راه ترقی

آخرين مطالب

کارگروه‌های تخصصی تنقیح قوانین و مقررات آغاز بکار کرد سياسي

کارگروه‌های تخصصی تنقیح قوانین و مقررات آغاز بکار کرد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- حسین میرمحمد صادقی روز شنبه در مراسم آغاز بکار گروه‌های تخصصی تنقیه قوانین و مقررات که با حضور معاونان حقوقی و قوانین قوای سه گانه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: امر تقنین و قانونگذاری و تنقیح قوانین به نوعی به هر سه قوه مربوط می‌شود.

وی افزود:‌ در این حوزه مشکلاتی در هر سه قوه اعم از مجموعه تنقیح و قانونگذاری تا کثرت نهادهای قانوگذاری در کشور وجود دارد.

معاون قوانین قوه مقننه اظهار داشت: قوانینی که هم‌اکنون در کشور وجود دارد با مسائلی از جمله تورم قوانین، نامشخص بودن قوانین، پراکنده بودن آنها در موضوعات مختلف و همچنین تنوع مقررات و کثرت آنها روبرو است.

میرمحمد صادقی عنوان کرد: امیدواریم با هماهنگی میان قوای مختلف بتوانیم امر تنقیح قوانین را در کشور به سامان برسانیم چرا که هیچ یک از قوا به تنهایی قادر به این کار نیست.

وی بیان کرد: معاونان حقوقی هر سه قوه اهتمام خاصی به امر تنقیح قوانین در کشور دارند. در این راستا جلساتی برگزار شد و از هر سه قوه کمک کردند که تقسیم وظایف و راه‌های رسیدن به همکاری های مشکرت در این راستا به خوبی پیش برود.

معاون قوانین قوه مقننه اضافه کرد: گروه‌های اجرایی متشکل از سه نماینده از هر سه قوه برای این منظور تشکیل شد و هر سه قوه افرادی را برای عضویت در این کارگروه‌های تخصصی معرفی کردند.

میرمحمد صادقی ادامه داد: آئین‌نامه داخلی کارگروه‌های تخصصی و شیوه‌نامه اجرایی آنها تدوین شده است. 10 گروه تخصصی اعم از گروه‌های تخصصی هماهنگی تا تنقیح قوانین، مسائل تنقیح، دسته‌بندی موضوعات، دانش تنقیح و غیره مشخص شده و اعضای آنها مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد:‌ هدف این است که تلاش شود نظام قانونگذاری کشور تنقیح شود و ریل‌گذاری‌های اولیه برای این منظور به خوبی پیش می‌رود که از این به بعد با سهولت بیشتری کارها صورت خواهد گرفت.

معاون حقوقی قوه مقننه خاطرنشان کرد: این کار مستمر، طولانی و دشوار است و شاید زودبازده نباشد، اما اهتمام قوای سه‌گانه بر اجرای این امر است.

میرمحمد صادقی از معاونان حقوقی و پارلمانی قوه قضائیه، قوه مجریه و دستگاه‌های اجرایی کشور درخواست کرد که براساس وظایف خاص خود در امر تنقیح و مقررات کشور، قوانین مربوطه را تنقیح و به این کارگروه‌ها ارسال کنند.

‌وی یادآور شد: هدف این است که تنقیح قوانین جامع در تمامی حوزه‌ها، عملی شود و نظام قانونگذاری کشور از مسائلی که تاکنون با آن درگیر بوده نجات پیدا کند. در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در بندهای 9 و 10 بر این امر تاکید شده است.

در خوزه قوانین کیفری مشکلاتی که با تصویب قانون مجازات اسلامی ایجاد شد رو به اصلاح است

محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضائیه نیز در این مراسم گفت: تفاهمنامه همکاری قوای سه‌گانه برای تنقیح قوانین و مقررات کشور در یازدهم تیر98 امضا شد. آئین‌نامه مربوطه در 9 مهرماه 98 تدوین و به امضا رسید. و شیوه‌نامه مربوط به این تفاهمنامه در بیستم آبان‌ماه 98 امضا شد. این فرایند نشانگر اهتمام جدی قوای سه‌گانه بر تنقیح قوانین و مقررات در کشور است.

وی افزود: با توجه به اینکه این موضوع در سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، نیز تصریح شده است، تاکید بر این امر دوچندان می‌شود که ما در بخش‌های مختلف در هر سه قوه این کار را جدی بگیریم.

معاون حقوقی قوه قضائیه افزود: از آغاز اینکار تحول مثبتی در معاونت حقوقی قوه قضائیه انجام شده است. از نظر ساختار آن بخشی را که مربوط به تنقیح قوانین بود ارتقا دادیم و رئیس قوه قضائیه نیز آن را مصوب کردند و کار آغاز شده است.

مصدق با ابراز رضایت از این فرایند ادامه داد: تنقیح قوانین و مقررات با کار حقوقی دیگری در معاونت حقوقی قضائیه مصادف شده است؛ هم درخصوص قوانین کیفری و هم حقوقی کارهایی را آغاز کرده‌ایم که قوانین دست و پا گیر را توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح یا حذف کنیم.

وی بیان کرد: بیش از 50 درصد کار صورت گرفته است. در حوزه قوانین کیفری مشکلاتی که با تصویب قانون جدید مجازات اسلامی ایجاد شد رو به اصلاح است. طرحی از سوی مجلس با عنوان تقلیل مجازات ارائه شده که با اجرا به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس برای اصلاحات بیشتر به معاونت حقوقی قوه قضائیه ارجاع شده است تا کار پخته‌تری ارائه شود.

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: اولویت کار ما در این رابطه با تنقیح است. به موازات اینکه این کارگروه ها کار تنقیحی خود را انجام دهند کار تنبیهی تعزیرات نیز انجام می‌شود. از سال 93، بخش تعزیرات معطل مانده است. امیدواریم در نیمه اول سال آینده تنقیح تعزیرات را نیز تحویل دهیم.

مصدق خاطرنشان کرد: با استفاده از نظرات کارشناسی معاونت‌های حقوقی قوای سه‌گانه و همکارانت قوه قضائیه مجلس و معاونت‌های حقوقی دیگر دستگاه‌ها، تنقیح قوانین صورت خواهد گرفت که اگر نیاز به اصلاح قوانین در این زمینه وجود داشته باشد تحت عنوان تنقیح به انجام برسانیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/86919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد