راه ترقی

آخرين مطالب

ثبت‌نام و هزینه دوگانه‌سوز شدن خودرو با رعایت استاندارد اقتصاد

  بزرگنمايي:

راه ترقی - با افزایش قیمت بنزین، تقاضا برای خودروهای گازسوز به‌شدت رشد کرده است. در این مطلب، شرایط ثبت‌نام و هزینه‌ها و راهکارهای موجود برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز را بررسی کرده‌ایم.

بنابر اظهارات مسئولان و کارشناسان در روزهای گذشته، تنها نیمی از ظرفیت شبکه‌ی سوخت CNG در کشور بهره‌برداری شده است. با این اوصاف، افزایش جایگاه‌های عرضه‌ی سوخت مخصوص خودروهای گازسوز و ایجاد شرایط تبدیل مدل‌های بنزینی به دوگانه‌سوز راه‌حلی برای بهبود شرایط اقتصادی ایران و کیفیت هوا در شهرهای بزرگ خواهد بود. هم‌اکنون 2،472 جایگاه عرضه‌ی سی‌ان‌جی در سطح کشور فعال‌ هستند پس از اعلام خبر سهمیه‌بندی بنزین، میزان مصرف سی‌ان‌جی در کشور طبق اعلام مدیران شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بیش‌ از 10 درصد افزایش یافت و پیش‌بینی شده که در آینده‌ی نزدیک، این عدد به 26 درصد افزایش یابد. پیش از آغاز سهمیه‌بندی بنزین، به‌طور میانگین روزانه 19 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (CNG) در جایگاه‌ها توزیع می‌شود که به‌گفته‌ی مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، این رقم با اعلام طرح سهمیه‌بندی بنزین و هم‌زمان با اجرای این طرح به‌طور میانگین به روزانه 21 میلیون مترمکعب رسیده است. همچنین، خودروهای دوگانه‌سوز اکنون امکان استفاده از سهمیه‌ی بنزین خود را نیز دارند و پیش‌بینی می‌شود با اتمام سهمیه‌ی بنزین ماهانه، مقدار مصرف سی‌ان‌جی در کشور حدود دومیلیون مترمکعب دیگر افزایش یابد.
حسن قلی‌پور ، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، در‌این‌باره با اشاره به اینکه زمان فعلی برای پیش‌بینی دقیق زود است و امیدواریم تا پایان آذر بتوانیم مقدار دقیق این افزایش را اعلام کنیم، گفت: پیش‌بینی ما این است که میزان مصرف سی‌ان‌جی در کشور روزانه به حدود 24 میلیون مترمکعب برسد. با افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه‌ی سی‌ان‌جی در سطح کشور، هم‌اکنون ظرفیت مناسبی به‌لحاظ عرضه‌ی سی‌ان‌جی به خودروها در کشور وجود دارد. با همکاری مؤسسه‌ی استاندارد در تلاشیم جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی را که غیرعملیاتی شده بودند، هر‌چه‌زودتر عملیاتی کنیم.
تعداد جایگاه‌های عرضه‌ی CNG به‌سرعت افزایش می‌یاید
حمید قاسمی‌ده‌چشمه ، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با تأکید بر این موضوع که با مصرف سی‌ان‌جی هزینه‌ی سوخت تا 80 درصد کاهش خواهد یافت، اظهار کرد: 3،900 جایگاه بنزین و 2،400 سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد. هزینه هر لیتر بنزین 1000 تومانی مانع از آن بود که کسی تمایلی به استفاده از سی‌ان‌جی داشته باشد؛ اما اکنون تقاضا برای استفاده از سی‌ان‌جی افزایش یافته است. سال گذشته دستمزد جایگاه‌داران از 145 تومان به 240 تا 260 تومان افزایش یافت. هدف از این امر توسعه متوازن جایگاه‌ها است که تضمین آن نیز افزایش سوددهی جایگاه‌داران برآورد شده است که برای این موضوع نیز اقداماتی انجام شده و می‌توان گفت اکنون ایجاد جایگاه‌های سی‌ان‌جی برای جایگاه‌داران مقرون‌به‌صرفه است. در‌حال‌حاضر، بازگشت سرمایه‌ی جایگاه سی‌ان‌جی با‌توجه‌به کارمزدهای جدید با 10 ساعت کار در روز به سه سال رسیده است. اکنون بخش خصوصی تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در جایگاه‌های سی‌ان‌جی خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین مشکلات احداث جایگاه سی‌ان‌جی نبود زمین در شهرهای بزرگ است. همین مسئله موجب شده اکنون به‌سمت احداث جایگاه‌های کوچک برویم تا جایگاه‌ها در فضایی 100 متر مربعی احداث شود. برای همین منظور نیز با شهرداری صحبت‌هایی کرده‌ایم. در‌همین‌راستا، 324 نقطه در تهران برای احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس سی‌ان‌جی شناسایی شده است که بیشتر این جانمایی‌ها در میدان‌های میوه و تره‌بار بوده تا وانت‌ها بعد از بارگیری یا تخلیه‌ی بار بتوانند از این امکان استفاده کنند و در بین راه برای سوخت‌گیری توقف نکنند. ثبت تقاضا برای تبدیل خودرو بنزینی به گازسوز
علی محمودیان ، رئیس اتحادیه‌ی سوخت‌های جایگزین، اعلام کرد متقاضیان برای گازسوزکردن خودروها می‌توانند به سامانه‌ی جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز به نشانی irngv.ir مراجعه و ازطریق زبانه‌ی تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل خودرو خود اقدام کنند. وی افزود: در مدت یک هفته، از طرف این اتحادیه پیامکی برای متقاضیان ارسال می‌شود و این افراد می‌توانند ازطریق مراجعه به سامانه، نزدیک‌ترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای تبدیل انتخاب و مراجعه کنند. اولویت تبدیل خودروها با افرادی است که زودتر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و لازم است متقاضیان تبدیل هرچه‌زودتر درخواست خود را ثبت کنند. حداکثر در دو ماه آینده خدمات‌رسانی به همه‌ی متقاضیان گازسوزکردن خودروها انجام خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند. هزینه‌ی تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز هم بسته به کیفیت کیت و نوع خودرو و اندازه‌ی مخزن به‌صورت میانگین 2/5 تا 4/5 میلیون تومان و این رقم ثابت است و به‌هیچ‌وجه در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت تجهیزات و هزینه‌ی نصب نخواهیم بود. مردم به‌منظور دریافت خدمات و محصولات باکیفیت و با قیمت مقرون‌به‌صرفه و تأمین ایمنی خود و خانواده از مراجعه به مراکز و کارگاه‌های غیرمجاز تبدیل خودروها خودداری کنند. خوشبختانه قطعات و تجهیزات موردنیاز این صنعت کاملا بومی‌سازی شده و با‌توجه‌به افزایش تعداد تقاضاها، هم‌اکنون کارخانجات تولید تجهیزات موردنیاز این صنعت ظرفیت تولید خود را افزایش داده است و به‌صورت شبانه‌روزی و دوشیفته کار می‌کنند.
هزینه دوگانه‌سوزکردن خودرو چقدر است؟
حمید قاسمی‌ده‌چشمه، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، در‌این‌باره گفت: هزینه‌ی گازسوزکردن خودرو حدود سه تا پنج‌میلیون تومان بسته به کیفیت تجهیزات است و هم‌اکنون امکان تبدیل روزانه 22 تا 30 هزار خودرو بنزینی به گازسوز در کشور وجود دارد. براساس قانون، ‌سی‌ان‌جی در سال‌های آینده افزایش قیمت نخواهد داشت و افزایش کارمزد جایگاه‌داران اعمال خواهد شد. اکنون بیش از 90 درصد جمعیت کشور به گاز دسترسی دارند و ‌با‌توجه‌به گازرسانی به سیستان‌و‌بلوچستان، ‌هشت کمپرسور سی‌ان‌جی برای این استان در نظر گرفته شده است. در‌حال‌حاضر، دومیلیون و چهارصدهزار دستگاه وانت در کشور وجود دارد که یک‌میلیون و صدهزار دستگاه وانت گازسوز است. از یک‌میلیون و سیصدهزار وانت دیگر نیز دویست‌هزار دستگاه امکان گازسوزشدن ندارند؛ بنابراین، جامعه‌ی هدف برای گازسوزسازی وانت‌بارها یک‌میلیون و صدهزار دستگاه پیش‌بینی شده است. یک‌هزار و صد کارگاه برای گازسوزکردن خودروها در دست سامان‌دهی است. براساس مصوبه‌ی اسفند سال گذشته، خودروهایی که گازسوز شوند تا پنج سال معاینه‌ی فنی رایگان خواهند داشت و ‌با گازسوزشدن خودروها، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن تا 30 درصد کاهش پیدا می‌کند و ذرات معلق نیز به صفر می‌رسد.
فرصت ایجاد تحول شبکه‌ی حمل‌و‌نقل ایران با CNG
حسن قلی‌پور ، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران گفت: هم‌اکنون حدود 2،478 باب جایگاه عرضه‌ی سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد و 91 باب جایگاه عرضه نیز در حال ساخت است و به‌طور میانگین روزانه 19/3 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده در سراسر جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کشور توزیع می‌شود. تعداد جایگاه‌های عرضه‌ی سی‌ان‌جی در استان تهران 274 باب است و به‌طور میانگین ماهانه 150 میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در سطح استان تهران به خودروها عرضه می‌شود که این رقم معادل یک‌سوم ظرفیت موجود است.
به‌گفته‌ی محمد رضایی ، دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، اگر مصرف سوخت حمل‌و‌نقل عمومی درزمینه‌ی بار و مسافر به‌جای بنزین به‌سمت سی‌ان‌جی برود، ‌سهمیه‌بندی بنزین تورم عمومی ایجاد نمی‌کند. وی افزود: بیش از 90 درصد از تاکسی‌های تهران گازسوز هستند؛ اما شمار وانت‌بارها کمتر از این میزان است. با زیرساخت فعلی می‌توان روزانه بیش از 45 میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی توزیع کرد. وانت‌بارها در حمل‌و‌نقل عمومی، روزانه 10 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این مصرف می‌تواند با سی‌ان‌جی جایگزین شود. بیش از 50 درصد از ظرفیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور خالی است. وانت‌ها در هر ماه حدود هزار لیتر بنزین مصرف می‌کنند که ‌با قیمت بنزین سه‌هزار تومانی،‌ هزینه‌ی سوخت وانت‌ها سه‌میلیون تومان در ماه مه‌شود؛ در‌حالی‌که هزینه‌ی تمام‌شده‌ی هزار مترمکعب سی‌ان‌جی در ماه پانصدهزار تومان خواهد شد. اکنون در کشور می‌توان روزانه 22 هزار دستگاه خودرو را دوگانه‌سوز کرد. سال‌های گذشته، خودروسازان به‌طور میانگین چهارصدهزار دستگاه خودرو گازسوز تولید کرده‌اند و این رقم در سال 1397، به شصت‌هزار دستگاه خودرو کاهش یافت؛ اما با واقعی‌شدن قیمت بنزین در سال آینده، افزایش تولید خودروهای گازسوز را مشاهده خواهیم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/87440/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

آغاز نیمه نهایی با جدال مدافع قهرمانی و پرافتخارترین تیم

ستاره سیتی: فقط یک تیم در زمین دیدم

ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم

پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

پاسخ عجیب رئال؛ مصدومان ما در حال رقصند!

برنده دعوای تن‌هاخ و ستاره جنجالی مشخص شد

واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا

بهترین بازیکنان هفته لیگ قهرمانان؛ یوفا گاف بزرگی داد!

مانوئل نویر بهترین دروازه تاریخ لیگ قهرمانان شد

گلایه های جواد خیابانی از وضعیت ساخت استادیوم جدید

لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند، نباید در این دام بیفتیم

اختلاف‌نظر میان رهبران اروپایی در خصوص تحریم سپاه

امیر موسوی: جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

رئیس موسسه «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

افشاگری مجری زن صداوسیما از بدقولی یک نماینده ردصلاحیت شده مجلس

دور دوم انتخابات در تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود

مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد

امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است

رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

تو روزای بدم کنارم نبودی

میراث ماندگار کیومرث پوراحمد چیست؟

خیلی درد داره اگه پدر نباشه

فکر کن بچه ات صبح باهات صبحانه بخوره بره دیگه هیچ وقت برنگرده

تنها دلخوشیم شده لذت بردن از لذت دیگران

پارازیت و تورم کار ایناست؟!

میم مثل ماه، میم مثل مادر

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فضای برگزاری کنسرت های موسیقی در بوشهر مهیا است

پست عجیب و معنادار مادر تتلو در اینستاگرام

ویدئوی کمتر دیده شده از نوازندگی و خوانندگی مرتضی پاشایی

«مجنون آن لیلی» به تالار حافظ می‌آید

رگبار باران و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

صدای زمین را بشنوید

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان