راه ترقی

آخرين مطالب

عصر حکمرانی داده‌ها انديشه

عصر حکمرانی داده‌ها
  بزرگنمايي:

راه ترقی- انقلاب داده اتفاقی است که در سال های اخیر به شدت در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستیم، در سال 2015 مثلا اگر12 زتابایت (تقریبا یک تریلیون ترابایت) محتوا و داده تولید شده‌ است در سال 2018 این عدد سه برابر شده و پیش‌بینی این است که تا سال2030 تقریبا به 2147 زتابایت خواهد رسید. تقریبا یک تریلیون ترابایت است و این آمار نشان می‌دهد از نظر میزان داده‌ای که تولید می‌شود، اتفاق عجیب و غریبی در دنیا رخ خواهد داد.

نه ما دیگر به عنوان بشر به راحتی قدرت تجزیه، تحلیل و قدرت کنترل این داده‌ها را داریم، نه می‌توانیم محدودیت‌هایی که الان برای بعضی مسائل قائل هستیم را در یک دهه آینده قائل باشیم، با این اتفاق سیستم‌های امنیتی موجود در یک دهه آینده قادر به پاسخگویی نیستند.

یک سازمان یا حاکمیت، به تنهایی نمی‌تواند به این وضعیت کمک کند، بلکه شبکه‌ای از بازیگران باید در فضای قابل اطمینان و امن با هم تعامل کنند تا امنیت ایجاد شود. تمام این‌ها نشان می‌دهد با دنیای جدیدی مواجه هستیم که اگر برای این دنیای جدید توانمندی‌های جدید خلق نکنیم احتمالا بیشتر از این‌که ما بتوانیم از تکنولوژی استفاده کنیم تکنولوژی ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

شفافیت در بستر بلاک‌چین

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با این توضیحات اولیه، به تشریح نوآوری باز، پرداخت و با پاسخ به این سوال که چرا دانشگاه‌ها و شرکت‌های ما هرروز از علم روز دنیا عقب‌تر می‌افتند بحث خود را در این پنل آغاز کرد و گفت: سازمان‌ها و دانشگاه‌های ما درهای خود را روی جریان‌های دانشی بسته‌اند و آن ارتباط و بده بستانی که باید، با محیط‌شان ایجاد نکرده‌اند.

مهدی محمدی اشاره کرد: پس از نسل 5، «یادگیری از طریق تعامل» اتفاق می‌افتد. افرادی که با یکدیگر در حال تعامل هستند، شبکه گسترده‌ای را تشکیل می‌دهند و جریانات دانشی بیشتری را جذب می‌کنند، در حاکمیت نیز وضع همین است، حاکمیت می‌گوید چرا من به عنوان حاکمیت این همه برای جامعه فکر کنم؟ چرا جامعه برای خودش فکر نکند؟ چرا من مکانیزم‌هایی را طراحی نکنم که جامعه خودش در بسط و توسعه سرویس‌های ارائه شده از سوی دولت، مشارکت کند؟ اینجاست که مبنای تعامل کمی تغییر پیدا می‌کند، سیستم‌های تعاملی عوض می‌شوند و تکنولوژی‌های جدید پدید می‌آیند.

وی بحث را از حاکمیت به سمت حکمرانی باز کشاند و در توضیح گفت: حالا بیاییم در بحث حاکمیت، منظورمان صرفا حکومت (گاورمنت) نیست، شیوه حکومت (گاورننس) است. «حکمرانی باز» چند اصل کلیدی دارد اصل شفافیت، اصل یکپارچه شدن و مسئولیت پذیری دوگانه بین مردم و جامعه. در نهایت به زعم توسعه‌دهندگان، مفهوم حکمرانی باز در خدمت دو عنصر کلیدی است؛ مردم سالاری و توسعه فراگیر و مردم نهاد. توسعه‌ای که برمبنای تعاملات اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی شکل می‌گیرد.

محمدی خاطرنشان کرد: در حکمرانی باز سه سطح بلوغ وجود دارد. اولین سطح آن اطلاع رسانی است یعنی مردم در یک فضای شفاف و شیشه‌ای از نوع رفتارها و داده‌هایی که حاکمیت در اختیار دارد و بر اساس آن‌ها رفتار می‌کند، اطلاع داشته باشد. سطح دوم مشورت‌گیری است. یعنی از مردم در تعریف مکانیزم‌ها مشورت بگیریم، حالت سوم که در واقع حالت غایی آن است باید به مشارکت و مسئولیت‌پذیری اشاره کرد. یعنی جامعه در قبال خودش مسئول است و با تعامل با دیگران این مسئولیت‌پذیری را اعمال می‌کند.

او افزود: این‌ها منجر به خودمختاری می‌شود یعنی هر نُد (گره) در شبکه خودش، سیستم خودش را کنترل می‌کند، بر آن نظارت دارد که این مساله منجر به افزایش امنیت و شفافیت می‌شود و مسئولیت پذیری را بالا می‌برد. اصول مهمی که در حکمرانی باز به دنبال آن هستیم همگی در بلاکچین وجود دارد. برای این فناوری هفت کاربرد کلیدی شناسایی شده که هم اکنون در حال توسعه هستند و  استارتاپ‌ها یا شرکت‌هایی از این فناوری استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: مثلا برای انتقال پول و نگهداری امن از دارایی‌های دیجیتال، تامین سرمایه و مواردی از این دست از بلاکچین استفاده می‌کنیم. سیستم کنترل پول در برخی از سرمایه‌گذاری‌ها به شدت راه فرار و کلاهبرداری باقی می‌گذارد اما زمانی که این‌ها روی بستر بلاکچین قرار بگیرند، به شدت شفاف می شوند. چون هر نُد روی مکانیزم دریافت و پرداخت کنترل دارد و نمی‌توان آن را دور زد.

اشتراک داده‌ها منجر به قدرت می‌شود

آرمان ساجدی نژاد در این میزگرد صحبت‌های خود را با تفسیر نقش فناوری اطلاعات در بحث منابع آموزشی باز آغاز کرد. او با اشاره به این که منابع یادگیری مختلف به عنوان یک مالکیت معنوی در حال گسترش است، گفت: رعایت حقوق مالکیت هنوز برای کشورها و مردم چالش‌هایی دارد. نگاه به حقوق مالکیت معمولا از این جنبه است که مثلا اگر ما حقوق مالکیت را رعایت نکنیم راحت‌تر به دیتاها، دانش و مقالات دسترسی پیدا خواهیم کرد، اما به این سمت ماجرا نگاه نمی‌کنیم که اگر ما حقوق مالکیت را رعایت نکنیم، نمی‌توانیم از حقوقی که خودمان مالک معنوی آن هستیم نیز دفاع کنیم.

عضو هیئت علمی ایرانداک افزود: منابع یادگیری این روزها به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته و طبیعتا این تغییر پارادایم باعث شده منابع اطلاعاتی به سمت دیجیتالی شدن توسعه پیدا کنند. قوانین مربوط به بحث نظارت باز، متن باز (اپن سُرس‌Open Source) اپن دیتاها و نقش‌شان در بحث شفافیت و توسعه مشارکتی چند سال قبل در کشورمان تصویب شد.

او با خاطرنشان کردن این نکته که اطلاعات سازمان‌های دولتی اگر طبقه‌بندی و محرمانه نیست باید در اختیار مردم قرار بگیرد تا اشتراک آن‌ها بین شهروندان ایجاد قدرت کند، گفت: از سال1962حول و حوش بیش از 50 سال پیش ایده پردازی اولیه اشتراک داده‌ها ایجاد و نقش دانش در اقتصاد مطرح شد. قبل از این بحث تجمع دانش و دیتا اصلا وجود نداشت و نگاه همه بیشتر انحصاری بود. سال1975 دانش و مفاهیم اشتراک‌گذاری داده‌ها به عنوان یک ابزار توسعه پیدا کرد. دهه 1990 دهه‌ای است که اینترنت نیز به بحث اشتراک‌گذاری داده‌‎ها اضافه ‌شد. چالش عمده حال حاضر کشور ما فرآیند انتقال و حفظ دانش سازمانی است.  

عضو هیات علمی ایرانداک تصریح کرد: برای انتقال این دانش نیاز به زیرساخت و دسترسی به اینترنت جزو اولویت‌های اصلی و اولیه است که ما از این حیث در وضعیت متوسط هستیم. در بحث انتشار، نوآوری و نهایتا گرفتن بازخورد و در مسیر بهبود قرار گرفتن این چرخه، دانشگاه‌ها، سیاست‌گذارها و دولت هر کدام نقش خاص خود را دارند.

به طور مثال دانشگاه‌ها می‌توانند در زمینه توسعه حقوق مالکیت فکری و ساختار فناوری اطلاعات کمک کنند، سازمان های فناوری اطلاعات باید وظیفه‌شان را در مبحث انطباق انجام دهند. استارتاپ‌ها نیز در این بین نقش خود را دارند و خوشبختانه به خاطر پیشرفت کسب وکار خودشان تا الان توانسته اند استفاده مردم از فناوری را بالا ببرند.

رمزنگاری غیر قابل تغییر در ذات بلاک‌چین است

 سال1991 به دلیل این که اسناد دیجیتال قابلیت تغییر دزدی و هک مواردی از این قبیل شامل حالشان می‌شد، تکنولوژی بلاکچین برای نگهداشت اسناد دیجیتال پیشنهاد شد.

مصطفی نقی‌پور معتقد است بلاک‌چین چند ویژگی بسیار مهم دارد. او گفت: دیجیتالی شدن اسناد، وجود دیتاهای واقعی، هم‌زمانی آپدیت شدن دیتاها، رمزنگاری ذاتی و غیرقابل تغییر، در معرض دید بودن دیتاها توسط افراد شبکه، اعتماد به فرآیند، انجام عملیات بی‌واسطه از ویژگی‌های مهم بلاک‌چین است.

مدیر آزمایشگاه بلاکچین خانه نوآوری معتقد است حجم زیادی از دیتاهایی که در حکمرانی از آن استفاده می‌شوند جزو دیتاهایی هستند که محرمانه به شمار نمی‌روند و می‌توانند در اختیار مردم قرار گیرند. او گفت: بودجه از همین دست داده‌ ها است. مردم باید بدانند مالیات صرف چه چیزی شده است، در این مورد به خوبی می‌توان از بلاک‌چین عمومی استفاده کرد.

اما نوع دیگر بلاک‌چین خصوصی است. مثلا در وزارت نفت یک جایی کار پالایش انجام می‌دهند، یک جایی کار اکتشاف انجام می دهند، یک جاهایی خط انتقال پمپ‌های گاز است. چنین نهادهای حاکمیتی اجازه دارند دیتا را نزد خودشان نگه دارند و برای حفظ آن از یک بلاکچین خصوصی استفاده کنند.

او در پایان تصریح کرد: بودجه، دیتاها و حفظ امنیت آن‌ها، جایگزینی سیستم‌های کاغذی، انتقال بین ارگان‌ها، مقابله با تقلب، کلاهبرداری و اختلاس‌هایی که اتفاق افتاده همه جزو مواردی است که می‌توان با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین آن‌ها را کنترل کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/84399/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

باقری: خواب دیدم به تراکتور گل می‌زنم

صادقی: آقای درویش برای شما زشت است!

دقیقی: داوران روز خوبی نداشتند؛ خیلی تند با بازیکنانم حرف زدم

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت