راه ترقی

آخرين مطالب

پُست؛ تضمینی برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشورها نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی- نهمین روز از ماه اکتبر هر سال به مناسبت سالگرد تشکیل اتحادیه جهانی پست (UPU) به عنوان روز جهانی پست گرامی داشته می‌شود. این اتحادیه در سال 1847 ( 1226 ه.ش) با هدف ایجاد و حفظ یک سامانه پستی برای برقراری جریان آزاد نامه‌ها در جهان، در شهر بُرن سوییس آغاز به کار کرد. تشکیل اتحادیه جهانی پست آغاز انقلاب ارتباطات جهانی بود که قابلیت نامه‌نگاری به دیگران را در جای جای این کره خاکی، معرفی کرد.

تاریخچه روز جهانی پُست

سیستم‌های پستی قرن‌هاست که در جریانند. از زمان‌های دور، مردم برای یکدیگر نامه می‌نوشتند؛ نامه‌برهای مخصوص این نامه‌ها را یا با پای پیاده و یا سوار بر اسب به صاحبانشان تحویل می‌دادند. از صد و شصتمین دهه تقویم میلادی، نخستین سیستم‌های پستی ملی در بسیاری از کشورها راه‌اندازی شدند. این سیستم‌ها سازمان یافته‌تر بودند و افراد بیشتری می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند. به تدریج کشورها توافق کردند تا تبادل نامه را به صورت بین‌المللی انجام دهند. در اواخر صد و هشتادمین دهه میلادی یک سرویس پستی جهانی تشکیل شده بود که البته کُند و پیچیده بود. تولد اتحادیه جهانی پست در سال 1847 ، راه را برای ظهور سرویس پستی کارآمدی که امروز موجود است، هموار کرد. در سال 1948 این اتحادیه به یکی از آژانس‌های سازمان ملل متحد تبدیل شد.  

روز 9 اکتبر نخستین بار در کنگره 1969 اتحادیه جهانی پست در توکیوی ژاپن به عنوان روز جهانی پست تعیین شد. از آن زمان تاکنون همه کشورهای جهان با برگزاری مراسم‌ مختلف بر اهمیت سرویس پستی تاکید می‌کنند. فعالیت‌ها و برنامه‌های فراوانی به مناسبت این روز در جهان برگزار می‌شود. ادارات پست در برخی کشورها نمایشگاه‌های ویژه کلکسیون تمبر برگزار می‌کنند، درهای این ادارات به روی عموم بازدیدکنندگان باز شده و کارگاه‌هایی با مضمون تاریخچه پست برگزار می‌شوند. اتحادیه جهانی پست نیز در این روز یک رقابت نامه‌نگاری در سطح بین‌المللی برای جوانان تدارک دیده و برگزار می‌کند. ادارات پست در بسیاری از کشورها از این رویداد به عنوان فرصتی برای معرفی یا ترویج محصولات و خدمات پستی جدید استفاده می‌کنند.

نقش صنعت پُست در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشورها

تقریبا 150 کشور از سراسر جهان هر ساله در مراسم‌ مربوط به گرامی‌داشت روز جهانی پست شرکت می‌کنند. به نقل از سازمان ملل متحد، هدف از گرامی‌داشت این روز آگاهی‌افزایی در مورد نقش مهمی است که سیستم پستی در زندگی روزمره افراد و کسب و کارها و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کشورها ایفا می‌کند. در سال 2015 میلادی کشورهای جهان به همکاری برای دستیابی به آرمان‌های توسعه پایدار متعهد شدند. پایان دادن به فقر و گرسنگی، مبارزه با نابرابری و بی عدالتی و اقدام برای مقابله با تغییرات اقلیمی، تنها چند مورد از این 17 آرمان تعیین شده هستند. صنعت پست امروز با فراهم کردن زیرساخت‌ها برای پیشرفت، مرتبط‌ترین نقش را در تحقق این تلاش‌های جهانی دارد.

یک جهان، یک شبکه پُستی

در پیام بشار حسین دبیر کل اتحادیه جهانی پست به مناسبت فرا رسیدن سالگرد تاسیس این اتحادیه و روز جهانی پست که با عنوان «تحقق توسعه، تضمین کننده پیشرفت است» منتشر شده، آمده است: در روز جهانی پست از تمام مردم جهان و دولت‌ها، اپراتورهای منتخب، سازمان ملل متحد، جامعه مدنی و افراد دیگری که به تضمین «یک جهان، یک شبکه پستی» کمک کرده‌اند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

وی در بخش دیگری از پیام خود به مناسبت فرا رسیدن 149مین سالگرد تاسیس اتحادیه جهانی پست، خاطرنشان کرد که بهترین راه برای گرامی‌داشت این روز توجه به کمکی است که سیستم پستی به بشر ارائه داده است. وی افزود: بهترین راه گرامی‌داشت گذشته تلاش برای دستیابی به آینده بهتر است. در این کار نیاز به کمک به بشر برای غلبه بر چالش‌ها راهنمای ما بوده است تا بتوانیم رسیدن آینده‌ای را که همه ما برای سیاره خود می‌خواهیم، تضمین کنیم. این بهترین راه برای فراهم کردن توسعه و پیشرفت برای جهان است.

با وجود پیشرفت‌های اخیر در حوزه ارتباطات که با ظهور و فراگیری شبکه‌های اجتماعی و راه‌های ارتباطی مجازی چون ارسال ایمیل و برقراری تماس‌های تصویری حاصل شده است، همچنان نمی‌توان از اهمیت صنعت پست در تامین نیاز انسان‌ها به برقراری ارتباط غافل شد. با این حال امروزه کارکرد و ماموریت‌های پست تنها به تحویل نامه‌های مکتوب خلاصه نمی‌شود و این صنعت در عصر مدرن ارتباطات، تضمینی برای پیشرفت‌ اقتصادی و اجتماعی هر کشور است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/83612/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟