راه ترقی

آخرين مطالب

گام سوم هسته‌ای ایران در شرایط فعلی حتما عملیاتی می‌شود گفتگو

  بزرگنمايي:

راه ترقی- محمد جواد ظریف در حاشیه نشست امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اینستکس را وسیله‌ای برای اجرای تعهدات اروپا و نه دستورات آمریکا دانست و گفت: اقدامات اروپا تاکنون هیچ تناسبی با تعهدات و توقعاتشان نداشته است لذا در شرایط کنونی و تا زمانی که اروپا اقدامات لازم را انجام ندهد؛ حتما گام سوم جمهوری اسلامی ایران عملی خواهد شد.
وزیر امور خارجه در خصوص نتیجه جلسات کمیسیون مشترک برجام و چگونگی ادامه کاهش تعهدات برجامی ایران تصریح کرد: جلسه اخیر کمیسیون برجام، جلسه چالشی بوده و ما نیز مواضع خود را در این نشست مطرح کردیم و بر ضرورت اجرای تعهدات اعضای دیگر برجام به ویژه کشور‌های اروپایی که تعهدات مشخصی را از اردیبهشت و خرداد سال 97 مطرح کرده اند، تاکید کردیم.
وی افزود: طرف اروپایی برجام تعهداتی در قالب خود برجام و تعهداتی نیز پس از خروج آمریکا از این توافق دارند، در این جلسه برای طرف اروپایی کاملا تشریح کردیم که اکنون تعهدات آن‌ها اجرا نشده است و اینستکس هم در مرحله مقدماتی بوده و هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است و اگر هم عملیاتی شود حتما فروش نفت و بازگشت پول آن به ایران ضرورت دارد.
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اینستکس نباید به وسیله‌ای برای اجرای دستورات آمریکا تبدیل شود و آن‌ها بگویند که این سازوکار چگونه می‌تواند کار کند؛ اینستکس وسیله‌ای برای ­اجرای تعهدات اروپا پس از خروج آمریکا از برجام است که نمی‌تواند با موافقت آمریکا کار کند لذا باید به عنوان یک اقدام از سوی اروپایی‌ها در نظر گرفته شود.
ظریف خاطرنشان کرد: اروپا باید به خود جرات دهد که براساس تعهداتش عمل کند نه براساس منویات آمریکا.
وی افزود: نتیجه جلسه اخیر کمیسیون برجام این بوده است که اعضای این کمیسیون مشترک بار دیگر بر تعهداتشان تاکید کردند، اما باید ببینیم که چگونه تعهدات خودشان را انجام می‌دهند لذا در شرایط کنونی و تا زمانی که اقدامات لازم صورت نگرفته است؛ حتما گام سوم جمهوری اسلامی ایران عملی خواهد شد.

تاکید ظریف بر تمایل ایران به روابط با همسایگان
وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تغییر رویکرد اندک دولت امارات نسبت به جنگ یمن و با تاکید بر تمایل ایران بر روابط دوستانه با همسایگان، گفت: اگر آن‌ها سیاست هایشان را تغییر دهند فرصت بسیار مناسبی برای گفتگو است.
 ظریف در واکنش به تغییر رویکرد اندک دولت امارات نسبت به جنگ یمن تصریح کرد: خیلی خوشحال می‌شویم که اعضای تیم بی کاهش پیدا کنند و همیشه دوست داشته ایم که با همسایگانمان ارتباط داشته باشیم.
وی افزود: دولت امارات متحده عربی همسایه ما است چه اینکه عربستان و بحرین نیز همسایه‌های ایران هستند، مقامات مختلف جمهوری اسلامی نیز همیشه اعلام کرده اند که دوست دارند با بقیه همسایگانمان نیز همان رابطه داشته باشیم همانطور که با کویت، قطر و عمان داریم.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر آن‌ها در تلاشند تا سیاست هایشان را تغییر دهند و با ایران و مردم منطقه درست رفتار کنند و همچنین از دخالت در امور داخلی کشور‌ها نیز خودداری کنند فرصت بسیار مناسبی برای گفتگو است.
ظریف خاطرنشان کرد: امیدوارم اعضای تیم بی به همان دو تن یعنی جان بولتون و نتانیاهو تقلیل یابد.

امریکا برای کاهش تنش باید دست از تروریسم اقتصادی بردارد
وزیر امورخارجه کشورمان در خصوص محتوای نامه عباس عراقچی به رئیس جمهور فرانسه گفت: اگر امریکا خواستار کاهش تنش است باید تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران را متوقف کند.
ظریف در جمع خبرنگاران در باره محتوای نامه عباس عراقچی به مکرون با توجه به هشدار‌های روز گذشته رئیس جمهور کشورمان در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور فرانسه، تصریح کرد: آنچه ما مطرح کردیم این بود اگر امریکا می‌خواهد به برجام بازگردد باید اقداماتی را که برای اعمال فشار بر فروش نفت و بازگشت درآمد‌های نفتی به ایران انجام می‌دهد متوقف کند.
وزیرامورخارجه با اشاره به تعهدات طرف اروپایی پس از خروج امریکا از برجام نیز گفت: اروپایی‌ها اگر به دنبال کاهش تنش هستند باید تعهدات خود را اجرا کنند.
ظریف افزود: رئیس جمهور در تماس‌هایی که با مکرون داشت بر این زمینه‌ها تاکید کرد البته گفتگو‌ها ادامه دارد و مکرون هم مشغول رایزنی است.
وی رایزنی‌های رئیس جمهور فرانسه را دارای دو وجه دانست و گفت: یک وجه رایزنی مکرون با امریکایی‌ها و یک وجه ان با اروپایی هاست، ما هیچگاه مخالف گفتگو با کسانی که با آن‌ها روابط سیاسی و دوستانه داریم، نبوده ایم از این رو گفتگو‌ها ادامه می‌یابد. گفتگو‌های رئیس جمهور فرانسه نیز با سایر اعضای 1+4 ادامه دارد که امیدواریم با اجرای تعهدات مسیر رو به جلو باشد.

مقامات آمریکا درخواست مصاحبه خبرنگاران ایرانی را قبول کنند
وزیر امور خارجه با بیان اینکه خبرنگاران ایرانی درخواست‌های زیادی برای مصاحبه با مقامات آمریکایی داشتند گفت: آن‌ها این درخواست‌ها را قبول نکرده اند و اگر دوست دارند با مردم ایران حرف بزنند با خبرنگاران ایرانی مصاحبه کنند.
 ظریف با بیان اینکه من اگر سفری به آمریکا می‌کنم در واقع سفر به سازمان ملل متحد است تصریح کرد: در جریان این سفر‌ها درخواست‌هایی از سوی نمایندگان مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی از من انجام شده است و من براساس احترامی که به مردم آمریکا می‌گذارم این درخواست‌ها را پذیرفته ام.
وی با تاکید بر اینکه ما نه با مردم آمریکا بلکه با سیاست‌های حکومت آمریکا مشکل داریم گفت: درخواست‌هایی هم که از سوی این رسانه‌ها مطرح شده درخواست مصاحبه زنده نیست و همگی در محل اقامت ما انجام می‌شود، چون ما اجازه نداریم به استودیو‌ها برویم.
ظریف درباره­ اظهارات­ وزیر خارجه آمریکا که درخواست حضور در ایران و صحبت با مردم ایران را مطرح کرده بود افزود: آقای پمپئو یک سیاست تبلیغاتی را در پیش گرفته و می‌گوید دوست دارد با رسانه‌های ایرانی مصاحبه کند؛ من خودم خبر دارم درخواست های­ زیادی از مقامات آمریکایی برای مصاحبه مطرح شده، اما همه آن‌ها را رد کرده اند.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: آن‌ها نیاز دارند برای افکار عمومی داخلی شان بگویند که ایرانی‌ها می‌توانند با شما صحبت کنند، اما ما نمی‌توانیم با آن‌ها صحبت کنیم و این ترفند سخیفی است؛ بخاطر اینکه آن‌ها فرصت داشته اند با ایرانی‌ها صحبت کنند، اما نکرده اند.
ظریف همچنین با تاکید بر اینکه کسانی که مردم ایران را با تروریسم اقتصادی هدف قرار داده اند نمی‌توانند حرفی با مردم ایران داشته باشند گفت: تروریسم اقتصادی جنگی نیست که علیه دولت یا مقامات ایرانی باشد؛ ­ جنگ اقتصادی سرباز را هدف قرارنمی دهد، مردم کوچه و بازار، مریض سرطانی، ­ مریض ام. اس و بچه‌هایی را که از بیماری ای. بی رنج می‌برند هدف قرار می‌دهد.
وی افزود: بنابراین آن‌ها اگر علاقه دارند مردم ایران فرمایشات شان را گوش کنند با خبرنگاران ایرانی که درخواست مصاحبه کرده اند حرف بزنند.

تنش‌های کنونی؛ ناشی از تروریسم اقتصادی امریکا و ناتوانی اروپا در اجرای تعهدات
وزیر امورخارجه تصریح کرد: تنش ها، تشنج‌ها و مشکلات کنونی، همگی ناشی از تروریسم اقتصادی امریکا و ناتوانی کشور‌های اروپایی در اجرای تعهداتشان است که همراهی با تروریسم اقتصادی محسوب می‌شود.
ظریف در پاسخ به پرسشی درباره عملیات فریب غربی‌ها برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره در موضوعات غیرمرتبط با برجام آن هم به رغم بدعهدی در مذاکرات پیشین گفت: ما هیچگاه میز مذاکره را ترک نکردیم و این امریکایی‌ها بودند که با ترک میز مذاکره، تعهداتشان را زیرپا گذاشتند.
وی تاکید کرد: ما هیچوقت ابایی از مذاکره درباره موضوعاتی که درباره آن توافق کردیم و باید اجرا می‌شد نداشتیم؛ آن‌هایی که میز مذاکره را ترک کردند باید اقداماتی را که قبلا در مذاکره متعهد شدند اجرا کنند تا کار‌ها پیش برود و از تنش‌ها و تشنج‌ها جلوگیری شود.

اقدامات اروپایی‌ها تاکنون هیچ تناسبی با تعهداتشان نداشته است
وزیر امور خارجه گفت: اقدامات اروپایی‌ها تاکنون هیچ تناسبی با تعهدات و توقعاتشان نداشته است لذا اگر خواستار عملی شدن توقعاتشان هستند؛ باید در مسیر اجرای تعهداتشان حرکت کنند.
محمد جواد ظریف در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست امروز هیئت دولت در خصوص اظهارات اخیر رییس جمهور کشورمان مبنی بر وجود پیشنهاد‌هایی برای توقف گام‌های برجامی بعدی تصریح کرد: رییس جمهور گفته است و بنده نیز بار‌ها گفتم که اقداماتی که اروپایی‌ها تاکنون انجام داده اند هیچ تناسبی با تعهدات و توقعاتشان نداشته است لذا اگر خواستار عملی شدن توقعاتشان هستند باید در مسیر اجرای تعهداتشان حرکت کنند.
وی با اشاره به تعهدات طرف اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام افزود: از سایر تعهدات طرف اروپایی درباره سرمایه گذاری در ایران و سایر امور فعلا عبور می‌کنیم، اما اروپا فعلا تعهدات اولیه خود را درباره فروش نفت، حمل و نقل و بازگشت درآمد‌های نفتی به ایران - در همین حد - اجرا کند و بعد توقع و ادعا داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/72809/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

واکنش جالب تنیسور 16 ساله به مصاف با رافائل نادال

دو ایرانی بالاترین مدرک جهانی اتومبیلرانی را به دست آوردند

بلژیک مغلوب دانش‌آموزان ایران شد؛ هلند حریف یک‌هشتم نهایی

مطلق‌زاده: فوتبال برای مسئولان خوزستان مهم نیست

پاکسازی کمپ مهاجران در پاریس در فاصله کوتاه باقیمانده تا المپیک

بن بست فوتبالی عربستان و گران ترین تیم تاریخ آسیا؟

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسب 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

«صبح ایران» در مرحله دوم انتخابات مجلس هم لیست می‌دهد

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

اعتماد مدعی شد: برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه‌های آرد و برنج و خرما خیرات می‌کند

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد

«تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

نماهنگ خاطره انگیزی با صدای زنده یاد ناصر عبداللهی

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم

استون ویلا جواب بایرن مونیخ را داد

جشن صعود در افغانستان با سرود ایرانی!

یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور

وکیل شکات پرونده منافقین: مسعود رجوی نفوذی ساواک بود

جزئیات حادثه اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

رئیس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند، وضعیت متفاوت خواهد بود

«آقای قاضی» جدید هفته آینده پخش می‌شود

مسعود ده‌نمکی: با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم!

چرا همه مسعود ده نمکی را نقد میکنند؟

لیلا حاتمی شاید در ونیز

اظهارات «تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

داستانک/ دوستت دارم

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد