راه ترقی

آخرين مطالب

تحریم؛ فرصت طلایی برای ارتباط صنعت با دانشگاه انديشه

  بزرگنمايي:

راه ترقی- «جعفر میلی منفرد» در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت دارید، اظهارداشت: در ماه های اخیر وزارت علوم آیین نامه ای را ابلاغ کرد که در آن فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت مورد توجه قرار گرفته است البته این آیین‌نامه جدید نبوده و 10 سال پیش این بین وزارت علوم و زارت صنعت منعقد شد.

وی افزود: اما تاکید مجدد بر این آیین نامه هم راهگشا است و در این آیین نامه که معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم ابلاغ کرد در بحث ارتقا مقرر شده به اساتیدی که در صنعت فرصت مطالعاتی خود را گذرانده اند، اولویت در نظر گرفته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر حضور فیزیکی اساتید در صنعت را ضروری دانست و گفت: تا زمانی که اساتید حضور فیزیکی در صنعت پیدا نکنند تعامل فعال و مثبت بین دانشگاه و صنعت شکل نمی گیرد.

میلی منفرد تصریح کرد: اساتید دانشگاه باید حضور فیزیکی در صنعت پیدا کرده و معضلات را کشف کنند و برای آنها راه حل تدبیر کنند. با این طریق ارتباط دانشگاه و صنعت ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد این راهی که ما فکر کنیم از صنعت پروژه ای را بگیریم و در دانشگاه انجام دهیم حدی دارد و بیش از یک حد مشخص برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت جواب نمی دهد.
معاون پیشین آموزشی وزارت علوم با تشریح تجربیات موفق ایران در هشت سال دفاع مقدس، گفت: ما تجربیات خوبی در اوایل جنگ داریم بالاخره از یاد نبرده ایم که روزی این مملکت هیچ موشکی نداشت و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی همین دانشگاه های فنی برتر کشور به صورت فیزیکی در صنایع نظامی حضور پیدا کردند و کار تحقیقاتی انجام دادند تا امروز که من و شما در این اتاق صحبت می کنیم از نظر صنایع نظامی جزو کشورهای برتر در دنیا باشیم.
درآمد ارزی مانع ارتباط دانشگاه با صنعت

میلی منفرد همچنین در پاسخ به این سوال که چه موانع و چالش هایی در تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه وجود داد، اظهارداشت: در این مسئله دو طرف دخیل هستند. یک طرف کارکرد و عملکرد دانشگاه بوده و طرف دیگر بحث نیاز صنعت است.

وی یادآورشد: در حال حاضر که کشور در شرایط تحریم است و امیدواریم هر چه سریع تر از این شرایط خارج شود اما این بحث نیاز صنعت ورجوع به دانشگاه پرنگ تر می کند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی، نظارت و ارزیابی دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: قبل از شرایط تحریم درآمد ارزی وجود داشت و دیگر نیازی به رجوع به محققان و دانشگاه ها احساس نمی شد و صنایع هرچه که نیاز داشتند با ارز می خریدند و از قبل این ارز هم عده ای منتفع می شدند و به ما اجازه نمی دادند که مسئله را  در داخل کشور تدبیر کنیم.

میلی منفرد افزود: این شرایط تحریمی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم فرصت خوبی برای خارج شدن از وضعیت اعتیاد به منابع ارزی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها باید از این وضعیت تحریمی و رجوع صنایع استفاده کنند، تاکید کرد: اساتید باید حضور فیزیکی در صنایع داشته باشند به عنوان مثال اساتید در خارج از کشور در یک صنعت که از توربین های عظیم الجثه استفاده می شود و هر لحظه ای که این ها خراب و از خط خارج شوند هزینه هنگفتی به سیستم وارد می شود.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی، نظارت و ارزیابی دانشگاه امیرکبیر یادآور شد: در این زمینه عضو هیات علمی  دانشگاه صنعتی امیرکبیر یک ساعت در آن کارخانه حضور پیدا می کند و صدای سیستم را ضبط می کند تا با مدل سازی زمانی که تربیون نیاز به تعمیر دارد را به کارخانه اطلاع دهد. با این ارتباط هم استاد از منابع مالی بهره می گیرد و هم کارخانه از ضرر های هنگفت در امان می ماند.

رنکینگ دانشگاه امیرکبیر در میان دانشگاه های صنعتی ایران اول است

میلی منفرد در مورد اهدافی که در برنامه راهبردی دانشگاه امیرکبیر مشخص شده است، اظهارداشت: این برنامه در واقع دو برنامه راهبردی پنج ساله است که از سال 93 شروع شد.

وی هدف گذاری اصلی این برنامه ها را رسیدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر به رده های اول یا دوم در بین دانشگاه های صنعتی کشور ذکر کرد.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی، نظارت و ارزیابی دانشگاه صنعتی امیرکبیر  با بیان این که در حال حاضر این دانشگاه بین دانشگاه های صنعتی معمولا در سال های مختلف در رتبه دوم یا سوم قرار دارد، ادامه داد: در بخش پژوهش هم این دانشگاه رتبه اول را بین دانشگاه های صنعتی کشور از آن خود کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر افزود: در کیفیت مقالات در برنامه راهبردی دانشگاه سعی شده وضعیت ارتقا پیدا کند و وضعیت خوبی داریم. همچنین در رنکینگ های بین المللی جایگاه مناسبی داریم اما در سند راهبردی دانشگاه مشخص کردیم که باید این رتبه ارتقا پیدا کند.

میلی منفرد یادآور شد: در اکثر رنکینگ های بین المللی نام این دانشگاه وجود دارد و در کل کشور بین دانشگاه های صنعتی، دانشگاه امیرکبیر در این رنکینگ ها رتبه اول را دارد.  
گره حل نشده ارتباط صنعت با دانشگاه
رئیس مرکز مطالعات راهبردی، نظارت و ارزیابی دانشگاه امیرکبیر یکی از اقدامات جدید این دانشگاه در طول مدت اجرای برنامه راهبردی را تاسیس برج فناوری عنوان کرد و اظهارداشت: برج فناوری مجموعه عظیمی از مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان است. میلی منفرد یادآور شد: یکی از بحث هایی که برای دانشگاه اولویت دارد این مسئله است که چگونه بتوانیم بیش از بیش میان فعالیت های دانشگاه و حل معضلات کشور ارتباط برقرار کنیم و برج فناوری هم در همین راستا تاسیس شد.
وی د با ذکر این نکته که  دانشگاه صنعتی امیرکبیر مجموعه ای از دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی است که در زمینه فنی و مهندسی مشغول تحصیل هستند، گفت: دغدغه اصلی دانشگاه این است که چگونه بتواند کارهای تحقیقاتی را پیش ببرد که مرتبط با معضلات کشور باشد.

وی ادامه داد: در عین حالی که در رنکینگ های بین المللی ما جایگاه ویژه ای به خود اختضاص دادیم اما باید همین جایگاه را در حل معضلات کشور دارا باشیم.

معاون پیشین آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه ارتباط صنعت با دانشگاه، موضوع پیچیده ای است، ادامه داد: در حال حاضر ارتباطاتی با صنعت داریم و در این زمینه دانشگاه امیرکبیر جزو دانشگاه های اول کشور است.  

میلی منفرد تصریح کرد:  بایستی بتوانیم بین کاری که دانشجوی دکتری در داخل دانشگاه انجام می دهد با حل یک معضل کشور یا حل بخشی از یک پروژه صنعتی کشور یا بخشی از یک پروژه کلان کشور ارتباط برقرار کنیم.

وی تاکید کرد: این مسئله یکی از مهم ترین اولویت های دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. بحث درستی است که برج فناوری هم در همین ارتباط شکل گرفته است و شرکت ها و مراکز رشد با توجه به یکی از مشکلات کشور شکل گرفتند و فعالیت می کنند ولی هنوز بحث ارتباط صنعت با دانشگاه جای کار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/78426/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد