راه ترقی

آخرين مطالب

توماس فریدمن: حمله به آرامکو ریاض به سمت آشتی با ایران کشاند نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - دیپلماسی ایرانی / متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
توماس فریدمن-نیویورک تایمز | در چهاردهم سپتامبر، بیست پهپاد و موشک کروز ایران، چنان در ارتفاع پایینی پرواز کردند و تا به آنجا رادارگریز بودند که نه پرتاب و نه عبورشان توسط رادارهای آمریکایی و سعودی، ردیابی نشدند. اینکه بگوییم حوثی ها این کار را کردند، مثل این می ماند که بگوییم کار بابا نوئل بود! برخی راهبردگران اسرائیلی می گویند که این یورشِ تکان دهنده، همان "پیرل هاربر" خاورمیانه بود. شاید این بزرگنمایی باشد، شاید هم نه. هر کس در ایران، این ایده به ذهنش رسید که باید این ضربه جسورانه را وارد کرد، واقعا دستمریزاد دارد. بهتر از این امکان نداشت.
بعد از حملات آرامکو، اعراب دنبال تلفن رهبران ایران بودند و اسرائیل ترسید
یورش های هوایی ایران به سایت های نفتی سعودی، آسیب پذیری های منطقه را آشکار کرد. اگر گمان می کنید که بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از سوریه، خاورمیانه را انفجاری تر می کند، حق با شماست اما چیزهای بیشتری هم در راه است. این نیروها، همچنین برای ایجاد یک پل زمینی از تهران تا بیروت برای محکم کردن کمندی بر گرد اسراییل مزاحم تلاش های ایران بودند. بنابراین، عقب نشینی این نیروها می تواند جنگ سایه ایران – اسرائیل را آفتابی کند. این، همان ماجرای واقعا بزرگِ خاورمیانه امروز است.
در چهاردهم سپتامبر، بیست پهپاد و موشک کروز ایران، چنان در ارتفاع پایینی پرواز کردند و تا به آنجا رادارگریز بودند که نه پرتاب و نه عبورشان توسط رادارهای آمریکایی و سعودی، ردیابی نشدند. اینکه بگوییم حوثی ها این کار را کردند، مثل این می ماند که بگوییم کار بابا نوئل بود! برخی راهبردگران اسرائیلی می گویند که این یورشِ تکان دهنده، همان "پیرل هاربر" خاورمیانه بود. شاید این بزرگنمایی باشد، شاید هم نه.
هر کس در ایران، این ایده به ذهنش رسید که باید این ضربه جسورانه را وارد کرد، واقعا دستمریزاد دارد. بهتر از این امکان نداشت. چرا؟ برای اینکه همه صداهایی که از همه پایتخت های عربی و اسرائیل می آید، همان صدای یکنواختی است که شما از سامانه ناوبری خودروی تان می شنوید هنگامی که از مسیر خارج شده باشید: "بازسنجی، بازسنجی، بازسنجی!"
اکنون همه کشورها دارند راهبردهای امنیتی شان را بازسنجی می کنند، اول از همه اسرائیل. ببینید اوزی ایون، یکی از بنیانگذاران رآکتور هسته ای دیمونای اسرائیل، چه ارزیابی ای از یورش ایران به سعودی داشت: بقایای پهپادهایی که به آرامکو اصابت کردند، نشان می دهند که ایران در ساخت و به کارگیری پهپادها (با موتورهای جت و بدنه رادارگریز) چنان پیشرفته است که در این زمینه دست کمی از اسرائیل ندارد... دقت اصابت آنها به هدف، 85 درصد بود یعنی توانمندی و قدرت اتکای بسیار بالای این فن آوری. همه ذخایر گازی درست از نقطه کانونی شان ضربه خورده اند، دقت اصابت، یک متر بوده است... ما باید دیمونا را تعطیل کنیم."
این از اسرائیل. اما به سعودی ها و اماراتی ها، یک شوک دو سویه وارد شد: دقت ضربه ایرانی ها و انزواگرایی ترامپ. باید این آب سردی روی تن سعودی ها بوده باشد که وقتی به واشنگتن زنگ زدند که ببینند رئیس جمهوری امریکا چه پاسخی راهبردی به این یورش دارد، دریافتند که دونالد ترامپ دنبال شماره همراه رئیس جمهوری ایران می گردد تا ببیند می شود با او کنار آمد یا نه.
وقتی رفتار ترامپ را به عربی ترجمه کنیم، این می شود: "یادم رفت به شما بگویم که ما فقط علاقمندیم به شما سلاح بفروشیم نه اینکه از این سلاح ها برای دفاع از شما استفاده کنیم. البته فراموش نکنید که وقتی به واشنگتن آمدید، در هتل من اقامت کنید. خدمه خوبی دارد." سعودی ها و اماراتی ها هم پیام را گرفتند و تلاش کردند شماره تلفنِ همراهِ رهبری ایران را بیابند و همچنین شماره امیر قطرِ طرفدار ایران را. زمان آشتی با همه همسایه ها فرارسیده است.
این تحول، به نوبه خود، ائتلاف خاموش اعراب سنی و اسرائیل ضد ایران را در هم شکست و موجب شد اسرائیل بیش از همیشه در برابر ایران – و نیابتی هایش در لبنان، سوریه و عراق – احساس تنهایی کند.
ترجمه عبری سخنان ترامپ خطاب به نتانیاهو پس از نتایج ضعیف در انتخابات هم این می شود: "آمریکا خواهان ادامه تحریم ها علیه ایران است اما مایل نیست با اسرائیل و اعراب سنی برای دگرش نظام در تهران، همدستی کند یا توانمندی های ایران را با حمله نظامی ویران سازد."
اعراب خلیج فارس، می توانند راهی برای راضی کردن ایران پیدا کنند و این کار را خواهند کرد. اما اسرائیل نمی تواند. اسرائیل واقعا با یک مشکل ایرانی دست به گریبان است. این را بدانید.
ایران در حال تقویت حزب الله و دیگر گروه ها در مرز اسرائیل است. بنابراین، ممکن است که اکنون خاورمیانه، آرام به نظر برسد اما این یک توهم است. همه در حال بازسنجی هستند: ایرانی ها جسورتر شده اند، عرب ها ترسیده اند و ایران و اسراییل تنها به اندازه یک بدسنجی با جنگ موشک های نقطه زن فاصله دارند. جنگی که هیچ کدام آن را تاب نخواهند آورد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/84642/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سیل برای دبی گران تمام شد

گلزن پرسپولیس هم مصدوم شد

گولسیانی: علت تعویضم مصدومیت نبود

توضیح امید عالیشاه در مورد شدت مصدومیتش

ستاره بایرن: به‌به، منتظر تونی‌های رئال هستم!

اوسمار: بازی در آبادان مقابل نفت همیشه دشوار است

بررسی عملکرد لژیونرها در هفته اخیر

عالیشاه: فکر نمی‌کنم مشکلم جدی باشد

آنچه در پایان بازی صنعت نفت و پرسپولیس رقم خورد

بازیکنان پرسپولیس بدون مصاحبه از میکسدزون خارج شدند

سردار آزمون به میلان رسید

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود