راه ترقی

آخرين مطالب

ترس بازماندن از تحصیل دغدغه‌ی بزرگ والدین دانش‌آموزان معلول فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- به بهانه روز جهانی معلول و به رسم هر ساله با ابتکار آموزشگاه استثنائی ایثار ابرکوه، مراسم جشنی ویژه دانش‌آموزان این آموزشگاه و با حضور خانواده‌های آنان برگزار شد که تفاوت‌های عمده‌ای با سایر جشن‌ها داشت. جشنی که میزبانان آن دانش‌آموزانی بودند که بدون هیچ‌گونه محدودیتی و با تمام وجود شادی و احساسات درونی خود را بروز می‌دادند و والدین آنها نیز  با دیدن لبخندهای کودکانه فرزندانشان بر سر ذوق می‌آمدند و دل‌خوش به این خنده‌ها بودند هرچند که در چشمانشان نگرانی در مورد آینده فرزندانشان موج می‌زد و از نیازهایی می‌گفت که توانایی تأمین آن را ندارند.

والدین این کودکان کم‌توان که غالباً نیز از قشر ضعیف و آسیب‌پذیر و از اهالی روستاها بودند  یکی از بزرگ‌ترین نیازهای فرزندان خود را تهیه داروهای خاص عنوان کردند که هزینه‌های بسیار سنگینی را بر آنها تحمیل می‌کند.

آنها که داشتن فرزند معلول به تنهایی برایشان یک بحران بزرگ است، علاوه بر هزینه‌های سنگین درمان و تهیه دارو که باری سنگین بر دوش‌شان نهاده و آنها را از پاسخگویی به نیازهای ضروری فرزندان‌شان به تنهایی مایوس کرده است، مسائل فرهنگی و نحوه برخورد جامعه با فرزندانشان و مشکلات روحی و عاطفی را فشاری مضاعف بر مشکلات و سختی‌های مربوط به نگهداری یک معلول عنوان می‌کنند.

برخی از والدین نیز از معلولیت شدید فرزند خود سخن گفته و ابراز می‌کنند: تحصیل و بهره‌مندی از امکانات آموزشی برای همه خانواده‌ها یک امر عادی، طبیعی و قابل تحقق است اما برای والدین یک فرزند معلول، تحصیل و بهره‌مندی از امکانات آموزشی یک آرزو است که البته به لطف خداوند و خیرین در شهرستان ابرکوه، چنین امکانی فراهم شده است.

البته این خانواده‌ها بعد مسافت مدرسه از روستایشان را نیز یاداور می‌شوند و می‌گویند: بدیهی است که بچه‌هایمان باید از سرویس استفاده کنند اما تعدادی از آنها به دلیل معلولیت بالا امکان ایاب و ذهاب با مینی‌بوس را ندارند و حتماً باید از طریق  آژانس راهی مدرسه شوند که امکان تأمین هزینه آن برای خانواده‌ها میسّر نیست.

به گفته این خانواده‌ها، تمام این مشکلات باعث شده تا بزرگ‌ترین ترس کنونی آنها، بازماندن فرزندانشان از تحصیل و یادگیری برخی مهارت‌های ضروری زندگی و از سوی دیگر ناتوانی در تهیه داروهای مورد نیاز و تامین هزینه‌های درمانی و پزشکی این کودکان به علت بضاعت کم و وضعیت نامطلوب اقتصادی و معیشتی آنها باشد.

«صدیقه حاتمی» مدیر آموزشگاه ایثار ابرکوه می‌گوید: این آموزشگاه حدود 70 دانش‌آموز کم‌توان جسمی و حرکتی دارد که در مقاطع پیش‌دبستانی، آمادگی، ابتدایی و متوسطه در حال تحصیل هستند که از این تعداد قریب به 80 درصد جزو اهالی روستاهای دور و نزدیک هستند.

وی با تأکید بر سختی تأمین هزینه دارو، درمان و ایاب و ذهاب دانش‌آموزان معلول، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر فضای فیزیکی مدرسه نیز مطابق استانداردها برای حضور معلولان مناسب‌سازی نشده و یکی از مشکلات اساسی آن سرویس بهداشتی مناسبی  است تا همه دانش‌آموزان بتوانند از آن استفاده کنند.

حاتمی با تأکید بر این که آموزشگاه ایثار تنها فضای آموزشی ویژه معلولان در شهرستان ابرکوه است، ادامه می‌دهد: در این مدرسه دانش‌آموزان دختر و پسر به صورت مختلط مشغول تحصیل هستند و طبیعتاً برخی امکانات باید به صورت ویژه برای آنان مهیا شود تا حداقل از نظر امکانات و نیازهای اولیه، همچون سایر دانش‌آموزان باشند.

وی با بیان این که واژه معلول هر شنونده‌ای را به تأمل و دانستن قدر سلامتی خود وادار می‌کند، می‌گوید: مشکلات اجتماعی افراد معلول از خود آن‌ها نشات نمی‌گیرد بلکه مشکلات آنان حاصل نوع نگاه انسان‌های دیگر جامعه است، در واقع نیاز اصلی یک معلول، پذیرش از سمت افراد جامعه است.

حاتمی تأکید می‌کند: مسئله این نیست ک یک فرد معلول است بلکه مسئله مربوط به جامعه‌ای است که به سطوح مختلف معلولیت نمی‌پردازد و زن و مرد معلول را ناتوان می‌کند به عبارتی مشکل معلولان، نقص جسمانی نیست بلکه تصوری است که افراد به اصطلاح سالم، از نقص آن‌ها دارند.

مدیر آموزشگاه ایثار ابرکوه با بیان این حقیقت که حرف درمانی و انجام فعالیت‌های نمایشی چاره‌ی کار معلولین نیست، اظهار می‌کند: جامعه باید از ریشه با معلولیت آشنا شود و فرهنگ‌سازی مناسبی انجام گیرد تا این قشر بتوانند به آسانی هویت و استقلال خود را به دست آورد.

اما شاید یکی از وجوه تفاوت این جشن با سایر جشن‌ها این بود که برخی خیرین ابرکوهی از مالک تالار پذیرایی، مجری برنامه، گروه تصویربرداری، نوازنده و عکاس تا تیم آرایشگری که اصلاح موی دانش‌آموزان پسر را بر عهده داشتند، همگی خدمات خود را به صورت رایگان به این دانش‌آموزان ارائه کردند و همگی دست‌ به‌ دست هم دادند تا لبخندی بر لب‌های دانش‌آموزان توان‌خواه بنشانند. البته برخی از خیرین نیز که همراهان و حامیان همیشگی آموزشگاه و دانش‌آموزان بودند، هدیه خود به آنان را به صورت نقدی پرداخت کردند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88177/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

جیمی‌جامپ وطنی در آغوش گلر برزیلی (عکس)

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست