راه ترقی

آخرين مطالب

محدوده جغرافیایی مدارس؛ دردسر هرساله والدین فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- این روزها والدینی که فرزندی در سنین مدرسه دارند، درگیر ثبت نام هستند، مراجعه مکرر به مدارس مدنظرشان و اظهارات مدیران این مراکز مبنی بر اینکه امکان ثبت نام وجود ندارد، دلهره ای در میان والدین ایجاد کرده است به گونه ای که موانع ثبت نام را غولی تصور می کنند که باید از راه های مختلف آن را شکست دهند.
در مجاورت و در محدوده نبودن منزل مسکونی با مدرسه، پُر شدن ظرفیت کلاس ها و مشکلاتی از این دست نگرانی و دلهره را در والدین مضاعف می کند که بالاخره تکلیف فرزند آنها چه می شود؟
از سوی دیگر خانواده هایی که با تغییر محل سکونت خود ناچار به جابجایی مدرسه فرزندشان هستند نیز به گونه دیگری با این قبیل مشکلات روبرو می شوند از جمله این که بر اساس اعلام آموزش و پرورش حتی برای ثبت نام دانش آموزان میان پایه نیز باید از ستاد ثبت نام تائید گرفته شود.
اصرار والدین بر ثبت نام فرزندشان در یک مدرسه خاص و انکار مدیران مدارس با بهانه هایی چون در محدوده نبودن و تکمیل ظرفیت کلاس ها این شائبه را ایجاد می کند که چرا نباید دانش آموزان در مدارسی که دوست دارند ادامه تحصیل دهند.
شاید بخشی از این مشکلات به کمبود کلاس در برخی مدارس باز می گردد به این معنا که مدرسه ها مثلاً تنها یک کلاس پایه دوم ابتدایی یا سوم ابتدایی دارند که با توجه به ساکنان آن منطقه به هیچ وجه جوابگو نیست.
تمامی این نگرانی ها و دغدغه ها تنها در مدارس دولتی دیده می شود و در مدارس غیردولتی اولیا با آسودگی خاطر می توانند نسبت به ثبت نام فرزند خود صرف نظر از اینکه در کدام منطقه از شهر ساکن هستند، اقدام کنند.
وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به نگرانی والدین در این رابطه اعلام کرده است که برای توسعه متوازن دانش آموزان در سطح مناطق ناچار به تعیین محدوده جغرافیایی است.
این وزارتخانه همچنین تاکید کرده است که محدوده بندی در تمامی ادارات کاملاً مشخص است و مدارس اجازه ندارند از دانش آموزانی که محل زندگیشان در آن منطقه نیست، ثبت نام کنند.
بر اساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش، اگر در پایان ثبت نام در مدارس، هنوز مدرسه مدنظر اولیا دانش آموز جای خالی داشته باشد، امکان ثبت نام از مناطق دیگر وجود دارد.
باید توجه داشت که راهکارها و برخوردهایی از این دست راه را برای کارهای غیرقانونی باز می کند به گونه ای که برخی والدین به ناچار با تهیه اجاره نامه های ساختگی تا حدودی مشکلات خود را برطرف می کنند اما همه موارد به اینجا ختم نمی شود.

شاید بزرگ ترین دلیلی که برای ثبت نام نکردن دانش آموزان در مدارس عنوان می شود، این است که منزل در محدوده جغرافیایی تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پرورش قرار ندارد، مسئله ای که با کمی کنکاش و جست و جو آن روی این سکه را هویدا می کند چرا که با اندکی مسامحه و تعامل میان والدین مدیران مدارس مشکل حل می شود، مدرسه ای که تاکید بر در محدوده نبودن، دارد و پس از چند روزی به خانواده ها اعلام می کند که ثبت نام فرزندشان انجام می شود اما به صورت مشروط.

یکی از والدین که قصد دارد فرزندش را در پایه هفتم یکی از مدارس نمونه دولتی منطقه پنج تهران ثبت نام کند عنوان کرد که این مدرسه پیش از این نمونه دولتی بود اما بر اساس تصمیم سال گذشته وزارت آموزش و پرورش، هیات امنایی  و آزمون ورودی آن نیز حذف شد و به طور طبیعی دانش آموزان را باید بدون هر گونه شرطی ثبت نام کند اما عملا اینگونه نیست.

وی ادامه داد: چندین بار به این مدرسه مراجعه کردم اما مدیر مدرسه عنوان می کرد که منزل شما در محدوده تعیین شده قرار ندارد، این درحالی است که در آخرین مراجعه به من اعلام کردند ثبت نام دانش آموز انجام می شود اما باید مبلغ 6 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کنید.

پدرام منصوری یادآورشد: اگر این مدرسه ظرفیت پذیرش دانش آموز ندارد، چگونه است که با پرداخت پول امکان ثبت نام فراهم می شود ضمن این که از دانش آموزانی که پیش از این ثبت نام کرده بودند و منزل آنها در محدوده قرار داشته مبلغی بسیار کمتر دریافت شده است.

وی اضافه کرد: هر چند که پرداخت کمک هزینه، به اداره بهتر مدرسه و کیفیت آموزشی کمک می کند اما این مسئله که اگر پول بیشتری پرداخت کنید، می توانید فرزند خود را در مدرسه مورد نظر خود ثبت نام کنید جای سوال است.

یکی دیگر از والدین نیز که فرزندش را در یکی از مدارس متوسطه اول منطقه 3 تهران ثبت نام کرده است، در مورد مشکل ثبت نام گفت: سه ماه است که تلاش می کنم فرزندم را در این مدرسه برای پایه هفتم ثبت نام کنم که مدیر مدرسه قبول نمی کرد اما در نهایت پس از چند بار مراجعه اکنون به من اعلام کردند که می توانید ثبت نام کنید به شرط این که 2 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کنید این در حالی است که با صحبت با دیگر والدین متوجه شدم به آنها اعلام شده که تنها یک میلیون تومان پرداخت کنند.

مادر یکی دیگر از دانش آموزان نیز با بیان اینکه دغدغه و نگرانی خانواده ها برای فرزندشان در مدرسه موردنظر باعث می‌شود که راه برای انجام کارهای غیرقانونی از جمله اجاره نامه جعلی که با پرداخت مبلغی به بنگاه‌داران و دفاتر املاک تهیه می شود، باز شود، تاکید کرد: همچنین خانواده‌ها به ناچار دست به دامن افرادی می شوند که در وزارت آموزش و پرورش یا مناطق می توانند با رایزنی این مسئله را حل کنند.

مریم اقبالی یادآور شد: از آنجا که هیچ یک از این دو راه را نمی پسندم و تمایلی به انجام کارهای غیرقانونی ندارم، مجبور هستم فارغ از خواست خود و فرزندم، او را در مدرسه دیگری ثبت نام کنم و فکر می کنم این وضعیت نوعی اجحاف و ناعدالتی است.

آنچه در فرآیند ثبت نام ملموس است اینکه مبالغی که به عنوان کمک هزینه از خانواده ها مطالبه می شود افزایش یافته است، رقمی که شاید در سه سال گذشته برای تحصیل یک دانش آموز در مدارس غیردولتی پرداخت می شد اکنون باید برای مدارس دولتی با حداقل امکانات مبالغی از یک تا چند میلیون تومان پرداخت کنند.  

هر چند مسئولان وزارت آموزش و پرورش بارها بر این مسئله تاکید کرده اند که ثبت نام دانش آموزان در مدارس نباید مشروط باشد و باید طبق مقررات نسبت به این امر اقدام شود اما این داستان تکراری هر سال در فصل ثبت نام گریبان خانواده ها را می گیرد و دلهره و استرس اینکه مبادا فرزندشان از مدرسه جا بمانند تا پایان روزهای تابستان همراه آنان خواهد بود.

در نهایت همه افرادی که در سنین مدرسه هستند ثبت نام می شوند و شاید کمتر کسی را پیدا کرد که مهرماه پشت درهای مدارس بماند اما به نظر می رسد مدیریت صحیح و اتخاذ روش ها و ضوابط مناسب برای ثبت نام از دغدغه ها بکاهد تا والدین و دانش آموزان با آسودگی خاطر و نشاط بیشتری  به استقبال مهرماه و سال تحصیلی جدید بروند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/71605/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شمسایی: حذف ژاپن اتفاق نبود بلکه پیشرفت فوتسال در آسیاست

یک دلیل برای عدم موفقیت اونای امری با بایرن مونیخ

بلینگام، برنده جایزه بیش‌ترین پیشرفت سال 2024 لاروس

سرمربی قرقیزستان چه راهکاری برای بازی با تیم ملی فوتسال ایران دارد؟

اعتراف سری آ به قدرت مهاجم تیم ملی ایران

کدام آزادکار سهمیه ایران را برای المپیک کامل می‌کند؟

فجرسپاسی هم مثل چادرملو 3 بر صفر برنده می شود؟

لحظات خاص و ویژه از قهرمانی اینتر در فصل 24-2023

در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم

شکایت 9 میلیون دلاری بکام از ستاره هالیوود

محبی؛ نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه

دردسر بزرگ استقلال و پرسپولیس در حساس‌ترین بازی

رئیسی: اولویت ما توسعه روابط با کشورهای همسایه، اسلامی، همسو و مستقل است

سلیمی نمین: حرف‌های فضائلی را با توجه به جایگاهی که دارد باید لحاظ کرد

سروده‌ای که رهبر انقلاب یک بیت آن را در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

همیشه این بهترین کاره!

وقتی مامانت می‌خواد دامادت کنه!

آهنگ جدید/ ناصر زینعلی «عشقم» را منتشر کرد

پیش‌بینیِ تداوم بارش‌ها در غرب و شرق کشور

امدادرسانی به مردم گرفتار در سیل جنوب سیستان‌ و بلوچستان ادامه دارد

تداوم رگبار و رعد و برق تا پایان هفته

محقق ایرانی کارایی توربین بادی را 10 درصد افزایش داد

افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ گوجه فرنگی با نانوحباب هیدروژن

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

خودروهای برقی چینی ارزان شد

شاهین کارکرده 600 میلیونی شد

مدام به کسب سهمیه المپیک فکر می کنم

سپاهان قافیه قهرمانی را باخته است

چالش ورزش ایران برای المپیک

کسب حداقل دو مدال در بخش بانوان دوومیدانی قطعی است

کری جنجالی ستاره اینتر

رقابت نیازمند و میرزازاد برای جدال برابر پرسپولیس

9 گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری تیم ملی بسکتبال

بهترین خبر ممکن برای بارسلونا از هلند

سیاوش جای دانشگر را خالی نگذاشت!

آزمون: با وجود شکست به راه‌مان ادامه می‌دهیم

تکلیف جانشین مدافع محروم پرسپولیس مشخص شد

رئیسی در دیدار رئیس مجلس سنای پاکستان: ناراحتی دیگران از تقویت مناسبات تهران و اسلام‌آباد برای ما اهمیتی ندارد