راه ترقی

آخرين مطالب

مونتاژ تلسکوپ فضایی جیمز وب به‌پایان رسید اقتصاد

  بزرگنمايي:

راه ترقی - پس از گذشت بیش از دو دهه از شروع ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب، مهندسان سرانجام آخرین قطعات رصدخانه‌ی مداری ناسا را مونتاژ کردند.

مقام‌های ناسا اعلام کردند مهندسان تیم جیمز وب دو نیمه‌ی تلسکوپ فضایی 9.7 میلیارد دلاری جیمز وب را کاملا مونتاژ کرده‌اند. ناسا این خبر را پنجشنبه‌ی گذشته اعلام کرد. ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) از زمان شروع پروژه در سال 1996 تاکنون، همواره به‌دلایل فنی و مالی با تأخیرهای زیادی مواجه شده است؛ اما مقام‌های ناسا اعلام کردند، این رصدخانه‌ی باشکوه سرانجام کاملا مونتاژ شده است. رصدخانه‌ی فضایی مذکور در تأسیسات شرکت هوافضایی نورثروپ گرومن در شهر ردوندو بیچ کالیفرنیا مونتاژ شد و مهندسان این شرکت به‌تازگی با موفقیت هر دو نیمه‌ی جیمز وب، تلسکوپ و آینه‌ها و سپر نوری بزرگ و فضاپیما را به‌هم متصل کردند. بیل اوکس ، مدیر پروژه‌ی جیمز وب از مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: مونتاژ تلسکوپ و ابزارهای علمی و سپر نوری و فضاپیمای آن در قالب رصدخانه‌ی کامل، دستاورد بی‌نظیری برای کل تیم پروژه جیمز وب است. این نقطه‌ی عطف نمایانگر تلاش‌های هزاران نفری است که بیش از 20 سال در ناسا، آژانس فضایی اروپا،‌ آژانس فضایی کانادا، شرکت نورثروپ گرومن و سایر همکاران ما از شرکت‌های صنعتی و دانشگاهی مشغول به کار بودند. جیمز وب از مدت‌ها پیش قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود؛ اما به‌دلیل کمبود بودجه و مشکلات فنی چندین‌بار پرتابش به‌تعویق افتاده است. جیمز وب در اصل قرار بود سال 2007 به فضا فرستاده شود. هابل که در سال 1990 به فضا فرستاد شد، اکنون به پایان مأموریت خود رسیده است. آخرین مأموریت موفق این تلسکوپ فضایی به سال 2009 برمی‌گردد و از آن زمان، هابل دچار مشکلات فنی فراوانی شده و تاکنون سه ژیروسکوپ از 6 ژیروسکوپ آن از کار افتادند.
تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا اولین‌بار در تأسیسات شرکت نورثروپ گرومن در شهر ردوندو بیچ کالیفرنیا به‌صورت کامل مونتاژ شد. تلسکوپ فضایی جیمز وب قرار است مارس 2021 (اسفند 1399) به فضا فرستاده شود. با توجه به پیشرفت‌های اخیر، به‌نظر می‌رسد جیمز بتواند به این زمان‌بندی تعیین‌شده برسد. گرگوری رابینسون ، مدیر برنامه‌ی جیمز وب از مرکز فرماندهی ناسا در واشینگتن، نیز در این باره گفت: اینکه می‌بینیم تمامی تجهیزات جیمز وب سرانجام برای اولین‌بار روی‌هم سوار شدند و به‌صورت رصدخانه‌ی مجزا درآمدند، بسیار هیجان‌انگیز است. تیم مهندسی قدم بزرگی برداشته و به‌زودی خواهیم توانست نماهای شگفت‌انگیزی از جهان را مشاهده کنیم. قطر آینه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز وب 6.5 متر و قطر آن 2.4 متر آینه‌ی تلسکوپ هابل است. علاوه‌بر‌این، تلسکوپ فضایی جیمز وب آسمان را با طول موج‌های نسبتا متفاوت و طولانی‌تری از مرئی تا مادون قرمز میانه در مقایسه با تلسکوپ هابل رصد خواهد کرد. قابلیت‌های هابل از اشعه‌ی فرابنفش تا مادون قرمز نزدیک است؛ بنابراین، تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند مسافت‌های طولانی‌تری را در آسمان رصد کند. جیمز وب با تجهیزات بسیار پیشرفته‌ی خود می‌تواند قابلیت اکتشافات فضایی را به سطح کاملا تازه‌ای برساند. درواقع، حساسیت نوری تلسکوپ فضایی جیمز وب به‌حدی است که می‌تواند یک کرم شب‌تاب را از فاصله‌ی یک‌میلیون کیلومتری رصد کند. تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز مانند هابل باید بسیار سرد نگه داشته شود تا بتواند طول موج‌های مادون قرمز را مشاهده کند؛ به‌ همین دلیل، این تلسکوپ از سپر نوری بزرگ پنج‌لایه‌ای برای جلوگیری از برخورد نور و حرارت بهره می‌برد. قدم بعدی برای تیم وب جیمز، اتصال کامل این سپر نوری بزرگ خواهد بود که در سال 2017 با مشکلات فنی مواجه شد. در آن زمان، مهندسان متوجه چندین پارگی در ورقه‌های پلی‌آمید روکش‌شده با سیلیکون و آلومینیوم شدند که بعدا در تحقیقات، این پارگی‌ها به خطاهای تکنسین‌ها نسبت داده شد. سپر نوری از آن زمان مانند سایر اجزای تلسکوپ فضایی به‌صورت جداگانه آزمایش شده است. اکنون قرار است تا زمان پرتاب، تلسکوپ فضایی جیمز در محیط آزمایشی به‌صورت کاملا مونتاژشده به‌دقت آزمایش شود تا کوچک‌ترین نقایص آن قبل از فرستاده‌شدن به فضا رفع شود. مقاله‌های مرتبط:
مهندسی بی‌نهایت: تلسکوپ فضایی جیمز وب؛ نگاهی به وسعت کیهان تلسکوپ فضایی جیمز وب، قوی‌ترین ابزار انسان برای شکار حیات فرازمینی
وقتی تلسکوپ فضایی جیمز به فضا فرستاد شود، به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین و پیچیده‌ترین رصدخانه‌‌ی فضایی تبدیل می‌شود که تاکنون به فضا فرستاده شده است. جیمز وب با ظرفیت نوری هفت‌برابر هابل و توانایی تصویربرداری مادون قرمز، دانشمندان را امیدوار کرده است بتوانند نماهای تازه‌ای از برخی از دور‌ترین اجسام جهان در دوردست‌ها را رصد کنند و به برخی از اسرار جهان هستی، ازجمله نحوه‌ی شکل‌گیری نخستین ستارگان و کهکشان‌های عالم درحدود 13.5 میلیارد سال قبل پاسخ دهند. ناگفته نماند تا قبل از اینکه جیمز وب به فضا فرستاده شود، باید آزمایش‌های بیشتری در محیط‌های شبیه‌سازی‌شده پشت‌سر بگذارد. درواقع، بهتر است اگر مشکل فنی وجود دارد، اینجا روی زمین رفع شود تا اینکه بعدا در فاصله‌ی 1.5 میلیون کیلومتری زمین رخ دهد؛ فاصله‌ای که تلکسوپ فضایی قرار است در آن مستقر شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/79675/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوسمار: یادتان نرود با تیم سوم لیگ بازی داشتیم

مورایس: اگر من را نخواهند می‌روم

مورایس: چرا این سؤال‌ها را از تیم‌های دیگر نمی‌پرسید؟

اوسمار: امروز باید صدرنشین می‌شدیم

اوسمار: از نتیجه ناراحتم اما جنگیدیم

اوسمار: تا آخرین لحظه برای قهرمانی می‌جنگیم

خلاصه بازی دورتموند 1 - پاری سن ژرمن 0

امیری: هنوز 15 امتیاز باقی مانده

اوسمار: هر بازی شرایط متفاوتی دارد

استقبال هواداران نساجی از بازیکنان این تیم

ویسی به کمیته انضباطی فراخوانده شد

واکنش کاپیتان سپاهان به «دل پرخون هواداران اصفهانی از بدنه فدراسیون»

خلاصه بازی النصر 3 - الخلیج 1

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

نماینده ایران در فینال غرب آسیا زنده ماند

غرامت سنگین بایرن برای همکاری با جانشین توخل

کنایه تند نورافکن به ناکامی پرسپولیس!

درویش با یحیی گل‌محمدی دوباره تماس گرفت

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

سند برکناری علی خطیر از مدیریت استقلال

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

بخش دوم صحبتهای وحید امیری در پایان بازی پرسپولیس و سپاهان

گل اول دورتموند به پاری‌سن‌ژرمن توسط نیکلاس فولکروگ

دبل کریستیانو رونالدو در بازی امشب النصر مقابل الخلیج

پاشازاده: شهریاری اتفاقات خوبی رقم می‌زند

اتهام مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان سپاهان

واکنش تند درویش به درگیری سپاهانی‌ها با بانوان

آغاز رسمی مذاکرات پرسپولیس با 10 بازیکن

موقعیت خطرناک برای دورتموند و شوت مارسیل سابیتزر که ثمری نداشت

رزاق پور: قدر فرصت‌ها را ندانستیم

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به بانوان

کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان

ویدئویی جالب از بحث جومونگ و سوسانو وایرال شد

چهره‌ها/ حس مادرانه شبنم قلی‌خانی

«سرخوشی در پاییز» با قطعه ای از «انریکه اوگارته» نوازنده اسپانیایی

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

رامین رضاییان: هواداران پرسپولیس در قلب من هستند

صحبتهای گئورگی گولسیانی در پایان بازی پرسپولیس و سپاهان:

سعید صادقی بدون مصاحبه با خبرنگاران، ورزشگاه آزادی را ترک کرد

علیرضا بیرانوند بدون مصاحبه با خبرنگاران، ورزشگاه آزادی را ترک کرد

صحبتهای محمد کریمی کاپیتان سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس