راه ترقی

آخرين مطالب

چراغ سبز عربستان برای گفتگو با ایران/ ریاض چه پیامی برای تهران فرستاده است؟ سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- «عادل الجبیر»، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) در یک رشته توئیت در صفحه رسمی خود در توئیتر ادعاهای تازه‌ای درباره محتوای پیام عربستان سعودی به ایران منتشر کرد.
الجبیر ابتدا مدعی شد سخنان سخنگوی دولت ایران درباره پیام عربستان سعودی به ایران «غیردقیق» بوده است. او نوشته آنچه اتفاق افتاد این بوده که «برخی کشورهای برادر» خواستار تنش‌زدایی با ایران شده‌اند و عربستان سعودی به آنها اطلاع داده که موضع ریاض، همیشه تلاش برای حصول امنیت و ثبات بوده است.
وی در پیامی دیگر نوشته است: «ما همچنین به آنها اطلاع دادیم صلح باید از جانب طرفی حاصل شود که با اقدامات خصمانه خود در حال دامن زدن به تنش‌ها و گسترش هرج و مرج است. ما موضع خودمان درباره ایران را که همواره در تمامی مجامع اعلام می‌داریم و آخرین مورد آن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود به آنها هم انتقال دادیم.»
عادل الجبیر در پیام دیگری ایران را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر متهم کرده است.
وزیر مشاور سعودی نوشته است: «موضع عربستان سعودی را در اینجا تکرار می‌کنم تا بشنوند: حمایت از تروریسم، سیاست تخریب و هرج و مرج، دخالت در امور داخلی کشورهای عربی، توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه موشک‌های بالستیک را متوقف کنید.»
عادل الجبیر در پیامی دیگری نوشته است: «درباره آنچه سخنگوی دولت ایران درباره صلح در یمن گفت، پادشاهی سعودی درباره یمن با رژیم ایران صحبت نکرده و نخواهد کرد. مسئله یمن، کاملاً به یمنی‌ها مربوط است و ریشه بحران یمن، نقش‌ بی‌ثبات‌کننده ایران است.»

موافقت شاه سعودی با میانجیگری عراق برای ملاقات با ایران
یک پایگاه خبری انگلیسی در گزارشی نوشت که سعودی‌ها به عراق برای هماهنگی دیدار با مقامات ایران چراغ سبز نشان داده‌اند.
پایگاه خبری «میدل ایست آی» در گزارشی نوشت که عربستان سعودی به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق برای هماهنگی دیداری با ایران چراغ سبز نشان داده است و به نظر می‌رسد این نخستین گام برای کاهش تنش‌ها در منطقه باشد.
«عباس الحسناوی» از مقامات دفتر نخست وزیر عراق روز سه‌شنبه به میدل‌ایست‌آی گفت که عبدالمهدی به دنبال میانجی‌گری میان مقامات در ریاض و تهران بوده و شرایط هر کدام از طرف‌ها را برای دیدار به طرفین منتقل کرده است.
حسناوی این سخنان را پس از آن مطرح کرد که سخنگوی دولت ایران روز دوشنبه گفت که عربستان سعودی از طریق سران برخی کشورها پیام‌هایی را به «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران ارسال کرده است.
این مقام عراقی به میدل‌ایست‌آی تاکید کرد که عبدالمهدی به عنوان یک میانجیگر با هدف کاهش تنش‌ها در منطقه اقدام کرده است.
وی اضافه کرد:«مقامات عراق کانال‌هایی را با هر دو طرف دارند. برادران سنی ما (در دولت) با سعودی‌ها در ارتباط هستند و برادران شیعه ما با ایرانی‌ها در ارتباط هستند.»
الحسناوی افزود:«سعودی‌ها پیش از آغاز روند مذاکرات شروطی دارند و درباره ایران نیز چنین است. ما این شرایط را به هر طرف منتقل کرده‌ایم. گرد هم آوردن دو طرف مخالف در شرایط ایدئولوژی،‌ فرقه‌ای و ائتلاف‌هایشان در منطقه کار ساده‌ای نیست.»
وی گفت:«عبدالمهدی خواستار نشستی میان عربستان سعودی و ایران شده که دولت عراق نظارت و میانجی‌گری آن را بر عهده داشته باشد و بغداد محل مورد نظر برای مذاکرات باشد.»
این مقام عراقی گفت:«سعودی‌ها درباره این موضوع چراغ سبز نشان داده و عبدالمهدی در حال کار بر روی این موضوع است و سعودی‌ها از جمله «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی طی روزهای اخیر لحن خود را آرام کرده اند.»
عبدالمهدی هفته گذشته برای گفت‌وگوهایی با ولیعهد سعودی به جده سفر کرده بود.
حسناوی اضافه کرد که دولت آمریکا نیز با برگزاری مذاکرات میان دو طرف موافقت کرده و «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق در حال حاضر در واشنگتن به سر می‌برد تا درباره چارچوب زمانی دیدارها گفت‌وگو کند.
وی گفت:«اگر توافق بالقوه‌ای در منطقه بوجود آید که شامل یمن،‌ سوریه و عراق باشد،‌ آمریکایی‌ها مشکلی با آن نخواهند داشت.»
این مقام عراقی در ادامه گفت‌وگوی خود با «میدل‌ایست‌آی» اضافه کرد:«عبدالمهدی امیدوار است که میزبان نشستی در بغداد باشد اما مکان دیدار هنوز باید مورد توافق قرار بگیرد.»
وی افزود:«بغداد بهترین مکان برای دیدار است اما نمی‌توانم تایید کنم که در نهایت بغداد مکان دیدار خواهد بود. در ابتدا،‌ دیدارهایی میان مقامات دو کشور برگزار خواهد شد و سپس توافقی حاصل خواهد شد و سران عربستان سعودی و ایران با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا آن را به امضا برسانند.»
الحسناوی گفت که هر دو طرف شرایطی را برای آغاز نقطه مذاکرات تعیین کرده‌اند.
این مقام عراقی گفت: «شروط عربستان سعودی این است که ایران نقش خود در یمن و سوریه را به حداقل میزان رسانده و حمایت از گروه‌های مسلح نظیر حوثی‌ها را متوقف کند. سعودی‌ها همچنین خواسته‌اند تا نظام سوریه مشکلات خود با گروه‌های مخالف سوری را حل کرده و قانونی اساسی برای سوریه نوشته شود که تمامی گروه‌ها با آن موافقت کنند.»
ایجاد کانال تماس غیر مستقیم میان ریاض و تهران پس از حملات ویران کننده به تاسیسات نفتی سعودی‌ها انجام شد که سعودی‌ها و آمریکایی‌ها مدعی شدند که حمله یمنی‌ها به این تاسیسات نفتی توسط ایران انجام شده است التبه مقامات ایران قاطعانه هرگونه مداخله در این حمله را رد کرده‌اند.
مقامات سعودی و ایران طی روزهای اخیر تاکید کرده‌اند که کشورهایشان برای گفت‌وگو با هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای آماده هستند.

موضع گیری اخیر بن سلمان درباره ایران
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی به بررسی موضع گیری اخیر بن سلمان درباره ایران پرداخته است.
روزنامه  «وال استریت ژورنال» با اشاره به مصاحبه اخیر ولیعهد عربستان با یک شبکه آمریکایی نوشت که بن‌سلمان آشکارا از هر گونه درگیری با ایران اجتناب می‌کند.
ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه اخیر خود با شبکه خبری پی‌بی‌اس آمریکا از هرکونه درگیری نظامی با ایران عقب‌نشینی کرده و بر دیدار میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران تاکید کرد.
در این گزارش آمده است:« "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان خود را از هرگونه درگیری نظامی احتمالی با ایران به کنار کشیده این در حالی است که تنها چند روز از حملات ویران کننده به تاسیسات نفت سعودی می‌گذرد اما سعودی‌ها به دنبال کاهش تنش‌ها در منطقه بوده و بن سلمان تلاش دارد تا چهره خود را یک سال پس از قتل "جمال خاشقچی» در کنسولگری عربستان در استانبول بهبود ببخشد».
شاهزاده سعودی در مصاحبه با برنامه «60 دقیقه» سی‌بی‌اس در پاسخ به سوالی که آیا اقدام علیه ایران نظامی خواهد بود گفت که «امیدوارم این چنین نباشد».
وی همچنین هشدار داد که جنگ میان ایران و عربستان سعودی آسیب جدی به اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد.
وال‌استریت ژورنال در گزارش خود نوشت:« این اظهارات تا کنون شفاف‌ترین نشانه‌ از سوی ولیعهد عربستان در اجتناب از درگیری مستقیم با رقیب منطقه‌ای اصلی خود بوده است. این در حالی است که بن سلمان که از سال 2015 وزیر دفاع عربستان بوده و از سال 2017 نیز به عنوان ولیعهد این کشور است، سیاست خارجی تهاجمی را در منطقه در پیش گرفته و نخست جنگ علیه گروه انصارالله یمن را به پیش برد و اندکی بعد نخست وزیر لبنان را حبس کرد و همچنین به محاصره اقتصادی قطر، دیگر همسایه خود پرداخت.
عربستان سعودی هفته پیش گام‌هایی را در تلاش برای پایان دادن به جنگ چهار ساله در یمن برداشت. جنگی که تا کنون بیش از 10 هزار کشته به همراه داشته و سعودی‌ها را در باتلاق چهار ساله جنگ با جنبش حوثی‌های یمن وارد کرده است.
بن سلمان در مصاحبه با سی‌بی‌اس برای نخستین بار به اظهار نظر درباره حملات پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی‌ها پرداخت. مقامات سعودی و آمریکایی مدعی‌ هستند که ایران پشت این حملات قرار دارد، ادعایی که ایران به شدت آن را رد کرده است.
این حملات توجه‌ها را به سوی محمد بن سلمان معطوف کرد چون وی عربستان سعودی را که تا پیش از این کشور محافظه کار و متنفر از خطر بوده به یکی از غیر قابل پیش بینی ‌ترین بازیگران منطقه غرب آسیا تبدیل کرده است.
محمد بن سلمان، در مصاحبه با سی‌بی‌اس تاکید کرده که از دیدار میان ترامپ و روحانی و دستیابی به توافقی درباره توانایی‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

استقبال از اظهارات بن سلمان درباره حل اختلافات با ایران
روز گذشته «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تأکید کرد که تهران از حل اختلافات خود با عربستان سعودی از طریق گفت‌وگو استقبال می‌کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ضمن استقبال از اظهارات ولی‌عهد سعودی درباره حل اختلافات ریاض و تهران، تأکید کرد که چنین گفت‌وگویی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه خبری «الجزیره» قطر گفت که درهای مذاکره با ایران به روی عربستان سعودی باز است.
وی با بیان اینکه «ما از اظهارات محمد بن سلمان [ولی‌عهد سعودی] مبنی بر اینکه خواستار حل اختلافات با تهران از طریق گفت‌وگوست، استقبال می‌کنیم»، در ادامه تصریح کرد که «هر گونه گفت‌وگویی بین ایران و سعودی می‌تواند بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه را حل کند».
رئیس مجلس ایران خاطر نشان کرد که تهران در پی تشکیل سیستم امنیتی جمعی مخصوص خلیج فارس است که با مشارکت همه کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گیرد.
لاریجانی در بخش دیگر سخنان خود، درباره بحران یمن، تأکید کرد که ایران به انصار الله یمن سفارش می‌کند که هر گونه آتش‌بس در این کشور را بپذیرد.
وی همچنین اعلام کرد که هر گونه آتش‌بس در یمن به سود عربستان سعودی نیز است.

ریاض چه پیامی برای تهران فرستاده است؟
«علی ربیعی» سخنگوی دولت ایران روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: «پیام‌هایی از سوی عربستان به ما رسیده است، اما ما باید پیام علنی را آن بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد.اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد ما استقبال می‌کنیم و در طرح هرمز هم کار با همسایگان است و هیچ کس بیرون از این طرح نخواهد بود».
ربیعی افزود: «ما پیام‌مان از روز اول پایان تجاوز عربستان به یمن بودیم و راه حل را آتش بس می‌دانیم و تلاش معنوی خود را برای صلح یمن و عربستان می‌دانیم، اینکه پیغام‌هایی از سوی سران برخی کشورها از سوی عربستان آورده بودند صحیح است، حمله زمینی یمن به عربستان نشان داد آرامکو را هم می توانند بزنند».

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/83008/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

نماهنگ «زندگی» با صدای محمد علیزاده

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

ماشینش «گاوکنترل» داره!

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها