راه ترقی

آخرين مطالب

طرحی با چاشنی انتخاباتی یا احقاق حق شهروندان / آیا شهر 8 هزارساله از پایتخت جدا می شود؟ نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی- چندی قبل نماینده مردم تهران، ری، تجریش و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که  30 نفر از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی با طرح جدایی شورای اسلامی شهرستان ری از پایتخت موافق هستند.
سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه هم اکنون 30 نفر از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی با طرح جدایی شورای اسلامی شهرستان ری از پایتخت موافق هستند گفت:استقلال شهرری از بسیاری از جهات به نفع این شهر است و به این روش پتانسیل‌های ری مشاهده خواهد شد.
وی با بیان اینکه شرایط خوبی برای محرویت زدایی و توسعه کشور ایجاد شده که باید مسئولان از این فرصت به خوبی استفاده کنند گفت:برخلاف تصور مسئولان اجرایی، بسیاری از مناطق استان تهران از شهرهای مرزی نیز محروم‌تر است که نیاز به توجه ویژه دارد.
به گزارش آریا، شهر ری با مساحت 2 هزار و 293 كیلومتر از شمال به تهران، از جنوب به شهرستان قم، از شرق به شهرستان ورامین و شهرستان پاكدشت، از غرب به شهرستان‌های اسلامشهر، رباط كریم و زرندیه محدود می‌شود.این شهرستان دارای سه بخش مركزی، كهریزك و فشافویه است و 298 هزار نفر جمعیت دارد.

امضای 32 نماینده مجلس پای طرح جدایی ری
سید فرید موسوی با انتشار مطلبی در صفحه توئیتر خود، داشتن شورای اسلامی شهر و شهردار مستقل را نیاز جدی این شهرستان بزرگ و مطالبه دیرین شهروندان ری عنوان می کند و ابراز امیدواری می نماید كه با رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی این امر محقق شود.
موسوی همچنین تصویر امضای 32 نماینده مجلس كه این پیشنهاد را امضا كرده اند، منتشر كرد.

خلافی آشكار !
البته حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس شورای شهرستان ری، پیش از این  شهرری و تجریش را محروم از شورای شهر مستقل دانسته و در جریان بررسی برنامه سوم توسعه شهر تهران در صحن شورای شهر تهران گفته بود«در شرایط كنونی مردم شهرری و تجریش از داشتن شورای اسلامی مستقل محروم هستند و زیر مجموعه شهر تهران به حساب می‌آیند»این موضوع «خلافی آشكار»است كه مجلس شورای اسلامی باید در این خصوص اقدام كند.
به گفته این عضو شورای شهر تهران، قانون اساسی می‌گوید تمامی شهرها و روستاها باید شورای اسلامی مستقل داشته باشند.

یک شورا و 2 شهردار/ آیا شهر ری صاحب شهردار مستقل می شود؟

طرحی با پیامدهای منفی در حوزه شهرسازی و زیرساخت
اما رییس شورای شهر تهران درباره طرح جدایی ری از تهران اعلام کرد که استقلال شهرری و سایر مناطق حومه ای موجب اختلال در فعالیتهای مدیریت شهری می‌شود.
مهندس محسن هاشمی در مورد ارائه طرح جدایی ری از تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکثریت اعضای شورای شهر تهران با جدا شدن ری از کلانشهر تهران موافق نیستند، گفت:چراکه اعضای شورا این اقدام یعنی جدایی ری از تهران،  را دارای پیامدهای منفی در حوزه شهر سازی و زیرساخت می‌دانند.
وی افزود:بر اساس بررسی‌های کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، جدا شدن مناطق حومه‌ای نظیر شهرری از تهران، موجب ایجاد اختلال در حریم‌های شهری، ساخت وسازهای بی رویه و خارج از طرح جامع می‌شود.
هاشمی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت نیز به دلیل یکپارچه بودن زیرساخت‌های حمل و نقلی نظیر مترو، اتوبوسرانی و ... سایر زیرساخت‌های عمرانی و نرم افزاری، استقلال شهرری و سایر مناطق حومه‌ای موجب اختلال در فعالیتهای مدیریت شهری می‌شود؛ خاطرنشان کرد: به نظر ما این اقدام به صلاح شهروندان شهرری نیز نبوده و موجب کاهش بودجه‌ها و منابع مدیریت شهری وامکانات آنها خواهد شد.
وی در خاتمه گفت:اگر این موضوع در دستور کار نشست مشترک نمایندگان شورای شهر و مجلس تهران قرار گیرد، دلایل و نظرات خود را ارائه خواهیم کرد.

شورای شهر تهران معتقد به یکپارچگی تهران
از طرفی زهرا نژادبهرام،عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، گفت:شورای شهر تهران با تفکیک ری از پایتخت مخالف است و تفکیک مدیریت شهری را به نفع شهروندان نمی داند.او در رابطه با طرح جدایی ری از تهران، اظهار داشت:حدود دو ماه پیش این طرح با 30 امضا در مجلس مطرح شد، توئیتی نیز از سوی سید سعید موسوی نماینده مجلس در خصوص طرح تفکیک انتخابات شورای اسلامی و انتخابات شهردار شهرستان ری از تهران مطرح شد.
اعضای شورای شهر تهران معتقد به یکپارچگی تهران هستند و شمیرانات و ری بخشی از تهران محسوب می شوند.
عضو شورای شهر تهران، می گوید:نباید منافع مشترک بخش های تهران را تحت تاثیر تصمیمات این چنینی قرار داد شاید شهرداری در برخی موارد به برخی مناطق و یا موضوعات از جمله بافت فرسوده توجه ویژه ای داشته باشد و یا برخی از مناطق نیاز به شهرداران ویژه ای داشته باشند اما این دلیلی بر جدایی آنها از تهران نمی شود.این تصمیم ظلم به شهروندان ری است و باعث عدم یکپارچگی تهران، ری و شمیرانات می شود.

شورای شهر پنجم تهران


تصمیمی تحت تاثیر فضای انتخابات !
نژادبهرام این تصمیم را تحت تاثیر فضای انتخابات دانسته و عنوان می کند که در شورای راهبردی، اعضای شورا و نمایندگان تهران مجلس حضور دارند که شهردار تهران در آن حضور دارد این موضوع را از طریق این شورا پیگیری می کنیم.
وی تاکید کرد:متاسفانه برخی از اعضای مجمع امید طرح جدایی ری از تهران را امضا کردند.


حق مردم شهرری به آنها بازگردانده می‌شود
اما خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران درباره موضوع جدایی شورای شهر ری از تهران، اظهار داشت: نمایندگان مجلس طرحی در این زمینه به هیأت رئیسه ارائه داده‌اند و موضوع در دست رسیدگی است.
حسن خلیل‌آبادی با تأکید بر ضرورت جدایی شورای شهر ری و تهران از یکدیگر گفت: با تصویب این موضوع در مجلس حق مردم شهرری به آنها بازگردانده می‌شود.
عضو شورای شهر تهران درباره موضوع جدایی شورای شهر ری از تهران، اظهار داشت: نمایندگان مجلس طرحی در این زمینه به هیأت رئیسه ارائه داده‌اند و موضوع در دست رسیدگی است.
وی افزود: هیأت رئیسه طرح را به کمیسیون شوراها تحویل داده تا در صحن مجلس تصویب شود.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با تصویب جدایی شورای شهرری از تهران حق تضییع شده بسیاری از هموطنان بازگردانده می‌شود و به نظرم اجرای این مسئله ضرورت دارد.

جدایی ری از تهران، شرایط انتخاب مسئولان پاسخگو را فراهم می‌کند
از سوی دیگر جلودارزاده  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، جدایی ری از تهران را عاملی در جهت انتخاب شهردار و نماینده مجلس مستقل برای این منطقه دانسته که برای رفع مشکلات موجود در آن پاسخگو خواهند بود. او با ارزیابی مثبت از جداسازی ری از تهران که تعدادی از اعضای شورای شهر تهران از آن به عنوان عامل بهم زدن یکپارچگی شهرداری و شهر و ظلم به مردم یاد کرده‌اند، گفت: شهرری برغم اینکه توریستی و زیارتی بوده، اما فاقد هتلی است که گردشگران داخلی و خارجی بتوانند از آن استفاده کنند و چون این منطقه ضمیمه تهران شده در حق آن اجحاف شده است.


مخالفت با جدایی ری از تهران با اهداف انتخاباتی صورت می‌گیرد
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: افرادی که معتقد هستند جدایی ری از تهران به ضرر مردم است فقط به این فکر می‌کنند که از رای آنها در انتخابات بی‌بهره می‌شوند، و این در حالی است که چنانچه شهرری دارای نماینده مجلس و شهردار مستقل باشد مردم این منطقه می‌توانند از طریق آنها مشکلاتشان را پیگیری کنند، چرا که در شرایط کنونی تنها با نزدیک شدن به زمان انتخابات مسئولان به این منطقه سرکشی می‌کنند.
وی تصریح کرد:جدا شدن ری از تهران برای مردم این منطقه و توابع آن مفید است، چرا که در شرایط کنونی عوارض شهرک‌های صنعتی و کاخانجات برای پایتخت هزینه می‌شود، اما چنانچه شهرری دارای شهرداری و نماینده مجلس مستقل باشد از منابعی که در اختیار دارد برای آبادانی این منطقه استفاده می‌کند.

انباشت زباله‌ها در ری محصول یکپارچگی این منطقه با تهران است
جلودارزاده خاطرنشان کرد:پیوستگی تهران و ری باعث شده تمام ضایعات، زباله‌ها و ناهنجاری‌های ‌تهران به ری سرازیر شود، اما منابع حاصل از اخذ عوارض در این بخش که باید در این منطقه برای ایجاد فضای سبز یا اماکن تفریحی هزینه شود به تهران اختصاص می‌یابد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد:شهرری دارای آلوده‌ترین آب و هوا در استان تهران بوده، کما اینکه آب شرب شهرری و روستاها و مناطق اطراف آن آلوده است، چرا که زباله‌ها در آنجا دفن می‌شود و پالایشگاه و کارخانه سیمان نیز در این منطقه قرار دارد که منشاء بیماری بوده و مشکلات زیست محیطی متعددی را ایجاد می‌کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد:جدایی ری از تهران شرایط رسیدگی خاص به این منطقه را فراهم می‌کند، کما اینکه از زمانی که اسلامشهر از تهران جدا شد وضعیت مطلوبی در آن ایجاد شد و برنامه توسعه در آن اجرا شده و منابع بسیاری نیز برای اجرای آن در اختیار دارد.

طرحی کارشناسی شده یا انتخاباتی ؟
ری، از كهن‌ترین شهرهای جهان است كه سابقه سكونت در آن به هشت هزار سال قبل بر می گردد و در تقسیمات كشوری به عنوان یكی از شهرستان های استان تهران و طبق تقسیمات شهر تهران منطقه 20 شهرداری تهران است.
جدای از اینکه طرح چندین باره موضوع جداسازی شهر ری از تهران که در سنوات گذشته بنا به دلایل متقن رد شده است تا چه حد به سود و یا زیان ری نشینان است و یا چه تبعات اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی، سیاسی و ... را در پی خواهد داشت باید گفت :تجربه نشان داده است تجزیه طلبی استانی همچون انتزاع شهر قدس ، چهاردانگه و ... از شهر تهران کاربری زمین‌های کشاورزی را تغییر داد و بروز رویکرد درآمدزایی و سوداگری ، کاهش سطح کیفی خدمات و رفاه اجتماعی عدم تامین سرانه هاو ... را به دنبال داشت .این طرح موافقان و موافقانی دارد که صرف نظر از فواید و تبعات آن باید دید آیا جنبه انتخاباتی به خود گرفته است یا بر اساس دلایل و نظرات کارشناسی مطرح می شود ؟

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/84472/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک