راه ترقی

آخرين مطالب

دانش فنی حلقه مفقوده وزنه‌برداری زنان ورزشی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی جهان تایلند حضور یافت.  این وزنه‌برداران که پیش از این در مسابقه‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا شرکت کردند، جایگاه نهم قاره کهن را از میان 19 کشور به خود اختصاص دادند.

اما دختران وزنه‌بردار ما چقدر باید زمان صرف کنند و در چند مسابقه حضور یابند تا بتوانند رکوردهای خود را بالا ببرند و به مدال جهانی و آسیایی دست یابند و همچنین جواز حضور در المپیک را کسب کنند.

از آنجایی که نخستین حضور در نخستین رقابت‌ها همواره برای ورزشکاران تجربه‌ای جدید و آشنایی با شرایط این مسابقات است، نمی‌توان آن را محکی به عنوان ارزیابی ضعیف عملکرد زنان وزنه‌بردار در نظر گرفت.

موردی که برخی از رسانه‌ها به آن اشاره کردند اما منتقدان باید در نظر بگیرند که زنان ایرانی با وجود مشکلات بسیار و نداشتن مشاور فنی مرد و تنها پس از 10 ماه اردو، راهی پیکارهای جهانی شدند.

به یقین مردان ما از همان ابتدا در نخستین رقابت‌های جهانی و آسیایی مدال آوری یا رکوردشکنی نداشتند بنابراین زنان ما نیز نیازمند کسب تجربه و بهره بردن از تجربه پیشکسوتان وزنه‌برداری هستند.

همچنین زنان وزنه‌بردار برای کسب سهمیه المپیک باید در 6 مسابقه گزینشی یابند و تا آن زمان مدت زیادی باقی نمانده و فدراسیون در این مدت کوتاه 4 مسابقه برون مرزی را برای آنها باید در نظر بگیرد.

برای آنکه بدانیم زنان ما از فاصله نخستین حضور در مسابقات آسیایی تا شرکت در رقابت‌های جهانی به چه میزانی رکوردهای خود را بهبود بخشیدند به ارزیابی عملکرد این چهار نماینده کشورمان در مسابقه‌های جهانی می‌پردازیم.  

«پوپک بسامی» نخستین نماینده ایران بود که در دسته 55 کیلوگرم در مسابقات جهانی وزنه‌برداری تایلند به روی تخته رفت و با 72 کیلوگرم یک‌ضرب، 86 کیلوگرم دوضرب و مجموع 158 کیلوگرم در جایگاه سی و هفتم این رقابت‌ها قرار گرفت.

وی در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در وزن 55 کیلوگرم با رکورد 58 کیلوگرم یک‌ضرب، 85 کیلوگرم دوضرب و مجموع 143 کیلوگرم در جایگاه دوازدهم قاره کهن ایستاد.

بنابراین او توانست نسبت به مسابقات آسیایی، 15 کیلوگرم افزایش رکورد داشته باشد.

همچنین «ابریشم ارجمندخواه» در دسته 71 کیلوگرم، با 77 کیلوگرم یک‌ضرب، 93 کیلوگرم دوضرب و مجموع 170 کیلوگرم در جایگاه بیست و چهارم جهان قرار گرفت.

ای وزنه‌بردار در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در وزن 64 کیلوگرم با رکورد 65 کیلوگرم در یک‌ضرب، 85 کیلوگرم در دوضرب و مجموع 150 کیلوگرم در جایگاه شانزدهم قاره کهن ایستاد.

او توانست در مسابقات جهانی 20 کیلوگرم رکورد خود را بهبود بخشد.

«سیدالهام حسینی» سومین نماینده ایران در دسته 71 کیلگرم گروه A با 83 کیلوگرم یک‌ضرب، 108 کیلوگرم دوضرب و مجموع  191 کیلوگرم در جایگاه شانزدهم جهان ایستاد.

این ملی‌پوش وزنه‌بردار در رقابت‌های آسیایی در دسته 71 کیلوگرم با 78 کیلوگرم یک ضرب، 98 کیلوگرم دوضرب،  مجموع 176 کیلوگرم را ثبت کرد و در جایگاه ششم آسیا ایستاد.

حسینی در مسابقات جهانی 15 کیلوگرم رکورد خود را افزایش داد.

آخرین نماینده ایران که در مسابقات جهانی در دسته 87 کیلوگرم به روی تخته رفت، «پریسا جهانفکریان» بود که  با 87 کیلوگرم یک‌ضرب، 111 کیلوگرم دوضرب و مجموع 198 کیلوگرم در جایگاه بیست و یکم جهان قرار گرفت و تنها 2 کیلوگرم با رکورد 200 کیلوگرم فاصله دارد.

او همچنین در مسابقات قهرمانی آسیا با رکورد 82 کیلوگرم یک‌ضرب، 103 کیلوگرم دوضرب و مجموع 185 کیلوگرم در رده نهم آسیا ایستاد.

بنابراین وی توانست نسبت به رقابت‌های آسیایی رکورد خود را 13 کیلوگرم بهبود بخشد.

البته باید خاطرنشان کرد که این وزنه‌برداران به جز حسینی که در گروه A به روی تخته رفت. در گروه‌های B، C و D در کنار وزنه‌برداران دیگر وزنه زدند.

تیم ملی وزنه‌برداری 4 نفره زنان ایران در پیکارهای جهانی با کسب 50، 4 امتیاز  در بین 74 کشور جهان در رده چهل و هفتم قرار گرفت. چین با 786، کره شمالی با 511 و آمریکا با 482 امتیاز در رده اول تا سوم قرار گرفتند.

با مقایسه رکوردها و گروه‌هایی که وزنه‌برداران در این رقابت‌ها به روی تخته رفتند می‌توان ارزیابی کرد که نه تنها زنان ما هنوز راه درازی برای رسیدن به کسب مدال دارند بلکه آوردگاه سخت المپیک برای این ملی‌پوشان رویایی دست نیافتنی است. شاید آنها بخواهند که سهمیه المپیک را کسب کنند اما به طور حتم راه سختی را پیش رو خواهند داشت.

توقعی که باید از فدراسیون وزنه‌برداری داشته باشیم این است که از دانش پیشکسوتان با تجربه مرد به عنوان مشاوران فنی زنان وزنه‌بردار بهره ببرد و همچنین مربیان با تجربه‌ای را برای پیمودن این مسیر در نظر بگیرد. شاید استخدام مربیان خارجی با وجود هزینه‌های گزاف برای فدراسیون دشوار باشد اما اگر به دنبال مدال‌آوری آنها در عرصه برون مرزی و کسب سهمیه المپیک هستند باید تمامی این شرایط مهیا شود.

همچنین باید امکانات اولیه و سالن تمرین را از یاد نبرد که برخی از آنان از این نیازها هنوز بی‌بهره‌اند. بنابراین بسترسازی مهم‌ترین راهبرد دستیابی به مدال برای زنان وزنه‌بردار ایرانی است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/82522/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان