راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ الگوی جدید کودتا نوشتارها

سرمقاله اعتماد/ الگوی جدید کودتا
  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد / « الگوی جدید کودتا » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته هادی اعلمی فریمان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
هرچقدر هم بخواهیم مباحث بولیوی را به شکل دقیق مورد بررسی قرار دهیم، قطعا از بیرون نمی‌توان به دیدگاه دقیق و قطعی رسید. اما آنچه مشخص است نشان می‌دهد اوو مورالس، رییس‌جمهور بولیوی تحت فشار ارتش از سمت خود استعفا داده است و به نظر می‌رسد یک جنبش تغییر بدون رهبر شکل گرفته که ارتش به نحوی در حال هدایت آن است. اما اینکه بگوییم کودتا به شکل سنتی در بولیوی رخ داده به این شکل نیست. بلکه به نظر می‌رسد یک نوع فشار روی ایشان وجود داشته و با یک نوع دوراندیشی که قابل احترام است استعفا را پذیرفته تا جلوی خونریزی و هرج و مرج بیشتر را در کشور بگیرد. به نظر می‌رسد فشارهای چندجانبه‌ای روی ایشان برای استعفا وجود داشته که در نهایت این تصمیم را اتخاذ کردند. مورالس از سمت اپوزیسیون، نیروهای مسلح و دیگر کشورهای امریکای لاتین تحت فشار بود. همه اینها موجب شد که ایشان کناره‌گیری کند.
در حال حاضر بولیوی شرایط خاصی را سپری می‌کند. بولیوی از جمله کشورهای فقیر امریکای لاتین به شمار می‌آید و نابرابری بسیار زیادی در این کشور وجود دارد. در گذشته نسخه‌های نئولیبرالی که برای بولیوی تجویز شد پس از تظاهرات و شورش‌های مکرر پس زده شد. نکته دیگر اینکه در بولیوی دو دستگی قومی بسیار مشهود است. یک طبقه الیگارشی در این کشور وجود داشت که اکثرا اسپانیایی‌تبار بودند که بیشتر در نقاط شرق بولیوی و سانتاکروز حضور دارند که بیشتر منابع گازی بولیوی نیز در این منطقه است که نخبگان غیربومی در این منطقه ساکن بودند. گسل نابرابری طبقاتی نیز در این کشور از همین جا شکل گرفته است. بومی‌های بولیوی نیز اکثرا در مناطق محروم حضور داشتند. از همین رو این اختلاف طبقاتی و شکست سیاست‌های تجویزی صندوق بین‌المللی پول موجب شد که در سال 2005 آقای مورالس پیروز انتخابات شود. او با حمایت حداکثری مردم قدرت را به دست گرفت و بیش از یک دهه تصدی امور را در دست داشت. اپوزیسیون نیز همواره تلاش می‌کرد به شیوه‌های مختلف کارشکنی کند و اکنون نیز به نظر می‌رسد چند عامل جدید وارد معادلات بولیوی شده است. یکی از این عوامل، تغییر نسل در بولیوی است. مطالباتی که مردم 15 یا 20 سال قبل داشتند اکنون با تغییر نسل این مطالبات نیز تغییر کرده است و...
وقایع و اتفاقات گذشته نیز تا حد زیادی در حافظه مردم باقی نمانده است و این عملکرد مورالس است که پیش روی آنها قرار دارد. کماکان مشکلات نابرابری در این کشور حل نشده است. بسیاری از مشکلات اقتصادی کماکان پابرجاست و شاهد چندین مورد تنش در بحث کاهش یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی بودیم. ولی نکته اصلی تغییر نسل در بولیوی است. مردم هم نیازمند تغییر بودند و این تحولات را باید با پدیده‌های جدید مورد بررسی قرار داد و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. اکنون جنبش تغییر در همه جای دنیا فعال شده است و بیشترین آسیب را به افرادی وارد می‌کند که بیشترین چسبندگی را به قدرت دارند. در هر جایی حزب یا فردی فارغ از اینکه راست یا چپ است به قدرت چسبیده، مردم تمایل دارند این فرد را کنار بگذارند. به خصوص اینکه آگاهی و بلوغ اجتماعی در حال شکل‌گیری است که این آگاهی را همه می‌فهمند. وقتی که مردم اختلاف طبقاتی افرادی که در راس قدرت هستند را احساس می‌کنند یکی از مهم‌ترین دلایل آن وجود شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های امروزی است. این موضوعات باعث شده که شرایط در مجموع به این شکل در بیاید. در حال حاضر بحث کارآمدی برخی دولت‌ها مطرح است. به نظر می‌رسد در برخی کشورهای امریکای لاتین کارآمدی دولت‌ها به بن‌بست رسیده است و عملا تبدیل به دولت‌های شکست خورده شده‌اند. اکنون بیشترین نگاه مردم به دستاورد یک دولت است. مردم وقتی که می‌بینند که دولت‌ها دیگر کارآمدی ندارند و کارنامه خوب اقتصادی در یک مدت زمان مشخص نداشتند و در حال ایجاد یک نوع تنش برای کسب اختیارات بیشتر هستند و وقتی که اختیارات بیشتر را کسب می‌کنند بازهم کارآمدی ندارند و در برنامه‌های اقتصادی ناموفق هستند و فشار‌های بین‌المللی نیز پابرجاست. مردم بیشتر به کارآمدی اهمیت می‌دهند و به دنبال تغییر هستند. ما اکنون شاهد یک نوع راست ناسیونالیستی در امریکای لاتین هستیم که فراگیر شده است. اما در میان کشورهای امریکای لاتین و رهبران آن نیز تجانس وجود ندارد. در جایی مانند ونزوئلا شاهد آن هستیم فردی مانند آقای مادورو به دنبال آن است که به هر نحو ممکن در قدرت باقی بماند. در سوی دیگر فردی مانند مورالس قرار دارد که وقتی فشار و اعتراض‌ها را احساس کرد تصمیم به کناره‌گیری گرفت. در بیشتر کشورهای امریکا لاتین یک نوع دموکراسی ریشه‌ای و پایدار شکل گرفته است از همین رو مورد به مورد کشورها کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. در مجموع روند کلی این است که رهبران در حوزه امریکای لاتین جابه‌جایی دموکراتیک را پذیرفته‌اند و وقتی که مشاهده کنند مردم آنها را نمی‌خواهند به راحتی از سمت خود کناره‌گیری می‌کنند. البته این موضوع در هر کشور به شکل متفاوتی اجرایی می‌شود. به‌ طور مثال در آرژانتین شاهد آن هستیم که پرونیست‌ها بار دیگر در حال بازگشت به قدرت هستند. در حال حاضر برای مردم کارآمدی و کارنامه اقتصادی موفق بسیار حایز اهمیت است. البته هر چند آقای مورالس برای ماندن در قدرت حمایت ارتش را نداشت، اما نمی‌توان او را با آقای مادورو در ونزوئلا مقایسه کرد، زیرا به لحاظ شخصیتی بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. زیرا مورالس کشاورزی بوده که در کنار مردم رشد کرده و وجهه بسیار مردمی‌تری نسبت به مادورو داشت و به لحاظ روانشناسی فردی نیز موضوع کناره‌گیری از قدرت را راحت‌تر از مادورو پذیرفت. باید گفت که ایشان بسیار کار عاقلانه‌ای را انجام داده زیرا مقاومت او چیزی جز بی‌ثبانی و کشتار بیشتر برای بولیوی نداشت.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/86517/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

لبخند مدافع پرسپولیس به نیمکت‌نشینی‌های ادامه دار!

رسوایی در برزیل؛ روی تیته آب دهان انداختند!

گره تیم ملی را جوان 24 ساله باز کرد

پرسپولیس و خاطره تلخ از آلومینیوم در جام حذفی!

تغییر شمسایی در خط دروازه تیم ملی جواب داد

تکرار اتفاق جنجالی ال‌کلاسیکو در بازی رم-بولونیا

چالش مسعود شجاعی در جام شیرین

بازسازی یک عکس‌ خاطره‌انگیز‌ فوتبالی توسط فوتسالی‌ها

نساجی هیچ‌وقت آن قدر شمالی نبود

اینتر قهرمان شد، چون یک تیم بود!

مطرح شدن نام طارمی بعد از قهرمانی اینتر

جعفرزاده: اگر صادقانه از مردم کف خیابان بپرسید می‌گویند ما فردی مانند ظریف می‌خواهیم

ادعای گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد

حضور رئیس‌جمهور در آرامگاه اقبال لاهوری

ظریفیان: مهم‌ترین مشکل رئیسی این بود که درک درستی از شرایط نداشت

13 فیلم به جشنواره کن اضافه شد

انتشار جزئیات تازه از بیماری ترانه علیدوستی

«تغییر چهره 2» ساخته می‌شود؛ بازگشت نیکلاس کیج و جان تراولتا

یک هم‌خوانی برای افزایش حال خوب در کنسرت خواننده پاپ

ریزش دومین بنای خشتی ایران

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

آدمی حسرت سرگردونه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

شمسایی: حذف ژاپن اتفاق نبود بلکه پیشرفت فوتسال در آسیاست

یک دلیل برای عدم موفقیت اونای امری با بایرن مونیخ

بلینگام، برنده جایزه بیش‌ترین پیشرفت سال 2024 لاروس

سرمربی قرقیزستان چه راهکاری برای بازی با تیم ملی فوتسال ایران دارد؟

اعتراف سری آ به قدرت مهاجم تیم ملی ایران

کدام آزادکار سهمیه ایران را برای المپیک کامل می‌کند؟

فجرسپاسی هم مثل چادرملو 3 بر صفر برنده می شود؟

لحظات خاص و ویژه از قهرمانی اینتر در فصل 24-2023

در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم

شکایت 9 میلیون دلاری بکام از ستاره هالیوود

محبی؛ نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه

دردسر بزرگ استقلال و پرسپولیس در حساس‌ترین بازی

رئیسی: اولویت ما توسعه روابط با کشورهای همسایه، اسلامی، همسو و مستقل است

سلیمی نمین: حرف‌های فضائلی را با توجه به جایگاهی که دارد باید لحاظ کرد

سروده‌ای که رهبر انقلاب یک بیت آن را در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

همیشه این بهترین کاره!

وقتی مامانت می‌خواد دامادت کنه!