راه ترقی

آخرين مطالب

طلای کثیفی که بدون شسته شدن دور ریخته می‌شود اقتصاد

طلای کثیفی که بدون شسته شدن دور ریخته می‌شود
  بزرگنمايي:

راه ترقی- آن چه از سخنان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان بر میآید آن است که بخش عمده درآمد جمع آوری زباله های خشک گرگان در اختیار گروه های مافیایی است و آن ها حتی از کودکان هم برای جمع آوری زباله های خشک استفاده می کند و به طور عمده سهم بسیار کمی از سود حاصله به این افراد کم سن و سال می رسد.

محسن سمیعی چندی قبل گفت: تولید روزانه 300 تن زباله در گرگان فرصت مناسب فعالیت این گروه ها و بهره کشی از کودکان است که رونق اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا به کم شدن پسماندهای خشک انجامیده و ادامه حیات گروه های مافیایی را هم به خطر خواهد انداخت.

تفکیک زباله از مبدا و مدیریت پسماند یکی از طرح های مهم شهری است که از سال‌های دور در شهر گرگان آغاز شده اما شهروندان، اعضای شورای شهر و حتی مدیران استان بر این اعتقادند که روند اجرای آن رضایت بخش نیست و شرایط حاکم بر محلات مختلف این موضوع را تایید می کند.

 هر چند مدیران دستگاه های متولی برای کاهش آثار مخرب نابسامانی زباله شهری و به سرانجام رساندن طرح تفکیک زباله از مبدا تلاش‌های متعددی انجام داده‌اند اما هر بار بنا به دلایل اداری، نظارت ناکافی و مشکلات اعتباری این موضوع ابتر مانده و به حال خود رها شده است. 

سومین خیز مدیریت شهری گرگان برای حل مشکل مزمن طرح تفکیک زباله در گرگان به شهریور امسال برمی گردد.

 بر اساس لایحه شهرداری گرگان و در قالب طرحی خارج از تشریفات اداری، انجام طرح تفکیک زباله از مبدا به شرکت مدیریت پسماند استانداری گلستان واگذار شد؛ هر چند شورای شهر گرگان با موضوع خارج کردن آن از تشریفات اداری مناقصه موافقت کرد اما دغدغه های فراوانی فراروی اعضای شورای شهر وجود دارد.

علی اصغر یوسفی از اعضای شورای شهر گرگان با اشاره به تجربه تلخ دو دوره قبلی و شکست های پیش آمده در این حوزه گفت: باید همه ملاحظات قانونی مد نظر باشد تا کشتی پرتلاطم زباله در گرگان به ساحل آرامش برسد.

وی افزود: در چند سال اخیر برنامه ریزان مدیریت شهری و محیط زیست گرگان در صدد کنترل زباله تولیدی و اثرات آن بر محیط زیست بودند اما این طرح تاکنون دو بار در سالهای 94 و 88  به شکست انجامید.

 یوسفی ادامه داد: تزریق اعتبار و افزایش بودجه اختصاص داده شده برای تفکیک زباله می تواند اثر بخش باشد اما نباید فقط به آن اتکا کرد.

وی گفت: یکی از مشکلات این بخش که کمتر به آن پرداخته شده، فرهنگ‌ سازی اجرای فراگیر تفکیک زباله از مبدا است که موجب شده روند چرخه تولید زباله تا امحا و بازگرداندن آن به چرخه تولید، به صورت ناقص اجرا شده و از مسیر اصلی خود منحرف شود.

سعید رحیمی دیگر عضو شورای شهر گرگان هم بر این عقیده است که تفکیک پسماند به یکی از اولویت ‌های جوامع توسعه یافته تبدیل شده و با  انجام آن علاوه بر حذف حجم قابل توجهی از زباله های تولیدی از چرخه طبیعت، این طلای کثیف به یک ظرفیت اقتصادی تبدیل خواهد شد.

  وی گفت: کارشناسان محیط زیست معتقدند که تولید پسماند و زباله در گرگان از میانگین جهانی بالاتر است و با وجود این حجم از زباله، تفکیک پسماند خشک از ‌تر، کمتر از حد انتظار انجام می شود.

این موضوع از آنجایی حائز اهمیت بیشتر است که شهرهای شمالی ایران از جمله گرگان طبیعت و محیط زیست شکننده ای دارند. 

با وجود آن که طرح تفکیک زباله از مبدا برای سومین بار در دهه اخیر در گرگان در حال اجراست اما برخی اعضای شورای شهر با اشاره به مباحثی همچون نبود کنترل در تولید زباله، محدود بودن قوانین و مقررات و اطلاع‌ رسانی، آموزش و فرهنگ ‌سازی ناکافی، احتمال موفقیت این طرح را بالا نمی دانند. 

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان با اشاره به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در 16 شهر استان گفت: برای اجرای این طرح در گرگان 3 پیمانکار انتخاب شده و اقدامات در شهرداری منطقه یک این شهر در دست اجرا قرار دارد.

طیبه خلیلی اظهار داشت: از سال گذشته شهرداری‌های گلستان اقدامات زیادی در خصوص آموزش تفکیک پسماند از مبدا به شهروندان انجام داده‌اند که امیدوارم با تداوم این آموزش ها، علاوه بر کاهش زباله های تولیدی، جداسازی آن از خانه ها نیز به طور کامل انجام شود.

علاوه بر مبحث طرح تفکیک زباله از مبدا، وضعیت صندوق‌های زباله شهر گرگان نیز چنگی بدل نمی‌زند و بوی نامطبوع و ترشح شیرابه های زباله در برخی محلات شهر مشهود است که در این راستا شهردار گرگان طی لایحه ای خواستار خرید حدود یک هزار دستگاه مخزن مکانیزه گالوانیزه 770 لیتری شده اما در شورای شهر به تصویب نرسید.

تعداد کل مخازن زباله گرگان 2 هزار و 571 دستگاه بوده که 399 دستگاه به علت غیرقابل استفاده بودن از شهر خارج شده‌ و برخی هم نیازمند تعویض است.

از دیگر سو مشکلات اقتصادی کشور، فعالیت پیمانکاران طرف قرارداد با واحد خدمات شهری گرگان را هم تحت تاثیر قرار داده که عملیات رفت و روب و جمع آوری زباله گرگان نیز از این افزایش قیمت بی نصیب نماند.

کاهش خدمات این حوزه هر چند به چالش جدی برای شهر تبدیل نشد اما بکارگیری ادوات خودرویی معیوب و کم شدن تعداد خودروهای جمع آوری زباله ناخواسته تاثیراتی را در زیباسازی و پاک سازی شهر گرگان گذاشت.

در این راستا شهرداری گرگان با افزایش مبالغ و اعتبارات پیش بینی شده برای رفت و روب شهری ، رقم اختصاص داده شده برای هر سال را از 450 به 670 میلیارد ریال افزایش داد.

مسوول خدمات شهری شهرداری گرگان در خصوص مدیریت زباله های شهری گفت: 546 نفر به صورت شبانه‌روزی وظیفه رفت و روب از کوچه‌ها، میادین و خیابان‌ها و جمع‌آوری زباله از 140 هزار واحد مسکونی گرگان را بر عهده دارند.

موسی الرضا صفری اظهار داشت: گرگان 2 هزار و 571 صندوق زباله دارد که جمع‌آوری و انتقال دهها تن زباله آن توسط پیمانکاران بخش خصوصی انجام می شود.

 وی همچنین به فعالیت زباله گردها اشاره کرد و گفت : پیش بینی می شود بین 300 تا 400 نفر در گرگان مبادرت به زباله گردی کنند و طبق اظهارات همین افراد، روزانه 100 تا 150 هزار تومان درآمد کسب می کنند.

نظارت ناکافی بر فرایند کلی تولید و جمع آوری زباله، محدود بودن قوانین و مقررات مشوق و بازدارنده در زمینه مدیریت پسماند، ضعف اطلاع‌رسانی مستمر و بی توجهی به آموزش شهروندان در خصوص اثرات ناگوار ازدیاد زباله‌های شهری از مهمترین مباحثی است که سبب شده تا پس از ده ها سال از شکل گیری نهاد شهرداری، مبحث زباله همچنان یک عامل تهدید کننده توسعه و پیشرفت و به طور دقیق تر مخل سلامت و ایمنی شهروندان گرگان باشد.

 مطابق آمارهای جهانی به طور میانگین هر نفر در روز 250 تا 300 گرم زباله تولید می کند که این رقم در استان گلستان حدود 600 گرم است.

همچنین طبق گزارش سازمان پسماند گلستان، میانگین سالانه تولید زباله در این استان بیش از 721 تن در روز است. 

آموزش چهره به چهره، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، توزیع کیسه‌های زباله رایگان از جمله فعالیت های مرتبط با آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی درست زیست محیطی در حوزه بازیافت به شمار می‌رود که تاکید و اصرار بر اجرای کامل و مداوم تفکیک زباله از مبدا در کنار فرهنگ سازی برای نریختن زباله در طبیعت، میراثی سالم و پاک را برای آیندگان به جای خواهد گذاشت.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/85225/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش میلاد تقوی به عدم حضور سه بازیکن در اردوی تیم ملی والیبال

مهدی میرجلیلی: ما بدون حواله خودرو هم قهرمان میشیم

نساجی: ساکت باشید، ساکت حرف می‌زند

چلسی دیگر تحمل پوچتینو را ندارد؛ تحقیرمان کردی!‏

در لیگ برتر داوران صدرنشین جدول امتیازات هستند!

حریف ایران در نیمه نهایی مشخص شد

آرائوخو دلگیر است؛ به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏

ازبکستان امید سه کشور را ناامید نکرد!

نصرتی با تراکتور ادامه می‌دهد

ازبکستان 2 - 1 ویتنام؛ چهارمین سهمیه جام جهانی

5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید

رئیس‌جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

رئیسی در نشست خبری با رئیس‌جمهور سریلانکا: تحریم‌ها، ملت ایران را متوقف نکرده و پیشرفت ادامه داشته است

جزئیات دومین جلسه بررسی مسائل ارزی با حضور قالیباف و وزیر اقتصاد

خوش چهره: جمعی از روحانیون برجسته به من گفتند: مگر مملکت ما کمونیستی است که اینقدر بر اقتصاد تکیه می‌شود؟!

سانسور ابراز عشق شوهر به همسرش در تلوزیون!

دوست آن است که گیرد دست دوست!

ساناز سماواتی و حضور در نقشی کوتاه اما متفاوت در «نون خ»

دست خودم نیست برف میبینم دیوانه میشم!

آهنگ جدید/ تک آهنگ «جاذبه» از ماکان بند منتشر شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

لیگ ملت‌ها؛ قهرمان المپیک پرستاره‌تر از همیشه

تباس: برخی بازی‌های لالیگا در آمریکا برگزار خواهند شد!

رئیس باشگاه میلان: پیولی تا پایان فصل سرمربی تیم خواهد بود

ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول

نقش‌ اول جنجال ال‌کلاسیکو؛ توپ از خط رد نشد!‏

حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد

الهلال از سبیل متنفر است؛ تا اطلاع ثانوی

شکست تلخ، یاران قربانی در نزدیکی سقوط

درگذشت فوتبالیست سابق ایرانجوان در حین بازی با پیشکسوتان استقلال

کسب 10 مدال در روز نخست برای نمایندگان ووشو ایران

جمیله علم‌الهدی در پاکستان، «بانوی اول» شد

پنجره متفاوتی به دیدار کارگران با رهبر انقلاب

بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه محصولات نظامی روسیه

رایزنی دبیر شورای عالی امنیت ملی با همتای برزیلی‌اش در سن‌پترزبورگ

ویدئو خنده‌دار از «نون خ» که هیچکس آن را ندیده است!

این فقط اهل کثافت‌ کاری‌های جمع و جور و زود بازده است!

اخلال در بازار ارز؟!

وقتی کلی پول کلاس دف دادم!

اجرای مهدی دارابی از آهنگ «شاید یه شب بارون»

بخش هایی از کنسرت پرانرژی امید حاجیلی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد