راه ترقی

آخرين مطالب

40 میلیون ایرانی تحت پوشش بیمه سلامت و ضرورت حمایت مجلس اجتماعی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- بیمه در دوره كنونی یكی از ضروری ترین نیازها برای هر فردی به حساب می آید ودر كشور ما این نیاز با انحاء مختلف محقق می شود هر چند بیمه ها در كشور فراز و فرودها و نقاط ضعف و قوتی هم دارند اما در مجموع كارگشا هستند. هم اكنون از مردم ایران بیش از ٩١ درصد جمعیت تحت پوشش بیمه‌های خدمات درمانی هستند و آن دسته‌ای که از پوشش بیمه همگانی بهره نبرده اند، منعی برای انجام این کار نداشته و همه مردم بالقوه دارای بیمه درمان هستند و در این راستا 40 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند.
این تعداد را گروه‌های مختلفی همچون کارکنان دولت، بازنشستگان، روستاییان، خانواده معظم شهدا و ایثارگران، طلاب، دانشجویان، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و بیمه پردازان و افرادی که در این دولت بیمه رایگان شدند، تشكیل می دهند.
طرح بیمه رایگان سلامت را می توان یكی از افتخارات کشور که نشان دهنده حمایت و توجه ویژه به محرومان است عنوان كرد به نحوی كه امروزه 34 میلیون ازجمعیت بیمه شدگان بیمه سلامت، به صورت رایگان بیمه شده اند و هزینه‌ای برای حق بیمه پرداخت نمی‌کنند.
در این بخش خدمت رسانی به محرومان جامعه حدود 90 درصد هزینه‌های مردم در بیمارستان‌های دولتی و بخش خصوصی بر اساس تعرفه دولتی و 70 درصد هزینه مردم در بخش سرپایی توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود و پرداختی از جیب مردم که همواره تاکید شده باید کاهش پیدا کند، از 58درصد به 33 درصد کاهش یافته و می توان گفت بخشی از توصیه مقام معظم رهبری  مبنی بر اینکه بیمار جز رنج بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشد و در سیاستهای کلی سلامت نیز ابلاغ نمودند به گونه ای محقق شده است.
اما آنچه كه برای بیمه شدگان حائز اهمیت ویژه است تحت پوشش قرار گرفتن  داروهاست و این در حالی است كه حدود 4 هزار و 800 خدمات در بسته خدمات بیمه‌ای قرار دارد و 2 هزار و 450 قلم دارو و 48 هزار لوازم مصرفی و تجهیزات پزشکی تحت پوشش بیمه هستند.
در راستای تلاش هایی كه در سازمان بیمه سلامت صورت گرفته و می گیرد، هدفمند کردن یارانه بیمه رایگان به سمت گروه‌های نیازمند، منطقی کردن رفتارهای هزینه‌ای، اجرای راهنمای بالینی، جلوگیری از ایجاد همپوشانی  چند دفترچه بیمه‌ای و رفع آن ، اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده در روستاها در حال انجام می باشد كه برخی از نتایج ارزشمند آن را شاهد هستیم.
اما اتفاق خوب دیگری در اداره سازمان‌های بیمه‌ای صورت گرفت كه با اقدام ارزشمندی مثل پرونده الکترونیک سلامت رخ داد و مهمترین پروژه ملی دولت الکترونیک در حوزه سلامت بود كه به بهبود تجویز و درمان،ارتقای کیفی خدمات و ایجاد اطلاعات برای سیاست گذاری صحیح و استقرار نظام خرید راهبردی و نظام ارجاع کمک موثری می نماید و در این راستا طرح نسخه الکترونیکی در حال حاضر در 235 شهر کشور اجرا می‌شود و زیرساخت‌های آن تا پایان سال در تمام شهرهای کشور آماده می‌شود. رسیدگی الکترونیکی اسناد بستری نیز در 440 بیمارستان در حال اجراست.
همانگونه كه می دانیم در گذشته در نقاط محروم کشور پزشک و متخصص حضور نداشت و امروز 28 میلیون ایرانی در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و روستاها از 12 خدمت شامل دندان پزشکی، پزشکی، مامایی، آزمایش، تصویربرداری برخوردار هستند و در 4 هزار مرکز خدمات سلامت روستایی این خدمات ارائه می‌شود و در 18 هزار خانه بهداشت، یک تا سه بهورز حضور داشته و علاوه بر آموزش مردم و بیمار یابی و بهبود آن از بروز بیماری ها پیشگیری می‌کنند. طرح بزرگ کنترل فشار خون و کنترل دیابت، نتیجه خدمات سطح یک سلامت در کشور است.
اتفاقات خوبی در حوزه سلامت رخ داده به نحوی كه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که ایران گواهی حذف سرخک و سرخجه و تراخم را کسب کرده و این از افتخارات کشور می باشد و در زمینه بیمه سلامت نیز روند طی شده مناسب است اما نیاز به حمایت های ویژه ای احساس می شود و با توجه به کسری بودجه در این سازمان و راهکارهایی كه مد نظر مسئولان آن قرار دارد لازم است تدابیر ،حمایت ها و همراهی سایر نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی در كنار هم قرار گیرد و به مدیریت منابع و مصارف دست یابند به گونه‌ای که بر اساس اعلام مسئولان ذیربط حدود 8 درصد هزینه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
از جمله راهکارهایی که در سازمان بیمه سلامت برای این امر پیگیری شده مراجعه افراد تحت پوشش به بخش خصوصی، راه‌اندازی بیمه الکترونیک، هدفمند کردن یارانه بیمه سلامت به سمت گروه‌های نیازمند، رفع همپوشانی بیمه‌ای و چند دفترچه‌ای، تدوین راهنماهای بالینی برای اصلاح رفتارها با هدف مدیریت هزینه، استفاده از خدمات هوم کر و منظم کردن پرداخت‌ها بوده و پیش‌بینی ها  برای اعتبارات مورد نیاز در سال 99 حدود 22 هزار میلیارد تومان است و ضرورت دارد كه مجلس شورای اسلامی از این موضوع حمایت نماید.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/85085/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

آغاز نیمه نهایی با جدال مدافع قهرمانی و پرافتخارترین تیم

ستاره سیتی: فقط یک تیم در زمین دیدم

ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم

پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

پاسخ عجیب رئال؛ مصدومان ما در حال رقصند!

برنده دعوای تن‌هاخ و ستاره جنجالی مشخص شد

واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا

بهترین بازیکنان هفته لیگ قهرمانان؛ یوفا گاف بزرگی داد!

مانوئل نویر بهترین دروازه تاریخ لیگ قهرمانان شد

گلایه های جواد خیابانی از وضعیت ساخت استادیوم جدید

لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند، نباید در این دام بیفتیم

اختلاف‌نظر میان رهبران اروپایی در خصوص تحریم سپاه

امیر موسوی: جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

رئیس موسسه «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

افشاگری مجری زن صداوسیما از بدقولی یک نماینده ردصلاحیت شده مجلس

دور دوم انتخابات در تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود

مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد

امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است

رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

تو روزای بدم کنارم نبودی

میراث ماندگار کیومرث پوراحمد چیست؟

خیلی درد داره اگه پدر نباشه

فکر کن بچه ات صبح باهات صبحانه بخوره بره دیگه هیچ وقت برنگرده

تنها دلخوشیم شده لذت بردن از لذت دیگران

پارازیت و تورم کار ایناست؟!

میم مثل ماه، میم مثل مادر

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فضای برگزاری کنسرت های موسیقی در بوشهر مهیا است

پست عجیب و معنادار مادر تتلو در اینستاگرام

ویدئوی کمتر دیده شده از نوازندگی و خوانندگی مرتضی پاشایی

«مجنون آن لیلی» به تالار حافظ می‌آید

رگبار باران و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

صدای زمین را بشنوید

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان