تعدیل یا جابجایی؟/ کارکنان مترو از درگیری با مسئول تا تجمع و جابجایی درون سازمانی !
نوشتارها
بزرگنمايي:
راه ترقی- چندی پیش ویدیویی از دعوای رییس هیات مدیره متروی تهران با تعدادی از
پرسنل مترو در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد که واکنش مردم را به دنبال
داشت و پس از آن محمد نعیمی پور رییس هیات مدیره متروی تهران درباره
ویدیویی که نشان می دهد تعدادی از پرسنل مترو در محوطه آن اداره با وی
درگیر شدهاند، گفت:حدود ٧ ماه است که صحبتهایی با تعدادی از پرسنل
انتظامات مترو که در کارگاه های پیمانکاران کار می کردند، شده بود و از
آنجا که این موضوع با اصول کار کارفرمایی مغایرت داشت قرار شد آنها با توجه
به کمبودهایی که در بخش انتظامات شهرداری وجود دارد به جای خدمت در کارگاه
های پیمانکاران به نام کارفرما، در قسمت های دیگر خدمت کنند. از آنجا که
این موضوع ابعاد مختلفی داشت با معاونت منابع انسانی شهرداری، یگان حفاظت و
با مسئولینی که در این رابطه بودند در میان گذاشته شد و همچنین در چندین
جلسه موضوع برای پرسنل مربوطه توضیح داده شد.از جمله اینکه آنها کارمند و
مستخدم مترو خواهند ماند و تنها ماموریت پیدا می کنند که به جای خطوط مترو
در یکی از مناطق شهرداری کار کنند.این در حالی است که حقوق و مزایای خود را
همچنان از مترو دریافت خواهند کرد.حتی اینکه احتمال افزایش حقوقشان نیز
بود.اما متاسفانه تصور کسانی که در حراست و انتظامات مترو حضور داشتند این
بود که چون سال ها در مترو کار کرده اند مدیریت باید تابع آنها بوده و باید
هرچه می خواهند فراهم شود.در واقع در موقعیت سازمانی خود قرار نمی گرفتند و
ادعاهای بیشتری داشتند. این آقایان از صبح امروز منتظر ورود من به محوطه
اداره بودند وقتی وارد شدم جلو آمدند و گفتند با شما حرف داریم.من نیز از
آنها خواستم با هم به سالن آمفی تئاتر رفته و آنجا صحبت کنیم. اما از همان
ابتدا چندنفر از آنها گفتند باید همین جا صحبت کنیم. حس خودم این بود که
آنها در صدد بودند نمایشی اجرا کنند و طوری جلوه دهند که تظاهراتی شده و
شرکت مترو با مشکل مواجه شدهاست. من بازهم از آنها خواستم به سالن آمفی
تئاتر بیایند ولی توجهی نکردند.
وی در پایان گفت:شرکت مترو تا سال ٨٩ ،
500 پرسنل داشته و در سال ٩١ الی ٩٢ نیز تعداد پرسنل به ٩00 نفر رسیده بود و
موقعی که من وارد مترو شدم حدود 6٧0 نفر پرسنل داشته است. از 6٧0نفر یک
شرکت توسعه مهندسی، بیش از ٢00نفرشان نیروهای انتظاماتی، نگهبان و خدماتی
بودند. این مساله نشان می دهد که اشکالاتی در مدیریت وجود داشته وگرنه هیچ
عقل سلیمی نمی پذیرد که بیش از ٣5 درصد نیروهای یک شرکت تخصصی، خدماتی
باشند. ممکن است کسانی از این قضیه برداشت های سیاسی کنند در حالی که بحث
ها مدیریتی هستند نه سیاسی.
تکذیب تعدیل نیرو و استعفای رییس هیات مدیره مترو تهران
اما
خبر استعفای رئیس هیأت مدیره مترو به دلیل درگیری با کارکنان نیز ممطرح شد
که علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه با تاکید بر اینکه کارگران
مترو تعدیل نمی شوند، گفت:خبر استعفای رئیس هیأت مدیره مترو به دلیل درگیری
با کارکنان صحت ندارد.
وی درباره اعتراضات روز گذشته تعدادی از کارکنان
خطوط مترو و حواشی این حادثه اظهار داشت:قرار نیست کارگران تعدیل شوند و
تنها برنامهها جهت مامور شدن آنها به بخشهای دیگر شهرداری است.بنابراین
نباید هیچ جای نگرانی در این زمینه وجود داشته باشد.کارکنانی که به مناطق
مختلف شهرداری مامور میشوند شرایطشان مشابه پرسنل مترو بوده و آسیبی به
قرارداد آنها وارد نمیشود فقط محل کار آنها تغییر یافته است.کارگران باید
تابع قانون در سازمان خود باشند و ما بنا نداریم کسی را تعدیل کنیم.
امام
درباره حواشی ایجاد شده از این تجمع و انتشار فیلمی در فضای مجازی
خاطرنشان کرد:روز گذشته برخی از کارکنان مترو با رئیس هیات مدیره مترو
درگیریهای لفظی داشتند که پس از آن همگی به سالنی در همان حوالی رفته و
مذاکرات را انجام دادند.
وی در پاسخ به اینکه شنیدهها حکایت از احتمال استعفای رئیس هیات مدیره مترو دارد گفت:چنین خبری به هیچ عنوان صحت ندارد.
برخی از کارکنان مترو به مناطق شهرداری منتقل میشوند
از
طرفی تعدادی از کارکنان مترو تهران در مقابل ساختمان اصلی مترو به نشانه
اعتراض تجمع و اعلام کردند که قرار است به یگان حفاظت شهرداری منتقل شوند
در حالی که کارمند رسمی مترو هستند و مدیرعامل مترو تهران و حومه در این
باره گفت: قرارداد این افراد همچنان با شرکت مترو خواهد بود و تنها جهت
نیاز مناطق این اقدام صورت میگیرد.این افراد حقوق خود را از شرکت مترو
دریافت میکنند و فقط محل کار آنها دیگر در خطوط مترو نیست که قصد داریم طی
صحبت با آنها قانعشان کنیم که مشکلی در کارشان پیش نخواهد آمد.
علی امام اعلامن کرده افرادی که قرار است از مترو تهران برای بخشهای دیگر مأمور شوند حدود 70 نفر هستند .
البته
او اعلام کرد که تجمع به دلیل بدهی نیست و مشکل بدهی پرسنل نداریم و
افرادی که جابهجا میشوند تغییر در حقوقشان حاصل نخواهد شد و تنها به
دلیل نیاز این اقدام صورت گرفته است.
ورود اداره کار تهران به موضوع مشکلات صنفی کارگران مترو
اما
چندی بعد رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران از ورود اداره کار تهران
به موضوع مشکلات صنفی کارگران مترو تهران خبرداد و گفت: مقرر شده که
بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گزارشی از وضعیت کارگران مترو
ظرف یک ماه تهیه و در اختیار مجلس، شورای شهر و شهرداری تهران قرار دهند.
افشین
حبیب زاده گفت:گزارش ارائه شده از سوی معاونت نظارت و پیگیری شورای اسلامی
شهر تهران مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت که منتهی به گزارش جامعتری از
وضعیت کارگران مترو و مطالبات آنها شد.
وی با بیان اینکه عمده مشکلات
مربوط به کارگران، پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری بود گفت:این جلسه با
حضور علیرضا محجوب رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، رضایی مدیرکل
تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، اعضای کمیسیون حمل و نقل شورا و
مسئولان شهرداری برگزار شد که در این نشست مشکلات و دغدغههای کارگران،
مطرح و با مسئولان مربوطه درمیان گذاشته شد.
نایب رییس کمیسیون عمران،
حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی با بیان اینکه طبق ماده 59 قانون کار
ارجاع اضافه کار به کارگر منوط به موافقت او و پرداخت 40 درصد اضافه بر مزد
هر ساعت کار عادی است گفت: طبق بررسیهای به عمل آمده کارگران برخی
شرکتهای پیمانکار طرف قرارداد مجبور به انجام اضافه کار بودند اما حداقل
دستمزد اضافه کاری به آنها پرداخت شده و در مواردی که نسبت به این امر
اعتراض میکردند از سوی شرکت ها تهدید به تعدیل و اخراج می شدند.
حبیبزاده
با بیان اینکه کارگران برخی از شرکتهای طرف قرارداد یک الی دو ماه طلب
حقوق معوق دارند گفت: برخی از شرکتهای پیمانکاری هنوز عیدی و سنوات سالهای
93 الی 97 را به کارگران خود پرداخت نکردهاند.
معاون نظارت شورای شهر
تهران با بیان اینکه بر اساس اصل 26 قانون اساسی و فصل ششم قانون کار تشکیل
تشکل های کارگری و کارفرمایی به رسمیت شناخته شده و حتی تکلیف شده در
واحدهای دارای بیش از 35 نفر شاغل دائم، شورای اسلامی کار راهاندازی شود،
گفت:علیرغم درخواستهای مکرر کارکنان شرکت مترو برای تشکیل تشکل در مترو و
همچنین پیگیریهای به عمل آمده از سوی اعضای شورای شهر، هنوز هیچ تشکلی
تشکیل نشده و حتی برخی از کارکنان پیگیر برای تشکیل تشکل به بخشهای مختلف
احضار شدهاند.
حبیب
زاده با بیان اینکه بر اساس مصوبه آبان ماه سال 92 کمیته تعیین مشاغل سخت و
زیان آور، شغل راهبری قطار به عنوان مشاغل سخت و زیان آور شناخته شده است
گفت:طبق ادعای راهبران مترو آنها در مراجعه به شعب تامین اجتماعی متوجه
شدهاند که تطابقی میان شغل مندرج در لیستهای بیمه این شرکت تا قبل از سال
92 با مصوبه کمیته مشاغل سخت و زیان آور وجود ندارد و در پیگیری به عمل
آمده مشخص شد تا پیش از سال 92 لیست بیمه منطبق بر مستندات طرح طبقه بندی
مشاغل ارسال نشده است اما مبالغ پرداختی حق بیمه راهبران قطار بر مبنای شغل
واقعی مورد تصدی به سازمان تامین اجتماعی واریز شده است.
حبیبزاده یکی
دیگر از مسائل مطرح شده در این جلسه را طرح خواسته برخی از راهبران قطار
برای تبدیل وضعیت از شرکت هادیان شهر به قراردادی شرکت بهرهبرداری مترو
عنوان کرد و افزود:هیات مدیره شرکت بهره برداری مترو در بهمن ماه سال 97
درخواست صدور مجوز تغییر قرارداد کاری راهبران قطار از پرسنل هادیان شهر
به قرارداد شرکت را منوط به تایید معاون منابع انسانی شهرداری میکند که با
این امر موافقت شده است. راهبران ادعا میکنند که با وجود طی مراحل مندرج
تاکنون تبدیل وضعیت قرارداد آنها به سرانجام نرسیده است که مدیران مترو
در این جلسه اعلام کردند که تبدیل وضعیت آنها به زودی نهایی میشود.
حبیب
زاده در پایان اظهار کرد: پس از طرح مشکلات، این مسایل مورد اعتراض مدیران
مترو قرار گرفت از این رو قرار شد بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه
اجتماعی طی بازدید و بررسیهای لازم، گزارشی از وضعیت کارگران مترو ظرف یک
ماه تهیه و در اختیار مجلس، شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران قرار دهند.
حبیب
زاده در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری از محل تضامین پیمانکار، حقوق
معوق کارگران را پرداخت نمیکند؟ گفت:کارفرما تنها میتواند، یکبار از
محل تضامین، حقوق بدهد چراکه تداوم این مسئله سبب تخلیه تضامین می شود.
جابجایی برخی کارکنان مترو قطعی شد
اما
معاون شهردار تهران در خصوص جابجایی برخی کارکنان مترو گفت:واکنشها به
این جابجایی بیمورد است. محسن پورسیدآقایی درباره تجمع برخی کارکنان مترو و
اعتراضات آنها اظهارداشت:نگرانی همکارانمان در مترو را نادیده نمیگیریم
اما واکنشهایشان به این جابهجایی بیمورد است چرا که جابهجایی صورت
گرفته فقط درون سازمانی است. بر اساس تصمیم و تدابیر اتخاذ شده، هیچگونه
تغییری نه در قرارداد همکاریشان که همان شرکت راه آهن شهری تهران و حومه
است، حاصل خواهد شد و نه در حقوق و مزایایشان و بازهم متذکر میشوم که این
صرفا یک جابهجایی درون سازمانی است.
پورسیدآقایى با اشاره به فیلم
منتشر شده از درگیری روز گذشته بین کارکنان و اعضای هیات مدیره این شرکت
تصریح کرد: متاسفانه چند نفر از کارکنان مترو سعی در تحریک و درگیری
داشتهاند تا کماکان در مترو بمانند که قطعا چنین چیزی امکان پذیر نیست و
این افراد باید به محلهای جدید کار خود مراجعه کنند.
کارکنان معترض مترو در صورت جابجا نشدن محل فعالیت بیکار میشوند
از
سوی دیگر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به
اینکه مدیریت شهری این اختیار را دارد که از کارکنان مترو بسته به سوابق و
کارکرد آنها بهرهمند شود،گفت:برخی از کارکنان مترو در صورت جابجا نشدن
محل فعالیت بیکار میشوند.
محمد علیخانی می گوید:شهرداری برای جابجایی
نیروها هیچ نیازی به مصوبه شورای شهر ندارد و بر اساس فیلمی که در فضای
مجازی منتشر شده نمیتوان قضاوت کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل
شورای شهر تهران می گوید:اگر کارکنان به دلایلی معترض بودند باید از طرق
دیگر اقدام میکردند و روشی که پیش گرفتند راه درستی نبود.البته رئیس هیأت
مدیره نیز اقدامی برای آنها نمیتواند انجام دهد بلکه این افراد اگر
درخواستی داشتند باید به مدیرعامل اطلاع میدادند.بر اساس بررسیهایی که
شورای شهر انجام داد کسی به دنبال اخراج کارکنان خطوط مترو نبوده است و به
دلیل اینکه کار در کارگاه فعالیت آنها به اتمام رسیده و برای اینکه
کارگران آن بیکار نشوند موضوع جابجاییشان مطرح شده و در صورت عدم جابجایی
بیکار میشوند.
او گفته کارکنان خطوط مترو باید برای ادامه فعالیت باید تابع مدیریت باشند و در چارچوب مقررات اقدام کنند.
درباره حوادث مترو اظهارنظر نمیکنم
اما محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در خصوص
وضعیت مترو و اعتراضات روز گذشته کارکنان مترو گفت: امیدوارم در این خصوص
از من نظر نخواهید، گزارش این موضوع به من رسیده است اما در خصوص آن
اتفاقات صحبت نمی کنم.هاشمی با بیان اینکه دخالت من در
مسائل مترو باعث سوءمدیریت می شود، گفت: در این مدت تلاش کردم چه مثبت و چه
منفی در خصوص مترو اظهارنظری نکنم اما این رؤیا را دارم تی بی ام هایی که
در حال حاضر فعالیت نمی کنند، فعال شوند و تجهیزات برای ساخت واگن به
کارخانه واگن سازی منتقل شود. رؤیای من تحقق واگن های موردنیاز مترو است.
به
هر حال بر اساس گفته مسئولان شهری کارکنان مترو نباید دغدغه بیکار شدن را
داشته باشند و در درون سازمان جابجا می شوند که امیدواریم این انتقال
عاملی برای عدم تمدید قرارداد و یا بیکاری برایشان نشود.
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/83965/