راه ترقی

آخرين مطالب

روسیه خاورمیانه‌ای پوتین نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روسیه طی چند قرن گذشته نقش مرز بین اروپا و آسیا را ایفا می‌کرد، اما اکنون بالاخره جایگاه خود را در میان غول‌های نفتی خاورمیانه یافته است. در مورد چرخش روسیه به سمت چین و خطرات آن برای نظم جهانی متکی بر امریکا بحث‌های زیادی انجام شده و کرملین نیز تمام تلاش خود را کرده تا با بزرگ‌نمایی این خطرات و ترس‌ها، روسیه را بزرگ‌تر از چیزی که واقعا هست نشان دهد. با این حال روسیه در حقیقت در چرخش به سمت خاورمیانه موفق‌تر عمل کرده و رییس‌جمهور این کشور ولادیمیر پوتین در میان گروه خاصی از حاکمان مستبد احساس راحتی بیشتری می‌کند.
نشست هفته پیش «باشگاه مباحثه والدای» که محفل مورد علاقه پوتین برای مطرح کردن ایده‌های سیاست خارجی است، به موضوع «طلوع شرق و نظم سیاسی جهان» پرداخت. بحث اصلی این نشست در مورد چین و ارتباط راهبردی روسیه با این کشور بود. اما مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که روسیه در مقابل چین از نظر اقتصادی حرفی برای گفتن ندارد و این دو کشور از این نظر نمی‌توانند شرکای برابری باشند. روسیه می‌تواند یک تامین‌کننده بزرگ سوخت باشد، این کشور همچنین قلمرو سرزمینی عظیمی دارد و می‌تواند از قدرت خود در قطب شمال نیز استفاده کرده و با ساخت کریدورهای حمل و نقل به تجارت چین کمک کند. با این حال، چین علاوه بر روسیه گزینه‌های رقابتی دیگری هم دارد. به علاوه روسیه بازار خوبی برای کالاهای چینی نیست و فناوری‌های ارزشمند زیادی هم برای انتقال به چین ندارد.
در اینجا این سوال به وجود می‌آید که روسیه چطور می‌تواند از نیروی نظامی خود که مهم‌ترین مزیت آن به عنوان یک قدرت جهانی است، حداکثر استفاده را ببرد تا در شراکت خود با چین به توازن بیشتری برسد؟ و اینجا همان نقطه‌ای است که راهبرد روسیه در خاورمیانه اهمیت خود را نشان می‌دهد. تیموفی بورداچف، کارشناس مسائل سیاست خارجی، در مطلبی برای نشست والدای نوشت: شکی نیست که روسیه با حفظ الگوی تاریخی خود، یکی از قدرت‌های برتر جهان باقی می‌ماند. ابرقدرت بودن در خون روسیه و بخشی از شالوده و سنت ملی آن است. علاوه بر این، تجسم توانمندی‌های نظامی روسیه در خاورمیانه، ضرورت و کارایی «قدرت سخت» را برای مداخله دیپلماتیک موفق به اثبات رسانده است.پوتین در سخنرانی خود در نشست «والدای» پیش از اینکه در مورد روابط اقتصادی روسیه با چین و دیگر کشور‌های آسیایی صحبت کند، به موضوع خاورمیانه پرداخت. او با غرور در مورد موفقیت نظامی روسیه در سوریه (که مسلم است) و پیروزی‌های دیپلماتیک بعدی آن (که کمتر مشخص است) صحبت کرد و گفت: ما توانسته‌ایم با ایجاد روابط کاری نزدیک با ایران، ترکیه، اسراییل، عربستان‌سعودی، اردن، دیگر کشور‌های خاورمیانه و ایالات‌متحده به یک فرآیند سیاسی در سوریه دست یابیم. همکاران عزیز، باید بپذیرید حتی تصور اجرای چنین برنامه دیپلماتیک پیچیده‌ای -با حضور کشورهایی که هر کدام احساسات متفاوتی در مورد یکدیگر دارند- تا همین چند سال پیش بسیار سخت بود، اما اکنون واقعیتی است که ما به آن دست یافته‌ایم.اما در لاف‌زنی‌های او حقیقتی وجود دارد. روسیه با استفاده از درگیری سوریه و فرصت‌های دیگر توانسته با رهبرانی که نمی‌توانند با یکدیگر کنار بیایند، رابطه برقرار کند. اکنون پوتین با رییس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان و رهبر سوریه، بشار اسد، همین‌طور رییس‌جمهور ایران، حسن روحانی و ولیعهد عربستان‌سعودی، محمد بن سلمان روابط دوستانه دارد.او با دیگر شخصیت‌های کلیدی منطقه مانند بنیامین نتانیاهو که با وجود شکست مفتضحانه ماه گذشته در انتخابات همچنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است و همچنین عبدالفتاح سیسی، رهبر مصر نیز رابطه خوبی دارد. ملک عبدالله دوم پادشاه اردن نیز هفته گذشته در نشست «والدای» میهمان پوتین بود.پوتین برای حفظ این روابط از ابزار مختلفی استفاده کرده است. او در جنگ سوریه به کمک اسد شتافت و در زمان کودتای 2016 ترکیه به اردوغان پیشنهاد حمایت داد. پوتین واکنش شدید جهان به دخالت آشکار بن سلمان در قتل جمال خاشقجی را نادیده گرفت و با شکستن یک سنت دیرینه، برای تثبیت قیمت نفت با عربستان همکاری کرد. در بحث تحریم‌های امریکا علیه ایران، پوتین از جمهوری اسلامی حمایت کرد. او همچنین با وجود اتحاد با ایران، بر سر توقف حمله به اسراییل از خاک سوریه مذاکرات سازنده‌ای را با نتانیاهو داشت.
با این حال تمامی این موارد در یک چیز با هم مشترکند: در همه آنها پوتین از وضع موجود حمایت کرده است. او همچون تزارهای روسیه قدیم، مخالف سرسخت تغییر رژیم بوده و حامی رهبران فعلی است. روسیه تنها در یک مورد‌ (یعنی حمایت غیررسمی از خلیفه حفتر ژنرال لیبیایی که با دولت قانونی این کشور می‌جنگند) ترک عادت کرده است، اما آن هم برخلاف رسم همیشگی روسیه نیست، چراکه می‌توان گفت به‌دلیل اینکه حفتر نسبت به دولت لیبی قلمرو وسیع‌تری را دراختیار دارد، حکمران اصلی این کشور محسوب می‌شود.
چنین سابقه‌ای، پوتین را در چشم رهبران خاورمیانه عزیز می‌کند. آنها مطمئنند برخلاف امریکا که در چند کشور دست به تغییر رژیم زده است، پوتین قصد فریب دادن‌شان را ندارد. پوتین نیز خوب خودش را همرنگ جماعت می‌کند و برای جلب حمایت رهبران خاورمیانه حتی از قرآن نیز روایت می‌آورد.روسیه برخلاف آنچه موقعیت جغرافیایی‌اش نشان می‌دهد، در واقع کشوری در اروپا، آسیای مرکزی یا آسیای شرقی نیست، بلکه یک رژیم استبدادی خاورمیانه‌ای است و چرخش آن به سوی خاورمیانه طبیعی‌تر از تلاش‌های قبلی‌اش برای نزدیک شدن به امریکا یا تلاش فعلی‌اش برای نزدیکی به چین است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/83711/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

واکنش رنگرز به رقابت حساس گرایی و اسماعیلی

سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

سخنگوی دولت روحانی: وقتی خودتان تیک آبی و خاکستری می‌گیرید، بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

فحش کم آورد!