راه ترقی

آخرين مطالب

ملتی مظلوم در میان دو تیغۀ قیچی نوشتارها

ملتی مظلوم در میان دو تیغۀ قیچی
  بزرگنمايي:

راه ترقی- فشار خارجی از ابتدای روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدایت آمریکای جنایتکار و همراهی کشورهای مختلف اروپایی و مرتجع عرب منطقه، شروع شده و در حال حاضر تحت عنوان فشار حداکثری آمریکا یا همان تروریسم اقتصادی علیه ایران ادامه دارد. راه اندازی گروه‌های تروریستی در داخل کشور و ترور مسئولین نظام و مردم، عملیات نظامی طبس، برنامه‌ریزی برای کودتا، تحمیل 8 سال جنگ تحمیلی بر کشور، حمله به سکوهای نفتی ایران، حمله به هواپیمای مسافربری و کشتار 290 مسافر بی‌گناه، اعمال تحریم‌های اقتصادی و سیاسی گسترده، بی توجهی به تعهدات بین المللی و ... نمونه‌هایی از  اقدامات ضدمردمی به رهبری آمریکای جنایتکار است.

آمریکا در مسیر دشمنی با مردم ایران، از همراهیِ رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای اروپایی نظیر انگلیس، فرانسه و آلمان و کشورهای عربی نظیر عربستان و امارات، برخوردار بوده است. البته ذکر این نکته ضروری است که برخی از مواقع اقدامات ضد ایرانی آمریکا، متاثر از برنامه‌های رژیم صهیونیستی و ریاض و ابوظبی بوده است؛ بطوری که در جریان نقض برجام توسط ترامپ، رژیم صهیونیستی، ریاض و ابوظبی نقش اساسی بازی کردند.

همراهی عملی سه عضو اروپایی برجام با ترامپ و عمل نکردن به تعهداتشان، نشان داد که آنها برخلاف ادعاهای خود در حمایت از برجام، مطیع بی‌چون و چرای آمریکا هستند و گامی برخلاف خواستۀ آمریکا بر نمی‌دارند. در هر حال دشمنی آمریکا و اقمارش با ایران بر کسی پوشیده نیست، ولی آنچه باعث تعجب است عملکرد برخی از محافل داخلی بعنوان تیغۀ دیگر قیچی و دادن بهانۀ لازم به دست آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی، در پیگیری و موفقیت در سیاست ایران هراسی است. واقع امر این است که زمانی‌که هر سه قوه کشور در اختیار این محافل بود، پروندۀ هسته‌ای ایران از آژانس انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل رفت، 16 قطعنامۀ ضد ایرانی در آژانس و شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب شد، اجماع امنیتی جهانی علیه ایران شکل گرفت، ایران ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل قرار گرفت، تحریم‌های جهانی علیه ایران اعمال شد.

با تغییر دولت در سال 1392 بواسطۀ رای مردم و آغاز مذاکرات مربوط به برجام، کارشکنی این محافل شروع شد. آنها ناخواسته در کنار رژیم صهیونیستی، ریاض و ابوظبی قرار گرفتند که هرگز نمی‌خواستند مذاکرات به نتیجه برسد، ولی با تلاش دولت تدبیر و امید و کاردانی رئیس دستگاه دیپلماسی تحت نظر مقام معظم رهبری، مذاکرات به نتیجه رسید. با تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل، تمامی قطعنامه‌های ضد ایرانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران لغو گردید، پی. ام. دی (پرونده ای که می گفتند هرگز امکان بسته شدن ندارد) بسته شده و به تاریخ پیوست، برای اولین بار در تاریخ معاصر، ایران بدون متحمل شدن هیچ جنگی از ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل خارج شد، برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و حق ایران در غنی سازی اورانیورم به رسمیت شناخته شد، تحریم‌های جهانی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران لغو گردید، اجماع امنیتی جهانی علیه ایران از بین رفت.

طبیعی بود که دستاوردهای برجام برای تندروهای آمریکا، رژیم صهیونیستی، ریاض و ابوظبی قابل قبول نباشد، ولی همراهی محافل مورد نظر داخلی با مخالفین خارجی قابل هضم نبود. در هر حال آنها با وجود ضدیت ظاهری با یکدیگر و با کمکِ همدیگر، توانستند برجام را به بن بست بکشانند و فشارهای فراوانی بر مردم ایران وارد کنند. در سایۀ عملکرد محافل داخلی مخالف برجام، فضای ایران به گونه ای نشان داده شد که شرکت‌های خارجی مشتاق برای سرمایه‌گذاری در ایران، از تصمیم خود منصرف شدند.

حمله به سفارت و سرکنسولگری عربستان در کنار اقدامات دیگر نشان داد که فضا برای سرمایه‌های خارجی امن نیست. آمریکای ترامپ هم به هر دلیل و به تحریک دشمنان و رقبای منطقه ای ایران به دنبال نقض برجام رفت.  ترامپ که به دنبال سیاست شکست خورده براندازی گام برداشته بود با آشوب‌های دی ماه 96 به زعم خود فضا را مناسب دید و این تصور در هیات حاکمه‌آمریکا ایجاد شد که سیاست فشار حداکثری می‌تواند نتیجه بخش باشد. چند ماه بعد و اردیبهشتماه 97 ترامپ از برجام شروع شد و با اعاده تحریمهایی که طبق برجام تعلیق شده بودند فشارها علیه ملت ایران را تشدید کرد.

شایسته این بود با وحدت کلمه و وفاق ملی، دولت و رئیس دستگاه دیپلماسی در مسیر مقابله با تروریسم اقتصادی و سیاست ایران هراسی آمریکا و احقاق حقوق مردم مظلوم ایران، حمایت شوند، ولی نه تنها حمایت نشدند، بلکه امروز هم بیشتر توان‌ و ظرفیتشان صرف  خنثی‌سازی بحران آفرینی‌های داخلی می‌شود. حملات روزانۀ رسانۀ ملی و برخی رسانه‌های دیگر به دولت و دستگاه دیپلماسی، احضارهای بی‌سابقه و مکرر وزیر امور خارجه به مجلس برای پاسخگویی، برگزاری تجمعات با شعارهای تهدیدآمیز علیه دولت و رئیس دستگاه دیپلماسی و موضع گیریهای نسنجیده در مورد سیاست خارجی، همه ریختن آب به آسیاب دشمن است که کمر به فروپاشی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران بسته است.

چرا باید در وضعیتی که سیاست ایران هراسی بیش از پیش در دستور کار دشمنان بین المللی و منطقه ای ایران قرار گرفته، ‌ فردی در سخنان خود از کشورهایی نام ببرد که تحت نفوذ ایران هستند؟ چرا باید فرد دیگری حرف از محاکمۀ تاریخی سنگین علیه برجامیان، بزند؟ آیا آنها واقعا به فکر منافع ملی هستند یا اینکه به هر قیمتی بدنبال به زیر کشیدن دولت بخاطر منافع جناحی هستند؟ شاید گفته‌های اخیر فرد دیگری واقعیت را آشکار سازد: «در راس نظام مخالفتی با مذاکره با ‌آمریکا وجود ندارد، بلکه بحث این است که این مذاکره را چه کسی و در چه زمانی انجام بدهد.» در هر حال آنچه مسلم است، اینکه از نظر این محافل فعلا باید سیاست فلج کردن دولت روحانی، تشدید بحران اقتصادی و کمک به ترویج سیاست ایران هراسی آمریکا و رژیم صهیونیستی، دنبال شود و در این میان هر چه بر سر مردم مظلوم ایران می آید، اهمیت ندارد. دشمن هدفی جز فروپاشی ایران و ضربۀ سهمگین به مردم ایران زمین ندارد، آیا محافل داخلی هم چنین هدفی را دنبال می کنند؟

بقول حافظ: «من از بیگانگان هرگز ننالم / که با من هر چه کرد آن آشنا کرد»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/86399/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا