راه ترقی

آخرين مطالب

عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا دانش

عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا
  بزرگنمايي:

راه ترقی- رضا اردکانیان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه مؤسسان اتحادیه اقتصادی اوراسیا کشورهای فدراسیون روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس با بازار حدود 190 میلیون نفری هستند، افزود: حدود 40 کشور هم در صف پیوستن به این اتحادیه هستند که تاکنون فقط 2 کشور ایران و ویتنام پذیرفته شده اند.
وی با اشاره به اینکه فرایند این پیوستن، پیچیده و زمان بر بوده است، گفت: از پارسال که مسؤلیت کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و ارمنستان به وزارت نیرو محول شد، مسائل را با کمک وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت امور خارجه پیگیری کردیم و اجلاس و سفرهایی انجام و لایحه آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و تیر امسال قانون پیوستن جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.
اقای اردکانیان ادامه داد: بعد از ظهر چهارشنبه ششم شهریور در مسکو در محل دبیرخانه کمیسیون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یادداشت رسمی میان جمهوری اسلامی ایران و دبیر کل این اتحادیه مبادله و این موافقتنامه در مدت 60 روز عملیاتی خواهد شد و ششم آبان به صورت رسمی وارد آن می شویم.
وی اضافه کرد: از نخستین آثار آن این است که 864 قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تجارت ترجیحی خواهد شد و این نخستین بار است که پس از پیروزی انقلاب در یک موافقتنامه اقتصادی منطقه ای به شکل فعال وارد می شویم.
اقای اردکانیان ادامه داد: 503 قلم کالا برای ما دارای تعرفه های ترجیحی است که می توانیم صادر کنیم و از این تعداد، تعرفه 70 قلم صفر خواهد بود.
وزیر نیرو گفت: از مرزهای زمینی جمهوری ارمنستان و مرزهای آبی با فدراسیون روسیه و قزاقستان می توانیم کالاها و محصولات خود را در بازارهای آن جا عرضه کنیم و این موضوع نقش بسیار تعیین کننده دارد.
اقای اردکانیان افزود: ارزش صادرات و واردات مجموع این کشورها حدود 753 میلیارد دلار است و بازار بزرگی در انتظار ما خواهد بود.
وی اضافه کرد: سران این اتحادیه اقتصادی از آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس بعدی دعوت کردند که به میزبانی نخست وزیر ارمنستان در اویل مهر در شهر « ایروان» برگزار خواهد شد.
اقای اردکانیان افزود: انتظار داریم این موضوع که برای توسعه روابط اقتصادی منطقه ای موثر است فرصت های شغلی زیادی را در بخش های مختلف ایجاد کند.
وی ادامه داد: در آینده نزدیک از دبیرکل این اتحادیه اقتصادی برای حضور در کشورمان دعوت خواهیم کرد تا جلساتی را داشته باشیم.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پارسال خشک ترین سال در 50 سال اخیر و امسال یکی از ترسال ترین ها را تجربه کردیم، گفت: پارسال در اوج تابستان در کمبود برق و آب، برنامه 098 را تدوین کردیم به این معنا که با فرض اینکه سال آبی 97 و 98 مانند قبل باشد تابستان 98 را با خاموشی صفر سپری کنیم.
اقای اردکانیان ادامه داد: حساب کردیم حدود 8 هزار مگاوات کمبود تولید خواهیم داشت بنابراین برنامه ریزی کردیم 5 هزار مگاوات تولید جدید برق و 3 هزار مگاوات هم مدیریت مصرف داشته باشیم.
وی اضافه کرد: 11 برنامه برای مدیریت این مصرف تدارک دیده شد تا عادت مصرفی را اصلاح کنیم و با انجام این کار، امسال 150 هزار مگاوات ساعت انرژی بیشتری از پارسال به بخش صنعت دادیم.
اقای اردکانیان با اشاره به اینکه با تغییر ساعات کار ادارات، استفاده آن ها از وسایل سرمایشی کمتر شد، افزود: از حدود 23 هزار مگاوات توانی که صرف دستگاه های برودتی می کنیم 4 هزار 500 تا 5 هزار مگاوات مربوط به سازمان های دولتی و نهادهاست.
وزیر نیرو گفت: از محل این 11 برنامه مدیریت مصرف توانستیم 3 هزار و 800 مگاوات اوج بار را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه علاوه بر آن طرح های توسعه را هم ادامه دادیم، افزود: از ابتدای انقلاب، صنعت برق رو به توسعه بود در آن زمان کل ظرفیت نصب شده ما کمتر از 8 هزار مگاوات بود که اکنون این رقم به حدود 82 هزار مگاوات رسیده است.
اقای اردکانیان اضافه کرد: از اول انقلاب تا سال 1392 به طور متوسط هر سال حدود 1775 مگاوات ظرفیت نصب شده اضافه کردیم اما از سال 1392 تاکنون این رقم به حدود 2200 مگاوات در سال افزایش یافته است و در یکسال گذشته یعنی از مهر پارسال تا 23 خرداد امسال توانستیم سه هزار و 800 مگاوات در قالب 15 واحد نیروگاهی به مدار بیاوریم که از این رقم حدود 600 مگاوات، بهبود راندمان بود و این دستاورد بزرگی است ضمن اینکه امسال صادرات انرژی را افزایش دادیم.
وزیر نیرو گفت: پارسال حدود 2 و نیم میلیارد کیلو وات ساعت در 5 ماهه اول سال 1397 انرژی صادر کردیم و در 5 ماهه اول امسال این رقم به 3 میلیارد و 600 میلیون کیلو وات ساعت افزایش یافت.
وی افزود: با همه همسایگان، امکان تبادل انرژی داریم و از طریق آن ها می توانیم با دیگر کشورها ارتباطمان را برقرار کنیم.
اقای اردکانیان اضافه کرد: زمانی که خودمان به انرژی نیاز داشته باشیم اولویت با تامین نیاز داخلی ماست و صادرات پارسال و امسال در زمان هایی انجام شد که اوج بار مصرف نبود.
وی گفت: در 10 سال گذشته به طور متوسط، هر سال اوج بار نسبت به سال قبل پنج و بیست و دو صدم درصد افزایش داشته است.
اقای اردکانیان افزود: پارسال با آغاز برنامه مدیریت مصرف توانستیم این رقم را به دو و 98 صدم درصد کاهش دهیم و امسال رشد بار نسبت به پارسال از یک درصد تجاوز نکرده است.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به مردم اطمینان می دهم در زمینه حذف قبض کاغذی مشکلی ایجاد نخواهد شد، گفت: با حذف قبض کاغذی، 12 هزار اصله درخت حفظ خواهد شد. البته قرائت کنتور برق را همچنان خواهیم داشت بنابراین اشتغال کارکنان این زمینه حفظ می شود.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه 95 درصد تجهیزات صنعت برق کشورمان ساخت داخل است، گفت: خدمات مهندسی آب و برق در صدر صادرات خدماتی کشورمان است.
آقای رضا اردکانیان در ادامه سخنان خود در برنامه گفت و گوی ویژه خبری افزود: تحولات نرخ ارز در ماه های اخیر در بخش هایی از صنعت برق که مصرف ارز دارد تاثیراتی گذاشته است و در صدد اصلاح هستیم.
اقای اردکانیان اضافه کرد: وزارت نیرو به عنوان دولت فقط حدود 38 درصد نیروگاه ها را در اختیار دارد.
وی گفت: پارسال با استفاده از تبصره 5 قانون بودجه، حدود 11 هزار میلیارد تومان از بدهی های وزارت نیرو را تسویه کردیم و اکنون هم کمتر از این رقم را بدهکاریم و امیدواریم از همه راه های تنوع بخشی به منابع مالی استفاده کنیم و بتوانیم بدهی های خود را بپردازیم.
اقای اردکانیان افزود: باید به سمت بازنگری یارانه های انرژی برویم و توزیع عادلانه تر این یارانه ها را انجام دهیم و قیمت ها را به نحوی اصلاح کنیم تا منابع لازم برای خرید بیشتر انرژی و کمتر کردن فشار بر روی بخش خصوصی فراهم شود.
وزیر نیرو درباره نهاد تنظیم گر بازار برق هم گفت: به تازگی احکام اعضای بازار برق را امضا و صادر کردم و ترکیب خوب و ذی صلاحی شکل گرفته است.
اقای اردکانیان درباره انرژی های تجدید پذیر هم گفت: این موضوع سیاست قطعی مجلس و دولت است و به طور جدی پیگیر آن هستیم و برنامه این است که تا پایان دولت دوازدهم، حدود 4 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده تجدیدپذیر داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه اکنون در آستانه تولید 1000 مگاوات انرژی تجدیدپذیر هستیم، افزود: به علت تحولات ارزی و منابع محدود، مسیر توسعه ای انرژی های تجدیدپذیر کند شد اما متوقف نشد و توسعه در حال انجام و طرح های متعددی در این زمینه در حال افتتاح است.
اقای اردکانیان گفت: در بخش باد حدود 30 هزار مگاوات، ظرفیت مطالعه شده انرژی تجدیدپذیر داریم.
وی درباره افزایش تعرفه برق خانگی با بیان اینکه خلاف مجوز عمل نکرده ایم، اضافه کرد: افزایش قیمت قبوض برق و آب در چارچوب مجوز انجام شد و اگر در مواردی ارقام دور از انتظاری در قبض ها قید شده است مردم از طریق روشی که در پشت قبض ها نوشته شده است اقدام کنند.
اقای اردکانیان افزود: مجوز دولت برای افزایش بهای انرژی در سال 1398 فقط 7 درصد افزایش نسبت به پارسال است که از اول اردیبهشت اعمال شد.
وی اضافه کرد: الگوی مصرف برای هر خانوار در مناطق عادی، 300 کیلووات ساعت در ماه و برای مناطق گرمسیری این رقم بیشتر است.
اقای اردکانیان افزود: بر اساس مجوز دولت، کسانی که از الگوی مصرف تجاوز می کنند تعرفه آن ها علاه بر 7 درصد، 16 درصد افزایش می یابد.
وزیر نیرو گفت: در زمینه آب هم بر اساس مناطق اقلیمی،الگوی مصرف ماهانه هر استانی را اعلام می کنیم.
وی افزود: براساس مجوز دولت تعرفه های مصرف آب هم نباید بیش از 7 درصد افزایش یابد اما تعرفه پرمصرف ها 16 درصد افزایش می یابد البته این افزایش به عنوان منبع درآمد نیست بلکه تعرفه بازدارنده است.
اقای اردکانیان ادامه داد: کسانی که زیر الگو مصرف می کنند به همان اندازه به آن ها مبلغی پرداخت می کنیم و این رقم در قبوض آن ها ذکر می شود.
وزیر نیرو با اشاره به افزایش نزولات آسمانی گفت: علاوه بر اینکه سدهای کشور و حدود 50 تالاب بزرگ کشور آبگیری شدند اما نباید فراموش کنیم در منطقه خشک و نیمه خشک هستیم و باید با کم آبی سازگار باشیم و مصرف ما صحیح باشد.
وی با بیان اینکه تعداد شهرهای تحت تنش آبی نسبت به پارسال کمتر شده است، افزود: برای سال آبی 98 و 99 که کمتر از یک ماه دیگر آغاز می شود بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی برای فصل پائیز از نظر نزولات جوی شرایط عادی داریم یعنی به میزان متوسط 30 ساله کشور بارندگی خواهیم داشت.
اقای اردکانیان گفت: درباره چاه های غیر مجاز طرحی با عنوان تعادل بخشی آب های زیرزمینی داریم که مصوب شورای عالی آب است و از سال 1394 ، این طرح دارای ردیف بودجه و اجرایی شده است.
وی ادامه داد: حدود 49 هزار حلقه چاه غیرمجاز را که حدود 2 میلیارد متر مکعب در سال برداشت می کردند پر کردیم و در برخی موارد کنتورهای هوشمند نصب کردیم. 26 هزار دستگاه کنتور هوشمند کمی توانستند وضعیت را بهبود دهند.
اقای اردکانیان اضافه کرد: حدود 600 گروه گشت و بازرسی را در سه سال اخیر تجهیز کردیم که مشغول کار هستند و بانک اطلاعاتی را در دست اجرا داریم که حدود 80 درصد پیشرفت دارد و برای تکمیل این طرح ها به منابع مالی نیاز داریم .
وزیر نیرو گفت: دولت از اسفند سال 1396 ،تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در سطح 4 وزیر و 2 معاون رئیس جمهور به مسؤلیت وزیر نیرو را تصویب کرد و کمیته استانی سازگاری با کم آبی در همه استان ها به مسؤلیت استانداران تشکیل شد تا طرح های خود را در این باره تدوین کنند.
اقای اردکانیان افزود: از مدت ها قبل مطالعه ای را آغاز کردیم تا در جنوب کشور در پهنه 100 کیلومتری از شیرین سازی آب دریا برای تامین آب شرب استفاده کنیم و این مطالعات رو به پایان است.
وی اضافه کرد: در بخش جلب مشارکت ظرفیت های بخش خصوصی، حدود 10 هزار میلیارد تومان را در طرح های آب و فاضلاب جذب کردیم که بخشی از آن مربوط به آب شیرین کن هاست و به تازگی مجوز لازم برای تامین ارز 4 هزار و 200 تومانی مورد نیاز این طرح ها هم داده شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/78641/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان