راه ترقی

آخرين مطالب

جشن صندلی‌های بنفش اجتماعی

  بزرگنمايي:

نیمه‌های شب بود که پیغام‌های کوتاه و گاه بریده بریده به سرعت سر از گوشی‌های تلفن درآوردند: «فروش بلیت شروع شده؛ عجله کنید.» و همه کسانی که پیغام را گرفتند تبدیل شدند به ارسال‌کننده همان پیام و لابه‌لای سوال‌های مداوم: «چرا حالا؟»، «چرا ظرفیت محدوده؟» و «سایت معتبره؟» شروع کردند به کلیک کردن و حساب کاربری ساختن و کد ملی وارد کردن و باز کلیک کردن و کلیک کردن و کلیک کردن؛ اولین قدم برای خرید رسمی بلیت برای ورود زنان به استادیوم آزادی و نشستن به تماشای بازی فوتبال تیم ملی ایران و کامبوج این ‌طور برداشته شد. کمتر از یک هفته تا روز پنجشنبه 18 مهرماه مانده است و از همین حالا می‌شود گفت که باز هم موضوع حضور رسمی زنان در آزادی قرار است بر اصل مسابقه سایه بیندازد. تا آن روز البته بحث‌ها و گاه‌ جدل‌ها و گمانه‌زنی‌ها در مورد پنجشنبه‌ای که قرار است بیاید ادامه پیدا خواهد کرد. هنوز اینکه ورود به جایگاه تماشاگران در عمل چگونه مدیریت خواهد شد و زنان باید انتظار چگونه برخوردها و احیانا مقاومت‌هایی را داشته باشند در ذهن‌ها هست. هنوز گام‌های بعدی و به واقعیت پیوستن حضور بدون مساله زنان تماشاگر در بازی‌های باشگاهی و در استادیوم‌هایی غیر از استادیوم آزادی باقی می‌مانند تا دیدن آنچه واقعا عملی می‌شود، جشن خرید بلیت آزادی در شبکه‌های اجتماعی برپا است.

وحدت زیر عبای شیخ

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با درج عنوان «وحدت زیر عبای شیخ» نوشت: ناطق نوری بعد از 10 سال، سه‌شنبه هفته گذشته به دیدار دوستان قدیمی خود در جامعه روحانیت مبارز رفت، اما این دیدار با رفقای قدیمی در میان جریان‌ها و فعالان سیاسی خیلی خبرساز شد. البته به‌جز ناطق‌ نوری، مرحوم ‌آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی هم شرکت در جلسات جامعه روحانیت مبارز را ترک کردند. گفته می‌شود ناطق نوری به دعوت موحدی‌کرمانی، دبیرکل این نهاد، آنجا حاضر شده و در جلسات جامعه روحانیت شرکت کرده است. کسی نمی‌تواند منکر نقش مستقیم این شیخ جناح محافظه‌کار در رسیدن به قدرت بسیاری از شخصیت‌های سیاسی شود. اما حالا باید پرسید که چه اتفاقی افتاده است که ناطق نوری دوباره به سوی دوستان خود برگشته و از این قهر 10 ساله دست کشیده است. آیا او می‌خواهد پایداری‌ها را کنترل کند یا نه فقط یک دیدار دوستانه بوده است و می‌خواهد باقی عمر خود را به دور از سیاست بگذراند. آیا شیخ با وجود وزینه‌ای که در جریان اصولگرایی دارد می‌تواند به عنوان لیدر آنها بالاخره اصولگرایان را به آرزوی دیدرینه که همان وحدت و انسجام درونی است برساند؟ برگشت او به میان جامعه روحانیت مبارز چقدر تاثیرگذار خواهد بود؟ حسین کنعانی‌مقدم، این فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «ابتکار» می‌گوید: این امر آغاز خوبی است اگر بتواند این روند ادامه و رشد پیدا کند. شاید از این طریق بسیاری از چهره‌هایی که اثرگذار هستند اما به حاشیه رفته‌اند، ورود پیدا کنند. درواقع آقای ناطق نوری خط‌شکنی کردند و ما امیدوار هستیم این روند ادامه پیدا کند.

پرهیز از شوک بنزینی
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «پرهیز از شوک بنزینی» آورد: با اینکه اخیرا یک نماینده مجلس اعلام کرد دولت 900 هزار میلیارد یارانه پنهان پرداخت می‌کند و براساس برآوردهایی که برخی رسانه‌ها اعلام کردند، مجموع پرداخت یارانه‌های پنهان و آشکار به 1300هزار میلیارد تومان می‌رسد، برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که در این شرایط هم، باید ملاحظاتی را در نظر داشت و به‌سرعت وارد حذف یارانه‌های نقدی یا افزایش نرخ حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین نرفت. به گفته یکی از اقتصاددانان مطرح در کشور که درباره افزایش نرخ بنزین هشدار می‌دهد: بر اساس الگوی توماس پیکتی می‌توان رانت ناشی از دستکاری قیمت‌های کلیدی را به دست آورد. الگوی توماس پیکتی می‌گوید در کشورهایی که داده‌ها خیلی قابل اعتماد نیستند، ارزش دارایی‌های موجود شش تا هشت برابر تولید ناخالص داخلی آن سال است، از همین رو اگر آخرین داده تولید ناخالص داخلی کشور ما یعنی سال 96 را مبنا قرار دهیم و همچنین بر اساس برآوردهایی که در درون دستگاه‌های رسمی و به‌صورت خوشبینانه تورم‌زایی ناشی از افزایش قیمت را 10 تا 14 درصد تخمین زده‌اند، در نظر بگیریم؛ با استفاده از الگوی توماس پیکتی سهم رانتی اضافه‌شده در صورت تورم 10درصدی بیش از 2.5 برابر حجم کل یارانه نقدی پرداخت‌شده در سال خواهد بود و این یعنی تنبیه فرودستان و بی‌پناهان.

رعایت حقوق عامه تضمین گذر از مشکلات است

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «رعایت حقوق عامه تضمین گذر از مشکلات است» در گفت و گو با آیت‌الله هاشم بطحایی عضو خبرگان رهبری می نویسد: واقعیت این است که ما وضعیت مناسب و قابل قبولی- آن‌طور که اسلام می‌گوید و بزرگان دین ما در رفتار و عمل خود نشان داده‌اند- نداریم. من عرض کردم که اگر مشکلی نبود رهبر معظم انقلاب قطعاً ضرورت نمی‌دیدند که در شرایط کنونی که کشور با مسائل مختلف مواجه است، این موضوع را مطرح کنند. ما الان ده‌ها مسأله مهم داریم که شاید خیلی‌ها فکر کنند که از مسأله حقوق عمومی ملت مهمتر باشند، اما رهبری انقلاب با آن نگاه عمیق و دید وسیعی که دارند دست روی چیزی می‌گذارند که سرچشمه است، اصل است برای گذر از این مشکلات. متأسفانه هم در جامعه ما این مسأله با دید کم اهمیتی نگاه می‌شود. ما باید برگردیم یک بار دیگر این ارزش‌های والای اسلامی را بازخوانی کنیم. به خدا قسم که اسلام می‌تواند خودش بزرگ‌ترین داعیه‌دار حقوق بشر و حقوق شهروندان باشد اگر درست با آن آشنا باشیم نه اینکه یک نگاه سطحی داشته باشیم که همه چیز بشود بگیر و ببند و تکفیر این و آن. اینها جفای به اسلام و انقلاب است و من امیدوارم با صحبتی که رهبر معظم انقلاب داشتند یک تغییر جدی را در زمینه رعایت عملی حقوق همه مردم کشور شاهد باشیم.

فاجعه در چنار

روزنامه «همدلی» در مطلبی با عنوان «فاجعه در چنار» نوشت: در میان همهمه همیشگی غروب تحریریه، ناگهان خبری چون پتک بر سرمان خراب شد و در پی آن برای دقایقی بهت و سکوت همه جا را فرا گرفت، خبر این بود، ابتلای تعداد زیادی از اهالی روستایی در چهارمحال و بختیاری به بیماری ایدز. باورش سخت بود وهمه تلاش‌های ما نیز برای تماس با مسئولان برای پیگیری ماجرا بی‌حاصل. از نماینده لردگان در مجلس گرفته تا بخشدار و فرماندار...و داستان تکراری بوق‌های بی‌پاسخ تلفن. درمیان شوک ناشی از خبر و حس استیصال از عدم پاسخگویی‌ها و بی‌هیچ مقدمه‌ای، شبانه خود را در راه دیدم، راهی که گویی پایانی بر آن نبود و هزارو یک سوال بی‌پاسخ از آنچه بر این مردمان رفته و آنچه که در انتظارم است، تنها همسفر من. مردم در بالادست روستا جمع شده بودند، جوان از ماشین بیرون آمد و خطاب به آنان گفت:خبرنگار است. و در چشم به هم زدنی خود را میان مردم و صدای شیون و فریاد دیدم. حرفشان این بود که به رسانه بی‌اعتمادند، چند روز پیش گویا خبرنگار صدا و سیما به اینجا آمده بود برای تهیه گزارش و مردم از دروغ‌پردازی‌ها در مورد آن‌ها گله داشتند. پس از انتشار خبر بیماری، اهالی روستا منزوی شده بودند، می‌گفتند هرجا می‌رویم و می‌فهمند اهل چنارمحمودی هستیم، مانند جزامی‌ها از ما دور می‌شوند.

مردم به زیست در بی نظمی عادت کرده اند
روزنامه «آرمان ملی» در مطلبی با عنوان «مردم به زیست در بی نظمی عادت کرده اند» در گفت و گو با مقصود فراستخواه جامعه شناس آورد: جرم بحرانی به معنای این است که ظرفیت‌ها و محتوای جامعه رشد می‌کند و آثار جدیدی از خود نشان می‌دهد ولی ساختارها وسیستم‌ها اجازة این نظم‌های درون‌زای پیچیده را به او ندهد. هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد جامعه در یک وضیت آشفته قرار می‌گیرد و نظم‌های جامعه شکل پیچیده آشوبناک به خود می‌گیرد. در چنین شرایطی نظم قبلی جامعه به هم می‌خورد و جامعه به دنبال نظم جدیدی است. در این وضعیت ساختارها و نهادهای تصمیم‌گیر جامعه همچنان روی نظم‌های قبلی پافشاری کنند. به نظر می‌رسد کلیشه‌های ذهنی سیاست گذار نظم‌های فوق پیچیده جامعه را درک نمی‌کند یا به رسمیت نمی‌شناسد. این در حالی است که جامعه در این نظم‌های فوق پیچیده و یا نظم در بی نظمی به دنبال زیستن است. در نتیجه در اینجا یک تناقض یا فاصله بین نهادهای تصمیم‌گیر و جامعه ایجاد می‌شود. از سوی دیگر در درون جامعه نیز تشتت وجود دارد. برخی گروه‌های جدید اجتماعی در جامعه شکل گرفته‌اند در حالی که بخشی از گروه‌های اجتماعی همچنان دارای رویکرد سنتی ورسمی و دیکته شده هستند. گروه‌های جدید اجتماعی نیز به دنبال تغییر هستند اما از نظر عادات همچنان ازعادات قبلی خود پیروی می‌کنند.

تغییر جریان در بازار سفر

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «تغییر جریان در بازار سفر» می نویسد: سفرهای خارجی با مبدا و به مقصد ایران، کاملا جابه‌جا شد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» درباره تاثیر «تغییر نرخ دلار» بر «جریان ورود و خروج توریست» در بازار گردشگری ایران نشان می‌دهد یک رابطه قوی و معنادار بین نرخ ورود و خروج مسافر و نرخ ارز وجود دارد که آمار 10 ساله جریان توریست، وجود آن را تایید و منعکس کرده است. طی یک دهه گذشته، با افزایش نرخ دلار، به دلیل ارزان تمام شدن هزینه سفر به ایران، «ورود توریست خارجی» به کشور شتاب گرفته و در مقابل، تحت تاثیر گران شدن سفر توریستی برای ایرانی‌ها، از حجم «مسافرت خارجی» به مقصد کشورها به‌خصوص دو کشور اولویت سفر ایرانی‌ها کاسته شده است. سال گذشته و 4 ماه اول امسال در پی جهش نرخ ارز، تعداد توریست‌های خارجی در بازار گردشگری ایران به ترتیب 53 درصد و 40 درصد افزایش یافت. در همین مدت اما خروج مسافر از ایران به کشورهای مختلف به ترتیب کاهش 31 درصدی و 7 درصدی را تجربه کرد. شبیه این اتفاق در سال 91 نیز رخ داده بود. ریزش آمار توریست‌های ایرانی در امارات و ترکیه طی ماه‌های اخیر شدید بوده است که علت آن را می‌توان «جدایی نسبی سفرهای خارجی از یارانه ارزی» عنوان کرد.

کالبدشکافی بنگاه های نیمه تمام صنعتی
روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «کالبدشکافی بنگاه های نیمه تمام صنعتی» نوشت: ضرورت تغییر نگاه سیاستگذار به نقش بنگاه‌های نیمه‌تمام تولیدی و صنعتی از آن جهت حائز اهمیت است که ترسیم نقشه راه توسعه اقتصادی و دستیابی به اهداف دولت‌ها در کاهش میزان بیکاری با وجود آن ممکن می‌شود. با این حال واقعیت‌ها حاکی از افزایش تعداد بنگاه‌های نیمه‌تمام صنعتی در طول سال‌های گذشته است که تحقق اهداف توسعه‌ای دولت را نیز ناممکن کرده است. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین ابزارهای دستیابی به رونق اقتصادی را باید در بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی که از ادامه حرکت خود بازمانده‌اند جست‌وجو کرد. بر این اساس لازم است سیاستگذار برای از بین بردن موانع موجود بر مسیر توسعه صنعتی بنگاه‌های اقتصادی به اتخاذ سیاست‌های جدید و ویژه‌ای دست بزند و از توقف و نیمه‌تمام ماندن طرح‌های توسعه‌ای جلوگیری کند.
 

نگرانی 800 هزار کارگر ساختمانی از رکود ادامه‌دار ساخت‌وساز

روزنامه «توسعه ایرانی» در مطلبی با عنوان «نگرانی 800 هزار کارگر ساختمانی از رکود ادامه‌دار ساخت‌وساز» آورد: رکود بخش ساختمان برای این 800هزار نفر به شدت نگران‌کننده است. برآوردها نشان می‌دهد که در سال 98، هزینه تمام‌شده ساخت و ساز برای هر مترمربع ساختمان به بیشتر از سه میلیون تومان رسیده و گرانی محصولات ساختمانی به گرانی تعمیرات انجامیده است. «احسان سلطانی»، کارشناس اقتصادی معتقد است: سرانه تولید ساختمان کشور در سال‌های 1398 و 1399 به کمتر از دوران جنگ و پیش از دهه 50 سقوط خواهد کرد. به گفته سلطانی، دو شوک ارزی در مدت 6 سال و به تبع آن کاهش قدرت خرید خانوارها و گسل‌های طبقاتی، عامل اصلی سقوط تولید ساختمان و قفل‌شدگی بازار و استمرار روند کاهش تولید ساختمان در نیمه دوم سال جاری و سال آینده است. در این شرایط، نگرانی 800هزار خانواده بیکار، یک نگرانی بسیار جدی‌ست. این خانواده‌ها که بیشترین آسیب را از رکود بخش ساختمان متحمل شده‌اند، مجبور هستند برای کسب روزی به هر دری بزنند؛ از دست‌فروشی در گوشه و کنار شهرهای بزرگ گرفته تا مهاجرت اجباری به شهرهای دور، به جاهایی که هر آن، مرگ ناگهانی در کمین نشسته است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/83218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

واکنش رنگرز به رقابت حساس گرایی و اسماعیلی

سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

سخنگوی دولت روحانی: وقتی خودتان تیک آبی و خاکستری می‌گیرید، بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

فحش کم آورد!

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

همه گلهای لیونل مسی در ادوار مختلف کوپا آمریکا

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش