راه ترقی

آخرين مطالب

کدخدایی: شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- عباسعلی کدخدایی همزمان با همایش سراسری 700 نفر از اعضای هیاتهای نظارت شورای نگهبان در مشهد، طی نشستی با خبرنگاران افزود: وی ادامه داد: شورای نگهبان مطابق آنچه در قانون ذکر شده عمل خواهد کرد. 

وی ادامه داد: بنابراین نمی‌توانیم سهمی برای گروههای اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات در نظر بگیریم بلکه آنچه مهم است انطباق عملکرد نامزدها با موارد مطرح در قانون پیرامون صلاحیت آنان است. 

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه به موضوع تایید صلاحیت در انتخابات اشاره و بیان کرد: عملکرد نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی از طریق نهادهای نظارتی، مراجع چهارگانه و نظارتهای مردمی در طول دوره نمایندگی آنها بررسی می‌شود بنابراین ممکن است گزارشهایی از همین طرق به شورای نگهبان برسد که مطابق مواد قانونی منجر به رد صلاحیت نمایندگان شود. 
 

لزوم تامین امنیت داده‌های الکترونیکی در انتخابات

وی همچنین گفت: از دستگاههای متولی خواسته‌ایم امنیت داده‌های الکترونیکی را در روز رای‌گیری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و همچنین پس از آن در زمان شمارش آرا تضمین نمایند تا زمینه برگزاری الکترونیکی انتخابات در همه بخشها فراهم شود.

کدخدایی افزود: هم‌اینک کار احراز هویت و تجمیع آراء مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد اما برگزاری انتخابات الکترونیکی در سایر  موارد نیازمند تضمین امنیت به شکل مورد درخواست شورای نگهبان است. 
وی ادامه داد: موضوع امنیت داده‌های الکترونیکی انتخابات در سایر کشورها نیز وجود داشته کما اینکهدر انتخابات اخیر آمریکا این وضع به چالش انتخاباتی ترامپ منجر شده بود. 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: "بحثهای فنی الکترونیکی و حک اطلاعات در زمان انتخابات" از جمله خطراتی می‌باشد که ممکن است داده‌های الکترونیکی را تهدید کرده و امنیت انتخابات را به خطر اندازد بنابراین ما نیز همانند سایر کشورها در این خصوص دغدغه‌هایی داریم. 

کنوانسیون پالرمو
وی در ادامه این نشست مطبوعاتی در مشهد به کنوانسیون پالرمو نیز اشاره و بیان کرد: ایرادات شورای نگهبان در این خصوص به مجلس شورای اسلامی منعکس و موارد تامین شده‌اند اما هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نظراتی دارد که مجلس شورای اسلامی باید به آنها پاسخ دهد. 

کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی موسوم به "پالرمو" از سال 2003 میلادی برای کشورهای عضو سازمان ملل لازم‌الاجرا شده و تاکنون 180 کشور آن را پذیرفته‌اند. این کنوانسیون چارچوبی اجرایی برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی و تشخیص آنها است.

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو که اواخر سال 1392 از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد بخاطر برخی حساسیتها و بررسیهای دقیق کارشناسانه در دوره "مجلس نهم" مسکوت ماند تا اینکه تیر ماه 1395 دوباره از سوی دولت به "مجلس دهم" ارایه شد. در نهایت "لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو" در نخستین روزهای بهمن 1396 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

گلایه از مجلس و دولت

کدخدایی همچنین پاسداری از حقوق مردم را حق‌الناس توصیف و بیان کرد: تامین این وظیفه مهم تنها از طریق اجرای صحیح انتخابات و حضور مردم از همه سلائق صورت می‌گیرد.

وی افزود: البته ممکن ست قانون ایراداتی داشته باشد که در این خصوص به مجلس و دولت گلایه داشته‌ایم زیرا پس از تصویب "قانون جامع انتخابات" باید این دو نهاد یعنی مجلس و دولت قوانین فرعی در این خصوص ارائه می‌کردند که این اقدام تاکنون صورت نپذیرفته است. اگر این قوانین فرعی وجود داشت، مشکلات کنونی در بعد احراز صلاحیت ها برطرف می شد. 

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه به موضوع فضای مجازی اشاره بیان کرد: از نظر ما تخلفات تبلیغاتی در فضای واقعی و مجازی یکسان هستند و در این خصوص با همکاری قوه قضاییه با موارد تخلف برخورد خواهد شد.

نیازمند به امید و وحدت 

وی همچنین به اظهارات دبیر شورای نگهبان درباره تخلفات غیرعرفی نامزدهای انتخابات اشاره و بیان کرد: قانون فعلی انتخابات بسیار محدود و حداقلی است چنانکه به جز تعریف اولیه از تبلیغات انتخاباتی در سایر موارد، قانون ساکت است. 

کدخدایی افزود: گرچه فعالیتهای یک نامزد انتخابات پیش از ثبت نام به نوعی فعالیتهای عمومی است اما جامعه آن را به عنوان تبلیغات می‌شناسد ولی قانون آن را تبلیغات نمی‌داند. مثلا شرکت نامزدها در مراسم مختلف، اهدای هدایا و ارایه کمک توسط آنها پیش از انتخابات از جمله مواردی هستند که در قانون نیامده‌اند.

وی به ارائه مصادیقی از اظهارات آیت‌الله جنتی درباره حاشیه‌سازی دولت در انتخابات هم اشاره و بیان کرد: اکنون نیازمند وحدت جمعی و ایجاد امید در مردم هستیم. گاهی اوقات از سوی برخی مقامات مطالبی منعکس می‌شود که نسبت به شورای نگهبان و قوه قضاییه است بنابراین انتظار داریم چنین اظهاراتی در جلساتی که آقایان با یکدیگر دارند مانند نشست شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی در شورای عالی امنیت ملی مطرح شوند تا بی‌جهت  در بین مردم ایجاد تبعیض و ناامیدی نشود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/86643/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی