راه ترقی

آخرين مطالب

ماموریت عمران‌خان در تهران؛ میانجی گری برای گفتگوی ایران و عربستان سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- "افتخار دُرانی" دستیار نخست وزیر پاکستان صبح امروز (یکشنبه) گفت: شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و سید ذوالفقار بخاری دستیار نخست وزیر پاکستان در این سفر عمران خان را همراهی می‌کنند.

بیانیه وزارت خارجه پاکستان در مورد سفر عمران‌خان به تهران
وزارت امور خارجه پاکستان روز شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: عمران‌خان به عنوان بخشی از ابتکار عمل برای ارتقای صلح و امنیت در منطقه، روز یکشنبه 21 مهرماه به تهران سفر خواهد کرد.
بر اساس این بیانیه، عمران خان دیدارهایی با حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری و دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد داشت.
در ادامه این بیانیه آمده است: نخست وزیر پاکستان در این جلسات علاوه بر موضوعات مربوط به صلح و امنیت در خلیج فارس، به مسائل دوجانبه و تحولات مهم منطقه ای نیز می پردازد.
سفر روز یکشنبه، دومین سفر نخست وزیر پاکستان در سال جاری به ایران خواهد بود. عمران خان همچنین در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگوی دوجانبه ای داشته است.

ماموریت عمران‌خان در تهران
محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره هدف این سفر گفت: صلح و ثبات در منطقه آرزوی ماست و تمام تلاش خود را برای خنثی کردن تنش ها در منطقه خلیج فارس انجام خواهیم داد.
"شاه محمود قریشی" وزیر خارجه پاکستان نیز در گفت وگو با رسانه های محلی اظهار کرد: عمران خان برای رفع اختلافات بین دو کشور مهم مسلمان عربستان و ایران به تهران سفر خواهد کرد.
رسانه های پاکستان هم اعلام کردند: نخست وزیر پاکستان به درخواست عربستان سعودی برای پیگیری ابتکاری جدید درباره رفع سوء تفاهم‌ها میان ایران و عربستان به زودی به تهران و ریاض سفر می‌کند.
به نقل از پایگاه خبری "نیشن"، "عمران خان" قرار است به زودی به منظور کمک به تنش زدایی در خلیج فارس و ایفای نقش موثر در بهبود روابط ایران و عربستان به این دو کشور سفر کرده و با مسئولان دولتی آنها گفتگو کند.
خبرگزاری "نیشن" به نقل از منابع دیپلماتیک افزود: برنامه سفر نخست وزیر پاکستان به ایران و عربستان همزمان با بازگشت وی از "پکن" نهایی شده است.
گفتنی است مسئولان پاکستانی پیش از این در تماس با مقامات دولتی ایران و عربستان جهت کاهش تنش ها در منطقه و هموار کردن مسیر مذاکرات دیپلماتیک تهران و ریاض اعلام آمادگی کرده اند.
منابع خبری افزودند: "عمران خان" همچنین در تلاش است تا در جریان سفر به تهران زمینه‌هایی را برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا فراهم کند.

اعلام آمادگی ایران برای گفتگو با عربستان در آستانه سفر نخست وزیر پاکستان به تهران
روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد آماده‌ایم با عربستان با میانجی و یا بدون میانجی گفت‌وگو کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه نخست وزیر پاکستان در دومین سفر خود به تهران در سال جاری با رئیس جمهور و مقام معظم رهبری دیدار می‌کند، گفت: مهمترین مسائل منطقه و عرصه بین‌الملل و همچنین آخرین تحولات روابط دو جانبه بین ایران و پاکستان از مهمترین محورهای گفت‌وگوی این مقام پاکستانی با مقامات جمهوری اسلامی خواهد بود.
سیدعباس موسوی با بیان اینکه در چارچوب روابط دیرینه و دوستانه بین ایران و پاکستان، عمران خان نخست وزیر پاکستان یک شنبه دومین سفر خود به ایران را در سال جاری انجام خواهد داد افزود: این سفر در چارچوب همکاری‌های نزدیک و دوستانه بین دو کشور انجام می‌شود و ایشان در جریان سفر به تهران علاوه بر دیدار با رئیس جمهور با مقام معظم رهبری نیز دیدار می‌کند.
این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه مسائل منطقه، عرصه بین‌الملل و آخرین تحولات در روابط دو جانبه ایران و پاکستان از مهمترین محورهای گفت‌وگوی این مقام پاکستانی با مقامات جمهوری اسلامی ایران خواهد بود در پاسخ به این سوال که آیا نخست وزیر پاکستان بر اساس اخبار منتشر شده برای میانجی گری بین تهران و ریاض به ایران سفر می‌کند گفت: از موضوع میانجی گری مطلع نیستم. باید دید که ایشان در جریان این سفر چه مذاکرات و محورهایی را مطرح می‌کنند. طبیعتا موضوعات منطقه‌ای و تحولات در منطقه از محورهای گفت‌وگوی ایشان با مقامات جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
موسوی خاطرنشان کرد: ایران بارها اعلام کرده که با میانجی و بدون میانجی آماده است با همسایگان خود از جمله عربستان گفت‌وگو و رایزنی کند که اگر سوء تفاهمی وجود دارد این سوء تفاهم‌ها برطرف شود. چنانکه اجازه ندهیم که اشخاص ثالث و کشورهای فرامنطقه‌ای از شرایط در منطقه سوء استفاده کنند و بخواهند از این طریق در امور منطقه دخالت کنند.
این دیپلمات کشورمان با تاکید بر اینکه آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه شامل همه است و ما این موضوع را بارها اعلام کرده‌ایم ادامه داد: طرح‌ها و ابتکاراتی نیز در این راستا از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است و ما از کشورهایی که با حسن نیت خواستار ایجاد امنیت در منطقه هستند استقبال کرده‌ایم و اگر در جریان این سفر این موضوع مطرح شود ایران این صحبت‌ها را خواهد شنید.

 ریاض: عراق و پاکستان پیشنهاد میانجی‌گری با ایران را مطرح کردند
دو روز پیش نیز دولت عربستان سعودی اعلام کرد که بغداد و اسلام‌آباد پیشنهاد میانجی‌گری با ایران را به این کشور ارائه داده‌اند.
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز جمعه در گزارشی نوشت که ایران و عربستان سعودی در سکوت در حال کاهش تنش‌ها میان خود هستند.
این روزنامه آمریکایی در بخشی از گزارش خود به بیانیه‌ای از دولت سعودی که برای نیویورک تایمز ارسال شده اشاره کرد و نوشت که دولت سعودی اطلاع داده است که عراق و پاکستان پیشنهاد میانجی‌گری گفت‌وگوها میان دو کشور را داده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/83866/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

شهرهای میزبان جام جهانی 2024 فوتسال معرفی شدند

حمله اسنوکر باز انگلیسی به حسین وفایی

پیگیری جلسات کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

والیبالیست‌های ایرانی 300 درصد گران شدند!

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

نشست سخنگوی دولت؛ از واردات خودرو تا افزایش تعطیلات

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هیچ جنگی برنده نداره

قبلا کلاس زبان رفته؟

اجرای این خواننده بی‌ نظیر بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

لجبازی میلان با اینتر؛ جشن قهرمانی ممنوع!

معافیت 2 قهرمان نامدار روسیه از شرکت در مسابقه انتخابی

قهرمانی در جام جهانی ستاره جنجالی را نابود کرد

انتقاد شدید اولین مربی میراسماعیلی از شرایط فدراسیون جودو

صعود جهانی نوشاد عالمیان بعد از شکست در جام‌جهانی تنیس روی میز

دعوای شخصی آقایان به شخصیت فوتبال خوزستان ضربه زد

خواسته هواداران لیورپول: جرارد را بیاورید، نه زیدان!

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

یک بازیکن دیگر از تیم ملی والیبال انصراف داد

تصاویری که عبدالرضا داوری از تفاوت استقبال از روحانی و رئیسی در فرودگاه پاکستان منتشر کرد

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی بیندیشد وگرنه همه ضرر می‌بینیم

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند ‌

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!

افعی تهران دقیقا چندتا قتل انجام داده؟

ویدئوی زیبا از پیانو نوازی کارن همایون فر

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز