راه ترقی

آخرين مطالب

تلاش برای به بی‌راهه‌ بردن انتخابات افغانستان نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روح‌الله فرقانی| نتایج اولیه انتخابات افغانستان در حالی باید 27مهر اعلام شود که به‌دلیل کُندی روند کاری، احتمال تأخیر در نتایج آن وجود دارد. برخی کارشناسان افغانستانی معتقدند انگلیس و آمریکا در تلاشند نتایج انتخابات را به بی‌راهه بکشند. در‌این‌میان، برخی نامزدهای انتخاباتی همچون عبدالله عبدالله و اشرف غنی خود را پیروز این کارزار انتخاباتی می‌دانند. قبلا کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده بود تلاش می‌کند نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را پس از 10 روز اعلام کند؛ اما حبیب الرحمان، رییس دبیرخانه این کمیسیون، روز گذشته عنوان کرد: به‌دلیل نبودن ناظران در سه روز نخستِ پس از برگزاری انتخابات، اندکی زمان را از دست داده‌ایم؛ اما بازهم تمرکزمان بر اعلام نتایج ابتدایی در وقت معین آن است.
حبیب الرحمان با اشاره به اینکه عملا فرایند جمع‌بندی نتایج را آغاز کرده‌ایم، افزود:‌ به این متعهد هستیم و تلاش می‌کنیم 27مهر شمارش آرای انتخابات را تکمیل کنیم. البته مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، در اظهارنظری متفاوت درباره اعلام نتایج اولیه انتخابات در صفحه فیس‌بوکش نوشت: به‌دلیل کُندی روند کاری در این کمیسیون، شاید اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری در 27مهر ناممکن باشد.
غنی: ممکن است دوباره رییس‌جمهور باشم
تأخیر در فرایند کاری اعلام نتایج انتخابات افغانستان در حالی اتفاق می‌افتد که برخی نامزدهای شرکت‌کننده در این کارزار خود را پیروز اولیه آن می‌دانند. برای مثال، اشرف غنی، رییس‌جمهوری کنونی افغانستان در گفت‌وگو با رسانه آلمانی اشپیگل اعلام کرد: «ممکن است برای پنج سال آینده به‌عنوان رییس‌جمهور کار کنم».
اشرف غنی تلویحا گفته است منتظر کمیسیون مستقل انتخابات و اعلام نتایج خواهد ماند؛ اما اظهارنظرهای او نشان می‌دهد خودش را رییس‌جمهوری پنج سال آینده افغانستان می‌داند.
تیم انتخاباتی عبدالله: انتخابات به دور دوم نخواهد رفت
دراین‌بین، تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله نامزد انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی را پیروز این رقابت‌ها می‌داند و معتقد است انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده نخواهد شد. هواداران عبدالله عبدالله از جامعه بین‌المللی درخواست کرده‌اند برای سرعت‌گرفتن فرایند شمارش آرای حمایت فنی ارائه دهند. این گروه انتخاباتی بدین باورند که انتخابات ریاست‌جمهوری یک برنده دارد و تجربه‌های انتخابات سال 2014 نباید تکرار شود. پیش‌از‌این، عبدالله اعلام کرد در انتخابات پیروز شده است؛ هرچند بعدها گفت منتظر اعلام نتایج خواهد بود. انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در حالی اوایل مهر امسال برگزار شد که درمقایسه‌با دوره‌های قبلی، می‌توان آن را نوعی پیروزی برای این کشور جنگ‌زده دانست؛ چراکه این دور از انتخابات در شرایط ناامن و بیم از حمله طالبان برگزار شد.
در روزهای آتی، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام می‌شود؛ اما همچنان عبدالله عبدالله، رییس اجراییه افغانستان و محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری فعلی افغانستان، خود را پیروز این کارزار انتخاباتی می‌دانند. دراین‌میان، آنچه تحلیلگران معتقدند این است که این دور از انتخابات پیروز نهایی نخواهد داشت و انتخابات وارد دومین دور برگزاری خواهد شد. این احتمال هم وجود دارد یکی از نامزدهای احتمالی افغانستان در دور دوم عبدالله عبدالله باشد و اشرف غنی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان راه پیدا نکند.
تلاش انگلیس و آمریکا برای ایجاد تنش در انتخابات افغانستان
برخی دیگر از کارشناسان در افغانستان بر این باورند خارجی‌ها نیز مداخله در کار کمیسیون انتخابات را آغاز کرده و گفته‌اند عجله‌ای در کار نیست و کمیسیون‌های انتخابات برای معرفی نامزد پیروز زمان لازم را دارند.
آقای احمد سعیدی، استاد دانشگاه و دیپلمات سابق افغانستان، معتقد است ده‌ها جاسوس خارجی، ازجمله انگلیسی و دیگر کشور‌ها، به‌نام مشاور در کمیسیون‌های انتخاباتی حضور فعال دارند. به‌گفته وی، با وجود این امر بزرگان این کشورها آرام ننشسته‌اند و می‌خواهند نتایج انتخابات را به بی‌راهه بکشند. سعیدی در صفحه اجتماعی خود نوشته است: «دیدار اخیر سفیر انگلیس و ناتو با اعضای کمیسیون انتخابات چه معنایی دارد؟» وی سوال کرده است: «چه کسی به سفیران انگلیس و ناتو صلاحیت داده است که می‌گویند در شمارش آرا عجله کنید؟»
سعیدی حضور سفرای کشور‌های بیگانه را در نشست‌های مختلف با اعضای کمیسیون انتخابات مداخله آشکار در امور کاری کمیسیون مستقل انتخابات دانسته است. البته کمیسیون انتخابات به این اظهارات واکنش نشان داده و گفته است از طرف نامزدها زیرفشار قرار گرفته تا نتایج انتخابات زودتر از وقت تعیین‌شده اعلام شود؛ به‌همین‌دلیل، از سفرای ناتو و انگلیس خواستار همکاری
شده است.
چهارمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان 6مهر با حضور 18 نامزد برگزار شد (البته برخی گروه‌ها در زمان رأی‌گیری از ادامه رقابت‌ها انصراف دادند). در زمان برگزاری انتخابات، برخی مناطق این کشور در تصرف طالبان قرار داشت و رسانه‌های محلی از مشارکت‌نکردن مردمی در این مناطق سخن گفته بودند؛ چراکه طالبان موافق برگزاری انتخابات در مناطق تحت‌تصرف‌شان نبودند. همچنین، قطعی برق به‌دست طالبان در بیش از 10 ولایت افغانستان این امر را تقویت کرد که مشارکت در این مناطق هم ناچیز شمرده شد. دراین‌میان، تعداد افرادی که می‌توانستند در زمان رأی‌گیری انتخابات شرکت کنند، 9میلیون نفر اعلام شد؛ اما به‌دلایل ناامنی و بسته‌بودن برخی شعب اخذ رأی، تنها دومیلیون نفر توانستند برای این کارزار انتخاباتی آرای خود را به صندوق‌های رأی بیندازند.
براساس گزارش‌های محلی، در میان نامزدهای شرکت‌کننده محمد اشرف غنی، از تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» و رییس‌جمهوری فعلی افغانستان و عبدالله عبدالله، از تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی»، خود را پیشتاز کارزار انتخاباتی افغانستان می‌دانند. البته پیش‌از‌این هم تیم انتخاباتی گل‌بدین حکمتیار، بنیان‌گذار و رهبر حزب اسلامی افغانستان، از دیگر افرادی بود که خودش را ازجمله افراد پیروز
می‌داند. تاکنون سه انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان برگزار شده ‌است که در دور اول در سال 1383، بیش از هشت‌میلیون نفر از مردم این کشور پای صندوق‌های رأی رفتند. در دور دوم در سال 1388، این تعداد با کاهش چشمگیری یافت و نزدیک به چهارمیلیون نفر و در دور سوم در سال 1393، تقریبا 58درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند. زمان اعلام نتایج اولیه انتخابات 27مهر اعلام شده است؛ اما نتایج قطعی آن 16آبان اعلام می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/83878/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک