راه ترقی

آخرين مطالب

هک گوشی برخی از مقامات دولتی دنیا از طریق اپلیکیشن واتساپ اقتصاد

  بزرگنمايي:

راه ترقی - خبرگزاری رویترز در گزارشی از هدف قرار گرفتن گوشی‌های هوشمند برخی از مقامات کشورهای متحد آمریکا از طریق اپلیکیشن واتس‌اپ خبر داده است.

برخی از منابع آگاه اخیرا در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی رویترز مدعی شده‌اند که مقامات ارشد دولتی شماری از کشورهای متحد با ایالات متحده‌ی آمریکا در اوایل سال 2019 میلادی توسط ابزار خاصی که برای هک کردن گوشی‌هایشان طراحی شده بوده است، موردهدف قرار گرفته‌اند. رویترز می‌‌گوید که ابزار موردبحث از طریق اپلیکیشن واتس‌اپ (WhatsApp) به گوشی مقامات دولتی منتقل شده است. منابع خبرگزاری رویترز که ظاهرا از تحقیقاتی انجام‌شده به‌دست فیسبوک دراین‌زمینه باخبر هستند، می‌گویند شمار درخورتوجهی از قربانیانِ شناخته‌شده، مقاماتِ «عالی‌رتبه‌ی» دولتی و نظامی به‌شمار می‌آیند و همین موضوع، حساسیت آن را بالا می‌برد. ظاهرا این مقامات عالی‌رتبه متعلق به حداقل 20 کشور در پنج قاره هستند. در ضمن بسیاری از کشورهای موردبحث، جزو متحدان آمریکا به‌شمار می‌آیند. در ابتدا تصور می‌شد که هک گوشی‌های مقامات ارشد دولتی از طریق واتس‌اپ به‌شکلی محدودتر صورت پذیرفته باشد؛ اما اخبار جدید نشان می‌دهد که این هک به‌شکلی گسترده صورت گرفته است؛ موضوعی که می‌تواند عواقب سیاسی و دیپلماتیک گسترده‌ای را به‌دنبال داشته باشد.
نمایندگان واتس‌اپ روز سه‌شنبه‌ دادخواستی را علیه NSO Group ثبت کردند و این شرکت را عامل اصلی هک گوشی مقامات دولتی از خطاب کردند. واتس‌اپ مدعی است که NSO Group پلتفرم هک ویژه‌ای را تولید کرده و به‌فروش رسانده است. افرادی سودجو از طریق این ابزار توانسته‌اند نفوذ‌پذیری خاصی را در سرورهای واتس‌اپ پیدا کنند و از طریق آن وارد گوشی قربانیان شوند. در دادخواست واتس‌اپ آمده که در روزهای بین 29 آوریل 2019 (9 اردیبهشت 1398) تا 10 می 2019 (20 اردیبهشت 1398) افراد سودجو توانسته‌اند گوشی حداقل 1٬400 نفر را هک کنند که در بین آن‌ها مقامات عالی‌رتبه‌ی دولتی هم به‌چشم می‌خورد. شمار نهایی کاربرانی که از طریق نفوذپذیری واتس‌اپ هک شده‌اند، احتمالا بیشتر از 1٬400 نفر است. یکی از وکلای حوزه‌ی حقوق بشر که در لندن حضور دارد و ظاهرا در بین قربانیان این هک بوده است، تصاویری را در اختیار رسانه‌ی رویترز قرار داده که در آن‌ها به‌وضوح می‌توان دید ابزاری خاص قصد نفوذ به درون گوشی‌اش را دارد؛ ظاهرا این اتفاق در تاریخ 1 آوریل 2019 (12 فروردین 1398)‌ رخ داده است. به‌طور دقیق مشخص نیست چه کسی (یا چه گروهی) از طریق نفوذپذیری واتس‌اپ به هک گوشی‌های مقامات ارشد دولتی پرداخته است؛ با این حال NSO Group در اطلاعیه‌ای جداگانه می‌گوید جاسوس‌افزار‌هایش را تنها به مشتریان دولتی می‌فروشد.
براساس ادعاهای مطرح‌شده از سوی منابع رویترز، برخی از قربانیان هک واتس‌اپ در ایالات متحده‌ی آمریکا و برخی دیگر در امارات متحده‌ی عربی، بحرین، مکزیک، پاکستان و هند حضور دارند. فعلا مشخص نیست که در بین افراد هک‌شده در کشورهای موردبحث مقامات دولتی هم حضور داشته‌اند یا خیر. برخی از شهروندان کشور هند طی چند روز اخیر مدعی شده‌اند که آن‌ها نیز در بین قربانیان هک واتس‌اپ حضور داشته‌اند. در بین این افراد روزنامه‌نگار، دانشجو، وکیل و مدافع جامعه‌ی دالیت دیده می‌شوند. NSO در واکنش به ادعاهای مطرح‌شده از سوی واتس‌اپ، در اطلاعیه‌ای جداگانه گفته است که نمی‌تواند اطلاعات مشتریانش را فاش کند؛ در ضمن این شرکت می‌گوید قصد ندارد به تشریح نحوه‌ی استفاده از فناوری‌اش توسط مشتریان بپردازد. NSO Group پیش‌تر به‌دنبال وجود نوعی آسیب‌پذیری خاص در اندروید ،‌ هرگونه وابستگی به این‌نوع ابزارها را انکار کرده و مدعی شده بود که در تولید آن‌ها نقشی ندارد؛ این شرکت در آن زمان گفته بود که محصولاتش بدین منظور طراحی شده‌اند تا به دولت‌ها برای دستگیری تروریست‌ها و جنایت‌کاران کمک کنند. محققان حوزه‌ی امنیت سایبری طی سال‌های اخیر ادعاهای NSO Group را نپذیرفته و به گفته‌های مطرح‌شده از سوی این شرکت، مشکوک بوده‌اند. این محققان می‌گویند که محصولات ساخته‌شده توسط NSO طی سال‌های اخیر برای اهداف خاصی مانند سرکوب مورداستفاده قرار گرفته‌اند.
واتس‌اپ به‌منظور شناسایی قربانیان هک اخیر با شرکتی مستقل به‌نام Citizen Lab همکاری کرده است. Citizen Lab روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حداقل 100 نفر از قربانیان، در بین جنایت‌کاران قرار نمی‌گیرند و افرادی نظیر روزنامه‌نگاران هستند. البته در بین آن‌ها برخی از مخالفان دولت هم دیده می‌شوند. جان اسکات-ریلتون، از محققان ارشد شرکت Citizen Lab، می‌گوید از هدف قرار گرفتن مقامات دولتی کشورهای خارجی، به‌هیچ‌وجه متعجب نشده است. او می‌گوید همه می‌دانند بسیاری از فناوری‌‌هایی که از آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای کمک به‌دولت به‌منظور قانون‌گذاری یاد می‌شود، در حقیقت برای اهداف دیگری نیز نظیر جاسوسی مورداستفاده قرار می‌گیرند. واتس‌اپ می‌گوید کسانی که از این هک متأثر شده‌اند، پیام ویژه‌ای را دریافت کرده‌اند تا از آن مطلع باشند. این شرکت تاکنون نخواسته است به نام مشتریان احتمالی NSO Group اشاره کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/85448/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله