راه ترقی

آخرين مطالب

کمالوندی: برای ایجاد توازن میان تکالیف و حقوق، تعهداتمان را کاهش دادیم سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- «بهروز کمالوندی» امروز -شنبه- و پس از بازدید خبرنگاران از مجتمع غنی‌سازی شهید علیمحمدی (فردو) در نشست خبری گفت: در گام چهارم بنا به دستور رئیس‌جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت دستور داده شد به 1044 سانتریفیوژ مستقر در فردو گازدهی شود. این ماشین‌ها فعالند و محصول داده‌اند و محصولات نمونه‌گیری شده و از آژانس خواسته شده بیاید و اندازه‌گیری کند. پیش بینی ما این است که بازرسان فردا اینجا باشند، نمونه‌ها را تایید و راستی آزمایی کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: از 18 اردیبهشت چهار گام در کاهش تعهدات برداشته است و این علیرغم فرصت یکساله ایران به طرف مقابل برای انجام اقدامات‌شان بوده است.
وی با اشاره به عدم اجرایی شدن اینسکتس و spv اظهارداشت: گام اول کاهش تعهدات ایران درباره ذخایر اورانیوم غنی‌سازی و آب سنگین بود که ما از آن، عبور کردیم. در گام دوم از سقف غنی سازی 3.67 درصد عبور کردیم و اعلام کردیم میزان غنی‌سازی افزایش دادیم.
 کمالوندی با بیان اینکه این اقدامات بنا به تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است، اضافه کرد: در مورد غنی‌سازی اراک اعلام کردیم اگر طرف مقابل اقدامات فوری انجام دهد، به راکتور قبلی برمی‌گردیم. طرف مقابل هرچند تلاش‌هایی کردند اما هر از چندگاهی تحت فشار آمریکا قرار می‌گیرند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآورشد: در گام سوم بندهای 32 تا 43 در مورد تحقیق و توسعه کنار گذاشته شد. وقتی طرف مقابل وظایف خود را انجام نداد تلاش کردیم توسعه ماشین‌های پیشرفته را در دستورکار قرار دهیم و گفتیم از پسماند هسته‌ای هم استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بر روی 15 ماشین (سانتریفیوژ) کار می‌کنیم، اظهارداشت: گام چهارم از 15 آبان بنا به دستور رئیس‌جمهور به سازمان انرژی اتمی اجرایی شد و با وجود متخصصان و دانشمندان ورزیده‌ای که در سایت‌های ما فعالند، این اقدامات در کمتر از یک روز انجام شد.
کمالوندی افزود: در فردو مواد هسته‌ای وجود نداشت و قرار بود براساس برجام مواد هسته‌ای در فردو نباشد. 11 سال از اتمام این تاخیر مانده بود اما از چند روز قبل دو تن uf6 به فردو منتقل شد که این دو تن از پسماندها بود که خود دارای پیام است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: غنی‌سازی از اینها از مواد طبیعی سخت‌تر و بهتر است. ما اکنون 25 تن پسماند داریم که دو تن از آن از نطنز به فردو آورده شد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این نشست با بیان این که پایدارسازی و آنالیز مواد تولید شده مراحل بعدی هستند، گفت:  ما در گام چهارم، از بند 44 عبور کردیم. در این فردو به یک مرکز پیشرفته باید تبدیل می‌شد. در این چارچوب مرکز ملی خلاء در این مرکز ایجاد و ایزوتوپ‌های پایدار را در اینجا دنبال کردیم.  
وی خاطرنشان کرد: فردو دو بال دارد که در یک بال آن، ماشین‌ها جمع‌آوری شدند که در صورت استقرار ماشین‌های جدید از سانتریفیوژهای نسل جدید استفا ه می‌کنیم.  
به گفته کمالوندی دو آبشار از 1044 ماشین که 144 تایی هستند قرار نیست گازدهی شوند  این ها مختص به ایزوتوپ‌های پایدار هستند که در آن از تکنولوژی پیشرفته غیرسانتریفیوژی استفاده می‌شود. خوشبختانه در جداسازی مواد سبک در جایگاهی خوبی در جهان برخودار هستیم.  
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: اکنون ظرفیت غنی‌سازی ما با نسل‌های جدید 8600 سو است که با اضافه شدن فردو این ظرفیت به 9500 سو می‌رسد زمان از این به بعد به سود ماست و هم ماشین‌های ما پیشرفته‌تر می‌شود و هم میزان ذخایر ما افزایش می‌یابد.  
کمالوندی گفت: ما قصد عبور از تعهدات‌مان را نداشتیم و آنها را رعایت می‌کردیم اما به دلیل عدم تعادل میان تکالیف و حقوق و داده‌ها و گرفته‌ها که تصمیم گرفتیم از تعهدات‌مان کم کنیم تا این توازن برخودار شود. امیدواریم به کاهش دیگری نیاز نباشد و طرف مقابل اقدامات و تعهداتش را انجام دهد.  
وی اضافه کرد: آنچه مربوط به سازمان انرژی این بوده که تعهدات ما مشکل‌زا نباشد و خدشه‌ای به صنعت هسته‌ای وارد نشود. با این نگاه وارد مذاکرات شدیم و تصمیم عدم خدشه به آن بود و امروز هم مشاهده می‌کنید به سرعت برگشتیم و صنعت هسته‌ای شاداب است.  
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: فردا بتن‌ریزی را برای نیروگاه دوم بوشهر داریم که حداقل دو سال وقت می‌برد. این پیام خوبی به دنیل منعکس می‌کند و آن، این است که علیرغم فشار آمریکا و تحریم‌هایی که شد - حتی نظام ایمنی را هم تحریم کردند - کار می‌کنیم که تا 1404 به مدار وارد می‌شود و بعد از آن، نیروگاه سوم شروع می‌شود.  
کمالوندی در بخش دیگری از این نشست گفت: در چند روز اخیر اتفاقاتی در مورد یک بازرس رخ داد که مجبور شدیم او را به نطنز راه ندهیم و اعتبارنامه وی را لغو کنیم. در هنگام ورود، آلارم هشدار داد که نشان از آغشته بودن به مواد یا همراه بودن مواد با وی بود. گزارش آن از طریق غریب آبادی ارایه شد و فکر می‌کنیم همه به غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی و چتد کشور دیگر قانع شدند. گفته ایم اگر لازم شد مدارک لازم و حتی فیلم آن را ارائه خواهیم کرد. 

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/86167/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

مهدی طارمی شاهزاده شد!

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

زباله های فضایی در مریخ

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!