راه ترقی

آخرين مطالب

سهروردی، فیلسوفی خردورز و متفکری خلاق فرهنگ و هنر

سهروردی، فیلسوفی خردورز و متفکری خلاق
  بزرگنمايي:

راه ترقی- شیخ شهاب الدین ابوحفص عمر بن محمد بن عبدالله بن محمد بن عمویه بکری از تاثیر گذارترین فیلسوفان و حکمای ایرانی بود که به اکثر زمینه های فکری زمانش از جمله فقه، حدیث، اصول، شعر، حکمت آگاه و در آنها صاحب نظر بود .

حدود 900 سال پیش در 549 هجری در روستای سهرورد شهرستان خدابنده زنجان سهروردی دیده به جهان گشود و خیلی زود توانست فیلسوف نامدار ایرانی لقب گیرد.

شهاب‌الدین سهروردی که از همان دوران کودکی آموزش های خود را در دوره های قرائت و حفظ قرآن در روستای محل ولادتش آغاز کرد در سال های نوجوانی و جوانی تحصیلات ابتدایی و مقدماتی خود را  در مراغه و نزد استاد خود فخررازی گذراند. پس از آن اصفهان را که مهمترین مرکز علمی و فکری منطقه بود برای ادامه تحصیل انتخاب کرد.

وی که چرایی و تفکر در امور اصلی ترین دغدغه اش شده بود در ادامه برای کسب علم راهی شامات شد اما در آنجا توجه او به مسائل پیرامون و بررسی ابعاد مختلف موضوعات و همچنین صراحت وی در فاش کردن مسائل سیر و سلوک و بیان بی‌پرده افکارش او را دچار مشکل کرد و باعث شد فقها سخنان او را خلاف اصول دین عنوان کنند و به او اتهام ارتداد بزنند.

این فیلسوف برجسته به گواه علمای فلسفه از جمله تاثیرگذارترین فلاسفه جهان محسوب می شود و امروز آراء و نظرات فلسفی وی در دانشگاه های معتبر جهان تدریس می شود. سرانجام شیخ اشراق در حالی که تنها 38 سال داشت در 587 هـجری به جرم معاندت با شرایع دینی و اتهام ارتداد به قتل رسید. مزار وی در مسجد امام سهرودی شهر حلب واقع است.

امام خمینی(ره) در نامه تاریخی خویش به میخائیل گورباچف رهبر اتحاد شوروی در تاریخ یازدهم دی 1367 خورشیدی می فرمایند: می‌توانید دستور دهید که صاحبان این‌گونه علوم علاوه بر کتاب های فیلسوفان غرب در این زمینه به کتابهای سهروردی در حکمت اشراق مراجعه نموده و برای جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صرف که منزه از حس می‌باشد نیازمند است و ادراک شهودی ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسی است. نگاه امام خمینی(ره) به نظریه فلسفه سهروردی در نامه تاریخی خود گویای توجه ایشان به فلسفه اشراق است و اهمیت توجه به فلسفه کهن ایرانی و اسلامی را نشان می دهد.

  به مناسبت هشتم مرداد روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی نگاهی کوتاه به آراء فلسفی این حکیم ایرانی کرده و به بررسی برخی از کتاب هایی که در خصوص این شخصیت در ایران و خارج از کشور چاپ شده پرداخته شده است.

سبک فلسفی

سهروردی با وجود کمی عمر، حدود 50 کتاب به فارسی و عربی نوشته است مهم ترین کتاب هایی که می توان برای شناخت افکار و اصول عقاید او معرفی کرد تلویحات، مقاومات، مطارحات و حکمت الاشراق است وی با این آثار توانست در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم نظریه مکتب فلسفی اشراق را به وجود آورد و این نوآوری بعد از مرگش گسترش یافت. در واقع سهروردی بنیانگذار مکتب اشراق، مهمترین فیلسوف بین فلسفه مشائی متقدم ابن‌سینا و فلسفه مشائی متأخر ابن‌رشد است که پیوند میان این 2 دوره طلایی تفکر فلسفی اسلامی محسوب می شود. به همین دلیل بسیاری از صاحبان فکر تحت تأثیر و سیطره تفکر شیخ اشراق قرار گرفتند به طوری که پس از سهروردی کمتر فیلسوفی آمد که اشراقی نباشد یا تمایل به فلسفه اشراق نداشته باشد از جمله فیلسوفان و دانشورانی که پیرو فلسفه اشراق بوده اند، می توان به قطب الدین شیرازی، ابن کمونه، جلال الدین دوانی، نظام الدین هروی، میرداماد، خواجه طوسی، علامه حلّی، میرصدرالدین دشتکی، میرغیاث الدین دشتکی، ملاصدرا و حاجی حکیم سبزواری اشاره کرد.

بنابراین سبک فلسفی خاص و بی نظیر سهروردی باعث شد که بسیاری از صاحب نظران به کتاب های وی رجوع کنند و تحلیل ها و شرح های بیشماری بر مطالعات و تحقیقات سهروردی بنویسند که در ادامه به معرفی برخی از این آثار می پردازیم:

سهروردی و افکار او

در 1393 خورشیدی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی کتابی به نام سهروردی و افکار او (تاملی در منابع فلسفه اشراق) به قلم کریم مجتهدی چاپ کرد. در این کتاب نخست به مطالعه و بررسی کوتاهی از  زندگینامه، آثار و افکار سهروردی می‌پردازد و در بخش بعدی به نحو جداگانه درباره هر یک از منابع احتمالی تفکر سهروردی، اعم از اینکه سهروردی مستقیماً با آن آثار آشنا بوده یا به نحوی دیگر مطالبی درباره آن‌ها شنیده، به بحث و بررسی می‌پردازد. همچنین منطق از نظرگاه سهروردی، حکایت عقل سرخ، صفیر سیمرغ، حکمت اشراق، معرفت‌شناسی اشراقی، حسن بن منصور حلاج، چهره افلاطونی ارسطو، سیاست فرهنگی ایلخانان ایران و سرنوشت حکمت اشراق برخی از موضوعات مورد بررسی در این کتاب هستند.

شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی

شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی اثر غلامحسین ابراهیم دینانی است که در 1393 خورشیدی توسط انتشارات حکمت به چاپ رسید. نویسنده این کتاب که از استادان برجسته فلسفه اسلامی است در صدد بر آمده که مواضع فکری سهروردی را مورد بررسی قرار دهد و گوشه هایی از اندیشه این فیلسوف اشراقی را روشن کند همچنین مولف در این اثر، ضمن شرح اندیشه‏ های مهم و کلیدی سهروردی، مقایسه‏ ای اجمالی نیز میان حکمت اشراق و مشاء انجام داده است.

از مهمترین بخش های این کتاب ها می توان به مواضع سهروردی در مقابل ابو البرکات، صدر المتألهین، وجود ذهنی، رؤیت از نظر سهروردی و نور اسپهبد و روح حیوانی اشار کرد.

محاکمه آفتاب

کتاب محاکمه آفتاب اثر یحیی یثربی توسط انتشارات امیر کبیر در 1393 خورشیدی چاپ شد. این کتاب رمانی درباره سیر و سلوک سهروردی است. همچنین در این کتاب به  مراحل سلوک تا سفرها، درگیری‌ها، محاکمه و اعدام سهروردی اشاره کرده و در واقع این اثر یحیی یثربی ویرایش و بازنویسی کتاب قلندر و قلعه است.

تاملاتی در منطق ابن سینا و سهروردی

تاملاتی در منطق ابن سینا و سهروردی اثر ضیا موحد است که توسط انتشارات هرمس با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در 1394خورشیدی چاپ شد. این کتاب شامل یک مجموعه مقاله بوده که در آن‌ها به بحث در منطق سهروردی و ابن سینا پرداخته است. از جمله فصل های این کتاب می توان به آرای سهروردی در قیاس، قیاس هاس موجه سهروردی و... اشاره کرد.

قلندر و قلعه

قلندر و قلعه در 1385 خورشیدی در نشر قو به قلم سید یحیی یثربی به چاپ رسید. این کتاب جزو معدود آثاری است که در قالب داستان به زندگی سهروردی می پردازد. مولف در این اثر وقایع تاریخی و دیدگاه‌های فلسفه سهروردی را به تخیل و فنون نویسندگی خود آمیخته است. اگرچه بسیاری از دیدگاه های فلسفی او به زبان ساده در این داستان آمده اما اساس نوشته راه و رسم سلوکی بوده که میراث حکما، عرفا و به ویژه فرزانگان ایران باستان است.

حکمت اشراق

حکمت اشراق اثر سید یدالله یزدان پناه و مهدی علی پور که در 1396 توسط انتشارات سمت چاپ شد این کتاب گزارش  شرح و سنجش مکتب فلسفی شیخ شهاب الدین سهروردی است و در این کتاب به بازخوانی و شرح و تحلیل دستگاه فلسفی اشراقی سهروردی پرداخته شده است

هانری کربن و سهروردی

از آنجایی که آثار سهروردی به زبان لاتین ترجمه نشد اندیشمندان اروپایی و انگلیسی زبان تا قرن بیستم با آراء و آثار این فیلسوف ایرانی زیاد آشنا نبودند. باید گفت در مورد اشاعه و رواج آراء و اندیشه های سهروردی و معرفی آن به مغرب زمین، هانری کربن فیلسوف فرانسوی نقش مهمی را ایفا کرد او  با ترجمه آثار سهروردی در اشاعه و معرفی آرای این فیلسوف ایرانی به مغرب زمین تاثیر بسیاری داشت. در زیر به معرفی 2 از کتاب های هانری کربن می پردازیم:

روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان

روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان اثر هانری کربن با موضوع فلسفه و حکمت اسلامی است که توسط احمد فردید و عبد الحسین گلشن در 1385 خورشیدی ترجمه شد. نویسنده در این اثر به بیان تأثیرات فلسفه ایران باستان بر حکمت اشراق پرداخته است.

از هایدگر تا سهروردی

بسیاری از فلاسفه ایرانی معتقدند که سهروردی به وسیله آثار هانری کربن به غرب شناسانده شد یکی از مهمترین آثار وی از هایدگر تا سهروردی است  که توسط  حامد فولادوند ترجمه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 1384 خورشیدی چاپ کرد. کتاب حاضر شامل گفت وگویی بلند میان فیلیپ نمو و هانری کربن و یک پی‌نوشت تکمیلی از خود کربن است. در این گفت وگو تاثیر ژرف سهروردی و حکمت اشراق بر هانری کربن آشکار می‌شود. از هایدگر تا سهروردی را می‌توان نوعی زندگی‌نامه‌ی فلسفی و معنوی کربن دانست که مسیر اندیشه‌های وی را از تفکر هایدگر تا آموزه‌های حکمت سهروردی تشریح می‌کند.

سهروردی

سهروردی اثر رکسان مارکوت ترجمه سعید انواری در 1395 خورشیدی توسط انتشارات ققنوس منتشر شد. کتاب سهروردی یکی از مدخل های  دانشنامه فلسفی استنفورد است که از  1995 میلادی در دانشگاه استنفورد پایه‌ریزی شد و همچنان نوشتن مدخل‌های گوناگون آن ادامه دارد. این مجموعه یکی از مؤثرترین مجموعه‌ها برای افرادی است که به‌تازگی قصد آشنایی با فلسفه را دارند. در واقع استنفورد یک مجموعه آموزشی مناسب است که می‌تواند مفاهیم فلسفی را در بهترین شکل آن به مخاطب عرضه کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/72743/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا

کریستنسن: هنوز قرارداد دارم و از بارسلونا نمی‌روم

جنجال در لهستان؛ بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تیزر ویدئویی از آهنگ جدید علی زندوکیلی

آوازی از استاد شجریان بر شعر سعدی

آرزوی پسر بچه ای که پشت در کنسرت معین فلوت می زد

تصاویری از خسارت سیل امارات

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

کانسلو: به خاطر باخت بارسلونا آرزوی مرگ دخترم را کردند!

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

ماجراجویی شاگردان شجاعی در قامت یک تیم هجومی

ریوالدو: هیچکس بهتر از مورینیو برای هدایت بارسا نیست!

بند اخراج در قرارداد ناگلزمان

قرارداد عجیب ستاره رئال با نامزدش

تردید مربی ولزی برای حضور در تراکتور

احتمال حضور 10 تیم ایتالیایی در رقابت‌های اروپایی