راه ترقی

آخرين مطالب

مهارت آموزی در مدارس و دانشگاه‌ها ضرورت نظام آموزشی است گفتگو

مهارت آموزی در مدارس و دانشگاه‌ها ضرورت نظام آموزشی است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- حسن ملکی استاد علوم تربیتی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش از فقدان ارتباط قوی میان آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها انتقاد کرد و اظهارداشت: این موضوع باعث ضعف در مهارت‌آموزی دانش آموزان و دانشجویان می شود.
وی با بیان این که نظام تعلیم و تربیت باید به بهبود ارتباط میان آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بیشتر بیاندیشد، افزود: از ابتدای حیات بشر انسان ها در هیچ زمانی از یادیگری مهارت‌ها بی نیاز نبوده‌اند، حتی در ساده‌ترین شکل زندگی و مراحل تکوینی انسان‌ها متناسب با شرایط و نیازهای خود، توانایی‌هایی را بدست آورند و در وجود فرزندان خود نیز این توانایی‌ها را نهفته‌اند.

دستیار رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با یادآوری اینکه انسان‌ها در زندگی خود باید توانایی مواجهه با مسائل مختلف را داشته باشند، یادآور شد: بشر با مهارت ها زنده است، راحتی و آسایش انسان رابطه مستقیم با مهارت‌های وی دارد، مهارت آموزی قاعده زندگی است که از ابتدای زندگی بشر همواره وجود داشته است.

ملکی تصریح کرد که مهارت‌آموزی از زمان‌های بسیار پیشتر از قرن بیست و یکم آغاز شده است، اما با توجه به افزایش کمی و کیفی مسائل نیاز به مهارت‌آموزی بسیار بیشتر از پیش شده است.

وی با بیان این که این قرن،  قرن مسئله هاست، خاطرنشان کرد: انسان ها گروه‌ها و جوامع بشری با مسائل و معضلات گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بخشی از این مشکلات طبیعی و برخی دیگر دست ساخته بشر هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: انسان برای مواجه با مسائل و مشکلات طبیعی و دست ساخته بشر راهی جز مهارت آموزی ندارد. از این رو نظام آموزشی در این خصوص باید طراحی آموزشی مناسبی را برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنند.

ملکی افزود: مهارت آموزی، دانش آموختن و تقویت نگرش و ارزش‌ها باید از دوره کودکی آغاز و از سنین ابتدایی دانش آموزان و دانشجویان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه مهارت‌ آموزی باید از خردسالی در افراد نهادینه شود، تاکید کرد: اگر غفلتی در مسئله مهارت‌آموزی ایجاد شود، یعنی در آموزش و پرورش مسئله تقویت مهارت‌ها مورد توجه نباشد، خروجی آموزش و پرورش که ورودی دانشگاه ها محسوب می شوند نیز با ضعف وارد محیط مراکز آموزش‌عالی می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: بی شک افراد درصورت غفلت از مهارت‌ها در مدرسه،  در دانشگاه‌ها هم با مشکل کلی آموزش و بی‌رغبتی به آموزش و بی‌انگیزه بودن رو به رو می شوند.

ملکی با یادآوری اینکه رشد انسان سیر تکوینی دارد، توضیح داد: مهارت‌ها در افراد باید از خردسالی آموخته شوند، آموختن مهارت‌ها یک بحث ریشه و اساسی است که باید مورد توجه نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

وی عنوان کرد: مهارت‌آموزی اساس و کلید زندگی و بحثی آموختنی است، از این رو باید نظام تعلیم و تربیت و خانواده‌ها فرزندان خود را مهارت آموز تربیت کنند و آنها را برای یادگیری مهارت‌ها آماده کنند، نظام های تعلیم و تربیت رسمی نقش موثری در این موضوع دارند.

ُُبُعد بومی مهارت باید مورد توجه باشد

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه درباره بومی کردن مهارت‌ها اظهارداشت: جوامع بشری ضمن این که یک سری مسائل عام و مشترک دارند، یک ضرورت و نیازهای محلی نیز دارند.

ملکی ادامه داد: یک فرد و بوم خاص نیازهایی براساس مبانی فرهنگی و اجتماعی خود دارد که هرکدام از آنها ضرورت‌ها مهارت‌های خاصی را می طلبد که آن نیاز و ضرورت در سایر بوم ها مورد توجه نیست.

وی افزود:  براساس این واقعیت نیازمند دو سطح بومی در مهارت‌آموزی هستیم، یک سطح عام و مشترک که مربوط به مهارت‌های عمومی و مشترک مانند مهارت اندیشیدن که هر انسانی به آن نیاز دارد و دیگری سطح بومی و منطقه‌ای.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: نیابد تصور شود که اندیشه ورزی به طور طبیعی در وجود انسان شکل می گیرد، قوه اندیشیدن در انسان وجود دارد اما مهارت اندیشیدن نیازمند آموزش است.

ملکی با بیان اینکه انسان‌ها نیازمند نظام تربیتی موثر هستند، یادآورشد: انسان متفکر به گونه ای تربیت شده که توانایی فکر کردن در وی نهادینه می شود، در واقع اندیشه ورزی یک مهارت ذهنی است که به بوم های مختلف مربوط نمی‌شود اما برخی دیگر زمینه‌های مربوط به مشاغل هستند که در واقع انعکاسی از نیازهای بومی را با خود دارند.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ریزی بومی باید تحلیل‌های درستی از نیازهای حرفه ای و شغلی و بانک اطلاعاتی پویا وجود داشته باشد تا بتوانند برنامه ریزی مربوط به مهارت آموزی را مبتنی کنند بر تحلیل‌هایی که از مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی منطقه خود وجود دارد.

این استاد دانشگاه افزود: مهارت آموزی به عنوان ضرورت یک بُعد ملی و مشترک و از سوی دیگر یک سطح منطقه‌ای دارد که در واقع انعکاسی از واقعیت‌های مناطق مختلف کشور است و در هر دو بُعد باید مورد توجه قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/84400/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟