راه ترقی

آخرين مطالب

قرارداد اعطای امتیاز نزد سازمان ثبت، اسناد و املاک کشور ثبت می‌شود دانش

  بزرگنمايي:

راه ترقی- نمایندگان در ادامه بررسی لایحه قانون تجارت در جلسه علنی امروز- دوشنبه- مجلس شورای اسلامی شرایط اعطای امتیاز کسب و کار را تعیین کردند.

در ماده 313 مقرر شد؛ اعطای امتیاز کسب و کار(فرانچایز) قراردادی است که به موجب آن، دارنده یک کسب و کار حق استفاده از مالکیت فکری خود در آن کسب و کار مانند نام و علامت تجارتی و دانش فنی را به منظور راه اندازی و انجام همان کسب و کار تحت همان نام و علامت با شرایط معین و با کمک و تحت نظارت مستمر خود در محدوده جغرافیایی معین به دیگری اعطا می کند.

بنابر ماده 314؛ امتیاز گیرنده مستقل بوده و به نام و حساب خود فعالیت می کند؛ همچنین در ماده 315  تصویب شد؛ طرفین قرارداد موظف هستند تا قراداد اعطای امتیاز و هر نوع تغییر در مفاد آن را نزد سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور به ثبت برسانند، قراردادی که برای ثبت به مرجع ثبت ارائه می شود، حداقل باید مورادی از جمله؛ هویت طرفین قرارداد؛ نام و مشخصات کسب و کار؛ مابه ازای امتیاز اعطا شده و هزینه های مرتبط از قبیل هزینه تبلیغات، هزینه ارتقا؛ تعهدات امتیاز دهنده؛ تعهدات امتیاز گیرنده؛ مشخصات مالکیت فکری اعطا شده؛ تعیین تکلیف در خصوص امکان واگذاری کسب و کار به شخص دیگر و شرایط آن در صورت امکان؛ نوع و مشخصات کمک های اعطایی از سوی امتیاز دهنده؛ مدت زمان قرارداد وشرایط راجع به تمدید آن؛ حقوق و تکالیف طرفین پس از خاتمه یا انقضای قرارداد؛ انحصاری یا غیر انحصاری بودن قرارداد؛ تعیین تکلیف کسب و کار در صورت  فوت امتیاز گیرنده؛ تکلیف قرارداد در صورت  تغییر یا انقضای مالکیت فکری در طول مدت قرارداد و نحوه تبلیغات به خصوص امکان یا عدم امکان تبلیغ در خارج از حوزه جغرافیایی را شامل شود.

بر مبنای ماده 316؛ اعطای امتیاز کسب و کار باید در دفتر ثبت تجارتی به ثبت برسد. در غیر اینصورت محل کسب و کار امتیاز گیرنده مهر و موم(پلمب) خواهد شد. ثبت مذکور منوط به ارائه گواهی ثبت قرارداد اعطای امتیاز مطابق ماده(315) این قانون است.

در ماده 217 مقرر شد؛ مرجع ثبت مفاد بندهای1، 2، 6، 7، 9، و 11ماده 315 این قانون و هر نوع تغییر  در خصوص آنها در روزنامه های رسمی منتشر می کند.  درصورت عدم ثبت قراداد، طرفین نمی توانند به ضرر اشخاص ثالث ناآگاه به مفاد قرارداد استناد نمایند

بنابر ماده 318؛ امتیاز دهنده باید حقوق مالکیت فکری و موضوع قراردادهای اعطای امتیاز کسب و کار را به شکل قانونی کسب کرده و در مواردی که الزام به ثبت آن وجود دارد، آن را به ثبت برساند. امتیاز دهنده ضامن اعتبار این حقوق در طول دوره قرارداد است.

در ماده 319 مقرر شد؛ هرشخصی بدون انعقاد قرارداد امتیاز طبق این قانون، خود را منتسب به شبکه کسب و کار کرده یا اقداماتی انجام دهد که نوعا موجب گمراهی مردم در خصوص انتساب آن به یک شبکه کسب و کار مشخص باشد، علاوه بر جبران خسارات وارده به جزای نقدی درجه چهار محکوم خواهد شد.

بر مبنای ماده 320؛ امتیازدهنده مکلف است قبل از انعقاد قرارداد اطلاعاتی از جمله؛   اطلاعات شبکه کسب و کار از قبیل ساختار و وسعت شبکه و سوابق آن؛ حق مالکیت فکری مرتبط و هرگونه دعوای طرح شده در خصوص آن؛   دعاوی مطرح علیه امتیاز دهنده یا وابستگان تجارتی آن در ارتباط با موضوع قرارداد در مدت 5 سال اخیر؛ سابقه ورشکستگی یا توقف در 5 سال اخیر؛ مشخصات امتیاز گیرندگان نزدیک به منطقه جغرافیایی متقاضی واطلاعات امتیاز گیرندگانی که در 5 سال اخیر با شبکه کسب و کار قطع همکاری کرده اند با بیان علت قطع همکاری را در اختیار متقاضی امتیاز، قرار دهد.

بنابر تبصره این ماده؛  هرگونه توافقی بر خلاف این ماده کن لم یکن تلقی خواهد شد. در صورت عدم ارائه اطلاعات یا ارائه اطلاعات خلاف واقع امتیاز دهنده مسئول جبران خسارات طرف مقابل است. علاوه بر این امتیاز گیرنده ناآگاه می تواند قرارداد را فسخ کند.

نمایندگان در ماده 321 امتیاز دهنده  را مکلف کردند؛ اطلاعات، دانش فنی و آموزش های لازم برای راه اندازی کسب و کار را به امتیاز گیرنده ارائه دهد. در صورتی که در طول اجرای قرارداد در اطلاعات و دانش فنی، تصحیح، توسعه و یا تکمیل یابد امتیازدهنده موفق به ارائه اطلاعات و دانش جدید است.

بر مبنای ماده 322؛ در صورتی که مالکیت فکری موضوع قرارداد از سوی شخص ثالث نقض شود، امتیاز دهنده مکلف است نسبت به جلوگیری از نقض مذکور اقدامات لازم را انجام دهد. در صورت تقاضای امتیاز گیرنده مبنی بر جلوگیری از نقض و عدم انجام اقدامی از سوی امتیاز دهنده، امتیاز گیرنده در محدوده جغرافیایی خود، شخصا می تواند علیه ثالث اقامه دعوی کند. در این صورت هزینه های متحمله و خسارات ناشی از عدم اقدام بر عهده امتیاز دهنده خواهد بود.

بر اساس ماده  323؛  امتیاز گیرنده متعهد است روش تجارتی و دستورالعمل های صادره از سوی امتیاز دهنده را رعایت کند. دستورالعمل های مذکور تا مقداری نافذ خواهد بود که به مستقل بودن امتیاز گیرنده طبق ماده (314) این قانون خللی وارد نشود.

نمایندگان در ماده 324 مقرر کردند؛ امتیاز دهنده موظف به نظارت بر شیوه عملکرد امتیاز گیرنده است تا کالای ارائه شده از سوی او برخلاف استانداردها و کیفیت کالاهای اصلی نباشد.

در ماده 325  مقرر شد؛  امتیاز گیرنده باید حق دسترسی به محیط فعالیت خود را برای امتیاز دهنده فراهم کند به نحوی که امتیازدهنده اطمینان حاصل کند امتیاز گیرنده بر طبق قرارداد و دستورالعمل های صادره عمل کرده و اقدامی انجام نمی دهد که شهرت و اعتبار شبکه کسب و کار را به خطر اندازد. همچنین امتیاز گیرنده باید حق دسترسی به دفاتر و سایر اسناد مالی مربوط به قرارداد را برای امتیاز دهنده فراهم کند.

بر مبنای ماده 326؛ امتیاز دهنده در صورت انحصاری بودن قرارداد امتیاز نمی تواند در منطقه جغرافیایی مورد توافق، به شکل مستقیم یا غیر مستقیم اقدام به رقابت با امتیاز گیرنده کند یا با شخص دیگری در خصوص موضوع قرارداد، قرارداد اعطای امتیاز دیگری منعقد کند.

در ماده 327 مقرر شد؛ امتیاز دهنده باید تمامی اقدامات لازم و متعارف به ویژه طراحی برنامه های تبلیغاتی را در جهت حفظ و ارتقای شهرت و اعتبار شبکه کسب و کار انجام دهد. انجام هر گونه اقدامی توسط امتیازگیرنده که موجب خدشه به اعتبار و حسن شهرت شبکه کسب و کار شود، ممنوع است.

بنابر ماده 328؛ امتیاز دهنده می تواند در قرارداد شرط کند که امتیاز گیرنده تا مدتی بعد از انقضای قرارداد از راه اندازی کسب و کاری مشابه با موضوع قرارداد در همان منطقه جغرافیایی ممنوع باشد، در هر صورت مدت مذکور نمی تواند بیش از 2 سال پس از انقضای قرارداد باشد.

در ماده 329 مقرر شد؛  بعد از انقضای مدت قرار داد، امتیاز گیرنده حق فروش اموالی که نزد او باقی مانده است را با همان شرایط مذکور در قرارداد دارد و این امر نقض مالکیت امتیاز دهنده محسوب نمی شود؛ مگر اینکه امتیاز دهنده خود خواهان خرید کالاهای مذکور به قیمت روز باشد که در این صورت امتیاز گیرنده باید از فروش کالاهای مذکور به غیر خودداری کند.

همچنین بر مبنای ماده 330؛  از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون مواردی از جمله؛ مواد (335) تا (411) قانون تجارت مصوب 13/2/1311 با اصلاحات و الحاقات بعدی؛  تصویبنامه قانونی مربوط به تأسیس انبارهای عمومی مصوب 6/6/1340 با اصلاحات و الحاقات بعدی نسخ می شود.

نمایندگان در  ماده 331 مقرر کردند که  مفاد این قانون از تاریخ 1/1/1400 لازم الاجراء است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/80780/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

کانسلو: به خاطر باخت بارسلونا آرزوی مرگ دخترم را کردند!

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

ماجراجویی شاگردان شجاعی در قامت یک تیم هجومی

ریوالدو: هیچکس بهتر از مورینیو برای هدایت بارسا نیست!

بند اخراج در قرارداد ناگلزمان

قرارداد عجیب ستاره رئال با نامزدش

تردید مربی ولزی برای حضور در تراکتور

احتمال حضور 10 تیم ایتالیایی در رقابت‌های اروپایی

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

جرائم مالی، تنها راه درآمدزایی فدراسیون فوتبال

روایت میراسماعیلی از لغو اعزام جودوکاران به مسابقات قهرمانی آسیا

در چنین روزی و در سال 2011 ضربه کاری رونالدو به بارسلونا

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم

گزینه‌های باشگاه تراکتور برای مربی جدید از زبان نصیرزاده

حواشی بازی پیکان و هوادار از زاویه دوربین باشگاه

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!