راه ترقی

آخرين مطالب

جزئیات جدید از طرح فرانسه برای نجات توافق هسته ای ایران؛ گنجاندن «فرابرجام» در برجام! انديشه

  بزرگنمايي:

راه ترقی- «ژان ایو لودریان» در گفت و گو با روزنامه "لو فیگارو" فرانسه که روز سه شنبه منتشر شد در پاسخ به این پرسش که "آیا ابتکار امانوئل مکرون در مورد ایران مرده است؟" اظهار داشت: رئیس جمهوری فرانسه در بیاریتز، سپس در نیویورک، ابتکار عمل هایی را برای جلوگیری از تشدید تنش ها و تعیین چارچوب هایی برای دستیابی به یک توافق میان «دونالد ترامپ» و «حسن روحانی» انجام داد.
او افزود:‌ این ابتکار در مورد ترغیب ایران برای پایبندی مجدد به تعهداتش در توافق هسته ای وین(برجام)، مذاکرات باز برای بحث در مورد بحران های منطقه ای و در مورد آینده توافق هسته ای پس از سال 2025 میلادی است.
لودریان گفت: به طور همزمان، تحریم های آمریکا به تدریج برداشته می شد و ایران می توانست منابع از نفت خود را داشته باشد.
وزیر خارجه فرانسه گفت: این چارچوب ها حتی با وجود این که فضای سیاسی به دلیل تهدید ایران برای کاستن از دیگر تعهدات برجامی اش از ابتدای ماه نوامبر، در حال محدود و تنگ تر شدن است، همچنان وجود دارد. امروز مهم است که دو طرف بتوانند از این فرصت برای مذاکره استفاده کنند.
لودریان تاکید کرد: در غیر این صورت، فشارها با گذر زمان روند صعودی یافته و خطر تنش های کنترل نشده افزایش خواهد یافت، در زمانی که هیچ یک از بازیگران این بحران به ویژه ایران و آمریکا خواهان آن نیستند.

جزئیات جدید از طرح فرانسه برای نجات برجام؛ گنجاندن «فرابرجام» در برجام!
لودریان در مصاحبه با روزنامه «فیگارو» برخی مطالبات فراتر از «برجام»، مانند مذاکرات منطقه‌ای با ایران و آینده توافق هسته‌ای بعد از سال 2025 را هدف طرح ابتکاری رئیس‌جمهور کشورش برای نجات توافقی دانسته که ایران به مفاد آن پایبند بوده است.
کارشناسان می‌گویند طرح فرانسه، در ازای متعهد کردن ایران به مطالبات فرابرجامی خواستار برخوردار کردن تهران از امتیازاتی است که قرار بوده طبق برجام در اختیار ایران قرار داده شود.
پایگاه خبری پالیتیکو روز 9 مهرماه جزئیاتی از مفاد طرح فرانسه منتشر کرد. این سند از تهران خواسته موافقت کند «هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و کاملاً به تعهدات خود پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر سر چارچوبی طولانی‌مدت‌تر درباره فعالیت‌های هسته‌ای خودش را می‌پذیرد.»
طرح فرانسه همچنین از ایران خواسته از هر گونه «ستیزه‌جویی» خودداری کرده و از طریق مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه باشد.
با آنکه در متن سند صریحاً به برنامه موشک‌های بالستیک ایران اشاره نشده، مقام‌های فرانسوی می‌گویند، برداشت همه طرف‌ها از لحن مربوط به نقش منطقه‌ای تهران این بود که مسائل موشکی بخشی از مذاکرات خواهد بود.
به نوشته پالیتیکو، در ازای این تعهدات، ایالات متحده با رفع همه تحریم‌های بازاعمال‌شده بعد از سال 2017 علیه ایران موافقت خواهد کرد.

فرصت اندک ایران و آمریکا برای مذاکره!
چندی پیش نیز وزیر خارجه فرانسه از ایران و آمریکا خواست قبل از فرا رسیدن موعد اقدام بعدی تهران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام با یکدیگر مذاکره کنند.
دو هفته پیش «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه یادآوری کرد ایران و ایالات متحده آمریکا برای آغاز مذاکره با یکدیگر قبل از اقدام تهران برای برداشتن گامی دیگر جهت کاستن از تعهداتش ذیل برجام، یک ماه فرصت دارند.
لودریان درباره گزارش اخیر نشریه پولیتیکو که مدعی شده بود طرح چهار بندی فرانسه برای آوردن ایران و آمریکا پای میز مذاکره شکست خورده هم اظهارنظر کرد و گفت: «از نظر ما این طرح‌ها که تا به حال موفقیت‌آمیز نبوده‌اند هنوز روی میز هستند.»
وزیر خارجه فرانسه از هر دو طرف خواست قبل از 6 نوامبر که ممکن است ایران گام دیگری را برای کاستن از تعهدات برجامی خود بردارد وارد مذاکره با یکدیگر شوند.
لودریان گفت: «الان، ایران و آمریکا است که از این فرصت مختصر بهره بگیرند چون ایران برنامه‌های خود را برای برداشتن گام‌های جدید جهت کاستن از تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای در ماه نوامبر اعلام کرده و این اقدامات خطر دامن زدن به تنش‌های جدید را در بردارند.»
برخی منابع فرانسوی مدعی شده بوداند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران بر سر طرح چهار بندی فرانسه به عنوان مبنایی برای دیدار با یکدیگر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و آغاز مجدد مذاکره میان ایران و آمریکا توافق کرده‌ بودند، اما این طرح سرانجام موفق نشد.
«پولیتیکو» به نقل از این منابع مدعی شده دیدار سران دو کشور علی‌رغم توافق بر سر این سند محقق نشده زیرا روحانی اصرار داشته ترامپ ابتدا رفع تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کند.

لوموند: ترامپ به دام مذاکره با ایران افتاده است
چند پیش روزنامه فراسوی لوموند در گزارشی با اشاره به افزایش تنش های سیاسی میان ایران و امریکا، خاطرنشان کرد که ترامپ در شطرنج مذاکره با ایران، تبحر کافی ندارد.
در گزارش این روزنامه فرانسوی آمده است: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که خود را سلطان مذاکرات می داند، به دام مذاکره با ایران افتاده است. ترامپ اگر چه گلف زیاد بازی می کند اما در شطرنج مذاکره با ایران تبحری ندارد.
ترامپ در منطقه خلیج فارس در موقعیتی گرفتار شده که هرگز دوست نداشت در آن باشد او در ماجرای حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، تحقیر شد چرا که نتوانست هیچ پاسخ مناسبی به آن بدهد.
در حال حاضر خطر انفجار منطقه ای وجود دارد و در اینجا هم مانند آسیا و اروپا مساله اصلی اعتبار آمریکا نزد متحدانش است. در این اوضاع آشفته رئیس جمهوری آمریکا با روند استیضاح تهدید می شود و این خود یکی از عوامل بی اعتباری او است.
نقطه اوج سیاست دونالد ترامپ در رابطه با ایران تصمیم وی در ماه مه سال 2018 برای خروج یک جانبه از توافق هسته ای وین بود. با این توافق که در ماه ژوئیه سال 2015 در وین امضا شده بود در برابر لغو تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران به دلیل نقض تعهدات بین المللی این کشور , برنامه هسته ای ایران به طور موقت تحت نظارت بین المللی درآمد.
او تصمیم گرفت هر آنچه را که رئیس جمهوری سابق آمریکا به دست آورده بود برهم زند و به این ترتیب ترامپ به بهانه به دست آوردن توافق بهتر در توافق وین خرابکاری کرد.
وی برای آن که جمهوری اسلامی ایران را به پای میز مذاکره بکشاند علیه این کشور که به چارچوب توافق وین پایبند بود، تحریم های اقتصادی بی سابقه اعمال کرد. ترامپ پای خود را از اعمال تحریم ها علیه ایران فراتر نهاد و در مسیر فروش نفت ایران سنگ اندازی و کارشکنی کرد.
ترامپ معتقد است، راهبرد فشار حداکثری وی، ایران را به مذاکره دوباره وادار خواهد کرد. اما ایرانی ها تکرار می کنند که بدون لغو دست کم بخشی از تحریم های آمریکایی هیچ مذاکره ای در کار نخواهد بود. ایرانی ها بارها هشدار داده اند، اگر ما نتوانیم نفت خود را صادر کنیم دیگران نیز نخواهند توانست چنین کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/84176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا