده و از طرفی وی قبلاً مدیرکل استان خراسان رضوی بوده و مدیریت در آموزش و پرورش و استانداری این استان با توجه به تنوع و تکثری که در آداب، فرهنگ و رسوم و نیز حضور اتباع دارد اشخاص را صاحب تجربه‌های ارزشمند می‌کند.سعه صدری که وی در پس گرفتن شکایت از همکاران فرهنگی اصحاب رسانه داشت و شیوه پیشنهادی وی برای رسیدگی به این قبیل موضوعات نشانگر همین موضوع است.
یکی از نکات مثبت سوابق حسینی تجربه مدیریت کلان در خارج از آموزش و پرورش است. دعوت از وی برای مدیریت در سطوح بالا بدین معنی است که حسینی توان و روش‌های مدیریتی مناسبی داشته است و فرصت مناسبی داشته تا از بیرون وزارتخانه نیز به مسائل آموزش و پرورش نگاه کند. برخی ممکن است به این موضوع نقد داشته باشند و فعالیت در پست مهم معاون اجتماعی، سیاسی وامنیتی استان را دال بر سیاسی بودن تلقی وی کنند. اما من نظرم متفاوت است و آن را یک تجربه ارزشمند می دانم به ویژه در استان خراسان رضوی. البته وی در این مدت کوتاه حضورش نشان داده که علاقه مند است با همه اشخاص فارغ از گرایش‌های سیاسی کار کند و از تجارب گذشته هم استفاده کند که کاملاً هم ضروری است و برعکس آن قابل قبول نیست.
یکی از ویژگی‌های حسینی در این مدت کمک گرفتن از اشخاصی است که در گذشته صاحب تجربه بودند به طور مثال در اولین جلسه با مدیران کل استان‌ها از تمام وزرای دولت دکتر روحانی دعوت کرد. البته دانش آشتیانی بخاطر مسافرت در این جلسه حضور نداشت اما علی‌اصغر فانی و سیدمحمد بطحائی حضور یافتند؛ این نشان می‌دهد که وی قائل به این مساله نیست که گذشته باید دور انداخته شود.
در جمع بندی این مطلب بگویم که برخی افراد از منظر تئوریک و فکری قوی هستند اما با چالش‌های اجرا درگیر بوده اند و توان عملیاتی ندارند، برخی دیگر از افراد صرفاً مدیر اجرایی قوی هستند اما توان فکری لازم را ندارند. اما به طور خلاصه بگویم که نگاه علمی و توان عملیاتی بالا ویژگی بارز سرپرست کنونی وزارت آموزش و پرورش است به ویژه که قائل به استفاده از خرد جمعی و مشورت پذیر هم هست.

 سوال: انتظارات شما به عنوان متولی آموزش ابتدایی کشور از وزیر آینده چیست؟

حکیم‬ زاده: ‬ در سند تحول بنیادین به درستی به اولویت تخصیص منابع به دوره مهم و با اهمیت ابتدایی تاکید شده است همچنین بر داشتن نگاه تخصصی به دوره ابتدایی. لذا انتظار ما عمل بر اساس همین مفاد سند است. که البته در زمان وزرای قبلی نیز همواره بر این مسئله تاکید می‌شد و ما احساس می‌کردیم که دوره ابتدایی در نگاه این مسئولان مهم است. اکنون سید جواد حسینی هم قائل به همین دیدگاه است و از این منظر جای امیدواری بسیاری وجود دارد

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/70010/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

موقعیت عالی که عیسی آل کثیر از دست داد

گل اول پرسپولیس به صنعت نفت توسط دانیال اسماعیلی فر

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت که افساید اعلام شد

راستش رو بگو، چند سالته؟مصاحبه دیدنی جود بلینگام با ریو فردیناند

ایتالیایی‌ها رئال را نپسندیدند؛ ال‌چولو در کالبد کارلتو!‏

درخشش استقلالی سابق این‌بار در دربی کوچک

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

دیدار جمعی از دیپلمات‌های وزارت خارجه با ولایتی

حقیقت‌پور: باید در داخل، مداراگر باشیم

رئیس‌جمهور: اگر اسرائیل خطا ‌کند‌ پاسخی خواهیم داد که ‌پشیمان ‌شوند‌

خبرهای مهم درباره تجهیزات نظامی نیروی زمینی ارتش

کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد

چهره ها/ عکسی از لاله اسکندری که دوباره وایرال شد

اجرای احساسی و زیبای رضا بهرام در کنسرت

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

ایرانی‌ترین غیرایرانی

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

رهبر انصارالله یمن: متجاوزان فهمیدند که هرگونه تجاوزی بی پاسخ نخواهد ماند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران فاقد ارزش نظامی بود

واکنش رئیسی به درگذشت پرویز داودی

دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی بخاطر شایعه ازدواج‌!

سریال های معروفی که «لعیا زنگنه» بازی کرده است

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

درآمد عجیب از زباله گردی

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن