راه ترقی

آخرين مطالب

جذب در اندیشکده‌ها؛ راهکار شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بورسیه‌ها دانش

  بزرگنمايي:

راه ترقی- عمر پرونده بورسیه ها 6 ساله شد. از سال 1392 بود که ماجرای بورسیه شدن بیش از سه هزار نفر در دانشگاه های مطرح کشور منتشر شد، تاکنون پرونده بورسیه ها در مراجع مرتبط از جمله وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال پیگیری است که البته در این بازه زمانی 6 ساله تعداد زیادی از آنها دانش آموخته شده و مشغول تدریس هستند اما همچنان تعدادی از این بورسیه ها بنا به دلایل مختلف تدریس آنان در برخی دانشگاه ها آغاز نشده است.
کش و قوس های این پرونده در سال 98 اما جدی تر و البته پرحاشیه تر شد به طوری که با شکایت تعدادی از این بورسیه ها، حکم انفصال از خدمت برای روسای دانشگاه های صنعتی اصفهان، تربیت مدرس و کاشان صادر شد اما این احکام تاکنون اجرایی نشده است.
آمار وزیر علوم از بورسیه ها
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دو هفته قبل میهمان خانه ملتی ها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بود تا به سوال محمود صادقی نماینده مردم تهران در مورد بورسیه ها پاسخ دهد.
وی در بخشی از پاسخ های خود اشکالات قانونی به پرونده بورسیه ها را اعلام کرد و گفت: رعایت نکردن قانون اعزام در برگزاری آزمون علمی، نداشتن مصوبه مورد تایید وزیر وقت، عدم رعایت شرایط افراد نظیر معدل مقاطع قبلی، سن، اشتغال رسمی همزمان با تحصیل و موارد دیگری که در لیست ایرادات اعلام شده توسط دیوان محاسبات وجود داشته و دارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: موارد تخلف را سازمان بازرسی کل کشور تایید کرده و قابل استعلام است.
غلامی به آمار دیگری در مورد بورسیه هایی که بین سال های  85 تا 92 بدون آزمون داده شده است، اشاره کرد و گفت: در فاصله این سال ها بورسیه خارج از کشور 710 نفر، تبدیل خارج به داخل هزار و 884 نفر، استفاده از بخشنامه ایثارگران 160 نفر، مربیان دانشگاه ها 890 نفر بوده است که جمع کل سه هزار و 644 نفر است.
ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به پرونده بورسیه ها
از سوی دیگر هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت پیگیری این مسئله را عهده دار شده است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حدود دو ماه مهلت دارند نسبت به تعیین تکلیف سایر بورسیه ها اقدام کند.
در هفته ای که گذشت، جلسه هیأت عالی جذب این شورا بار دیگر تشکیل شد که به جزئیات آن در ادامه اشاره می شود.
محمود کی‌نژاد رئیس هیأت عالی جذب درخصوص ورود دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم استخدام دانش آموختگان بورسیه گفت: احکام صادره از سوی دیوان عدالت اداری به پنج دسته تقسیم می شوند که شامل تأکید بر طی فرآیند جذب، رد صلاحیت متقاضی، موظف کردن رئیس دانشگاه به صدور حکم، صادر کردن حکم انفصال ‌ازخدمت برای رئیس دانشگاه، لغو حکم متقاضی با توجه به ارزیابی علمی متقاضی و عدم هم‌ترازی دانشگاه است.
کی‌نژاد تاکید کرد: ما نمی‌توانیم حق تظلم‌خواهی شهروندان را سلب کنیم چون این کار خلاف قانون اساسی است و البته بهتر است که مشکلات مربوط به آموزش عالی به نهادهای قضایی ارجاع نشود.
به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌عنوان ارائه راهکار برای جذب بورسیه‌ها بهتر است که در صورت عدم نیاز در دانشگاه‌ها، از آن‌ها در اندیشکده‌ها استفاده شود و هم‌اکنون هماهنگی و ارتباط خوبی میان آموزش عالی و قوه قضائیه ایجاد شده است.
در این زمینه نماینده دیوان عدالت اداری که در جلسه حضور داشت، گفت: این دیوان صرفاً نسبت به شرایط شکلی و رعایت فرآیند قانونی وارد رسیدگی شده و در موارد ماهوی وارد رسیدگی نمی‌شود.
وی به مصوبه 630 شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: بر اساس این مصوبه دیوان عدالت اداری نمی‌تواند وارد ماهیت و شئون علمی شود و تاکنون 72 حکم توسط دیوان عدالت اداری برای بورسیه‌ها صادرشده است.  
گزارش فراخوان های بورسیه
در ادامه این جلسه توضیحاتی درخصوص برگزاری سه فراخوان بورسیه در سال های 96 و 97 و 98  و بررسی بورسیه‌ها در هیأت عالی جذب دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فرهنگیان ارائه شد.
سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه ضمن بیان ارجاع موضوع بورسیه ها توسط شورای معین به هیأت عالی جذب تصریح کرد: بنا به درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوبه 630 مشمول موضوع راتبه‌ها هم می‌شود و از این‌رو روند رسیدگی به مستندات علمی و متقاضیان جذب، روند دقیقی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید سعی کنیم موضوع در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حل شود که نیازی به ورود دستگاه قضایی نباشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها که در این جلسه حضور داشت، گفت: گره و مشکل اصلی مسئله بورسیه ها، سیاسی شدن موضوع بود که این اشتباه باعث شد حل مشکل آنها با دشواری مواجه شود.
در بخش دیگری از این جلسه، نماینده فنی هیأت عالی جذب گزارشی با اشاره به برگزاری فراخوان‌های سالهای 96 و 97 خاطرنشان کرد: 131 نفر دارای حکم بورس و مدرک دکتری بودند که از این تعداد 25 نفر جذب‌شده‌اند و 21 نفر در حال طی کردن فرآیند جذب هستند.
وی افزود: درباره بقیه افراد با دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فرهنگیان رایزنی صورت گرفته است.  
مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: به دلایلی به تعدادی از بورسیه‌ها ظلم شده است که از این‌رو بهتر است فراخوان بورسیه 98 یک ماه دیگر تمدید شود تا تمامی بورسیه‌ها بتوانند ثبت‌نام کنند.
مصوبات جلسه
در این جلسه مصوب شد فرآیند اجرایی آرای اخیر صادره توسط دیوان عدالت اداری در خصوص بورسیه‌ها، ظرف مدت دو ماه توسط هیأت عالی تجدیدنظر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بررسی و انجام شود.
همچنین مصوب شد با رعایت چارچوب مصوبه 630 شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام پرونده‌هایی که به تشخیص دیوان عدالت اداری در صلاحیت رسیدگی آن دیوان است، توسط شعب منتخب دیوان عدالت اداری پس از کسب نظر هیأت عالی تجدیدنظر وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی، رسیدگی و منجر به صدور رأی شود.
همچنین دبیران هیأت عالی تجدید نظر موظف به ارسال نظر این هیأت به شعب مزبور طی مهلت 45 روز هستند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/84347/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟