راه ترقی

آخرين مطالب

کلیشه های ذهنی اشتغال زنان با کاپیتانی زن ایرانی شکسته شد اجتماعی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- چند صباحی است در میان هیاهوی خبرهای مختلف از جنجال‌های تحدید، تحریم و تهدید، خبر اعطای درجه کاپیتانی به «نشاط جهانداری» که به تازگی مفتخر به دریافت امتیاز رتبه چهار شده و به عنوان دومین بانوی کاپیتان ایرانی، نخستین پرواز مستقل خود را انجام داده است، انگشت حیرت و لبخند رضایت بر لبان عموم مردم نشانده است.

حیرت از اینکه چطور زنی می‌تواند در فراز ابرها، فرمان هواپیما را به سمت مقصد مشخص بچرخاند؛ اما روی زمین نمی‌تواند در خیابان‌های شلوغ و پر رفت و آمد از وسیله نقلیه‌ای که به هوای شهر کمک می‌کند بهره ببرد و مجوز موتوری سواری یا دوچرخه سواری را دریافت کند.

رضایت از اینکه چهل سال تلاش زنان برای حضور بیشتر در اجتماع جواب داده و ثابت کرده‌اند شغل‌ها مردانه نیستند و زنان هم می‌تواند فرا از جنسیت، پا به عرصه ظهور بگذارند.

موضوعی که «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، به آن اشاره کرد و درباره خبر مسرت بخش دریافت عنوان کاپیتانی به بانوی ایرانی گفت: اینکه زنان در رشته‌های مختلف پیشرفت می‌کنند و به مراتب عالی می‌رسند، نخست از توانمندی و استعداد زن ایرانی حکایت دارد و سپس نشان می‌دهد هیچ عاملی نمی‌تواند مانع حضور او شود.

وی ادامه داد: از ابتدای تأسیس جمهوری‌اسلامی ایران و در دوران انقلاب، امام راحل همواره بر این موضوع تاکید داشتند که ما حدود و چارچوب‌هایی داریم ولی در آنها ممنوعیتی برای پیشرفت زنان وجود ندارد و پیشرفت زنان در عرصه‌های مختلف نه تنها امکان دارد و باید زمینه آن فراهم شود بلکه در بسیاری موارد لازم است؛ زیرا زنان با عملکرد خود، الگو سازی و امید و تحول ایجاد می‌کنند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه دریافت نشان کاپیتانی خانم نشاط جهانداری هم از همان موارد و اتفاق‌های خوب و الگوسازی است، خاطرنشان کرد: گرفتار کلیشه‌های ذهنی هستیم مبنی بر اینکه زنان اگر قرار است شاغل باشند باید خود را محدود به حوزه‌های سنتی درون خانگی کنند. ما گرفتار کلیشه‌های ذهنی هستیم مبنی بر اینکه زنان اگر قرار است شاغل باشند باید خود را محدود به حوزه‌های سنتی درون خانگی کنند.

وی افزود: وجود این حوزه‌ها خوب و لازم است اما نباید این موضوع که زنان در بسیاری از رشته‌ها از جمله پزشکی، استادی دانشگاه، استار تاپ ها، فناوری‌های نوین و سایر عرصه‌های اشتغال و کارآفرینی تحصیلات و تخصص پیدا کرده‌اند را نادیده گرفت. بلکه باید برای زنان، فضا و شرایط پرداخت زکات علم و دانش و حضور کامل و جامع را فراهم کرد.

ابتکار در پاسخ به این پرسش که دریافت مدرک کاپیتانی این بانوی ایرانی چه تأثیری در تغییر ذهنیت جامعه ایرانی نسبت به حضور اجتماعی زنان دارد؟ تصریح کرد: مهمترین نقش و اثری که این خبر دارد این است که می‌تواند بسیاری کلیشه‌های ذهنی را تغییر و نشان دهد که ما نسبت به موضوع زنان و نقش آفرینی آنان نباید کلیشه‌ای فکر کنیم.

این مقام مسئول یادآور شد: کمااین که از زمانی که خانم «فرزانه شرف بافی» به عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» منصوب شد بسیاری از این کلیشه‌ها شکست.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در زمینه پیشرفت‌ها و دستاوردهای حضور زنان، خیلی راه باز شده است، گفت: این باز شدن راه‌ها به مفهوم نفی ارزش‌ها و نادیده گرفته شدن حدود شرعی نیست بلکه با رعایت همه آن حدود است که این دختران در حال رشد و پیشرفت هستند و دستاورد خوب دارند.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: خوشبختانه دولت تدبیر و امید همواره در این راستا گام برداشته و تلاش می‌کند از محدودیت‌های مطلق در مورد زنان بکاهد تا تفسیر وسیع‌تری از احکام الهی ارائه دهد. به نحوی که محدودیت کمتری ایجاد کند تا برخوردهای سلبی به نگاه‌های ایجابی و مثبت ختم شود چرا که در این صورت بهتر می‌توانیم حدود، ارزش‌ها و موازین دینی و اسلامی و اخلاق را در جامعه ترویج کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا زنان می‌توانند در آسمان سکاندار باشند اما در روی زمین برای دوچرخه سواری و موتورسواری همچنان اخطار می‌گیرند، گفت: متأسفانه در زمینه دوچرخه سواری و موتورسواری هم دچار تناقض و کلیشه‌های ذهنی هستیم و به همین دلیل زنان را از بخش مهمی از حمل و نقل محروم کرده‌ایم. تناقض آنجا خود را نشان می‌دهد که زنان بر ترک موتور مردان سوار می‌شوند و موتورسواری می‌کنند و کسی هم نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد اما به تنهایی حق سوار شدن بر آن را ندارند.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: این قانون نانوشته و سلیقه‌ای است که متأسفانه از این نوع برداشت‌ها و قوانین نانوشته زیاد داریم.

دومین بانوی سکاندار هواپیما کیست؟

نشاط جهانداری 29 ساله از دوران کودکی، علاقه خاصی به هواپیما داشته و بر عکس بیشتر دخترک‌های هم سن و سالش که عروسک بازی تمام دنیای کودکی آنان بود، هواپیما را دوست داشته است.

کار او با شرکت یک هواپیمایی در سال 89 و در حیطه ایمنی پرواز و باز خوانی داده‌های اطلاعاتی پرواز Flight Data Monitoring شروع شد و حدود 3 سال و نیم بعد که شرکت نیازمند نیروی خلبان بود، آزمون داد و با رتبه ممتاز قبول شد.

مراسم کاپیتانی جهانداری که نزدیک به 5 سال به عنوان خلبان دوم پرواز می‌کرد، در واپسین روزهای تیرماه برگزار شد و این خلبان بیست‌ونه ساله چهارمین خط سردوشی که نشان «کاپیتانی» است را دریافت کرد و نخستین پرواز مستقل خود را انجام داد.

بنا بر گزارش‌ها، در حال حاضر حدود پنجاه خلبان در شرکت‌های هواپیمایی فعالیت می‌کنند اما از این میان تنها تعداد بسیار معدودی «کاپیتان» شده و اجازه هدایت کامل هواپیماهای مسافربری را دارند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/71548/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سیل برای دبی گران تمام شد

گلزن پرسپولیس هم مصدوم شد

گولسیانی: علت تعویضم مصدومیت نبود

توضیح امید عالیشاه در مورد شدت مصدومیتش

ستاره بایرن: به‌به، منتظر تونی‌های رئال هستم!

اوسمار: بازی در آبادان مقابل نفت همیشه دشوار است

بررسی عملکرد لژیونرها در هفته اخیر

عالیشاه: فکر نمی‌کنم مشکلم جدی باشد

آنچه در پایان بازی صنعت نفت و پرسپولیس رقم خورد

بازیکنان پرسپولیس بدون مصاحبه از میکسدزون خارج شدند

سردار آزمون به میلان رسید

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد