راه ترقی

آخرين مطالب

4 میلیون معتاد در کشور و صرف 11درصد تولید ناخالص ملی برای مبارزه با مواد مخدر اجتماعی

4 میلیون معتاد در کشور و صرف 11درصد تولید ناخالص ملی برای مبارزه با مواد مخدر
  بزرگنمايي:

راه ترقی- ما در کنار کشوری قرار داریم که بزرگترین کشور تولید مواد مخدر است و در 20 سال گذشته تولید موادمخدر در افغانستان 50 درصد افزایش یافته است و موضوع اعتیاد نیز نسبت به گذشته در کشور بیش از پیش مورد بحث و حساسیت می باشد به نحوی که در آخرین آمار اعلام شده عنوان گردید که در حال حاضر 5 درصد از افراد جامعه معتاد هستند و به نظر می رسد باید در مضوع مبارزه با مواد مخدر و مقابله با اعتیاد  باید رویکردمان را تغییر دهیم.اسکندر مؤمنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور می گوید:در حال حاضر 5 درصد از افراد جامعه که حدود 4 میلیون نفر از سن 15 سال تا 65 سال می‌شوند درگیر اعتیاد هستند.

55 درصد طلاق‌ها مربوط به اعتیاد می‌‌شود
به گفته دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، اعتیاد بیشترین آسیب‌های اجتماعی دیگر را به دنبال دارد و در حال حاضر 55 درصد طلاق‌ها مربوط به اعتیاد می‌‌شود و بسیاری از جرایم خرد و خشن ناشی از مصرف مواد مخدر است و در حال حاضر ظرفیت‌ها در خصوص مبارزه با مواد مخدر افزایش یافته است. ما در کشور 3 میلیون و 800 هزار مصرف‌کننده مواد مخدر داریم که یک میلیون و 600 هزار نفر آنها مصرف‌کننده تفننی هستند و در مجموع 4 میلیون نفر از 15 سال سن تا 65 سال سن که حدود 5 درصد از جامعه می‌شوند درگیر اعتیاد هستند که البته این عدد کمی نیست و حتی یک نفر هم برای ما زیاد است. حدود یکصد هزار نفر معتاد متجاهر در کشور داریم که این به معنی آن است که تمامی مراحل ماده 15 را این افراد طی کردند و نتوانستند درمان شوند و به عنوان معتاد متجاهر شناسایی شده‌اند و قانون هم تمهیدات ویژه‌ای برای آنها پیش‌بینی کرده است.
5 درصد از افراد جامعه معتاد هستند
آسیب های اجتماعی؛اصلی ترین تبعات مواد مخدر
از مهمترین و اصلی ترین تبعات مواد مخدر و اعتیاد موضوع آسیب های اجتماعی است که مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی مواردی را مطرح کرده‌اند و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اقدامات انتظامی و قضایی در این حوزه انجام داده است و توسط نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها در حدود 3 ماه ظرفیتی بالغ بر 5 هزار نفر به ظرفیت فعلی نگهداری معتادان اضافه شده و اکنون بخش عمده‌ای از معتادینی که جمع‌آوری شده‌اند در مراکز درمانی نگهداری می‌شوند.

لزوم توجه به آسیب‌های اجتماعی عینی
طرح یاری‌گران زندگی از جمله طرح هایی است که از سوی  ستاد مبارزه  با مواد مخدر طراحی  در حال اجرا می باشد و این طرح برای این تصویب شد که اقدامات فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد برای دانش‌آموزان،‌ دانشجویان و خانواده آنها آموزش داده شود.
به گفته سردار مومنی ، در حال حاضر وضعیت عمومی محلات آسیب‌دیده نسبت به سال گذشته در حوزه معتادین متجاهر 80 درصد بهتر شده است و در 20 درصد باقی‌مانده نیز اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
او معتقد است که اگر آسیب‌های اجتماعی عینی که در ابتدا مشاهده می‌‌شود نسبت به حل آن اقدام نشود قطعاً دیگر آسیب‌های اجتماعی نیز ظهور و بروز می‌کند و وضعیت عمومی با این آسیب‌ها خدشه‌دار می‌شود.بارها از رسانه‌ها و به صورت حضوری در این محلات دیده‌ایم که چه وضعیتی در شوش، مولوی و هرندی وجود داشته است و بیش از 6 ماه است که شرایط از نظر اجتماعی و قضایی در حوزه معتادین متجاهر در این محلات بهتر شده است ولی باید اقدامات استمرار داشته باشد. بعد از حوزه انتظامی و قضایی باید به موضوع فرهنگی نیز توجه شود و در این زمینه طرح یاری‌گران زندگی را اجرایی کرده‌ایم و شهر تبریز نمونه خوبی برای حل معضل آسیب‌های اجتماعی از جمله معتادین متجاهر است چرا که این شهر خیلی محدود متکدی و معتاد متجاهر دارد و در این حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد به خوبی عمل کرده‌اند.

بیش از 11 درصد تولید ناخالص ملی صرف مبارزه با مواد مخدر می شود
اما درمان یک فرد معتاد بسیار سخت است و گفته می شود که بیش از 11 درصد تولید ناخالص ملی صرف مبارزه در حوزه‌های مختلف مواد مخدر می‌شود.
بر اساس اظهارات مسئولین امر باید به این نکته توجه داشت که اصلاح قانون در این برهه از زمان یک نیاز ضروری است و برخی قوانین در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید با یک اصلاح انجام شود وگرنه بسیاری از کار‌ها در مبارزه با مواد مخدر نیمه کاره می‌ماند و تنها وقت و انرژی و منابع به هدر می‌رود.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در این رابطه می گوید:که قانون ما در حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیاز به روزآمدی دارد و حتی بهترین قانون‌ها هم باید روزآمد شود.

آگاهی بخشی عمومی نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد  دارد
او معتقد است که معتادین متجاهر بعد از جمع‌آوری 3 تا 6 ماه نگهداری می‌شوند که این مدت زمان کمی برای ترک اعتیاد آنها است و حداقل زمان یک تا دو سال باید باشد تا یک فرد معتاد بتواند مهارت و شغلی یاد بگیرد که پس از یک دوره 6 ماهه مجدداً به اعتیاد روی نیاورد.غیر از این جز هدر رفتن منابع کشور چیزی عاید ما نمی‌شود و ما تا نیمه کار پیش رفته‌ایم و دوباره آن را رها کرده‌ایم و آن معتاد نیز دوباره شروع به مصرف مواد مخدر می‌کند.ما باید ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر بزنیم تا دیگر نتواند نسبت به تأمین و توزیع مواد مخدر اقدام کند.

به هر حال 4 میلیون معتاد در کشور آن هم از سال 15 تا 65 سال که جای تامل و تدبیر دارد و لازم است از سوی سه قوه در این خصوص اقداماتی منظم و هدف گذاری شده صورت پذیرد تا در آنیده از تبعات آن ایمن باشیم .

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/83368/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟