راه ترقی

آخرين مطالب

ماجرای یک انتقال پرحاشیه و هزینه ! / راه حل مشکل کم آبی فلات مرکزی چیست؟ نوشتارها

ماجرای یک انتقال پرحاشیه و هزینه ! / راه حل مشکل کم آبی فلات مرکزی چیست؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی- چندی پیش روحانی رئیس جمهور در سفر به استان سمنان، حسن روحانی  در جمع مردم شاهرود موضوع انتقال آب خزر به سمنان را مطرح کرد که نمایندگان مجلس مواضع سخت و جدی از خود نشان دادند و ضمن غیر کارشناسی خواندن پروژه انتقال آب خزر به سمنان، اجرای چنین پروژه هزینه بری را نیازمند مصوبه و مجوز مجلس و اختصاص ردیف اعتباری برای این پروژه در قوانین بودجه سالانه یا برنامه دانستند و سخنان رئیس جمهور را بدون طی تشریفات قانونی و تأمل برانگیز خواندند.اما هنوز یک هفته هم از اعلام مخالفت کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران با طرح انتقال آب خزر به کویر نگذشته بود که نامه موافقت رئیس سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران  امضا شد و حواشی خاص خود را داشت . اما چرا این حواشی وجود دارد و آیا راه دیگری برای جبران کم آبی فلات مرکزی وجود ندارد؟

پروژه انتقال آب خزر پیوست زیست محیطی ندارد
محمد حسین قربانی عضو مجمع نمایندگان استان گیلان،با تاکید بر اینکه پروژه انتقال آب خزر پیوست زیست محیطی ندارد، گفت: اگر این پروژه اجرایی شود تبعات زیست محیطی و اجتماعی آن نه تنها متوجه استان‌های شمالی بلکه دامنگیر کشور خواهد شد زیرا اقدامات کارشناسی در مورد آن انجام نشده است.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان افزود:اینکه قرار است نمک زدایی در کجا انجام، چه مقدار سرمایه‌گذاری برای این پروژه هزینه و چه حجمی از آب منتقل شود هنوز مشخص نیست به طور قطع اگر نمک‌های حاصل از نمک‌زدایی از آب شور در شمال کشور تخلیه شود طبیعت تخریب شده و در صورت تخلیه در سمنان کویر نمکی در این استان ایجاد خواهد شد.
او معتقد است که در حال حاضر کشور با مشکلات اقتصادی فراوان مواجه است عملیاتی‌کردن چنین پروژه‌ای به هیچ وجه منطقی و به صلاح نیست و هزینه هنگفتی را به کشور تحمیل می‌کند.

آیا راه دیگری وجود ندارد؟
اما وزارت نیرو به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که راهی به جز انتقال آب از دریای خزر برای جبران کم آبی فلات مرکزی وجود ندارد  و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفته که بخش کشاورزی در ایران حدود 80 تا 90 درصد آب مصرفی تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده و از طرفی سیستم آبیاری کشاورزی در کشور به گونه‌ای است که بیش از 50 درصد این آب اتلاف می‌شود.
البته این ماجرا از مناظر مختلفی قابل بررسی است، درحالی‌که وزارت نیرو می‌گوید راهی به جز انتقال آب از دریای خزر برای جبران کم آبی فلات مرکزی وجود ندارد، یک استادیار ژئوشیمی زیست محیطی دریایی دانشگاه تهران ضمن انتقاد از تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست برای موافقت با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی گفت که راهکارهای ساده‌تری برای تامین آب در فلات مرکزی کشور وجود دارد.

دریای خزر

انتقال آب خزر سرمایه بر و تبعات زیست‌محیطی دارد
عبدالرضا کرباسی درباره اینکه آیا راهکارهای دیگری به جز انتقال آب از دریای خزر وجود ندارد، گفته که انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی سرمایه‌گذاری زیادی می‌خواهد علاوه بر آن تبعات زیست‌محیطی به همراه دارد بنابراین وزارت نیرو با کمک دستگاه‌های دیگر می‌تواند از راهکارهای باصرفه‌تری برای مقابله با خشکسالی و تامین آب سمنان استفاده کند.
این استادیار ژئوشیمی زیست‌محیطی دریایی دانشگاه تهران می گوید:برای مثال ما در بخش کشاورزی حدود 40 تا 60 درصد اتلاف آب داریم درحالی‌که سالانه حداقل 15 میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی قابل صرفه‌جویی است بنابراین می‌توان به جای صرف هزینه برای واحدهای نمک‌زدا، آبیاری قطره‌ای را در زمین‌های کشاورزی اجرا و آب صرفه‌جویی شده در این بخش را به مناطق مختلف کشور منتقل کنیم.

راهکار تامین آب فلات مرکزی
او در خصوص راهکار برای تامین آب فلات مرکزی عنوان می کند که تعداد زیادی رودخانه به دریای خزر می‌ریزند که نقش مهمی در تامین آب دریای خزر ندارند چون حدود 85 درصد آب دریای خزر از رودخانه ولگا تامین می‌شود بنابراین با رعایت حق‌آبه دریاچه می‌توان از آب شیرین این رودخانه‌ها استفاده کرد بدون آن‌که نیاز به عملیات پرهزینه شیرین کردن آب داشته باشیم.
کرباسی معتقد است که به‌جای انتخاب راه‌های کم‌هزینه‌تر و آسان‌تر، گزینه انتقال آب از دریای خزر را روی میز گذاشته‌ایم.این استادیار ژئوشیمی زیست‌محیطی دریایی دانشگاه تهران تاکید می کند که دمای پساب و شورآبی که قرار است در دریا تخلیه شود با دمای آب دریای خزر تفاوت دارد و می‌تواند سبب آلودگی حرارتی در دریا شود و فلزات سنگینی را به آب دریاچه اضافه کند که روی آبزیان تاثیر داشته باشد.


مجلس جلوی این اقدام غیراصولی و غیرکارشناسی را می گیرد
قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز تاکید دارد که به طور قطع اجرای پروژه انتقال آب خزر به فلات مرکزی تبعات زیست محیطی فراوانی را به دنبال خواهد داشت و سازمان حفاظت محیط زیست باید به عنوان متولی محیط زیست برای تمامی طرح‌ها پیوست محیط زیستی داشته باشد این در حالی است که پروژه انتقال آب را می خواهند بدون کار کارشناسی و توجه به مباحث و پیوست زیست محیطی اجرا کنند و ما به هیچ سکوت نخواهیم کرد و اجازه تحقق آن را نخواهیم داد.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم، گفت:ما نمایندگان مجلس جلوی این اقدام غیراصولی و غیرکارشناسی را خواهیم گرفت زیرا مجلس در راس امور است و می‌تواند جلوی مصوبات دولت را بگیرد.

هر چند برخی مسئولان این پروژه را اقدامی برای رفع مشکل فلات مرکزی و در راستای مطالبات مردمی عنوان می کنند اما برخی دیگر معتقدند طرحی انتخاباتی است و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و عده نیز بر این باورند که کاری بدون کارشناسی است و از طرفی با این اوضاع اقتصادی دولت اصلا امکان انجام این پروژه هزینه بر را نداریم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/84437/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان