راه ترقی

آخرين مطالب

حیف از سرمایه هایی که از دست می روند دانش

  بزرگنمايي:

راه ترقی- وقتی سخن از سرمایه به میان می آید، معمولا تصور افراد سراغ پول و اندوخته مالی می رود؛ اما واژه سرمایه مفهوم سترگی است که گستره ای بزرگ دارد و سرمایه اقتصادی تنها قسمتی از این مفهوم است. سرمایه اجتماعی، انسانی و فرهنگی ابعاد دیگری از این مفهوم هستند که به موازات گسترش پیشرفت و دانش زندگی اجتماعی در برخی موارد ارزشی بیش از سرمایه اقتصادی یافته اند.

سرمایه های انسانی در تعریفی ساده قابلیت ها و پتانسیل های فردی انسان ها است که از فردی به فرد دیگر متغییر است (هوش، زیبایی و...)؛ سرمایه های فرهنگی همه آن چیزهایی است که در چنته داشته های فرهنگی یک ملت ملحوظ است (تعداد تحصیل کردگان یک کشور، میزان افرادی که سینما و تئاتر می روند و دانش هایی این چنینی دارند و...)؛ و سرمایه اجتماعی حاصل مراودات اجتماعی و برخورداری از حمایت و پشتوانه به واسطه عضویت در گروه اجتماعی است (اعتماد اجتماعی و مصادیق آن همچون مشارکت های مردمی هم مثالی برای سرمایه اجتماعی هستند).

در واقع یکی از نکات برجسته در مورد ملل مترقی و کشورهای توسعه یافته همین دریافت درک و اهمیت سایر ابعاد سرمایه است. می گویند اتریش در سال های جنگ جهانی دوم و دقیقا در روزهایی که بیش از هر زمانی فقیر و نیازمند کمک سایر کشورها شده بوده، وام های خارجی اش را روی موسیقی، هنر، ساخت کتابخانه و فرهنگ سرمایه گذاری کرد. این مثال نشان از اهمیت و قدرت ابعاد غیر اقتصادی سرمایه در جهان و زندگی مدرن دارد.

بر این اساس یکی از عوامل پر دافعه در اولویت دهی و برنامه ریزی ابعاد غیراقتصادی سرمایه در کشورهای در حال توسعه، مدت دار بودن و زمان بردن به ثمر نشستن یک برنامه است؛ بدین معنا اگر یک برنامه اقتصادی زودبازده موفق می شود تا در زمانی حدود یک یا دو سال شروع به سوددهی کند، یک برنامه فرهنگی و اجتماعی عمدتا بیش از یک یا دو دهه زمان نیاز دارد تا به بار بنشیند؛ در نتیجه این موضوع، در فرهنگی که همه چیز با ضرب الاجل همراه است و زودبازده بودن به خودی خود یک ارزش محسوب می شود، بهایی نیافته و توسعه فرهنگی و اجتماعی فرصت مناسبی برای به بار نشستن ندارد.

نگاهی به سرمایه سوزی

عدم درک اهمیت سرمایه سازی در طی سالیان گذشته، منجر به پدیده سرمایه سوزی در کشور شده است.

در واقع در اینجا یک نکته بسیار مهم، فراموش و نادیده گرفته می شود؛ و آن هزینه های صرف شده برای ساخته شدن سرمایه ها و فقدان و خلا ناشی از خالی شدن کشور از این سرمایه های فرهنگی و اجتماعی است.

سرمایه های انسانی عمدتا به واسطه و در مجاورت سرمایه های فرهنگی و اجتماعی بارور شده و به نفع جامعه شکوفا می شوند؛ اما موضوعی که در ایران در دهه های اخیر به وفور رخ داده است و به یک مساله بدل شده، خالی شدن عرصه از نخبگان و سرمایه ها است.

یعنی در این پروسه به دلیل ضعف در نگهداشت و استفاده از سرمایه ها، ما علاوه  بر سرمایه های انسانی و کسانی که به صورت انتسابی قدرت، قابلیت و پتانسیل هایی  را در زمینه های مختلف دارند، سرمایه های فرهنگی و اجتماعی و کسانی را از دست می دهیم که صاحب اندوخته هایی اکتسابی به واسطه حمایت و سرمایه گذاری دولتی و ملی هستند.

خروج یک مجری از کشور و پیوستن وی به یک رسانه خارجی در ظاهر شاید یک تصمیم فردی یا حتی به تعبیری افراطی، خیانت گری باشد اما این اتفاق یک تعریف واحد دارد: از دست دادن سرمایه انسانی، فرهنگی و اجتماعی؛ این بدان معنا است که کاشته های ما را دیگران برداشت می کنند؛ مثلا یک رسانه از بی تفاوتی و غفلت رسانه ای دیگر استفاده می کند تا اندوخته های وی را برباید؛ وقتی شخصی که سال ها در یک رسانه رشد کرده، شکل گرفته، مطرح و بارور شده است توسط یک رسانه دیگر جذب می شود، در واقع در این جریان سرمایه ها منتقل می شود. این مساله مصادف است با از دست دادن جامعه از نیرویی که آن را برای چنین روزی تربیت و روی آن سرمایه گذاری (مالی، زمانی) کرده است.

در واقع مساله بر سر رفتن و مهاجرت مزدک میرزایی،  فلان ورزشکار مدال آور یا محقق برجسته نیست، یعنی صحبت بر سر اسم ها نیست بلکه صحبت بر سر از دست دادن  سرمایه های ما است که به دلیل بی توجهی و اغفال از دست می روند؛ آن هم در حالی که جایگزین کردن آنان نه تنها مقرون به صرفه نیست که به دلیل فرایند طولانی ساختن جایگزینی برای آنان، آسیب زننده است. در واقع بحث بر سر آسیب شناسی فقدان نیروهای متخصصی است که می پرورانیم و زمانی که موقع به بارنشستن است از دستشان می دهیم.

مثالی از اغفال

نگاهی به یادداشت «جواد خیابانی» که در باب گله مندی از جهت رفتن همکارش از ایران نوشته شده، شاید بهتر بتواند نشان دهد که لازم است تا به نقش خودمان در فرایند سرمایه سوزی آشنا شویم و هرآن جایی که می توانیم جلوی این ضرر را بگیریم که منفعت از همان جا آغاز خواهد شد. در واقع این نوشته مثال خوبی است از اهمیت نارسایی های سازمانی به صورت جزئی و اغفال دولتی به صورت کلی در راستای از دست دادن پتانسیل های بالقوه و بالفعل.

خیابانی در این یادداشت نوشته است: خواستم بنویسم که مزدک حیف شد و نوشتم اما نه این اشتباه است، مزدک عزیز من حیف نشد. سازمان من است که حیف می شود و نیروهایش را یکی یکی از دست می دهد و حیف و حیف تر می شود. من عاشق این سازمانم‌. سازمانی که مرا ساخته و مشهورم کرده. هرگز این سازمان را از یاد نخواهم برد. سازمانی که باید متعلق به سرزمین و مردمش باشد. من هم کارمند معمولی این سازمانم که با این همه مدرک تحصیلی و 30 سال سابقه و هزاران ساعت گزارش و اجرا و تجربه، الان بیکارم و مثل مزدک و بقیه همکارانم و مثل همه مردم کشورم سعی کرده ام سالم باشم و با شرافت زندگی کنم. دوست داشتم برای سازمانم بیشتر و بیشتر کار کنم؛ نه در جوانی و خامی بلکه الان که تجربه و هزاران ساعت بیداری و مطالعه داشته ام. ده ها و صدها نفر از همکاران من در سازمان همین قصه را دارند که من دارم  و مزدک داشت .واقعا حیف نه از مزدک، حیف از اینکه سازمان من قدر او را ندانست. به پول و ثروت آدم هم مربوط نیست،  بعضی نفرات هستند که خیلی نفرند. مزدک هم فقط یک نفر نبود. او چند نفر بود. چند نفری که خیلی هم با سواد بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/71721/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی