راه ترقی

آخرين مطالب

سرپیچی برخی نهادها از ثبت اطلاعات در سامانه یکپارچه نوشتارها

سرپیچی برخی نهادها از ثبت اطلاعات در سامانه یکپارچه
  بزرگنمايي:

راه ترقی - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مهفام سلیمان‌بیگی | سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی مطابق با قانون، از 31تیر سال جاری آماده بود و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی تا 31شهریور فرصت داشتند تا اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند. اکنون چند روزی از پایان مهلت دستگاه‌های اجرائی برای ورود و تکمیل اطلاعتشان در سامانه می‌گذرد اما ظاهرا برخی از آنان هنوز نه‌تنها به سامانه وارد نشد‌ه‌اند بلکه حتی برای دریافت کد کاربری‌شان هم اقدام نکرده‌اند. ظاهرا برخی از دستگاه‌های اجرائی خود را مشمول این قانون ندانسته و با وجود پیگیری‌های سازمان برنامه‌و‌بودجه هنوز هم از ورود به سامانه و ایجاد شفافیت در عملکردشان سر باز‌ می‌زنند. مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه، با بیان اینکه اکنون درحال برقراری اطلاعات برخط برای دیوان محاسبات و وزارت اقتصاد به سامانه هستند، به «شرق» اعلام می‌کند که برخی نهادها از جمله بنیاد مستضعفان و صندوق توسعه ملی خود را مستثنا می‌دانند و وارد سامانه نشده‌اند. به گفته او اطلاعات مربوط به شرکت‌های دولتی از ابتدا کامل‌‌تر بوده زیرا بخشی از اطلاعات آنها در سامانه‌های مرتبط در سازمان برنامه‌و‌بودجه وجود داشته و اطلاعات لازم از آن استنتاج شده و فقط از آنان درخواست شده است که این اطلاعات را تکمیل کنند، اما نهادهای عمومی غیردولتی از این نظر متفاوت‌اند؛ زیرا تاکنون هیچ بستر اطلاعاتی‌ای نداشته‌اند، در واقع چون بودجه‌ای به آنها اختصاص داده نمی‌شد، اطلاعاتی هم که قانون‌گذار از آنان می‌خواسته وجود نداشته، بنابراین سامانه برای آنها کاملا جدید بوده است.
‌‌با توجه به اینکه مهلت تکمیل سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی تا پایان شهریورماه بوده و اکنون چند روز از این زمان می‌گذرد، آیا سامانه تکمیل شده است؟
درحال‌حاضر سعی داریم امکان ارتباط برخط را برای وزارت اقتصاد و دیوان محاسبات فراهم کنیم؛ چرا‌که تکلیف قانون این است که سامانه تا 31 تیرماه راه‌اندازی شود و تا 31 شهریور ورود اطلاعات در دو حوزه شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به صورت جداگانه صورت گیرد.
‌‌ در‌حال‌حاضر کدام قسمت‌ها اطلاعاتشان هنوز تکمیل نشده است یا هنوز به‌طور‌کلی ورود اطلاعاتی نداشته‌اند؟
مطابق با جزء یک بند «ط» تبصره دو ماده‌واحده قانون بودجه سال جاری اطلاعات نهادهای عمومی و شرکت‌های دولتی باید تا پایان شهریور وارد سامانه می‌شد. اطلاعات مربوط به شرکت‌های دولتی از ابتدا کامل‌‌تر بود زیرا بخشی از اطلاعات آنها در سامانه‌های مرتبط در سازمان برنامه‌و‌بودجه وجود داشت و اطلاعات لازم از آن استنتاج شد و فقط بخشی از اطلاعات را از آنان خواستیم تا تکمیل کنند. اما نهادهای عمومی غیردولتی از این نظر متفاوت هستند؛ زیرا تاکنون هیچ بستر اطلاعاتی‌ای نداشته‌اند، در واقع چون بودجه‌ای به آنها اختصاص داده نمی‌شد به سبب این امر اطلاعاتی هم که قانون‌گذار از آنان می‌خواسته وجود نداشت، بنابراین سامانه برای آنها کاملا جدید بوده است. برخی از آنها باوجود پیگیری‌های ما هنوز رمز کاربری و عبورشان را هم نگرفته‌اند؛ از جمله شهرداری‌ها. برخی از نهادها هم خودشان را اساسا مستثنا می‌دانند مثل بنیاد مستضعفان که مدعی است نیازی نیست در سامانه اطلاعات وارد کند. از بین نهادهایی که اطلاعاتشان را وارد نکرده‌اند برخی مشکلاتی این‌چنینی دارند؛ مثل صندوق توسعه ملی که قوانین خاصی دارد و معتقد است که تابع نهادهای عمومی غیردولتی نیست. درنتیجه درحال‌حاضر سامانه با برخی مسائل از این قبیل روبه‌رو است. بنابراین برخی قسمت‌ها ورود اطلاعات نداشتند، درباره برخی قسمت‌ها هم می‌شود گفت اطلاعات ناقص است و در حال تکمیل اطلاعاتشان هستند.
‌‌الزام شرکت‌ها برای وارد‌کردن اطلاعاتشان در حیطه وظایف سازمان برنامه‌و‌بودجه است؟
خیر، تکلیف سازمان برنامه‌و‌بودجه در حد ایجاد و راه‌اندازی سامانه و فراهم‌شدن بستر ورود اطلاعات و بعد هم برقراری اطلاعات برخط برای دیوان محاسبات و وزارت اقتصاد بود.
‌‌اکنون آیا دسترسی آزاد همگانی به سامانه ممکن است؟
خیر، ما وظیفه برقراری دسترسی آزاد به سامانه را نداشتیم. وظیفه ما فقط ایجاد سامانه و برقراری ارتباط برخط این دو دستگاه با سامانه بود. اینکه اطلاعات شرکت‌ها انتشار عمومی شود در حیطه وظایف ما نبوده و ما تکلیفی دراین‌باره نداشتیم.
‌‌ فکر می‌کنید تکمیل سامانه به‌طور‌کامل و دسترسی آزاد به آن تا چه زمانی ممکن می‌شود؟
خود سامانه اکنون هیچ مشکلی ندارد. فقط ورود اطلاعات باید صورت بگیرد. سامانه بستری بوده با یک‌سری اقلام اطلاعاتی که در همان تاریخ 31 تیر که مقرر بود، تکمیل شده است. ما وظیفه‌مان را مطابق قانون و در زمان معین انجام دادیم از اینجا به بعد آن دیگر دست ما نیست چون این ما نیستیم که می‌خواهیم در آن اطلاعات وارد کنیم. دستگاه‌هایی که وظیفه داشتند تا 31 شهریور ماه اطلاعتشان را وارد کنند باید ورود کنند و بعد هم گزارش‌گیری انجام شود.
‌‌آیا سامانه با طراحی کنونی ظرفیت لازم برای گستردگی و دریافت اطلاعات بیشتر را دارد؟
اینکه سامانه می‌تواند براساس نیاز ما گسترده‌تر و تکمیل‌تر هم بشود امکان‌پذیر است و مانعی ندارد مثلا ممکن است ما یک صورت مالی را بررسی کنیم و یک حساب دیگر را هم نیاز داشته باشیم، در این حالت می‌توانیم فرم آن را طراحی کرده و وارد سامانه کنیم تا اطلاعات مورد نیاز در آن زمینه را نیز دریافت کنیم چون فلسفه وجود سامانه همین بوده که هر لحظه بتواند به‌روز شود و تغییر کند.
‌‌تاکنون چه اقداماتی برای مکلف‌کردن افرادی که هنوز ورود اطلاعاتی نداشتند، صورت گرفته است؟
ما سه، چهار دفعه به صورت رسمی پیگیری و مکاتبه کردیم که ورود اطلاعات صورت گیرد. آخرین دفعه هم به آنها هشدار دادیم که ما به‌زودی ارتباط برخط را برقرار می‌کنیم اما باز هم اقدامی نکردند. از این اینجا به بعد این دستگاه‌های نظارتی هستند که بررسی می‌کند که چه افرادی اطلاعات وارد نکردند و دستگاه‌های اجرائی مشمول باید در برابر آن پاسخ‌گو باشند.
‌‌آخرین هشدار مربوط به چه زمانی بوده است؟
چند روز پیش از 31شهریور؛ تقریبا هفته آخر شهریور‌ماه.
‌‌قانون برای وارد‌نکردن اطلاعات و تخطی از این تکلیف قانونی، چه مجازاتی را در نظر گرفته است؟
دستگاه‌های اجرائی باید پاسخ‌گوی دیوان محاسبات باشند و جواب دستگاه‌های نظارتی را بدهند. فعلا چون سال اول سامانه است در قانون، مجازاتی برای آنان ذکر نشده اما ممکن است برای سال بعد مجازاتی به طور قانونی برای افرادی که اطلاعاتشان را وارد نکرده‌اند در نظر گرفته شود. این امکان وجود دارد که خود دستگاه‌های نظارتی به دلیل اجرا‌نکردن قانون طبق مقررات خودشان، آنها را بازخواست و مجازات کنند؛ چرا‌که دستگاه لزوما مقرراتی برای خود دارد و حتما نیازی نیست قانون آن نوشته شده باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/83559/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

سیو برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خسرو حیدری: رفتن به سپاهان اشتباه بود!

کنترل توپ های تماشایی ریاض محرز

ناراحتی لامینه یامال پس از گل پیروزی بخش جود بلینگام در ال کلاسیکو

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!