راه ترقی

آخرين مطالب

امنیت و اقتدار در مرزهای شرقی ایران زمین نوشتارها

امنیت و اقتدار در مرزهای شرقی ایران زمین
  بزرگنمايي:

راه ترقی- مرزها مشخص کننده‌ حدود حوزه سرزمینی و قلمرو حکومتی هر کشور هستند و ممکن است این حدود از میان هر حوزه جغرافیایی مثل کوه، دشت، رودخانه و دریا عبور کرده باشد.
مرزهای جغرافیایی در دوره ها و برهه های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و هستند و همواره حساسیت و نظارت ویژه ای بر آنها وجود دارد.
جمهوری اسلامی ایران نیز 11 هزار و 240 کیلومتر مرز دارد که 63 درصد آن مرز زمینی و 37 درصد آن مرز آبی است، ایران بیست و هفتمین کشور جهان از نظر طول مرزهای زمینی است و جزو کشورهای نخست از نظر طول مرزهای زمینی و دریایی محسوب می شود.
به رغم گستردگی طول مرزهای این سرزمین، به پشتوانه همت و غیرت دلیرمردان ایرانی و بواسطه اقدامات مختلف اطلاعاتی - عملیاتی امنیت کامل در مرزهای این خطه حاکم است و اجازه کوچکترین تحرکی به متجاوزان داده نمی شود و در کنار این امنیت توسعه اقتصادی در مناطق مرزی و ارتقای معیشت مرزنشینان نیز مورد توجه بوده است.
در این میان خراسان رضوی با دارابودن بیش از 830 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکمنستان و افغانستان از موقعیت استراتژیکی برخوردار است و مرزبانان این دیار همچون عقابان تیزبین با سیطره بر مرزها امنیت این خطه را تضمین کرده اند.

بنا به اذعان علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی ، شرایط امنیتی استان با وجود 822 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکمنستان و افغانستان وضعیت خوبی دارد و مرزبانان ایران مقتدرانه و ایثارگرانه ماموریت خود را انجام می دهند.
امنیت کامل در نوار مرزی
فرمانده مرزبانی خراسان رضوی در خصوص وضعیت امنیتی مرزهای این استان گفت: مرزبانی جمهوری اسلامی ایران یکی از یگان‌ های تابعه ناجا در نقاط صفر مرزی زمینه ساز امنیت بی‌ نظیر در شهرها و روستاهای مرزی است به گونه‌ ای که مرزنشینان در کمال آرامش و امنیت تا آخرین نقاط مرزی مشغول کشاورزی و دامداری خود هستند.  

سردار ماشاء الله جان نثار افزود: اشتغال پایدار در این مناطق با سال‌ های گذشته به هیچ وجه قابل قیاس نیست و این مهم تنها به برکت حضور امنیت سازان نیروی مرزبانی محقق شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت حوزه سرزمینی هر کشور و رعایت قوانین و مقررات مربوطه، شهرهای مرزی در جایگاه ویژه از نظر امنیتی و تجاری قرار دارند.
وی گفت: مرزبانی این استان تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت به کار بسته و  با ایجاد امنیت کامل در نوار مرزی از مهاجرت مرزنشینان به شهرهای کلان جلوگیری کرده و زمینه‌ های مهاجرت معکوس را فراهم آورده است.  

سردار جان نثار افزود: در شهرهای مرزی در سایه‌ امنیت، معاملات و مبادلات تجاری با سایر کشورهای همسایه در حال انجام و گسترش است و این موضوع علاوه بر کمک به معیشت مرزنشینان، یاری رسان امنیت هر چه بیشتر مرزهاست.  

وی اظهار داشت: مرزبانی استان همواره با برخورد با هرگونه تخطی از قانون می کوشد مرزها عاری از هرگونه قاچاق و تحرک  سوء استفاده گران باشد.
وی گفت: نیروهای مرزبانی با مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با قاچاق سوخت و کالا در راستای رونق تولید و همچنین جلوگیری از عبور متجاوزین مرزی امنیت را در سراسر مرزها گسترانده اند.
پایش تصویری مرزها
فرمانده مرزبانی خراسان رضوی با اشاره به پایش تصویری مرزهای استان افزود: هم اکنون 150 کیلومتر پایش تصویری در مرزها انجام می شود و دوربین ها به صورت شبانه روزی فعال هستند.
سردار جان نثار اظهار داشت: ابزارهای کنترلی هم رو به گسترش و ارتقا است و در زمینه دستگاه ایکس ری نیز قول هایی داده شده که امیدواریم به زودی تامین شود.
وی با اشاره به انسداد مرزها گفت: برای انسداد کامل مرزها زمان خاصی را نمی شود در نظر گرفت اما این اقدام در حال انجام است و به صورت فیزیکی و اپتیکی انجام می شود. هر چند هم اکنون کنترل مرزها به خوبی انجام می شود و مشکل ناامنی نداریم.  
سردار جان نثار افزود: در نقطه صفر مرزی شاهد تجارت و ترانزیت هستیم که این موضوع نشانگر امنیت مطلوب است در حالی که در کشور همسایه ما ناامنی و مشکلات وجود دارد در مرزهای ایران ناامنی نیست و تجارت و ترانزیت به خوبی در حال انجام است.
وی در خصوص فعالیت بازارچه های مرزی نیز اظهار داشت: در دوغارون و باجگیران بازارچه مرزی فعال وجود دارد و همه بسترها و شرایط فراهم است، مشکلی در داخل کشور نداریم اما گاهی در کشورهای همسایه آمادگی لازم وجود ندارد و مشکلاتی بوجود می آید که با رایزنی وزارت امور خارجه و ملاقات های مرزی مشکلات رفع و به حداقل می رسد.
کشف یک و نیم تن مواد مخدر در مرزهای شرقی
فرمانده مرزبانی خراسان رضوی همچنین از کشف یک و نیم تن مواد مخدر توسط مرزبانان این استان طی چهار ماه ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: طی دو سال اخیر در مبارزه با قاچاقچیان هیچگونه تلفات نداشته ایم و اکنون مرزهای این استان برای قاچاقچیان ناامن است و اجازه ورود غیر قانونی عابر، سوخت، کالا و مواد مخدر را نمی دهیم.
وی افزود: در مرزهای این استان قاچاق کالا به شکل حجیم و کانتینری وجود ندارد، قاچاق به صورت چمدانی و جاسازی در داخل خودرو و شامل کالاهایی از جمله گوشی تلفن همراه، پارچه و بدلیجات در ورود به کشور و مواد غذایی در خروج از کشور است.
کاهش طرد اتباع فاقد مجوز
بر اساس آمار اعلام شده توسط اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی در آذر ماه سال 1396 روزانه هزار و 500 نفر از اتباع فاقد مجوز از مرز دوغارون به کشورشان بازگردانده شده اند که این تعداد در تیر ماه سال 1397 روزانه هزار و 200 نفر بوده است.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی در این خصوص از کاهش 15 درصدی طرد اتباع افغانستانی فاقد مجوز طی بهار امسال خبر داد و گفت: این کاهش به دلیل کاهش ورود غیر مجاز اتباع افغانستانی به کشور، افزایش فعالیت نظارتی مرزبانی و برخورد با اتباع فاقد مجوز در دیگر استان های کشور بوده است.
سید  علی قاسمی افزود: تعداد اتباع افغانستانی دارای مجوز در خراسان رضوی 320 هزار نفر است که این تعداد تاکنون کاهش نداشته است، 160 هزار نفر از این تعداد به عنوان پناهندگان و مهاجرین شناخته شده و دارای کارت آمایش هستند، 100 هزار نفر نیز دارای گذرنامه اقامتی بوده و مابقی آنان که حدود 60 تا 70 هزار نفر می باشند با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر ثبت نام فرزندان اتباع افغانستانی در مدارس کشور در سال 95 مورد سرشماری ابتدایی قرار گرفته اند.
وی اظهار داشت: تجار و سرمایه گذاران افغانستانی فعال در خراسان رضوی که بخش عمده سرمایه گذاران خارجی در این استان را تشکیل می دهند تا حدودی تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز و مسایل اقتصادی قرار گرفته اند که این اداره کل خود را مکلف به افزایش خدمات برای برآورده شدن سطح توقعات آنان می داند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/78493/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

فرمانده ارتش به فرمانده سپاه پیام داد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات