راه ترقی

آخرين مطالب

پروژه آشوب امارات در بیروت نوشتارها

پروژه آشوب امارات در بیروت
  بزرگنمايي:

راه ترقی - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روح‌الله فرقانی/ هرچند اعتراضات مردم لبنان و عراق با انجام برخی اصلاحات و استعفای سعد الحریری رو به آرامی می‌رود اما برخی از رسانه‌های عربی منطقه مانند تلویزیون سعودی العربیه، با موج رسانه‌ای جدید در تلاش هستند با فرافکنی و ایجاد برخی عناوینی همچون «یکشنبه پافشاری» اعتراضات آرام این کشور را به پروژه آشوب تبدیل کنند تا این کشورها رنگ ثبات و آرامش را نبینند.
تظاهرات اعتراضی لبنان که از 25 مهرماه در اعتراض به طرح دولت برای وضع مالیات جدید در بودجه 2020 آغاز شد، تا آنجا پیش رفت که در سیزدهمین روز اعتراضات، «سعد الحریری» نخست‌وزیر این کشور استعفای خود را در کاخ «بعبدا» تقدیم «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور کرد. هر چند دولت از وضع مالیات‌های جدید، عقب‌نشینی و طرح اصلاحات خود را ارائه کرد اما معترضان با هدایت برخی رسانه‌های منطقه‌ای همچون «العربیه» عربستان همچنان خواستار مطالبات خود در شهرهای مختلف لبنان هستند.
آن‌گونه که این رسانه سعودی با گزارش هدفدار خود در آتش فتنه لبنان می‌دمد، حاکی از آن است که مسیر تظاهرات را به روزهای خاصی سوق می‌دهد تا این کشور که به عروس خاورمیانه شهرت دارد، نتواند بار دیگر دوران طلایی و شکوفایی اقتصادی خود را بازیابد و دوباره شاهد رخدادهای مهم سیاسی و چه‌بسا یک جنگ داخلی دیگر شود.
«پافشاری» العربیه بر ادامه اعتراضات در لبنان
العربیه که پیش از این در استعفای مشکوک «سعد الحریری» که چندی پیش در ریاض و با دستور حاکمان عربستان(محمد بن‌سلمان) روی داد، نقش اول را در انعکاس این خبر بازی کرد و امروز هم تصمیم دارد تا در ایجاد و ادامه فتنه به‌وجودآمده در لبنان همچنان نقش اول را به دست گیرد. از این رو موضوع
«یکشنبه پافشاری» را در گزارش‌های خبری خود تکرار می‌کند تا آتش این کشور دارای امنیت درغرب آسیا، رنگ آرامش را نبیند.
العربیه که تمرکز اصلی خود را به معترضان ساکنان بخش شمالی لبنان و به خصوص شهر طرابلس معکوس کرده، از شهروندان این مناطق خواسته است تا همچنان در میادین عمومی و خیابان‌ها باقی بمانند و برای تشکیل یک دولت مستقل تظاهراتی گسترده با عنوان «یکشنبه پافشاری» را برگزار کنند.
یکشنبه وحدت
این فراخوان العربیه در حالی برای مناطق شمالی لبنان صورت گرفته است که شهروندان «بعبدا» در استان جبل لبنان و جنبش مدنی «لحقّی» لبنان تظاهرات خود را با عنوان «یکشنبه وحدت» برگزار کردند. این گروه پیش از این هم با برگزاری جشنواره «وفاداری و حمایت» تظاهراتی در میدان «ریاض الصلح» بیروت به راه انداخته بود.
این نوع انعکاس گزارش‌های خبری از سوی رسانه‌های سعودی در حالی صورت می‌گیرد که سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان چند روز پس از استعفایش از «نیرنگ اروپا» برای کنارزدن گروه‌های تأثیرگذاری مانند حزب‌الله از دولت لبنان پرده برداشت و اعترف کرد که فریب غرب را خورده است.
موج‌سواری رسانه‌های سعودی بر اعتراضات عراق
اما العربیه عربستان‌سعودی، فرافکنی رسانه‌ای خود را از لبنان نیز به عراق کشانده است و آن را در بغداد به گونه‌ای دیگر سوق می‌دهد. درحالی که گام‌های اصلاحی دولت بغداد نظر مساعد احزاب و جریان‌های سیاسی در عراق را به خود جلب کرده است، رسانه‌های «غربی - عربی» تلاش می‌کنند تا این اصلاحات را ابتر و محکوم به شکست جلوه دهند و همچنان مردم را به ادامه اعتراضات غیر‌مسالمت‌آمیز سوق دهند.
اواخر هفته گذشته بود که کابینه عراق بسته اصلاحی جدیدی را به منظور جامه عمل پوشاندن به خواسته‌های معترضان به تصویب رساند. «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در خصوص جدیدترین بسته اصلاحی دولت تأکید کرد که دولت تمام تلاش خود را برای برآورده ‌کردن مطالبات مردمی به کار خواهد بست اما موج‌سواری رسانه‌های سعودی بر ادامه اعتراضات خشونت‌آمیز، موجب شد تا به همراه فتنه‌های آمریکایی در بغداد، شاهد کشته و مجروح شدن ده‌ها شهروند عراقی در اغتشاشاتی باشیم که سعودی‌ها بر آتش آن همچنان می‌دمند.
القای شکست العربیه و الحدث در عراق
در این میان اما موج‌سواری رسانه‌های بیگانه و در رأس آن‌ها رسانه‌های سعودی و اماراتی بر اعتراضات عراق به خوبی به چشم می‌خورد. این رسانه‌ها ازجمله شبکه‌های «العربیه»، «الحدث»، «اسکای‌نیوز عربی» با پوشش مغرضانه اخبار و تحولات مربوط به اعتراضات عراق، این‌گونه وانمود می‌کنند که اصلاحات در این کشور عملا ابتر بوده و سرنوشتی جز شکست در انتظار آن نیست. از سوی دیگر، رسانه‌های آمریکایی نظیر «رویترز»، «سی‌ان‌ان» و «الحره» نیز با پوشش مغرضانه اخبار و تحولات مربوط به اعتراضات عراق، مسیر موج‌سواری بر تظاهرات مردمی را در پیش گرفته‌اند و با انعکاس وارونه واقعیت‌ها تلاش می‌کنند آن‌طور که خود تمایل دارند، حوادث و رویدادها در عراق را به افکار عمومی در منطقه و جهان منتقل کنند.
تأکید بر سناریوی شوم «کشته‌سازی»، «ناامن جلوه‌دادن مناطق مختلف عراق»، «القای محکوم به شکست‌بودن اصلاحات»، «تحت‌الشعاع قراردادن رهنمودهای مرجعیت» و «قراردادن نیروهای امنیتی در مقابل مردم» فقط بخشی از تلاش‌های مذبوحانه رسانه‌های مذکور در موج‌سواری بر اعتراضات عراق محسوب می‌شود.
در همین راستا، «شیخ عبدالمهدی الکربلائی» نماینده مرجعیت عراق در جریان خطبه‌های نماز جمعه اخیر در کربلا در سخنانی تأکید کرد: «معترضان باید نسبت به خدعه‌های داخلی و خارجی که هدف آن‌ها منحرف‌کردن مطالبات مشروع از مسیر اصلی و مسالمت‌آمیز خود است، هوشیار باشند. نیروهای مسلح عراق به دلیل مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش و جانفشانی در این مسیر، حق بزرگی بر گردن مردم دارند و نباید این جانفشانی‌ها فراموش شود.»
پیشتر نیز «محمد البلداوی» نماینده پارلمان عراق از تلاش برخی گروه‌های سیاسی در این کشور برای دامن‌زدن به اعتراضات و موج‌سواری بر اعتراضات خبر داده بود.
ناکام‌ماندن پروژه آشوب
بدون شک و تردید این موضع قاطعانه دولت بغداد که مورد حمایت احزاب و جریان‌های سیاسی و همچنین مرجعیت عراق نیز هست، موجب ناکام ماندن پروژه آشوب در این کشور خواهد بود و اجازه نخواهد داد تا بوق‌های تبلیغاتی و بنگاه‌های رسانه‌ای وابسته به محور غربی و عربی، اهداف خود را محقق کنند. لبنان و عراق حدود نزدیک به یک ماه است که در اعتراض به وضعیت اقتصادی و معیشتی و وضع تعرفه بر برخی بخش‌ها ازجمله مخابرات، شاهد تظاهرات مردمی است. معترضان به فساد اعتراض دارند و خواهان وضعیت مطلوب برای اقتصاد کشور خود هستند. هر چند الحریری و عادل عبدالمهدی در لبنان و عراق اصلاحاتی را ارائه کردند اما این اقدام از خشم معترضان کم نکرد و آن‌ها بر مطالبات خود همچنان
اصرار دارند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/86509/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید

حدیث نصب‌ شده در محل دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب

سخنگوی دولت در سالروز شکست آمریکا در طبس: امیدواریم درس بگیرند

ربیعی: از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان خواهش می‌کنم مدتی تصمیم نگیرید

فارن‌پالسی: بایدن با تحریم نفتی ایران به دام نمایندگان افراطی نیفتد

واکنش ایران به ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری

کنایه سیدجواد هاشمی به حواشی آهنگ خواندن با هودی!

بیاین راجع‌ به محاسن کوله بری صحبت کنیم

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر!

نماهنگ «سال نو» با صدای محسن ابراهیم زاده

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

گل ششم ایران به قرقیزستان توسط حسن زاده

برتری اینتر مقابل میلان به روایت انیمیشن

سلفی گرفتن آرتتا با هواداران ایتالیایی آرسنال پس از برتری

تکذیب یک شایعه عجیب علیه پرسپولیس

بارسلونا شکایتش از داوری ال‌کلاسیکو را به دادگاه مدنی می‌برد

واکنش حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور از المپیک

حدادی: امروز یک روز تاریخی برای باشگاه پرسپولیس بود

پخش یورو 2024 در بلاروس بدون مجوز یوفا!

تنها بازیکنی که در قراردادش ورود کردم، وریا غفوری بود‌

سنگ تمام ویسی برای ساسان

صعود قاطع یوزها به نیمه نهایی؛ حضور قطعی در جام جهانی

توضیحات معاون رئیس‌جمهور درباره عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی

مخبر: اقتدار کشور ناشی از اعتماد نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است

جزئیات مراسم تودیع و معارفه معاون اول قوه قضائیه/ اژه ای: ما مسئولان قضایی گاهی ناچاریم از یک امر مباح نیز اجتناب کنیم

بیانیه مشترک تهران و اسلام‌آباد؛ مرز مشترک 2 کشور باید «مرز صلح و دوستی» باشد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

چرا سریال «الحشاشین» جلب توجه کرد؟

تصورات غلطی که مردم درباره ژیلا صادقی دارند

تایپوگرافی جدید از آهنگ زیبای محسن چاوشی

معاون رئیس جمهور: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد