راه ترقی

آخرين مطالب

روحانی در نشست خبری فردا چه خواهد گفت؟ سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری اواسط هفته گذشته در توئیتی از برگزاری نشست خبری روحانی در روز دوشنبه 22 مهرماه خبر داد.

بسیاری از رسانه ها ضمن بازتاب این خبر به زمان طولانی غیبت رئیس جمهوری در نشست های رسانه ای اشاره کرده و برخی حتی این غیبت را قهرگونه توصیف کردند.

پرسش و پاسخ قبلی حسن روحانی با اهالی رسانه و مطبوعات هفدهم بهمن ماه سال 96 با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد.

شرایط زمانی نشست قبلی باعث شد بخش مهمی از پرسش و پاسخ ها به مساله ضدیت آمریکا با توافق هسته ای و نیز اعتراضات دی ماه همان سال اختصاص یابد.

روحانی در زمینه رخدادهای دی ماه سال 96 تصریح کرد که این نخستین دولت است که به روشنی گفته اعتراض را می‌شنود و می‌پذیرد. به گفته رئیس جمهوری، وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌بینید همین به معنای نشنیدن صدای مردم است. اعتراض مردم فقط به مسائل اقتصادی نبوده است بلکه مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است.

حال با گذشت نزدیک به بیست ماه از آن نشست خبری، شرایطی متفاوت بر کشور حاکم است و انتظار می رود با توجه به تحولات منطقه، کاهش تعهدات برجامی، نزدیک شدن به زمان انتخابات، مسائل اقتصادی و ... سوالات خبرنگاران و توضیحات رئیس جمهوری، جلسه نسبتا داغی را رقم بزند.

رئیس جمهوری چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیات دولت با اشاره به انتخابات اولین دوره مجلس گفت در آن زمان که شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت، بهترین انتخابات و بهترین مجلس شکل گرفت.

این گفته های رئیس جمهوری با واکنش های بسیاری روبرو شد و بسیاری در مورد آن اظهارنظر و قلمفرسایی کردند. انتظار می رود در نشست خبری فردا برخی خبرنگاران به خصوص از رسانه های اصولگرا خواستار توضیح بیشترِ رئیس جمهوری در این باره شوند.

آنچه مشخص است رویکرد روحانی قانونمداری و عمل همه نهادها به وظایف و اختیاراتی بوده که قانون برای آن ها مشخص کرده است. البته پس از انتقاداتی که از رئیس جمهوری مطرح شد، «اسحاق جهانگیری» معاون وی بیان داشت «آقای رئیس‌جمهوری نگفتند که یک نهاد نباشد و شبهه‌ای در قانون اساسی ایجاد نکردند، بلکه می‌خواستند این مطلب را منتقل کنند که ما به یک مشارکت گسترده که ملت ایران پیروز انتخابات باشد، نیاز داریم و راهش این است که فضا را بازتر کنیم و فیلترها را سخت نکنیم و بگذاریم همه جریان‌ها حضور داشته باشند.»

با توجه به تحولات منطقه، کاهش تعهدات برجامی، نزدیک شدن به زمان انتخابات و چالش های اقتصادی انتظار می‌رود سوالات خبرنگاران و پاسخ‌های رئیس جمهوری، نشست خبری نسبتا داغی را رقم بزند.

با توجه به نزدیک شدن به موعد انتخابات، روحانی درباره لزوم گسترش مشارکت سخن خواهد گفت و همچنین راه هایی که می تواند حضور مردم پای صندوق های رای را پررنگ و پررونق سازد. البته برخی می گویند مشارکت حداکثری چندان به مذاق رقبا و مخالفان داخلی رئیس جمهوری و مشی اعتدالی وی خوش نیامده و برای آنان این مشارکت حداکثری با هراس از ناکامی انتخاباتی ارتباطی مستقیم می یابد.

این روزها حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه و کُردهای این کشور در کانون توجهات قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط بارها اعلام کرده اساسی ترین موضوع در سیاست خارجی کشورمان در قبال سوریه، حفظ تمامیت سرزمینی این کشور است.

روحانی در جلسه اخیر هیات دولت از مقامات ترکیه خواست تا از تصمیم نظامی خود صرف نظر کنند. به گفته رئیس جمهوری، شیوه‌ای که آنکارا در پیش گرفته و توافقات پشت پرده با کشورهایی چون آمریکا به سود منطقه نیست و ما از ترکیه می‌خواهیم که خویشتنداری به خرج دهد. روحانی تصریح کرد که راه حل امنیت در مرزهای شمال سوریه و جنوب ترکیه، حضور ارتش سوریه در آن منطقه است.

در حوزه سیاست خارجی انتظار می رود پرسش هایی فراوان مطرح شود که احتمالا یکی از آن ها به گام چهارم برجامی ایران مربوط خواهد شد. حسن روحانی بارها تصریح کرده که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای پایبند است اما «صبر ایران هم حدی دارد» و اعضای باقی مانده در توافق هسته ای باید هر چه زودتر اقداماتی موثر را در زمینه انجام تعهداتشان به عمل آورند.

در باب گام چهارم برجامی که احتمالا ماه جاری برداشته خواهد شدی برخی مسوولان به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی یا کاهش سطح نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرده اند.

درباره موضوع حساسیت برانگیزی چون مذاکره با آمریکا و ماوقع حضور رئیس جمهوری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز طرح پرسش محتمل است. روحانی البته مکررا مسوول شکل نگرفتن زمینه مذاکره را کارشکنی آمریکایی ها و ادامه سیاست های زیاده خواهانه و مطالبات غیرمنطقی دولت «دونالد ترامپ» و نیز محقق نشدن شروط تهران یعنی رفع تحریم ها دانسته است.

در برنامه سفر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به ایران نشست خبری با رئیس جمهوری پیش بینی شده است اما یکی از مهمترین اهداف این سفر که تحلیلگران و رسانه ها میانجیگری میان تهران و ریاض عنوان کرده اند، با پرسش های فردای خبرنگاران به خصوص خبرنگاران رسانه های خارجی ارتباط می یابد.

روحانی پس از اعلام دریافت پیام هایی از سوی سران ریاض در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، رویکرد جمهوری اسلامی ایران را حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو اعلام و البته بر این نکته هم تاکید کرد که تنش زدایی میان ایران و سعودی از مسیر توقف تجاوزگری در یمن و برقراری صلح در این کشور می گذرد و این موضوع در مناسبات ایران و عربستان نقشی اساسی خواهد داشت.

 علاوه بر مسائل حوزه سیاسی و سیاست خارجی و در کنار پرسش هایی که گمان می رود برخی خبرنگاران در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نظیر حضور زنان در ورزشگاه و سرنوشت لوایح دولتی در زمینه ازدواج کودکان، منع خشونت علیه زنان و ... مطرح سازند، تصمیمات اقتصادی دولت اهمیتی ویژه می یابد.

سوالات مطرح در زمینه نحوه بودجه ریزی بدون نفت، اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و حذف یارانه پیدا یا پنهان دهک های غنی جامعه، سرنوشت بنزین و سهمیه بندی آن، حذف صفر از پول ملی و ... در زمره پرسش هایی است که شاید فردا روحانی در پاسخ به آن ها به تشریح سیاست های دولت بپردازد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/83877/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

سریع‌ترین مرد دنیا حامی رونالدو

گزینه عجیب بایرن؛ مربی اخراجی یونایتد!

صابر کاظمی در کویت به ته خط رسید!

یاسین سلمانی در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد

راه پرسپولیس و استقلال از هم جدا شد

10 تقلب بزرگ و فراموش نشدنی دنیای فوتبال

برتری 3-2 میلان مقابل آژاکس با گل لحظات پایانی یان دال توماسون

مسعود یوسف: در آخر قهرمانی آسیا را می‌خواهیم

حساس‌ترین مبارزه کشتی فرنگی برای المپیک

رضاییان: شکایت رحمتی به دست ما نرسیده است

زمان بازگشت هافبک استقلال به میادین مشخص شد

استقبال استاندار ایالت پنجاب از رئیسی

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

اجرای زیبای موسیقی خیابانی با گیتار

متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود دارو

کاهش رغبت پسران به دانشگاه

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

جایزه کتاب سال فراخوان داد

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

شهرهای میزبان جام جهانی 2024 فوتسال معرفی شدند

حمله اسنوکر باز انگلیسی به حسین وفایی

پیگیری جلسات کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

والیبالیست‌های ایرانی 300 درصد گران شدند!

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

نشست سخنگوی دولت؛ از واردات خودرو تا افزایش تعطیلات

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هیچ جنگی برنده نداره

قبلا کلاس زبان رفته؟

اجرای این خواننده بی‌ نظیر بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران