راه ترقی

آخرين مطالب

تکه‌های گمشده پازل «آمدنیوز» نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
فائزه عباسی| یک هفته پیش بود که خبر دستگیری «روح‌الله زم» به یکی از داغ‌ترین اخبار تبدیل شد؛ کسی که برند «آمدنیوز» با او شناخته می‌شود. «زم» که توانسته بود، به‌واسطه اخباری که در این کانال تلگرامی‌ منتشر می‌کرد برای خود معروفیتی دست و پا کند، حالا به دست ماموران اطلاعات سپاه افتاده؛ اما نکته جالب ماجرای بازداشت او اینجاست که او چندسال گذشته را در فرانسه زندگی می‌کرد، آن هم نه به صورت یک شهروند یا پناهنده عادی؛ بلکه تحت تدابیر حفاظتی پیچیده که ظاهرا ازسوی دولت فرانسه در نظر گرفته شده بود؛ تا آنجا که حتی عبور و مرورش با ماشین‌های ضدگلوله فرانسوی‌ها صورت می‌گرفت. با وجود همه این تدابیر امنیتی اما روز دوشنبه 22 مهرماه 98 خبر بازداشت او از سوی سازمان اطلاعات سپاه، بی‌شباهت با یک بمب خبری نبود. همه با تعجب هر خبر جدیدی که در رابطه با بازداشت او بود، دنبال می‌کردند تا دست‌کم، تکه‌هایی از پازل چگونگی بازداشت او را کشف کنند. چطور؟ کجا؟ چگونه؟ اینها کلمات پرسشی هستند که از دقایق نخستِ بازداشت روح‌الله زم، علامت سوالی بزرگ را نزد افکار عمومی تشکیل داد و پیچیده‌تر آنکه هر روز با انتشار خبرهای تازه، حل این پازل، ابعاد دشوارتری به خود می‌گرفت.
معمای دیدار با آیت‌الله سیستانی
دیدار با آیت‌الله سیستانی یکی از زمزمه‌هایی بود که شایعاتی درباره‌اش، در همان ساعات اولیه بازداشت روح‌الله زم منتشر شد و برخی منابع، خبر دادند که گویا روح‌الله زم همه خطر سفر را به جان خریده است تا خود را به نجف برساند و در دیداری با آیت‌الله سیستانی از او کمک مالی دریافت کند. حتی گفته می‌شد دوستانش تصاویری از بسته اسکناس نو و تانخورده برای او ارسال کرده‌اند. اما این خبر آنقدر عجیب و غریب بود که کمتر کسی می‌توانست سایه‌ای از صحت برای این ماجرا در نظر بگیرد و اتفاقا ساعاتی از انتشار این خبر نگذشته بود که دفتر آیت‌الله سیستانی این موضوع را تکذیب کرد. یک مقام مسوول در دفتر آیت‌الله سیستانی گفت: «ادعای منتشر شده در بعضی از رسانه‌ها مبنی بر حضور روح‌الله زم در دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی و دیدار معظم له با وی کاملا دروغ و بی‌اساس است.» او ادامه می‌دهد: «نامبرده هیچ‌گاه ارتباطی مستقیم یا غیرمستقیم با این دفتر نداشته و کسی درخواست ملاقات برای او ننموده واز آمدن یا نیامدنش به عراق نیز هیچگونه اطلاعی نداریم.»
حلقه‌های گمشده زم
شاید «روح‌الله زم» معروف‌ترین فرد در رابطه با کانال آمدنیوز باشد اما بی‌شک تنها حلقه این ماجرا نیست؛ برای همین هم بلافاصله پس از انتشار خبر دستگیری زم، پای افراد دیگری هم به میان آمد؛ افرادی که نام‌شان یا کمتر به گوش‌مان خورده یا هرگز اسمی از آنها نشنیده‌ایم.
«شیرین نجفی» یکی از همان افرادی است که بلافاصله بعد از خبر بازداشت زم زمزمه‌های بازداشت او هم به گوش رسید؛ خبری که در یک کش‌وقوس تایید و تکذیب نهایتا اعلام شد که این فرد به عنوان ادمین دوم کانال «آمدنیوز» هنوز بازداشت نشده است. اما ساعاتی پس و روزهای بعد اخبارهای ضدونقیض دیگری درباره این زن منتشر شد. برخی می‌گفتند او روح‌الله زم را به عراق کشانده است و دیگری از اخبار پشت‌پرده‌‌ای درباره او خبر داد تا اینکه همسر روح‌الله زم در مصاحبه‌ای به نام شیرین نجفی اشاره کرد و گفت: «ما به او اعتماد کامل داشتیم.» این آخرین اخباری نبود که درباره نجفی منتشر می‌شد تا اینکه درنهایت همکار روح‌الله زم، خودش به زبان آمد و در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هنوز بازداشت نشده است و توانسته پس از دستگیری زم به کشور دیگری فرار کند.
شیرین نجفی در مصاحبه‌اش با شبکه فارسی‌زبان ایران‌اینترنشنال می‌گوید: «تعداد ادمین‌های آمدنیوز بسیار معدود بود و من صبح‌ها به وقت ایران خبرها را در این کانال منتشر می‌کردم. صبح دوشنبه وقتی قصد انتشار خبر در کانال تلگرامی آمدنیوز را داشتم، دیدم که اطلاعیه‌ای در آن منتشرشده که بزودی خبر مهمی منتشر خواهد شد و فکر کردم حتما خود آقای زم قصد انتشار خبری را دارد، اما یک‌باره متوجه شدم دیگر به این کانال دسترسی ندارم و متوجه شدم من را از این کانال اخراج کرده‌اند. برایم خیلی عجیب بود اما همزمان دوستانم در تماس با من، خبر دادند که تلویزیون ایران خبر بازداشت روح‌الله زم را اعلام کرده است.» او با بیان اینکه پس از شنیدن خبر بازداشت زم، «بسیار نگران شدم و ترسیدم»، گفته است: «من بلافاصله خط تلفنی را که از آن استفاده می‌کردم خاموش کردم و به سمت کشوری حرکت کردم که در حال حاضر در آن هستم.»
نجفی درباره اطلاع نهادهای مسوول در فرانسه از سفر روح‌الله زم به عراق نیز گفت: «در صحبت‌هایی که با آقای زم داشتم، او گفت که به دولت فرانسه اطلاع داده که قصد سفر به عراق را دارد. اما به ایشان نگفته بودند که نرو، فقط گفته بودند که چه ساعتی پرواز داری، چه روزی بازخواهی گشت و در کدام هتل خواهی ماند. این اطلاعات را ما باید داشته باشیم.»
نقش شیرین نجفی در عراق
نکته جالب در صحبت‌های شیرین نجفی مربوط به بخشی است که از نقش خود برای به عراق کشاندن روح‌الله زم می‌گوید. او تمام خبرها درباره به نجف کشاندن زم را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «من هیچ‌وقت از آقای زم دعوت نکردم که به عراق برود. آقای زم مهمان یک‌سری از دوستان خود در عراق بود.» او می‌گوید: «کشور عراق جایگاه و محل اقامت من نبود که از ایشان دعوت کنم به آنجا بروند. اما من‌هم دعوت شده بودم که به عراق بروم. من هیچ‌وقت از ایشان دعوت نکردم. ایشان نه اینکه بخواهند به دیدار آیت‌الله سیستانی بروند اما مهمان اشخاصی بود که عضو دفتر ایشان بودند و قرار بود دیداری با چند نفر داشته باشد که نماینده آیت‌الله سیستانی بودند.»
جاسوسی در لباس مدافع حرم
«محمدحسین رستمی» این اسمی است که روح‌الله زم در اولین اعترافاتش به آن اشاره می‌کند. فردی که به‌گفته زم در ازای پول، اطلاعاتش را به آمدنیوز می‎فروخته است. آن‌گونه که زم گفته دو، سه بار از طریق صرافی برای رستمی پول فرستاده است. اما نکته مهم‌گرایش‌های‌جناحی- سیاسی «محمدحسین رستمی» و سابقه فعالیت اوست. رستمی روزنامه‌نگار اصولگرای سایت «عماریون» بود که البته پیش از اعترافات روح‌الله زم، هم او و هم متهم دیگری در یک پرونده نفوذ، به زندان افتاده بودند. هرچند رستمی به اتهام جاسوسی محکوم به حبس شده بودند. ازجمله مطلبی که در کانال آمدنیوز درباره رستمی منتشر شده بود، خبر اعتصاب غذای او و همین‌طور فایل‌صوتی این فرد خطاب به رییسی و متنی خطاب به غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه بود. در یکی دیگر از مطالبی که رستمی برای «آمدنیوز» ارسال کرده و منتشر شده بود، دلیل بازداشتش عنوان شده که بنابر ادعای این فرد متهم به جاسوسی، «افشاگری علیه محمود سیف (همسر شهرزاد میرقلی‌خان) و عیسی شریفی (معاون قالیباف) بوده است.» البته رستمی تنها مسوولیت سایت عماریون را برعهده نداشته است و او حتی به عنوان نیروی داوطلب تحت عنوان مدافعین حرم راهی سوریه نیز شده بود. سفری که البته احتمالا نه برای «دفاع از حرم»، بلکه جاسوسی از اقدامات مدافعان حرم صورت گرفته است.
آن‌طور که گفته می‌شود این مدیر سابق پایگاه ‌مقاومت سایبری «عماریون» ازجمله شایعه‌سازان علیه ظریف در جریان مذاکرات برجام نیز بوده است. رستمی در سال 90 پیش از آنکه صحبتی در این رابطه مطرح باشد، به روزنامه شرق گفته بود: «من در سایت‌هایی مانند صراط و رجا و چند سایت دیگر خبرنگار بودم. در وزارت رفاه کار می‌کردم که سایت عماریون را راه انداختیم. مدیرکل بازرسی یکی از وزارتخانه‌ها هزینه‌های ابتدایی سایت را پرداخت می‌کرد.» ‏رستمی گفته بود: «مطالبم را با نام مستعار [علی فائز] به سایت‌های مختلف مثل «الف» (پایگاه خبری نزدیک به احمد توکلی) می‌دادم. کارگاه خبرنگاری می‌گذاشتم. درس می‌دادم. اما پس از انتخابات 88 دوستانی در دولت به ما گفتند بیا یکی از وزارتخانه‌ها. من هم رفتم وزارت رفاه. پدر من اولین کسی است در تهران کامپیوتر داشت.» ‏رستمی همچنین مدعی بود: «ما رسالت اصلی خود را در مبارزه با شیطان بزرگ امریکای جهان‌خوار می‌دانیم، ما سال 88 گفتیم، به همه هم گفتیم. خیلی‌ها توجه نکردند. ما خیلی بیش از اینها راجع به این جریان منحرف نفوذی ضدولایت اطلاعات داریم که منتشر خواهیم کرد» رستمی همچنین در ادعای دیگر گفته است: «وزارت اطلاعات یک‌بار من را احضار کرد، گفت که این نامه آقای گلپور که منتشر کردید، شماره 2 و 3 هم دارد؟ گفتم شک نکنید. به ما تکلیف شود، می‌زنیم. ما آدم‌هایی هستیم که اگر بگوییم کاری را می‌کنیم، حتما انجامش می‌دهیم.»
حلقه سوم پازل
«محمدحسین حیدری» مدیر مسوول سایت دولت بهار یکی دیگر از افرادی بود که روز گذشته خبر بازداشت او این معما را مطرح کرد که آیا او نیز به پرونده روح‌الله زم ارتباط دارد؟! پرسشی که برای دریافت پاسخش آن را با «اسماعیل کوثری» جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران در میان گذاشتیم. کوثری درباره بازداشت افرادی مانند محمدحسین رستمی و محمدحسین حیدری به «اعتماد» گفته است: «وقتی سر منشأ آمدنیوز ادعا می‌کرد اخباری در لحظه دارد و به‌موقع آنها را مطرح می‌کرده است با واسطه به دستش می‌رسیده است و این دقیقا همان نفوذی‌هایی است که حضرت آقا همواره در مورد آنها هشدار داده‌اند و می‌گفتند باید مراقب آنها باشید. البته این تنها یک بخشی از این ماجرا است اما بخش دیگر این است که این افراد این خبرها را می‌فروختند و درواقع خود‌فروشی می‌کردند و از این موقعیت سو‌ءاستفاده می‌کردند و در نهایت این اخبار به سود بیگا‌نگان و برای آنها تکمیل می‌شده است.»
اما آن‌طور که کوثری می‌گوید گویا باید بعد از این اسامی منتظر انتشار اسامی دیگر و بازداشتی‌های دیگری هم باشیم. اسماعیل کوثری در همین راستا می‌گوید: «قطعا تعداد این کسانی که خبرفروشی می‌کردند برای «آمدنیوز» بیشتر از این افرادی است که تا امروز اعلام شده است و هر روز کار تکمیل‌تر می‌شود و خبر آن به گوش مردم خواهد رسید.» او در پاسخ به این سوال که آیا محمدحسین حیدری هم از افراد مرتبط با زم بوده است می‌گوید: «بالاخره اخباری می‌دادند و این بازداشت‌ها نشان‌دهنده این مساله است.»
سردار کوثری درباره محل بازداشت روح‌الله زم و در پاسخ به این سوال که آیا او در ایران بازداشت شده است یا کشور دیگری می‌گوید: «این موضوعی است که فعلا ضرورت ندارد گفته شود و باید صبر کرد تا رسما اعلام شود.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/84363/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن