راه ترقی

آخرين مطالب

بودجه 98 و مشکلات پیش روی دانشگاه‌ها دانش

  بزرگنمايي:

راه ترقی- یکی از دغدغه های مراکز آموزش عالی دولتی کشور اختصاص یافتن کامل بودجه و اعتبارات مصوب است. مسئله ای که می تواند توسعه علمی کشور را با مشکلاتی روبرو کند.
اعتبارات سال گذشته دانشگاه ها با مشکلات و چالش هایی مواجه بود و در نهایت اردیبهشت امسال 90 درصد اعتبار ابلاغی پرداخت شد.
با اینکه معاون اداری و مالی وزارت علوم اظهارداشت اعتبارات سال 98 دانشگاه ها رشد حدود 14 درصدی دارد اما به نظر می رسد در تخصیص بودجه، این افزایش عملیاتی نشده است.
«محمدتقی نظرپور» روز چهارشنبه در گفت و گویی با تشریح وضعیت اعتبارات مصوب امسال دانشگاه ها از اختصاص نیافتن کامل بودجه مصوب 98 به دانشگاه ها خبر داد.

وی تصریح کرد: تخصیص بودجه سه ماهه سوم دانشگاه ها حدود 35 درصد است و به عبارت دیگر، 15 درصد کمتر از اعتباری که باید در 6  ماهه دوم سال پرداخت شود در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد که این مسئله به طور حتم آنها را با مشکل مواجه می کند.


مشکلات غذا هم افزوده شد
وی به مشکلات دانشگاه ها در آستانه آغاز سال تحصیلی در پی عدم دریافت اعتبارت مصوب اشاره کرد و ادامه داد: شروع سال تحصیلی در پایان شهریور و ابتدای مهر ماه، حضور دانشجویان و فقدان نقدینگی در دانشگاه ها، مشکلات را دو چندان می کند و هزینه های جاری از جمله تغذیه دانشجویان به منزله ایجاد بستر مشکلات جدیدی برای آموزش عالی کشور است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم درمورد پرداخت بودجه سه ماهه نخست سال 98 به دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: اعتبارات مصوب سه ماهه نخست دانشگاه ها فقط بین 18 تا 20 درصد به صورت متغیر اختصاص یافت.

نظرپور همچنین درباره اختصاص اعتبارات برای تعمیر و تجهیز خوابگاه ها و برخی ساختمان های دانشگاه ها در فصل تابستان، اعلام کرد که دریافت این بودجه هم وضعیت مناسبی ندارد.
وی گفت: هشت درصد این اعتبارات به صورت نقدی و 12 درصد به صورت غیرنقدی برای تعمیرات دانشگاه ها و خوابگاه ها اختصاص یافت؛ این در حالی است که سال های گذشته اعتبارات 100 درصدی به تعمیرات دانشگاه ها پرداخت شد.


لزوم پرداخت غیرنقدی به دانشگاه ها
این مقام مسئول در وزارت علوم با بیان اینکه اعتبارات تعمیر و تجهیز باید به صورت نقدی از سوی دانشگاه ها دریافت می شد، یادآور شد: عمده تعمیرات در تابستان جزئی است و دانشگاه ها پیمانکار بزرگی برای تعمیرات ندارند؛ از این رو، اعتبارات باید قبل از تابستان به صورت نقدی برای تعمیرات اساسی در فضای رفاهی مثل سلف سرویس ها و خوابگاه ها به دانشگاه ها و قبل از حضور دانشجو در خوابگاه ها پرداخت می شد.
نظرپور یادآور شد: نبود نقدینگی در این بخش هم یکی از مشکلات جدیدی است که دانشگاه ها با آن دست به گریبان می شوند.


درآمدهای اختصاصی هم کافی نیست
معاون اداری و مالی وزارت علوم در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه ها می توانند از محل درآمدهای اختصاصی هزینه های تعمیر و تجهیز را بپردازند؟، اظهار داشت: درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها هم کم است و در بسیاری مواقع این درآمدها برای اقدامات ضروری آنها از جمله طرح های پژوهشی صرف می شود.
نظرپور درمورد مشکلات دانشگاه ها در درآمدهای اختصاصی خاطرنشان کرد: بیشتر طرح های پژوهشی دانشگاه ها با دستگاه های اجرایی است که در صورت پرداخت نشدن بودجه دستگاه ها از سوی خزانه و دولت، آنها نمی توانند بابت طرح های پژوهشی، پرداختی به دانشگاه ها داشته باشند.
وی با بیان اینکه بخش زیادی از درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها هم در این شرایط محقق نمی شود که بخواهند از محل درآمد اختصاصی برنامه های خود را اجرایی کنند، افزود: با وجود این شرایط، دانشگاه ها از محل درآمدهای اختصاصی و عمومی تلاش می کنند مشکلات مجموعه مدیریت را کاهش دهند اما در صورت نبود نقدینگی اتفاقی در دانشگاه ها رخ نمی دهد.

معاون اداری و مالی وزارت علوم همچنین گفت: با توجه به اینکه بودجه دولت برای سال 98 متمم می خورد و کاهش می یابد دانشگاه ها هم در همین وادی عمل می کنند؛ اما اعتقاد ما بر این است که دانشگاه ها با توجه به شرایط خاص آنها باید طوری برنامه ریزی کنند که هزینه بیشتری به بخش آموزش عالی کشور وارد نشود. این مشکلات را می توان با مدیریت کردن تخصیص منابع دانشگاه ها به حداقل رساند.


طرح شرایط دانشگاه ها در هیأت وزیران
نظرپور در مورد رایزنی های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور اختصاص اعتبارات کامل سال 98 دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: جلسات منظمی با سازمان برنامه و بودجه برگزار می کنیم و وزیر علوم هم شرایط دانشگاه ها را در جلسه هیأت وزیران منتقل می کند.


ارقام بودجه دانشگاه های بزرگ
خبرگزاری ایرنا پیش از این در گزارش هایی وضعیت بودجه امسال دانشگاه ها را بررسی کرد.

بودجه دانشگاه تهران از 884 میلیارد و 11 میلیون تومان در سال 97 به یک هزار و 104 میلیارد و 677 میلیون تومان در سال 98، دانشگاه شهید بهشتی از 366 میلیارد و 900 میلیون تومان به 417 میلیارد و 412 میلیون تومان، بودجه دانشگاه الزهراء از 135 میلیارد و 600 میلیون تومان به 153 میلیارد و 857 میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین بودجه دانشگاه صنعتی شریف در سال 97 از 335 میلیارد و 500 میلیون تومان به رقمی معادل 387 میلیارد و 112 میلیون تومان، اعتبار دانشگاه علامه طباطبایی از 233 میلیارد و 100 میلیون به 262 میلیارد و 479 میلیون تومان، بودجه دانشگاه هنر از 56 میلیارد و 700 میلیون به 68 میلیارد و 886 میلیون تومان، ردیف دانشگاه خوارزمی از 191 میلیارد و 700 میلیون به 229 میلیارد و 388 میلیون تومان، همچنین بودجه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از 127 میلیارد و 720 میلیون به مبلغ 152 میلیارد و 226 میلیون تومان، اعتبار دانشگاه تربیت مدرس از 306 میلیارد و 700 میلیون به مبلغ 363 میلیارد و 339 میلیون تومان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر از 276 میلیارد به رقمی معادل 325 میلیارد و 258 میلیون تومان و در نهایت بودجه دانشگاه علم و صنعت از 248 میلیارد و 100 میلیون تومان به 288 میلیارد و 659 میلیون تومان در سال 98 افزایش یافته است.


بودجه 3 دانشگاه پُر جمعیت کشور
برای دانشگاه پیام نور در سال 98 بودجه ای معادل یک هزار و 209 میلیارد و 396 میلیون تومان مصوب شده که این بودجه در سال 97 یک هزار و 44 میلیارد و 800 میلیون تومان بود.
دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز سال آینده با بودجه ای به میزان 221 میلیارد و 647 میلیون تومان مواجه خواهد بود. این میزان در سال گذشته 257 میلیارد تومان بود.
دانشگاه فنی و حرفه ای در سال آینده 947 میلیارد و 586 میلیون تومان دریاف خواهد کرد در حالی که امسال 743 میلیارد و 600 میلیون تومان دریافت کرده است.
در لایحه بودجه 98 برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال آینده بودجه ای معادل یکهزار و 666 میلیارد و 137 میلیون تومان پیشنهاد شده است. این رقم در سال جاری یکهزار و 364 میلیارد و 200 میلیون تومان تخصیص یافت.


بودجه پنج سازمان آموزش عالی
همچنین بودجه 98 سازمان سنجش آموزش کشور در مقایسه با بودجه سال 97 بدون تغییر و همان رقم 130 میلیارد تومان است.
جهاد دانشگاهی در سال 98 بودجه ای معادل 335 میلیارد و 997 میلیون تومان دریافت می کند. این میزان در سال جاری 260 میلیارد و 200 میلیون تومان است.
اعتبار مصوب نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برای سال 98 یکصد میلیارد و 460 میلیون تومان است.
سازمان امور دانشجویان امسال 891 میلیارد و 79 میلیون تومان دریافت می کند، این در حالیست که بودجه سازمان در سالگذشته 830 میلیارد و 361 میلیون تومان اعلام شد.
صندوق رفاه دانشجویان 669 میلیارد و 661 میلیون تومان باید امسال دریافت کند که این رقم در سال 97 645 میلیارد و 200 میلیون تومان بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/71482/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

واکنش رنگرز به رقابت حساس گرایی و اسماعیلی

سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

سخنگوی دولت روحانی: وقتی خودتان تیک آبی و خاکستری می‌گیرید، بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

فحش کم آورد!