راه ترقی

آخرين مطالب

کدخدایی: شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- عباسعلی کدخدایی همزمان با همایش سراسری 700 نفر از اعضای هیاتهای نظارت شورای نگهبان در مشهد، طی نشستی با خبرنگاران افزود: وی ادامه داد: شورای نگهبان مطابق آنچه در قانون ذکر شده عمل خواهد کرد. 

وی ادامه داد: بنابراین نمی‌توانیم سهمی برای گروههای اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات در نظر بگیریم بلکه آنچه مهم است انطباق عملکرد نامزدها با موارد مطرح در قانون پیرامون صلاحیت آنان است. 

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه به موضوع تایید صلاحیت در انتخابات اشاره و بیان کرد: عملکرد نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی از طریق نهادهای نظارتی، مراجع چهارگانه و نظارتهای مردمی در طول دوره نمایندگی آنها بررسی می‌شود بنابراین ممکن است گزارشهایی از همین طرق به شورای نگهبان برسد که مطابق مواد قانونی منجر به رد صلاحیت نمایندگان شود. 
 

لزوم تامین امنیت داده‌های الکترونیکی در انتخابات

وی همچنین گفت: از دستگاههای متولی خواسته‌ایم امنیت داده‌های الکترونیکی را در روز رای‌گیری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و همچنین پس از آن در زمان شمارش آرا تضمین نمایند تا زمینه برگزاری الکترونیکی انتخابات در همه بخشها فراهم شود.

کدخدایی افزود: هم‌اینک کار احراز هویت و تجمیع آراء مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد اما برگزاری انتخابات الکترونیکی در سایر  موارد نیازمند تضمین امنیت به شکل مورد درخواست شورای نگهبان است. 
وی ادامه داد: موضوع امنیت داده‌های الکترونیکی انتخابات در سایر کشورها نیز وجود داشته کما اینکهدر انتخابات اخیر آمریکا این وضع به چالش انتخاباتی ترامپ منجر شده بود. 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: "بحثهای فنی الکترونیکی و حک اطلاعات در زمان انتخابات" از جمله خطراتی می‌باشد که ممکن است داده‌های الکترونیکی را تهدید کرده و امنیت انتخابات را به خطر اندازد بنابراین ما نیز همانند سایر کشورها در این خصوص دغدغه‌هایی داریم. 

کنوانسیون پالرمو
وی در ادامه این نشست مطبوعاتی در مشهد به کنوانسیون پالرمو نیز اشاره و بیان کرد: ایرادات شورای نگهبان در این خصوص به مجلس شورای اسلامی منعکس و موارد تامین شده‌اند اما هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نظراتی دارد که مجلس شورای اسلامی باید به آنها پاسخ دهد. 

کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی موسوم به "پالرمو" از سال 2003 میلادی برای کشورهای عضو سازمان ملل لازم‌الاجرا شده و تاکنون 180 کشور آن را پذیرفته‌اند. این کنوانسیون چارچوبی اجرایی برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی و تشخیص آنها است.

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو که اواخر سال 1392 از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد بخاطر برخی حساسیتها و بررسیهای دقیق کارشناسانه در دوره "مجلس نهم" مسکوت ماند تا اینکه تیر ماه 1395 دوباره از سوی دولت به "مجلس دهم" ارایه شد. در نهایت "لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو" در نخستین روزهای بهمن 1396 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

گلایه از مجلس و دولت

کدخدایی همچنین پاسداری از حقوق مردم را حق‌الناس توصیف و بیان کرد: تامین این وظیفه مهم تنها از طریق اجرای صحیح انتخابات و حضور مردم از همه سلائق صورت می‌گیرد.

وی افزود: البته ممکن ست قانون ایراداتی داشته باشد که در این خصوص به مجلس و دولت گلایه داشته‌ایم زیرا پس از تصویب "قانون جامع انتخابات" باید این دو نهاد یعنی مجلس و دولت قوانین فرعی در این خصوص ارائه می‌کردند که این اقدام تاکنون صورت نپذیرفته است. اگر این قوانین فرعی وجود داشت، مشکلات کنونی در بعد احراز صلاحیت ها برطرف می شد. 

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه به موضوع فضای مجازی اشاره بیان کرد: از نظر ما تخلفات تبلیغاتی در فضای واقعی و مجازی یکسان هستند و در این خصوص با همکاری قوه قضاییه با موارد تخلف برخورد خواهد شد.

نیازمند به امید و وحدت 

وی همچنین به اظهارات دبیر شورای نگهبان درباره تخلفات غیرعرفی نامزدهای انتخابات اشاره و بیان کرد: قانون فعلی انتخابات بسیار محدود و حداقلی است چنانکه به جز تعریف اولیه از تبلیغات انتخاباتی در سایر موارد، قانون ساکت است. 

کدخدایی افزود: گرچه فعالیتهای یک نامزد انتخابات پیش از ثبت نام به نوعی فعالیتهای عمومی است اما جامعه آن را به عنوان تبلیغات می‌شناسد ولی قانون آن را تبلیغات نمی‌داند. مثلا شرکت نامزدها در مراسم مختلف، اهدای هدایا و ارایه کمک توسط آنها پیش از انتخابات از جمله مواردی هستند که در قانون نیامده‌اند.

وی به ارائه مصادیقی از اظهارات آیت‌الله جنتی درباره حاشیه‌سازی دولت در انتخابات هم اشاره و بیان کرد: اکنون نیازمند وحدت جمعی و ایجاد امید در مردم هستیم. گاهی اوقات از سوی برخی مقامات مطالبی منعکس می‌شود که نسبت به شورای نگهبان و قوه قضاییه است بنابراین انتظار داریم چنین اظهاراتی در جلساتی که آقایان با یکدیگر دارند مانند نشست شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی در شورای عالی امنیت ملی مطرح شوند تا بی‌جهت  در بین مردم ایجاد تبعیض و ناامیدی نشود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/86643/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟