راه ترقی

آخرين مطالب

اجرای موفق توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا نیازمند هماهنگی ملی است انديشه

اجرای موفق توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا نیازمند هماهنگی ملی است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- «ولی گوزه‌گر کالجی» با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال 2014 میان پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان شکل گرفت و از ابتدای ژانویه 2015 فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به سابقه تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار داشت: تشکیل این اتحادیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مطرح بود که شامل تشکیل سازمان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (سی. آی. اس) و پیمان امنیت دسته جمعی مسائل سیاسی و امنیتی را می‌شد. در این راستا اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای حوزه اوراسیا و جمهوری‌های استقلال یافته از شووری تشکیل شد.

این کارشناس مسائل قفقاز با بیان اینکه طراح و پیشنهاد دهنده اتحادیه اقتصادی اوراسیا نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور پیشین قزاقستان در سال 1994 بود، تصریح کرد: اختلافات جمهوری‌های استقلال‌ یافته با یکدیگر از یکسو و برخی از اختلافات آنها با روسیه به ویژه گرجستان و اوکراین، تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به تعویق انداخت تا آنکه در سال 2014 مقدمات شکل‌گیری آن با عضویت پنج کشور فراهم شد.

هدف اتحادیه اقتصادی اوراسیا رسیدن به پول واحد مشترک است

کوزه‌گر کالجی با تشریح اهداف اتحادیه اقتصادی اوراسیا خاطرنشان کرد: هدف اتحادیه اقتصادی اوراسیا جریان آزاد تبادل کالا، خدمات و سرمایه میان اعضا است و اعضای آن تلاش می‌کنند در بلندمدت به پول واحد مشترک دست یابند و موانع گمرکی و تعرفه‌های ترجیحی حذف شود همانند آن چیزی که در اتحادیه اروپا و اتحادیه آ. سه. آن رخ داده است.

وی با اشاره به وسعت جغرافیایی اوراسیا و حضور دو قدرت بزرگ اقتصادی روسیه و قزاقستان در آن اظهار داشت: از نقاط ضعف این اتحادیه آن است که اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا حد زیادی تحت نظر و تاثیر روسیه است و اختلافاتی میان مسکو با برخی از اعضا وجود دارد. علاوه بر این تفاوت معناداری میان وضعیت و توان اقتصادی اعضا وجود دارد و همه اعضا از نظر اقتصادی در وضعیت یکسانی قرار ندارند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: همچنین زیرساخت‌های ارتباطاتی و مواصلاتی میان اعضا آنچنان که باید و شاید فراهم نشده و موانع گمرکی همچنان در پیش‌روی اعضا وجود دارد.

ایران عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیست

کوزه‌گر کالجی درباره پیوستن ایران به توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز داشت: ایران عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشده است چون در حوزه جغرافیایی اوراسیا قرار ندارد. ایران هم‌اینک توافقنامه موقت تجارت آزاد را امضا کرده و در نشست ایروان، ایران و سنگاپور به عنوان مهمانان نشست و مولداوی به عنوان عضو ناظر شرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه برای عضویت ایران در توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا سه سال گفت‌وگو شده است، عنوان کرد: دولت سال قبل لایحه پیوستن ایران به توافقنامه را به مجلس فرستاد، این لایحه در خرداد امسال به تصویب رسید و از پنج آبان اجرایی خواهد شد و 500 کالا از سوی اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حدود 350 کالا از سوی ایران با تعرفه ترجیحی مورد مبادله قرار خواهند گرفت.

این کارشناس مسائل اوراسیا افزود: مدت اعتبار این توافقنامه سه سال است و در صورت اجرای موفق توافقنامه تجارت آزاد، اجرای آن دائمی خواهد شد.

اجرای موفق توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا نیازمند هماهنگی ملی است

کوزه‌گر کالجی درباره تاثیر پیوستن ایران به توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر وضعیت اقتصادی کشور به ویژه در دوران تحریم‌ها یادآور شد: درباره آثار پیوستن ایران به این توافقنامه و همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نباید اغراق کرد چراکه همه مشکلات ایران را حل نمی‌کند ولی فضای تنفسی را برای کشورمان در دوران تحریم‌ها به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نخستین همکاری ایران در این زمینه با یک سازمان منطقه‌ای است که اجرای موفق آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه اجرای موفق توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیازمند هماهنگی ملی و وسیع همه دستگاه‌ها از بانک مرکزی تا سازمان امور مالیاتی و سازمان کمرگ و از مناطق آزاد و پایانه‌های مرزی تا وزارت راه و استان‌های مرزی است، بیان کرد: تجربه این همکاری زمینه خوبی است که با بقیه کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای هم چنین توافقنامه‌ای را داشته باشیم و به اجرا درآوریم.
وی یادآورشد: از سوی دیگر این توافقنامه زمینه همکاری در حوزه‌های متعددی چون کشاورزی، ترانزیتی و بانکی – مالی را به همراه خواهد داشت.

اجرای موفق توافقنامه تجارت آزاد در عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای موثر است

کوزه‌گر کالجی با اشاره به آثار سیاسی همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: هر نوع همکاری اقتصادی مقدمه و مکمل همکاری‌های سیاسی است و موجب تقویت روابط سیاسی و گسترش ارتباطات میان کشورها خواهد شد. در این چارچوب، به هر اندازه که روابط کشورها از نظر اقتصادی با گره‌خوردگی بیشتری همراه شود، این مسئله در سایر همکاری‌ها میان آنها موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: اجرای موفقیت‌آمیز توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سوی ایران می‌تواند در تغییر نوع عضویت ایران از ناظر به دائم در پیمان همکاری‌های شانگهای کمک‌کننده باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/82716/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد