راه ترقی

آخرين مطالب

اجماع علیه فساد نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سعید شریعتی/ رییس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی و رییس شورای عالی امنیت ملی، در سخنرانی پریروز در یزد به نهادهای ناظر دستور دادند که مسیرهای ایجاد فسادهای میلیارد دلاری را به مردم معرفی کنند. انتظار می‌رفت قوه قضاییه به جای اینکه وارد مجادله‌های رسانه‌ای با رییس‌جمهور شود، سخنان ایشان را به عنوان سخنان مجری قانون اساسی و رییس شورای عالی امنیت ملی تلقی کند و در اسرع وقت هم وارد مواردی که گفته شده بود، بشود و هم گزارش این رسیدگی را به اطلاع عموم برساند. به هر حال مواردی که آقای روحانی مطرح کردند، از جهت افکار عمومی، بسیار حساسیت‌برانگیز است. پرونده فساد نفتی که دارد وارد ششمین سال خود می‌شود، متاسفانه با وجود اینکه به خاطر برداشت، حیف و میل و عدم بازپس‌دهی بیش از دو میلیارد و 700 میلیون دلار پول نفت، حکم اعدام برای بابک زنجانی صادر شده، هنوز بلاتکلیف است. اگر آن رقم را به قیمت روز محاسبه کنیم، حدود 30 هزار میلیارد تومان برآورد خواهد شد. بابک زنجانی در زندان به‌ سر می‎برد بدون آنکه پرونده هیچ‌گونه پیشرفت جدی داشته باشد یا لااقل به اطلاع مردم رسیده باشد. نکته دیگری که وجود دارد، پرونده قائم‌مقام شهردار سابق تهران و هلدینگ یاس و مجموعه تخلفاتی است که در بعضی نهادها اتفاق افتاد. این تخلفات ارقامی نجومی و میلیارد دلاری را در بر‌می‌گیرد که جز چند خبر کوتاه که از لابه‌لای مصاحبه‌های افراد کم‌‎ارتباط یا بی‌‎ارتباط به این پرونده منتشر شده، هیچ گزارش‌دهی رسمی و علنی وجود نداشته. سخنگوی قوه قضاییه که اجازه نداد ساعاتی از سخنرانی رییس‌جمهور بگذرد و در پاسخ به ایشان موضع اتخاذ کرد، در دو سال و اندی که از دستگیری آقای عیسی شریفی می‌گذرد، هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی درخور و قابل‌ توجهی در زمینه ابعاد فساد گسترده‌ای که در هلدینگ یاس و توسط آقای عیسی شریفی و بیش از 70 متهم این پرونده شده، ارایه نکردند و ...
افکار عمومی کماکان منتظر کسب اطلاع در این خصوص است. آقای رییس‌جمهور به یک تخلف 975 میلیون دلاری و یک پرونده 700 میلیون دلاری هم اشاره کردند و آقایان زنگنه، دژپسند و همتی را مکلف کردند که در این ارتباط گزارش بدهند. من از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که حتما به سرعت سراغ وزرایی بروند که آقای رییس‎جمهور نام بردند و از آنها درباره تکلیفی که از سوی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور به آنها محول شده، توضیح بخواهند. وزرا اگر از ارایه این گزارش استنکاف کنند، متخلف هستند. بگذریم که این گزارش قبل از این باید آماده می‌بوده. چون رییس‌جمهور بدون زمینه که حرف نمی‌زند و حتما در یک گردش کار مشخص به این موضوع رسیده و این گزارش طبق همان گردش کار باید آماده و ارایه می‌شده است. بنابراین طی همین امروز و فردا وزرا باید موضوع را به‌طور شفاف علنی کنند وگرنه این به معنای تخفیف دستور رییس‌جمهور و معطل گذاشتن آن است. در این میان موضوع پرونده‌های آقای طبری هم مطرح است که معلوم نیست به کجا رسیده و تنها در سطح نامه‌نگاری بین روسای دو قوه مطرح شد و دیگر نه کسی درباره آن حرفی می‌زند و نه پیگیری صورت می‌گیرد. به هر حال اینها پرونده‌های مهمی هستند که افکار عمومی به آن توجه دارد. ریاست محترم قوه قضاییه اخیرا خدماتی داشته‌اند و حالا رواست که این خدمات را ادامه دهند و دنبال کنند. چون اگر به این موارد که گفته شد، ورود نکنند، متاسفانه آن خدمات هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. ورود به موضوعاتی که گفته شد، به نفع خود قوه قضاییه در فرآیند مبارزه با فساد هم هست و انتظار می‌رود که در این زمینه سخنان آقای رییس‌جمهور را جدی بگیرند و با ایشان همکاری کنند. آقای روحانی نه به دنبال منازعه با دستگاه قضایی است، نه به دنبال راه انداختن پروپاگاندای انتخاباتی. حرف‌های ایشان کاملا به سود نظام و دستگاه‌های اجرایی و قضایی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و در کلان به سود همه ملت ایران است.
افشاگری و رسیدگی به پرونده‌های قضایی پایان کار و آخرین نقطه آن است. امروز از دستور مقام معظم رهبری در ارتباط با مبارزه با فساد اقتصادی، نزدیک به هشت سال می‌گذرد و این‌ همه پرونده‌های متنوع میلیارد تومانی، هزار میلیارد تومانی و میلیارد دلاری و ده‌ها میلیارد دلاری مطرح شده است. اگر بخواهیم به اثبات برسانیم که فساد هنوز در کشور سیستماتیک نشده است و ساختار فاسد نیست و اینها استثناست، هم دولت، هم قوه قضاییه، هم مجلس، هم نهادهای نظارتی و... باید در یک گزارش جامع توضیح بدهند که طی این هشت سال بعد از دستور مقام معظم رهبری چه اقداماتی برای مبارزه با فساد انجام دادند. توضیح بدهند که چه کردند برای رها کردن گلوگاه‌های ایجاد فساد از مسائلی چون چندنرخی بودن ارز و نظام تعرفه‌ای کشور، نظام تخصیص اعتبارات و تسهیلات بانکی در کشور و از همه مهم‌تر از بین بردن رانت‌هایی که به دلیل نفوذ افراد صاحب ‌نفوذ ایجاد می‌شود. گذشته و اینکه چه کسی در گذشته فساد کرده، مهم است اما مهم‌تر از آن آینده است و اینکه مردم مطمئن باشند که بیت‌‎المال و حق‌الناس از گزند مفسدان اقتصادی و رانت‌خواران در امان خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/86486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969